ani beglaryan

Լուսին

Ողջույն, այսօր խոսելու եմ իմ կյանքի մշտական ուղեկիցներից մեկի՝ լուսնի մասին։ Ես դեռ փոքր տարիքից սիրել եմ լուսինը, հաճախ նայել նրան ու երազել, մեկ-մեկ էլ խոսել նրա հետ։

Կենդանակերպի նշանով խեցգետին եմ։ Մի քանի ամիս առաջ կարդացի, որ լուսինը խեցգետինների երկնային մարմինն է, երևի դրա համար եմ լուսնից այդքան մեծ էներգիա ստանում։ Իսկ դուք երբևէ լսե՞լ եք Լուսնի տոնի կամ նրա մասին հյուսված առասպելների մասին։

Ուրեմն պարզվում է, որ կա լուսնին նվիրված տոն, որ շատ մեծ շուքով է նշվում Չինաստանում և Վիետնամում սեպտեմբերի երկրորդ կեսին և համարվում է ամենատարածված տոնը՝ զիջելով միայն Նոր տարուն։ Տոնը հիմնականում նշվում է ջերմ, ընտանեկան միջավայրում, որի ընթացքում մարդիկ հիանում են լիալուսնի տպավորիչ տեսարանով և իրար են նվիրում «Լուսնի թխվածքաբլիթ»-ներ։ Լուսնի տոնի հետ կապված կա մի պատմություն։ 24 տառերը հավաքվում են` նշելու Լուսնի տոնը։ Խնջույքի ժամանակ սկսում են վիճել, թե իրենցից որ մեկն է ավելի նման լուսնի թխվածքաբլիթին․
O- Ես ամենանմանն եմ
C- Ես էլ թխվածքաբլիթ եմ, բայց ինչ-որ մեկը կծել է ինձ։
D- Ես էլ եմ նման թխվածքաբլիթին, բայց ինչ-որ մեկը դանակով կտրել է ինձ։
Q- Ես նման եմ լուսնային բլիթին, ուղղակի մի փոքր ավելցուկ ունեմ։

Լուսնի վերաբերյալ բազմաթիվ լեգենդներ կան։ Ոմանք համոզված են, որ երկնային լուսատուին երկար նայելիս կարելի է խելագարվել: Շտապեմ հիասթափեցնել` ես հաճախ եմ երկար նայում լուսնին ու դեռևս խելագարության նշաններ չեն հայտնաբերվել։ Չնայած՝ ասում են, որ լուսինն իսկապես ազդում է այն մարդկանց վրա, ովքեր հոգեպես անառողջ են:

Լուսնի տոնին վերաբերող կա մի շատ հետաքրքիր առասպել՝ Չան և Խոու ամուսինների մասին։ Համաձայն առասպելի` Խոու Ին արտակարգ աղեղնավոր է: Այդ ժամանակ երկնքում արևները տասն էին։ Արևները կրակի էին տվել Երկրի ամբողջ բուսական աշխարհը, և մարդիկ մեկը մյուսի հետևից մահանում էին։ Մի օր Խոու Ին, օգտագործելով իր նետն ու աղեղը, նետահարեց արևներից իննին՝ փրկելով բնակիչների կյանքը։ Արևմուտքի թագուհին, որպես պարգևատրում, Խոու Իին հանձնեց մեկ շիշ անմահության թուրմ, որը նախատեսված էր մեկ անձի համար։ Հերոս Խոու Ին տվեց թուրմն իր կնոջը, ով խոստացավ թաքցնել այն միայն իր համար։ Խոու Ին գնալով ավելի ու ավելի հայտնի էր դառնում՝ շնորհիվ իր հերոսության։
Խոու Ին շատ աշակերտներ ուներ։ Մի օր նա իր աշակերտների հետ գնում է որսորդության, բայց աշակերտներից մեկը` Փան Մենը, ձևանալով հիվանդ, մնում է տանը։ Վստահ լինելով, որ Խոու Ին լքել է տունը, նա շտապում է իր տուն և փորձում ուժով Չան Ըից խլել էլիքսիրը։ Չանը, հասկանալով, որ չի կարող դիմակայել, ամբողջությամբ խմում է թուրմը։ Այդ խմիչքը նրան բարձրացնում է շատ վեր՝ հասցնելով մինչև լուսին, և Չանը դառնում է անմահ։ Խոուն, ստանալով վերջին նորությունները, շտապում է տուն, սեղանը տեղափոխում լուսնի լույսի տակ՝ հավատալով, որ Չանը կվերադառնա իր մոտ։ Այդ օրվանից ի վեր, մարդիկ երկրպագում են լուսնին՝ պատրաստելով ամենահամեղ ուտելիքները:

Կան շատ-շատ այլ առասպելներ լուսնի ծագման հետ կապված։ Հաճախ լուսինը մեկնաբանվում է որպես մարդ, սովորաբար՝ լծակով ու դույլերով կին, որ կերպարանափոխվել է։ Ամեն դեպքում, դեռ վաղ ժամանակներից լուսինը գրավել է մարդկանց ուշադրությունն ու զարմանքը, գիշերները դարձել է նրանց լույսի աղբյուրը, իսկ լույսը ջերմություն է։

Կորեական մշակույթի օրը Երևանում

Նոյեմբերի 30-ին  Առնո Բաբաջանյան  համերգասրահում կայացավ «Կորեայի մշակույթի օր» խորագրով ամենամյա միջոցառումը, որի շրջանակներում երիտասարդները ներկայացրեցին Կորեայի ազգային ու ժամանակակից մշակույթի երգն ու պարը: Միջոցառումը  կազմակերպել  էր   Հայաստանում կորեական  մշակույթի  կենտրոն  հիմնադրամը՝  Ռուսաստանում  Կորեայի  դեսպանատան աջակցությամբ։
Մրցույթի  նպատակն  էր  Հայաստանում  զարգացնել  կորեական  արվեստն  ու  մշակույթը, ինչպես   նաև   հայ-կորեական  հարաբերությունները:
Ողջ միջոցառման ընթացքում կարող էիր լսել այնպիսի հայտնի կորեական խմբերի երգեր, ինչպիսիք են`  BTS, Black Pink, Big Bang  և ուրիշներ:

Լուսանկարները` Աննա Հախվերդյանի և Մերի Խաչատրյանի

davit gorgoyan

Ինձ ընտրեք, լավ կլինի

Ութն անց զրո-զրո… Մենակ փողոցում գիշերն ու առավոտը անկաշկանդ սիրո մեջ են մտել, ես էլ խանգարում եմ: Կենտրոնական փողոցի վերջն ու սկիզբը ամենակարճ ուղով իրար են միացնում նախորդ տարի գնած կոշիկներս, որբ կատուն ու փողոցի հավաքարարի տնքոցը: Մենք ավելի շուտ այդ սիրո մասն ենք կազմում, քան թե խանգարում ենք:

-Բարև:

Շան տեղ չեն դնում:

-Գոնե վրես նայի:

Շան տեղ չեն դնում:

Երկու շներ էին: Մեկն իրեն էր ուտում, մյուսին վարկերի մասին մտահոգությունները ծեփել են ասֆալտին: Ոչ ինձ են բանի տեղ դնում, ոչ կատվին: Իրավիճակ ա փոխվել, չես վիճի:

-Ծխո՞ւմ ես:

-Հա:

-Խի՞

-Ինձ լավ տղա եմ զգում:

-Չե՞ս ծխում:

-Չէ:

-Խի՞

-Սենց էլ լավ տղա եմ:

-Բա՞:

-Զզվում եմ:

-Հա՜:

Մտնում եմ լրիվ այլ աշխարհ, «մարշրուտնի», մեր երկրի ու հասարակության էրոտիկ իրականություն: Էստեղ չկան երկու տարբեր սեռեր, կարող ես ստիպված հպվել ուրիշին, ու քեզ դրա համար ոչ ոք չի գա «տենալու»: Էստեղ ուզած-չուզած անձի երկատման ես ենթարկվում, երբ վարորդը Clean Bandit-ից հետո Արաբո Իսպիրյան, հետո էլ Խատուբա է միացնում, գումարած այն, որ դրսից տրանսպորտին նայողին հրամցնում ես «Սև ուրբաթ»-ի ժամանակ առանց զեղչ գնած տաբատիդ հետևամասը: Վայելեք:

-Բա իմացա՞ր ….-ին հիվանդանոց են տարել: Լուրջ խնդիր ա:

Holly shit, էս տարի դեպրեսիա չէինք տարել, ո՞նց կլիներ:

Ուզում եմ ծխել:

-Ընկեր Մանասյան, խի՞ եք ծխում:

-Հանգստացնում ա:

-Ընկեր Մանասյան, սիգարետ տվեք:

-Ո՞նց, ծխո՞ւմ ես:

-Չէ:

-Բա խի՞ ես ուզում:

-Կլինի՞ խաբեմ:

-Կլինի:

-Սիրտս քաշեց:

-Չէ:

-Դե պատասխանի՜…

-Ապե, ես հավատում եմ իրան, ինքը կարա ինչ-որ բան փոխի:

-Հա, լավ, տուֆտա լակոտ ա, մենակ գոռալով հո չի՞:

Գրաֆիտիների կողքին ցուցանակներ են: Հիմնականում «քաչալ» մարդիկ են: Ասում են` ինձ ընտրեք, լավ կլինի: Հա, ամեն տարի էս նույն մարդիկ մխտռում են պատերը: Փողոցը լիքն է: Փողոցը մեզ՝ երեքիս դավաճանեց, առավոտն էլ` իրեն դավաճանող գիշերվան: Մենակ շներն են հավատարիմ. բարևում եմ, չեն պատասխանում:

Ինչ են ուզում և երազում երիտասարդները

DSC_9865

Հարցազրույց Ղազախստանի երիտասարդական լրատվական ծառայության տնօրեն Իրինա Մեդնիկովայի հետ։

-Ներկայացեք, խնդրում եմ, ինչո՞վ եք զբաղվում, ինչ մասնագիտություն ունեք։

-Ես Իրինա Մեդնիկովան եմ՝ Ղազախստանի երիտասարդական լրատվական ծառայության տնօրենը։ Մեր կազմակերպությունը աշխատում է երիտասարդության հետ արդեն 20 տարի։ Մենք զարգացնում ենք երիտասարդության քաղաքացիական ակտիվությունը։ Տարեկան ունենում ենք ավելի քան 20 տարբեր ծրագրեր՝ դասընթացներ, կոնֆերանսներ, դպրոցներ։ Տասը տարի առաջ ես դարձա այս կազմակերպության կամավորը, հետո զբաղվում էի ծրագրերի ղեկավարմամբ, իսկ հիմա հինգերորդ տնօրենն եմ։

-Ի՞նչ կրթություն ունեք։

-Մասնագիտությամբ լրագրող եմ, լրագրության մեջ նույնպես աշխատել եմ տասը տարուց ավելի։ Աշխատել եմ հիմնականում թերթերում, գրել եմ քաղաքական, երիտասարդական քաղաքականության թեմաներով։ Այս տարի անցել եմ նաև փորձաշրջան Պրահայի Քաղաքացիական կենտրոնում, մենք միասին կատարեցինք հետազոտություն երիտասարդության պահանջմունքների և երիտասարդական ծրագրերի վերաբերյալ։ Ընտեցինք հինգ երկիր՝ ԱՊՀ տարածաշրջանից։ Դրանք էին` Հայաստանը, Ռուսաստանը, Ղրղզստանը, Ղազախստանը, Ուկրաինան։

-Հետազոտությունն արդեն ավարտվե՞լ է։

-Այո, արդեն ավարտվել է, և այժմ Երևանում տեղի է ունենում կոնֆերանս՝ «Երիտասարդություն, առաջնորդներ, թրենդներ» անվանմամբ։ Այս կոնֆերանսի ընթացքում էլ ներկայացնում էինք մեր հետազոտությունը։

