Մշակույթ խորագրի արխիվներ

Aspram Parsadanyan

Ցոլակ պապն ու Նախշուն տատը

Առավոտյան ժամը վեցն էր,  արևը իր շողերից մի քանիսն ի ցույց էր դրել հանրությանը:  Գյուղում ամենից վաղ արթնանում էր Ցոլակ պապը: Տարեց այս մարդն այնքան ուժ ու եռանդ ուներ, որ գուցե գյուղի երիտասարդ տղաներից շատերը չունենային: Ցոլակ պապն ապրում էր կնոջ՝ Նախշունի հետ, և, իսկապես, այդ կինը մի նախշն էր Ցոլակի ապրած դաժան կյանքի:  Արթնանալուն պես Ցոլակը լվանում էր ձեռքերը, երեսը և երբեմն ջրով շփում էր արևից մգացած վիզն ու արմունկները: Հետո նստում էր տան առջևի մեծ թթենու տակ դրված նստարանին, հանում չիբուխը, վառում և սկսում ծխել, սակայն ծեր թոքերն արդեն չէին դիմանում. սկսվում էր հազը: Շատ հաճախ, երբ Նախշունը դիտողություն էր անում նրան, Ցոլակը պատասխանում էր, որ երբեք չի սիրել էդ անտերը, բայց վշտերը խորտակելու համար ծխում էր (իբր ծխախոտը թեթևացնում է սրտի ցավերը):

Նախշունն արթնանում էր ամուսնու հազից և շատ հաճախ բացում էր պատուհանն ու նախատում նրան.

-Զահրումար: Քանի ասեմ` թարգի էդ անտերը: Համ տենում ես վնաս ա, համ սաղ օրը փըստ, հա փըստ, -մատները բերանին մոտեցնելով ու կեղծ հազալով՝ կրկնօրինակում էր ամուսնուն:  Փոքրիկ վեճից հետո Նախշունն իջնում էր բակ, ձեռքին՝ սուրճով լի բաժակները և մի կտոր էլ իր պատրաստած մրգային լավաշից (դե փորձելու համար):

Այս ընտանիքը կարելի էր առանձնացնել գյուղի այլ ընտանիքներց: Այս տարեց ամուսինների երջանիկ սիրո, բայց դժբախտ ամուսնության մասին գիտեին բոլորը: Ցոլակը յոթանասունն անց ծերուկ էր, իսկ Նախշունը վաթսունհինգ տարեկան էր: Եթե փորձեմ նկարագրել Ցոլակին, պետք է ասեմ, որ նրա դեմքին նայելիս դիմացինին գրավում էին մանրիկ կանաչ աչքերը, որոնք հոգատար հայացքով նայում էին քեզ, իսկ երբ ժպտում էր, աչքերը կորչում էին ակնափոսերում: Ուներ հաստ ու խառը հոնքեր, որոնք սանրում էր միայն այն ժամանակ, երբ որևէ տեղ պետք է գնար, կամ էլ պետք է դուրս գար գյուղամեջ: Ուներ սպիտակ բեղեր, որոնք ամենից շատն էր խնամում:

Նախշունն ավելի երիտասարդ էր երևում: Ուներ վարդագույն, հաստ շուրթեր, սպիտակ մազերի արանքից երևում էին դեռ չսպիտակած մի քանի մազահատիկ: Եթե նայեիր նրա՝ երիտասարդ տարիների լուսանկարները, վստահ կասեիր, որ ճակատագիրը լիովին փոխել էր նրա արտաքինը: Նախշունը, իրեն հայելու մեջ նայելիս, հաճախ հոգոց էր հանում ու քթի տակ փնթփնթում.

-Ա՜խ տարիներ, տարաք գեղեցկությունս, երիտասարդությունս:

Ցոլակն ու Նախշունը իրար ճանաչում էին մանկուց. նրանց ծնողները հարևաններ էին եղել: Մի անգամ Նախշունը կորել էր դիմացի անտառում, նրան գտել էր Ցոլակը: Օգտվելով հարմար առիթից՝ Ցոլակը ասել էր նրան իր սիրո մասին, սակայն լավության դիմաց մատղաշ աղջկանից մի կոշտ ապտակ էր ստացել: Հիմա, երբ վիճում են, Ցոլակը երեսով է տալիս.

-Պետք ա թողնեի հանդ ու չոլում գելերի բաժին դառնայիր,- ու ձեռքը քսելով այտին՝ ավելացնում է,- ա՜խ, էս ոնց է մրմռում:

Դրանից հետո սկսում են ծիծաղել, հիշել անցյալն ու մոռանում են վեճն էլ, վեճի պատճառն էլ, բայց երբ հիշողությունների անիվը գլորվելով հասնում է ամուսնական կյանքին, նրանց դեմքի ժպիտը սառչում է, կորչում վշտերի ծովում: Նախշունը քսան տարեկան էր, երբ հագավ հարսի ճերմակ զգեստը, սակայն նրանց երջանկությունը երկար չտևեց: Նախշունը չկարողացավ զավակ պարգևել իր սիրելիին: Դա պատճառ դարձավ սկեսուրի և տանը մնացած տալի անվերջ վիրավորանքների: Առավոտից մինչ երեկո խոսում ու քննարկում էին այդ թեման՝ հաշվի չառնելով անգամ նրա ներկայությունը: Նրան տանը բանի տեղ չէին դնում, միայն Ցոլակն էր անկեղծ սիրում ու հարգում կնոջը: Նախշունը ամուսնու և իր սիրո համար կուլ էր տալիս այդ ամենը: Սկեսուրը նրան դիմում էր այն ժամանակ, երբ նկատողություն էր անելու կամ պետք է հրամայեր հավաքել իր կամ աղջկա կեղտոտածը: Ոչ մի ականջ չէր լսել, որ տիկին Հեղնարը նրան անունով դիմեր: «Չբեր» կամ «աղջի»՝ այս բառերով էր նա դիմում իր հարսին: Չար լեզուներն ասում էին, որ Ցոլակի հայրը հենց կնոջ դարդից էլ մահացավ: Ասում են՝ նա շատ էր հայհոյում իրենց տատերին, որ տարիներ առաջ, դեռ բարուրում երեխաներին ամուսիններ էին կնքել (այդ սովորույթը կոչում էին «բաշիքյարթմա»):

Կեսօր էր: Հուլիսյան արևը սպառնում էր խանձել ու չորացնել ամեն ինչ: Նախշունը վաղուց էր արթնացել ու քանի որ առավոտյան խոսք էր տվել ամուսնուն հարիսա եփել, նստած մաքրում էր ձավարը, երբեմն էլ փեշով մաքրում էր ճակատի քրտինքը: Հանկարծ դրմփոցով բացվեց տան դուռը. կարելի էր եզրակացնել, որ եկողը ոտքով բացեց այն: Ներս մտավ մի տղա, ով իր մկանոտ ձեռքերով գրկել էր Ցոլակի որովայնը:

-Վա՜յ քոռանամ ես, բեր, բեր, Աշոտ ջան, թախտին պառկացրու: Էս ի՞նչ ա էլել, Աշոտ ջան:

-Գիդեմ ոչ, Նախշուն մոքիր, ասի` գամ քեռի Ցոլակին ձեն տամ, որ մի քիչ դինջանանք, տենամ վեր ընգած ա:

-Ապրես, մատաղ, ապրես: Ցոլակ ջան ո՞նց ես, հլա խոսի, մատաղ,- նրա հարցերի պատասխանն էր դառնում` «վա՜յ , վա՜յ»:

Անցան օրեր, նույն թախտին պառկած էր Ցոլակը, կողքին՝ Նախշունը, ով քրտնքի փոխարեն սրբում էր արցունքները: Գյուղի բժիշկը ասել էր, որ Ցոլակին քիչ ժամանակ է մնում ապրելու:

-Նախշու՜ն:

-Հա ջան, ասա, Ցոլակ ջան ,- ամուսնու վրա թեքվելով՝ պատասխանեց Նախշունը:

-Դու գիդես, որ ես ձևական բաներ չեմ սիրըմ, գիդեմ, որ մեռնում եմ: Դարդս դու ես, Նախշուն ջան, քեզ ո՞ւմ եմ թողելու: Պետք ա թողել էի` գելերը քեզ կերել էին, որ հըմի սրտիս դարդ չլեիր: Դու իմ համար շատ բան ես կուլ տվել. որ մեռնեմ, շատ չլացես, էն վախտ էլ էի ասում, հըմի էլ եմ ասում: Երբ որ մի տեղդ ցավում ա, մի լացի, մատաղ ըլնեմ, սեղմի ատամներդ ու պայքարի, դու չպտի հանձնվես:

Վերջին բառերը մի կերպ դուրս թռան նրա բերանից: Ոչ ոք դեռ այդ մարդու աչքերին արցունքի կաթիլ չէր տեսել: Ցոլակը հաճախ էր ասում. «Այ կնիկ, դու լացում ես՝ հանգստանում, իսկ իմ արցունքները ներս են գնում, ու կամ դեմքիս նոր կնճիռ ա ավելանում, կամ էլ գլխիս՝ սպիտակ մազ»: Այս օրը այն միակ օրն էր, որ ճակատագիրն իր վշտի անդունդն էր նետել այդ ալեհեր ծերուկին, այն օրն էր, որ մեկը պետք է տեսներ նրա արցունքները, որը չէր դառնալու ոչ կնճիռ, ոչ էլ նոր մազահատիկ էր սպիտակեցնելու:

Նա անթարթ հայացքով նայում էր մրոտ առաստաղին, երբ այդքան տարի սրտում կուտակած արցունքները սկսեցին թափվել աչքերից: Վերջին հատիկը սառավ դեմքին, սառավ նաև մարմինը:

Անցավ մեկ տարի: Նախշունը ամուսնու մահից հետո ծերացել, մի բուռ էր դարձել: Անգույն,  մենակ ու մռայլ էին դարձել նրա օրերը: Նրանց կրակին էլ երբեք չեփվեց ավանդական հարիսան:  Խավար գիշերը այդ խրճիթում ոչ մի ճրագ չէր վառում, լույսի շող չկար: Գյուղի գերեզմանատանը հավերժական դրկիցները գրկել էին իրար և կատակում էին անցած-գնացած օրերի մասին, բայց երբ հերթը հասնում էր ամուսնական կյանքին, լռում էին, և Ցոլակը սփոփում էր կնոջը. »Սեղմիր ատամներդ ու պայքարիր»:

Լռությունն ու խավարը կուլ էին տալիս Նախշունի թափած արցունքներն ու Ցոլակի վշտերը:

Եթե …

Ես ուղղակի վեր թռա իմ մահճակալից: Ինչո՞ւ վեր թռա: Հեսա բացատրեմ:
Այ օրինակ, պատկերացրեք Արքիմեդին: Նա հունական արևի կիզիչ ճառագայթների տակ լոգանք է ընդունում իր լողավազանում: Նա համոզված է, որ այս ջրի մեջ մի գաղտնիք կա թաքնված: Բայց քանի որ նրա վարպետը պատահաբար մոռացել էր նորոգել այն անցքը, որից ջուրը աննկատ դուրս էր հոսում, նա այդպես էլ չկարողացավ բացահայտել հենց իր՝ Արքիմեդի ուժը: Եկեք պատկերացնենք: Եթե լողավազանը ծակ լիներ …
Լավ, էսպես ասեմ:
Նյուտոնը նստած իր այգու ծառերից մեկի տակ մտածում էր իր բանաձևերի մասին: Ի դեպ, ես նկատի ունեի հենց այն ծառը, որի խնձորն ընկավ նրա գլխին: Խնձորի պոչը արդեն համարյա պոկվել էր: Բայց հանկարծ … Հանկարծ Նյուտոնի ոտքը քոր եկավ, ու նա կռացավ, որ ոտքը քորի, և խնձորը հանճարի գլխին ընկնելու փոխարեն ընկավ խոտերի վրա: Իսկ Նյուտոնն ուղղում է իր մեջքը, և նայելով իր ձեռքի թղթերին, իրեն արդեն հազարերորդ անգամ հարցնում, թե ինչու են բոլոր իրերը և մարդիկ «կպած» երկրի երեսին, չկռահելով անգամ, որ իր բոլոր հարցերի պատասխանը հենց նոր ընկավ իր մեջքի հետևում: Լավ, է՜: Լավ չեմ հասկացնում իմ միտքը: Մի օրինակ էլ, ու վերջ:
1890-ականների վերջն է: Ավստրիայի ու Գերմանիայի սահմանին գտնվող Բրաունաու-Ամ-Ինն փոքրիկ քաղաքի փողոցներից մեկում, մի տղա ընկած է  թիթեռնիկի հետևից: Հիմա կասեք` ես ի՞նչ ա խոսում, ի՞նչ Ամ-Ինն, ի՞նչ թիթեռ: Բանն այն է, որ այդ փոքրիկ տղան Ադոլֆ Հիտլերն է (քաղաքը իր ծննդավայրն է, իսկ մնացածը` իմ հիվանդ երևակայությունը):
Նա թիթեռնիկի հետևից ընկնելով դուրս է գալիս փողոցի երթևեկելի մաս ու ընկնում է մեքենայի տակ: Ու քանի որ իմ ֆանտազիայի դաժանությունը Հիտլերի գործունեության դաժանությանը էնքան էլ չի զիջում, եկեք պատկերացնենք, որ փոքրիկ Ադոլֆիկը երբեք չդարձավ ֆաշիստ-բռնապետ…
Եթե… Բայց եթե… Եթե հանկարծ…
Պատահականությունը շատ կարևոր ա: Եվ մենք չենք հարգում պատահականությունը: Ինձ համար չկա ճակատագիր, ու ես չեմ կարծում, որ մեր կյանքը մեր ձեռքերում է: Իմ կարծիքով, կյանքը պատահականությունների շղթա է:
Պատահականությունը շատ բան է որոշում: Այ, օրինակ, նույն հաջողությամբ, ինչ-որ մի իր կամ քարի կտոր, թեկուզ ավազ կարող էր այդ լողավազանի անցքի մեջ խցկվել ու պահել ջրի ծավալը: Խնձորն ընկնելու պահին կարող էր Նյուտոնի ընդամենը վիզը քոր գալ, և խնձորը հայտնագործության հետ կընկներ հենց նրա գլխին: Կամ Ադոլֆի թիթեռնիկը ճանապարհին հակառակ ուղղությամբ կարող էր թռնել:
Ու նորից. Արքիմեդը կարող էր ուղղակի արեգակից արևահարված քնել, ու երբեք չէր ասի «Էվրիկա»: Այն նույն փրկարար քամին կարող էր քշել-տանել Նյուտոնի բանաձևերը, որոնք գրված էին թղթի վրա: Իսկ Ադոլֆի թիթեռնիկը միգուցե ընդհանրապես թունավոր լիներ:
Աբսուրդների շա՞րք: Ոչ: Սրանք երեք հասարակ օրինակներ են, թե ինչպես կփոխեր պատմությունն իր ընթացքը պատահականությունների պատճառով:

Հա, ամենասկզբից ես գրեցի, որ վեր թռա մահճակալիցս ու խոստացա ասել, թե ինչու: Skrillex-ի պատահական երգերից մեկի գլխացավ առաջացնող «մեղեդիներից» մեկի ներքո, իմ գլխում պատահական մտքեր առաջացան, ու պատահաբար նոթատետրս ու գրիչս մոտս էին…

Ջերմուկի թիվ 2 արվեստի դպրոցում

Լուսանկարը` Նանե Եղիազարյանի

Լուսանկարը` Նանե Եղիազարյանի

Ջերմուկի Ձախափնյակ թաղամասում է գտնվում թիվ 2 արվեստի դպրոցը: Իմ հասակակիցներից շատերն են դասերից հետո շտապում այնտեղ: Այսօր որոշեցի ձեզ ներկայացնել մեր դպրոցըփոքրիկ հարցազրույցների և լուսանկարների միջոցով:

Հարցազրույց Ջերմուկի արվեստի դպրոցի տնօրեն Խաչիկ Ենոքյանի հետ 

-Ե՞րբ է ստեղծվել դպրոցը և ի՞նչ պատմություն ունի:

-Ջերմուկի արվեստի դպրոցը ստեղծվել է 1969 թվականին, իսկ մեր Ձախափնյակի դպրոցը առանձնացել է և գործում է 1995 թվականի սեպտեմբերից և կոչվում է Ջերմուկի արվեստի համար 2 դպրոց: Դպրոցն ունի երկար պատմություն: Կարող եմ ասել, որ դպրոցը առաջ շատ վատ պայմաններում էր գտնվում, տեղակայված էր բնակելի շենքի երկու մուտքերում՝ տարբեր բնակարաններում էինք դասերը անցկացնում, որը հարմար չէր ո՛չ ուսուցանելու համար, ո՛չ աշակերտների համար:

Լուսանկարը` Նանե Եղիազարյանի

Լուսանկարը` Նանե Եղիազարյանի

-Քանի՞ աշակերտ և ի՞նչ բաժիններ ունի դպրոցը:

-Այսօրվա դրությամբ դպրոցն ունի 196 աշակերտ: Դպրոցն ունի հիմնականում բոլոր բաժինները, թվեմ երաժշտականները՝ դաշնամուր, ջութակ, կիթառ, քանոն, շվի, դուդուկ, կլառնետ, ակարդեոն, ոկալ, դհոլ: Եվ ունենք նաև պարի և կերպարվեստի բաժիններ: Պարարվեստում դասավանդում են  դասական, հայկական, ժամանակակից, իսկ կերպարվեստում՝ համարյա նրա բոլոր ճյուղերը՝ նկարչություն, ծեփագործություն, փորագրություն և այլն:

-Հատկապես արվեստի ո՞ր ճյուղում ունեք շատ նվաճումներ:

-Ես կասեի նվաճումը այն է, որ այսօր դպրոցի ուսուցիչների գրեթե 80%-ը մեր դպրոցի շրջանավարտներն են, և ես հպարտանում եմ, որ ես էլ եմ այս դպրոցի շրջանավարտ, և առաջի՛ն շրջանավարտն եմ: Անդրադառնամ հարցին՝ նվաճումը այն է, որ հիմա ես շատ հպարտ եմ, որովհետև մեր դպրոցի շրջանավարտներից շատերը թե՛ արտերկրում, թե՛այստեղ բեմերում են հանդես գալիս: Անուններով չեմ ուզում նշել, որովհետև գեղեցիկ չի լինի, եթե մեկին նշեմ, մյուսին` մոռանամ:

Լուսանկարը` Նանե Եղիազարյանի

Լուսանկարը` Նանե Եղիազարյանի

-Առա՞ջ էին աշակերտները շատ, թե հիմա, և ինչո՞ւ:

-Իհարկե հիմա՛: Առաջ աշակերտների թիվը հասնում էր 80-85, ամենաշատը` 100, բայց հիմա, ինչպես նշեցի 196 է, և հուսով եմ, որ դեռ ավելի կշատանա:

-Իսկ մասնագետները Ջերմուկի՞ց են, թե՞ այլ տեղերից են գալիս:

-Հիմնականում Ջերմուկից են, մեր շրջանավարտներն են, բայց ունենք այլ տեղերից էլ. 24 ուսուցիչներից 3 կամ 4 մասնագետ:

Երեխաները մեծ հաճույքով են հաճախում դպրոց: Ասեմ` ինչու, որովհետև եթե հաճույքով չգան, սա վճարովի դպրոց է, ինձ թվում է, որ ոչ մի ընտանիքի մայր կամ հայր հենց այնպես գումար քամուն չեն տա, որպեսզի իր երեխան աչուզենալով գա դպրոց:

-Որպես արվեստի դպրոցի տնօրեն, ի՞նչ կառաջարկեիք անել, որպեսզի երեխաների հետաքրքրությունը դեպի արվեստը ավելի մեծանար:

-Ես արդեն մի քանի տարի է, ինչ պայքարում եմ դրա համար: Ջերմուկ քաղաքը մեկուսացած է, ծայրամաս է, և նրանից այն կողմ էլ ոչ մի բան չկա: Այս դեպքում ակնհայտ է, որ քաղաքը տուժում է: Երեխաները մինչև հիմա չգիտեն, չեն տեսել  մեր հայտնի երաժիշտներին ու երգիչներին, իսկ դա շատ է ազդում մեր երեխաների ճաշակի վրա: Ջերմուկում կուլտուրայի օջախ, տուն չունենք, որպեսզի մեզ մոտ էլ համերգներ կազմակերպվեն, ներկայացումներ, թատրոն գա մեզ մոտ, որպեսզի երեխաները շփվեն ժամանակակից արվեստի հետ: Նրանք Ջերմուկի միայն մի քանի տներն են տեսնում, նույն առօրյան, նույն դպրոցը… Ես չէի ուզի այդպես լիներ, որովհետև Ջերմուկում զբաղվելու տեղ շատ քիչ կա, կրկնում եմ` շա՜տ քիչ:

***

Լուսանկարը` Նանե Եղիազարյանի

Լուսանկարը` Նանե Եղիազարյանի

Հարցազրույց ջութակի և կիթառի ուսուցիչ Աստղիկ Սամսոնյանի հետ 

-Ջերմուկցի երեխաները սիրո՞վ են ընտրում ջութակի բաժինը:

-Քանի որ ջութակ նվագելը շատ բարդ է, դրա համար սկզբում լավ մտածում են, բայց եթե գալիս են, ուրեմն սիրով, որովհետև եթե չսիրեն, չեն կարողանա լիարժեք տիրապետել գործիքին:

-Քանի՞ աշակերտ ունեք:

-Ունեմ ութ աշակերտ, որոնցից երեքը հաճախում են ջութակի, իսկ մնացած հինգը կիթառի բաժին:

-Ի՞նչ կասեք, երեխաները հեշտությա՞մբ են սովորում տվյալ գործիքներին տիրապետել:

-Դե, ինչպես նշեցի, ջութակ նվագելը շատ բարդ է: Այն համարվում է ազնվագույն գործիք: Կա այսպիսի մի ասացվածք. «Ջութակը գործիքների թագուհին է, իսկ դաշնամուրը՝ թագավորը, և նրանք միասին շատ գեղեցիկ են հնչում»: Կիթառը համեմատած ջութակի հետ ավելի հեշտ է նվագել: Բայց ամեն գործիք ունի իր դժվարությունները, և մենք` ուսուցիչներս, պիտի աջակցենք երեխաներին դրանք հաղթահարել և առաջ շարժվել:

-Ի՞նչ խորհուրդ կտաք այն երեխաներին, ովքեր չկարողանալով տիրապետել գործիքին, միանգամից հուսահատվում են ու թողնում ուսուցումը:

-Բոլոր երեխաներին թվում է, թե առաջին իսկ դասից պետք է նվագեն այնպես, ինչպես լսել են հեռուստացույցով, կամ համերգների ժամանակ: Բայց երբ տեսնում են, որ չեն կարողանում, ճիշտ է, սկզբից հիասթափվում են, բայց մեր ուսուցիչների ջանքերի շնորհիվ նրանք հասկանում են, որ երկար աշխատանքից հետո անպայման կհասնեն արդյունքի:

Լուսանկարը` Նանե Եղիազարյանի

Լուսանկարը` Նանե Եղիազարյանի

-Դուք ունեցե՞լ եք այդպիսի աշակերտներ:

-Այո, ունեցել եմ: Մի երեխա եկավ ինձ մոտ կիթառի դասընթացների: Մեկ-երկու դասից հետո էլ չեկավ: Իմ կարծիքով նա ուզում էր իմանալ, թե ինչ է կիթառը:

-Նվաճումներ ունեցե՞լ եք:

-Այո, իհարկե: Քանի որ այս բաժինները դպրոցում նոր են բացվել, մենք դեռևս ունենք մեր տաղանդավոր Ալինայի և նրա ջութակի շնորհիվ վաստակած մեկ պատվոգիր: Բայց ես և իմ աշակերտները չենք հուսահատվում, և պարապում ենք, որպեսզի հասնենք նորանոր հաջողությունների:

***

Հարցազրույց պարի ուսուցիչ Արարատ Հակոբյանի հետ

Լուսանկարը` Նանե Եղիազարյանի

Լուսանկարը` Նանե Եղիազարյանի

-Քանի՞ տարի է, ինչ աշխատում եք որպես պարի ուսուցիչ, և ինչպե՞ս ստացվեց, որ ընտրեցիք հենց այս մասնագիտությունը:

-Որպես պարի ուսուցիչ աշխատում եմ 38 տարի: Դե, բախտի բերմամ այնպես է դասավորվել, որ շատ սիրելով պարողից դարձել եմ պարի ուսուցիչ:

-Միայն ա՞յս դպրոցում եք աշխատել:

-Ոչ, սկզբնական շրջանում աշխատել եմ Վայքի մշակույթի տանը, այնուհետև աշխատել եմ Ջերմուկի դպրոցում և դրանից հետո միայն տեղափոխվել եմ այստեղ՝ Ջերմուկի թիվ 2 արվեստի դպրոց:

-Ի՞նչ տարիքի երեխաներ են հաճախում:

-Մեզ մոտ հաճախում են 6 տարեկանից և սովորում են 7 տարի, բայց կուզեինք, որ մինչև 30-40 տարեկան մարդիկ էլ հաճախեին, որովհետև ինձ թվում է, լավ չի լինի, որ տղամարդը գոնե քոչարի պարել չկարողանա:

-Կա՞ն պարային խմբեր:

-Այո՛, իհարկե, ի՞նչ պարարվեստի բաժին առանց պարային խմբերի: Մենք ունենք պարային դասարաններ: Իմ յոթերորդ դասարանը հիանալի դասարան է, մեր հինգերորդ-վեցերորդ դասարաններն էլ են լավը, ու այսօր նրանք մեր դպրոցի պարծանքն են: Ցանկացած տեղ կարող ենք գնալ մրցումների: Գնացել ենք ու շատ մեդալներ, պատվոգրեր ենք բերել: Մեր պարի և՛ խմբերը, և՛ մենակատարները շատ մեդալներ ու պատվոգրեր են ստացել, պարգևատրվել են Մշակույթի նախարարի կողմից պատվոգրով:

-Ի՞նչ պարեր են պարում ձեր սաները:

-Մենք պարում ենք ժողովրդական պարեր, ազգագրական, ժամանակակից և այլ ազգերի պարեր:

-Պարային խմբերը Հայաստանից դուրս մրցույթներ մասնակցե՞լ են:

-Ոչ, քանի որ մենք հովանավոր չունենք, իսկ այստեղից արտերկիր գնալը շատ թանկ արժե: Ունեցել ենք հրավերներ, բայց գումարի հետ խնդիրների պատճառով չենք գնացել, և ինձ թվում է, որ չենք էլ գնա, եթե հովանավոր չգտնենք:

-Հե՞շտ է աշխատել երեխաների հետ, ովքեր իրենց առաջին քայլերն են անում պարարվեստում:

-Ցանկացած մասնագետ, ցանկացած մանկավարժ, եթե լավ հասկանա երեխաների հոգեբանությունը, ուրեմն այդ ուսուցիչը շատ հեշտ կաշխատի երեխայի հետ, իսկ եթե չհասկացավ՝ ոչ մի հաջողության չի հասնի իր բնագավառում: Բայց ինձ համար շատ հեշտ է: Առանց երեխաների ես իմ օրը, ընդհանրապես ինձ չեմ պատկերացնում:

***

Լուսանկարը` Նանե Եղիազարյանի

Լուսանկարը` Նանե Եղիազարյանի

Հարցազրույց Արվեստի դպրոցի սաներ Դիանա Սահակյանի և Դիանա Նիկողոսյանի հետ

-Ինչպե՞ս ստացվեց, որ սկսեցիր հաճախել երաժշտական դպրոց:

Դ.Ս. -Մի օր դպրոց եկան արվեստի դպրոցի ներկայացուցիչները և ասացին, որ պարի բաժնում ընդունելություն է սկսվել: Ես շատ ուրախացա, և երբ հասա մեր բակ, առանց տուն հասնելու դրսից մայրիկիս կանչեցի և ասացի, որ ուզում եմ գնալ պարի, իսկ նա ինձ ասաց, որ արդեն գրանցել է:

Դ.Ն. -Դպրոցում հայտարարություն էին անում, որ պարի բաժնում ընդունելություն է: Մայրիկս էլ ինձ գրանցեց, ու մինչև հիմա չեմ փոշմանել:

-Օգնո՞ւմ է ձեզ երաժշտությունը:

Դ.Ս. -Այո, իհարկե: Երբ ինչ-որ արարողության եմ գնում, ու սկսվում է պարելու ժամանակը, ես կարողանում եմ ինձ ամենալավ կողմից դրսևորել:

Դ.Ն. -Երաժշտությունը բոլորին էլ օգնում է, և ես էլ մտնում եմ բոլորի մեջ:

-Արդյո՞ք պլանավորում եք այս ուղղությամբ շարունակել ուսումը:

Դ.Ս. -Այս տարի ավարտում եմ պարս, բայց սիրողական այն կշարունակեմ, իսկ որպես մասնագիտություն՝ ոչ:

Դ.Ն. -Պարել շատ եմ սիրում, բայց իբրև մասնագիտություն չեմ ընտրի:

-Եթե հնարավորություն ունենայիք փոփոխություններ անել երաժշտական դպրոցում, ի՞նչը կփոխեիք:

Դ.Ս. -Առաջ միգուցե ինչ-որ բան փոխեի, բայց հիմա, երբ դպրոցը լիովին վերանորոգվել է, ոչինչ չեմ փոխի:

Դ.Ն. -Ինձ մեր դպրոցը շատ է դուր գալիս, և ես ոչինչ չէի փոխի:

Հարցազրույցը գրի առավ Նանե Եղիազարյանը

astghik ghazaryan

Կռիվը

-Երե՛մ, ցուրտ ա, վիզդ պյաց տյուս մի՛ կյա:

-Թու՛, քու տիպը կտրի…

Ամեն շաբաթ-կիրակի զարթուցիչի ձայնի փոխարեն լսում էի Ամայի (տատիկս է) ու պապիկի կռվի ձայնը ու փնթփնթում. «Էլի կռվո՞ւմ են, չեն թողնում՝ մարդ մի քիչ քնի…»: Դե, կռիվ ասելը մի քիչ կոպիտ է հնչում, որովհետև նրանք վիճում էին միմյանց լավն ուզենալու համար, բայց եթե թույլ տաք, ես դրանք կռիվ կանվանեմ:

Կռիվը հիմնականում սկսում էր Ամայը: Պապիկի վրա շատ էր բարկանում, երբ ուտում էր այն, ինչը բժիշկն էր արգելել, կամ ինչու ամբողջ գիշեր չէր քնել ու շարունակ տնով մեկ քայլել էր, և այլն:

Մի խոսքով, օրը սկսում էին իրարից նեղացած, իսկ օրվա կեսին կռիվը շարունակվում էր.

-Երե՛մ, էդ անտեր չայը հերիք ա խմես, մի քիչ կամք ունեցի, էլի… Էն Չոբանյանը քանի՞ հետ ասած կըլի, որ էդ անտերը քեզ չի կարելի…

-Թու՛, ե՞րբ ես տեսել, որ ես չայ եմ խմել, էս իրեք օր ա՝ պերանս մի կաթիլ չայ չեմ տարել:

Առավոտը՝ կռիվ, կեսօրին՝ կռիվ, բայց հենց մութն ընկնում էր, պապիկը գալիս, Ամայի մոտ նստում, հետո վեր էր կենում, գնում-գալիս, նայում Ամային ու էլի գնում-գալիս: Ամայը հասկանում էր պապիկի միտքը, բայց ոչինչ չէր ասում: Ու պապիկը ճարահատյալ ինքն էր առաջին քայլն անում.

-Հրանու՛շ, կարտի չքցե՞նք:

-Կարտերը վե՛ր կալ, արի՛…

Ու սկսում էին թղթախաղ խաղալ: Ամայը նստում էր իր «գահավորակին»՝ թախտին, իսկ պապիկը՝ Ամայի դիմաց՝ փոքրիկ աթոռի վրա: Ու այնպես էր ստացվում, որ Ամայի դիրքը ավելի բարձր էր լինում, ու պապիկի բոլոր խաղաթղթերը երևում էին: Սա էր պատճառը, որ խեղճ պապս միշտ պարտվում էր, նեղանում, թղթերը թափում ու գնում էր: Իսկ Ամայը.