-Ո՞րն է հետազոտության նպատակը։

-Նպատակն է` բացահայտել, թե ինչպիսին են երիտասարդության պահանջմունքները այս երկրներում, ինչքանով են համընկնում կամ տարբերվում դրանք իրարից, ինչպես նաև, թե ինչ ծրագրեր կան երիտասարդության համար, ինչ քայլեր են ձեռնարկում կառավարությունը, երիտասարդական կազմակերպությունները` երիտասարդության զարգացման համար։

-Ի՞նչն էր ամենակարևորը այս հետազոտության մեջ։

-Հետազոտության արդյունքում մենք հանգեցինք երեք կարևոր եզրակացության։ Առաջինը` երիտասարդության արժեքներն են։ Բոլոր երկրներում առաջին տեղում երիտասարդների համար որակյալ կրթությունն է, միայն տարբերվում է Ղազախստանը։ Մեր երկրում ամենակարևորը երիտասարդների համար ընտանիքն է, իսկ հետո նոր կրթությունը։ Երկրորդը, պրոբլեմները բոլոր հինգ երկրներում նույնն էին՝ սոցիալ-տնտեսական մակարդակ, ոչ որակյալ կրթություն, աշխատանք գտնելու խնդիրներ և սեփական բնակարանի բացակայություն։ Սրանք առաջնային խնդիրներն էին, կան նաև երկրորդական խնդիրներ՝ ապատիա, ալարկոտություն, մոտիվացիայի բացակայություն և կախվածություն մեծահասակներից։ Մեծահասակները մեծ ազդեցություն ունեն երիտասարդների վրա և շարունակում են նրանց փոխարեն որոշումներ կայացնել բազմաթիվ բնագավառներում։ Երրորդ կարևոր եզրահանգումը վերաբերվում է երիտասարդական ծրագրերին։ Մենք բացահայտեցինք, որ ամենախոշոր երիտասարդական ծրագրերը հիմնված են ոչ թե երիտասարդների պահանջմունքների և ցանկությունների վրա, այլ այն հանգամանքի, թե ինչ խնդիրներ է ուզում լուծել այդ ծրագիրն իրականացնող կազմակերպությունը։ Պետությունը, երբ իրականցնում է որևէ խոշոր ծրագիր երիտասարդների համար, լուծում է իր խնդիրները։ Օրինակ՝ Ղազախստանում գործում է «Դիպլոմով դեպի գյուղ» ծրագիրը, եթե մասնագիտությամբ ուսուցիչ ես կամ բժիշկ, ավարտելուց հետո քեզ ուղարկում են գյուղ՝ աշխատելու, և այնտեղ էլ հենց բնակարան են տալիս։ Կամ, օրինակ, Ռուսաստանում շատ տարածված են երիտասարդական շինջոկատները։ Երբ երիտասարդությունը հոնորար է ստանում՝ աշխատելով մանկական ճամբարներում, ծառեր տնկելով կամ վերանորոգումներ իրականցնելով։ Հենց այս ծրագրերից էլ երևում է, որ պետությունը լուծում է իր կադրային պրոբլեմները։ Եթե գյուղերում կադրեր չկան, նա ուղարկում է այնտեղ երիտասարդությանը։ Բայց հենց երիտասարդները դժվար թե կցանկանան ցայտուն երիտասարդության շրջանում քաղաքից տեղափոխվել գյուղ։ Բայց գնում են, որովհետև այնտեղ բնակարան են ստանալու։ Գոնե մի բան կստանամ՝ մտածում է երիտասարդը, իսկ դա ավելի լավ է, քան ոչինչը։ Բայց երազում են նրանք իրականում ոչ թե մեկնել գյուղ, այլ գուցե սովորել արտասահմանում՝ համաշխարհային մայրաքաղաքներում։ Գուցե ուզում են սովորել Բեռլինում, Լոնդոնում, երազում են ստանալ որակյալ կրթություն ու հետ վերադառնալ, աշխատել։

-Ի՞նչ դժվարություններ են առաջացել հետազոտության ընթացքում։

-Գործնականորեն՝ ոչ մի։ Մենք շատ լավ էինք ամեն ինչ կազմակերպել, ունեցել ենք 30 մասնագիտական հարցազրույց։ Մեր հետազոտությունը որակական էր, և ոչ թե քանակական, շեշտը դրել ենք ոչ թե նրա վրա, թե քանի հոգու հետ կունենանք հարցազրույց, այլ նրա, որ զրուցել ենք միայն մասնագետների հետ, որոնք աշխատում են երիտասարդության հետ։ Ստեղծել ենք ֆոկուս խմբեր յուրաքանչյուր մայաքաղաքում, և փորձել ենք հասկանալ՝ այն, ինչ ասում էին մասնագետները, արդյոք կապվա՞ծ է նա հետ, ինչ իրականում մտածում են երիտասարդները։ Պարզվեց, որ համընկնում են նրանց կարծիքները։ Եվ մենք ուսումնասիրել ենք բոլոր ծրագրերը, որոնք գոյություն ունեն։ Ամեն ինչ հավաքագրել ու հետազոտել ենք։

-Ի՞նչ է փոխվել Ձեր աշխարհայացքի, Ձեր աշխատանքի ոճի մեջ այս հետազոտությունից հետո։

-Սկզբում ես մտածում էի, որ այս հինգ երկրներում մենք կունենանք տարբեր պատկերներ։ Կարծում էի, որ Հայաստանում կտեսնեմ այնպիսի տարբերվող ծրագրեր, որոնք երբեք ոչ մի տեղ չէի տեսել, և ամբողջ տարածաշրջանում այդ տարբերվող ծրագրերը ուսումնասիրելով՝ մենք հետագայում կկարողանայինք փոխանակել դրանք։ Բայց իրականում ամեն ինչ շատ միանման ստացվեց։ Բոլոր հինգ երկրներում և՛ պրոբլեմներն էին նույնը, և՛ արժեքներն էին իրար մոտ։ Սա խոսում է այն մասին, որ մենք դեռ մեկ պատմական տարածք ենք։ Երկրորդը, որ ինձ շատ զարմացրեց, Հայաստանի և Ուկրաինայի նմանությունն էր։ Այս երկու երկրներում ողջ հետազոտության ընթացքում զարմանում էի, թե ինչքան նման բաներ կան։ Ազատության հասկացությունն էր շատ նման։ Այն, թե ինչպես են ազատ մարդիկ մտածում, թե ինչ արժեքներ ունեն նրանք։ Երկու երկրներում էլ երիտասարդները շատ են ուզում գնալ սովորել Եվրոպայում, բայց անպայման հետ գալ։ Ոչ ոք չէր ասում, որ ուզում է գնալ և այլևս հետ չվերադառնալ։ Այսինքն՝ երկու երկրներում էլ հավատը հայրենիքի նկատմամբ շատ մեծ է։

Ինձ համար բացահայտում էր նաև այն, որ Ղազախստանը շատ չափանիշներով տարբերվում է մյուս երկրներից։ Առաջինը, ինչպես նշեցի, արժեքների համակարգում առաջնային տեղը ընտանիքին տալն է։ Երկրորդը, բոլոր երկրներում աճում է երիտասարդական կազմակերպությունների պահանջարկը, այսինքն՝ երիտասարդությունն ավելի շատ է ուզում նորարարական, հետաքրքիր կազմակերպություններ, իսկ Ղազախստանում այդ պահանջարկը, ընդհակառակը, ընկնում է։ Դա էլ էր ինձ համար շատ զարմանալի, որ Ղազախստանը, պարզվում է, հետ է մնում այս մյուս երկրներից։

-Որո՞նք են, Ձեր կարծիքով, դրա պատճառները։

-Դժվար է հասկանալ պատճառները։ Եթե ուզում ենք դա վերլուծել, պետք է ավելի խորը հետազոտություններ կատարել, ավելի լայն կոնտեքստում նայել հարցին։ Ես պլանավորում եմ հիմա գրել զեկույց