-Հը՞, տարվեցիր, տրա՞  հըմար ես քըմ:

Պապիկը գլուխը տարուբերում էր, իր սովորության համաձայն մի հատ «թու՛» ասում ու հեռանում: Մի կես ժամից էլի գալիս ու Ամայի շուրջը պտտվում էր, հետո մյուս թախտին պառկում ու փորձում էր մի քիչ քնել, բայց դեռ չհաշտված՝ Ամայը էլի սկսում էր.

-Երե՛մ, քնա քու տեղըմ պառկի, հանգիստ քնի:

-Թու՛…

Ու այսպես իրարից նեղացած էլ քնում էին, հաջորդ օրն էլ այս պատմությունը կրկնվում էր:

Համարյա մի տարի է՝ այսպիսի վեճեր չեն լինում մեր տանը, ես էլ զարթուցիչի ձայնից եմ զարթնում: Չգիտեմ՝ Ամայը իրենց վեճերը կարոտել է, թե՝ չէ, բայց ես կարոտել եմ:

Այդպես է աշխարհի կարգը. կորցնում ես, հետո հասկանում, գնահատում ու կարոտում…

Պապոնց տուն

Լուսանկարը՝ Ռուզաննա Աղաբաբյան

Լուսանկարը՝ Ռուզաննա Աղաբաբյան

«Երիտասարդներ, ովքեր ունեն ազգային մտածողություն: Երիտասարդներ, ովքեր մտածում են ոչ միայն իրենց, այլև ընդհանուրի մասին: Ապրում են աշխատելով՝ ինչ որ բան փոխել դեպի լուսավորն ու դրականը:

Լուսանկարը՝ Ռուզաննա Աղաբաբյան

Լուսանկարը՝ Ռուզաննա Աղաբաբյան

Այդ կորիզը հենց Նոյեմբերյանի երիտասարդաց միությունն է, որի մասին կարող է երազել ցանկացած քահանա»,- ասում է Նոյեմբերյանի տարածաշրջանի քահանա Տեր Սմբատ Աբրահամյանը:
Նոյեմբերյանի Սուրբ Սարգիս եկեղեցուն կից գոյություն ունի կառույց, որը գտնվում էր անմխիթար վիճակում, իսկ  երիտասարդներին մի այդպիսի տանիք էր անհրաժեշտ: Սիրանուշ Գոգինյանը, ով Նոյեմբերյանի երիտասարդաց միության անդամ  է և տեղի կարպետագործության մանկավարժը, ավելացրեց.

-Հենց Տեր Հոր նախաձեռնությամբ, կամավոր կերպով, բոլորս միասին ձեռնամուխ եղանք վերանորոգմանը, առանց որևէ ֆինանսական աջակցության: Աղոթեցինք և սկսեցինք քանդել կիսավեր պատերը, վերակառուցել:

Լուսանկարը՝ Ռուզաննա Աղաբաբյան

Լուսանկարը՝ Ռուզաննա Աղաբաբյան

Լուսանկարը՝ Ռուզաննա Աղաբաբյան

Լուսանկարը՝ Ռուզաննա Աղաբաբյան

Այնուհետև կառույցն այնքան սիրվեց, որ բոլորս այն սկսեցինք անվանել Պապոնց տուն:

-Էդպես է, չէ՞, թոռնիկները միշտ մի առանձնակի ջերմությամբ են գնում պապոնց տուն: Բոլորը միասին հավաքվում են միշտ այնտեղ,- ավելացրեց Տեր Հայրը:
Նշենք, որ այս կառույցը տարածաշրջանում միակն է, և այսօր արդեն Պապոնց տանը գործում են կարպետագործության, շախմատի և փայտի փորագրության խմբակներ, որտեղ  հաճախում է շուրջ 30 երեխա:

Լուսանկարը՝ Ռուզաննա Աղաբաբյան

Լուսանկարը՝ Ռուզաննա Աղաբաբյան

Խոսելով առաջիկա նպատակների մասին Տեր Հայրն ավելացրեց.

-Առաջիկայում նպատակ ունենք բացել նաև խաչքարագործության, ազգային երգ ու պարի խմբակներ:  Ի վերջո, այս բոլոր դասերի կազմակերպումը կոչված է միայն մի նպատակի՝ հենց մանկուց երեխայի մեջ  ձևավորել ազգային մտածողություն, ճանաչել արվեստը, և ձևավորել մարդ-մարդ հարաբերություն հանդուրժողականության միջոցով, որը իրապես կդառնա հիմքը եկեղեցու հովանու ներքո ապրելու:

Երբ լինեք Նոյեմբերյանում, այցելեք Պապոնց տուն, այստեղ ձեզ միշտ սպասում են:

Մոռացեք

Լուսանկարը՝ Տաթեւ Խաչատրյանի

Լուսանկարը՝ Տաթեւ Խաչատրյանի

Մոռացեք ինձ:  Հիշողության միջից հանեք իմ անունը ու դրա հետ կապված ձեր հիշողության փոշոտ դարակների մեջ մնացած դրվագները:  

Մոռացեք իմ երկար ու բարակ մատները:  Հասակս:  Ցցված երակներս:  Խոսելուս ու ժպտալուս ձևերը:  Տվեք անծանոթ մանրամասնություններ ու երբ փողոցում հանդիպեք,  կարծեք, թե օտար եմ:  Շրջվեք մեջքով ու մի բարևեք:  Մի զանգեք:  Մի գրեք:  Ինձնից ոչ մեկից մի հետաքրքրվեք:  Իմ անունը մի տվեք անգամ ձեր մտքում:  Վառեք այն իրերը, որոնք ինձնից են:  Ջուր լցրեք այն թղթերի վրա, որոնց վրա ինչ-որ բան եմ գրել ու տվել ձեզ:  Հեռախոսի միջից սեղմեք ջնջելու կոճակը և  ուղարկեք այլևս երբեք չվերադառնող աղբարկղի մեջ մեր համատեղ նկարները:  Տեսանյութերը:  Նամակները:  Ամեն հիշողություն:

Ի՞նչ անեմ:  Ո՞ր բառերը օգտագործեմ, որ հասկանանք իրար:  Բացարձակապես մոռացեք իմ գոյության մասին: Ու բազմիցս կրկնեք ձեր մտքում, որ մոռացել եք ինձ: Երբ մի օր սրճարանում սուրճ խմեք նորից ընկերներով:  Իմ ընկերներով: Իմ սիրած պատի մոտի աթոռը դատարկ կլինի կամ էլ արդեն ինչ-որ մեկի կողմից զբաղեցված: Երբ հեռու ինչ-որ նկարի կամ գրքերով լցված դարակի տակ տեսնեք նստած սուրճ եմ խմում: Չճանաչեք ինձ:  Իրապես չճանաչեք:  Այ, էս մոռացությանը մատնեք ինձ:

Ես էլ իմ չափով սենյակս կլցնեմ ոչնչով:  Ոչինչ, որի մեջ չկա անցյալ:  Չկա հիշողության մեջ անգամ մեկ նյութ: Այլ միայն ներկա:  Որտեղ մենակ ես եմ:  Այ, էդ ժամանակ ես կգրեմ իմ ուզած բանաստեղծություններն ու պատմվածքները:  Այդ ժամանակ կապրեմ ու կգրեմ էն, ինչ իսկապես կցանկանամ:  Գուցե էդ պահին ես ինձ կզգամ ազատ:

«Չէ որ դուստրն է Խաչի պապի, սիրված քույրը մեծ պոետի»…

Լուսանկարը՝ Սոսե Զաքարյանի

Լուսանկարը՝ Սոսե Զաքարյանի

Ինչպես գիտեք, ես ապրում եմ Սյունիքի մարզի Դարբաս գյուղում, և մեր գյուղի հարևանությամբ է գտնվում Լոր գյուղը` Համո Սահյանի ծննդավայրը: Այստեղ է ապրում նրա քույրը`Հասմիկ տատիկը: Նա Հայրենական պատերազմի մասնակից է. ամեն անգամ, երբ տոնում ենք Սահյանի ծննդյան օրը, նա այցելում է մեզ և լուռ լսում է, թե ինչպես ենք ասմունքում: Հետո միշտ կարծիք է հայտում մեր կազմակերպած միջոցառման մասին, անպայման համեմատության մեջ դնելով նախորդ տարիների գրական ցերեկույթները: Պարզվում է, Սահյանի շատ ստեղծագործությունների առաջին ունկնդիրն նա է եղել: Քույրական սիրով թե խստապահանջ քննադատի գնահատմամբ, նա միշտ գովերգել է եղբորը`քարափների անմահ երգչին, որ հայերին, ինչու չէ նաև աշխարհին, քարտեզի վրա փնտրել տվեց Լորը`ձորերի մեջ մոլորված բնակատեղին:

Լուսանկարը՝ Սոսե Զաքարյանի

Լուսանկարը՝ Սոսե Զաքարյանի

Խաչի պապի օջախում կերած իրիկնահացը պիտի դառնա շատ հայերի օջախի օրհներգը, որ պապի արձանը պիտի դրվի հարևան Դարբաս գյուղի եկեղեցու բակում, որ եկեղեցին ու պապը պիտի դառնանան 21-րդ դարի այս նահապետական գյուղերի խորհրդանիշերը, որ իննսունամյա Հասմիկ տատը պիտի դառնա համով-հոտով զրույցների, սահյանական հյուրընկալումների և նշանավոր իրադարձությունների վկան ու ասացողը: Այնպիսի ճոխ բառապաշարով ու դիմախաղով է պատմում հավերժ երիտասարդ տատը, որ անկարող ես չլսել նրան: Նա գյուղական հիվանդանոցի մանկաբարձուհին է եղել, գիտի բոլոր գյուղացիների ծննդյան տարեթվերը, ամիս -ամսաթվերը: Ապրում է գյուղով, գյուղի մարդկանցով, կիսում նրանց հոգսերն ու ապրումները: Մեծի հետ մեծ է, փոքրի հետ` փոքր: Բոլորը սիրում ու հարգում են նրան. գյուղական միջոցառումների բացումն ու փակումը հանձնարարվում է նրան`տարիների վաստակը ուսերին ճերմակահեր պատվարժան տիկնոջը, որի անունը իմ գյուղի տարեգրության մեջ ոսկե տառերով կգրվի:

Մայրիկս մի բանաստեղծություն է ձոնել նրան, ստորև ուզում եմ ներկայացնել:

Ու հիմա էլ այս ձորերում քույրն է ապրում մեծ պոետի,
Թե եղբայրը տաղ է երկնել, նա մայրական մեծ երկունքի
Ավետիսն է ու լուռ վկան,
Ու իր ճերմակ վարսերի չափ աչքալուսանք ունի հայտնած`
Մի լավ տղա, նախշուն աղջիկ:
Մեծարանքի ու հարգանքի նա էլ բաժին ունի հաստատ.
Չէ որ դուստրն է Խաչի պապի, սիրված քույրը մեծ պոետի: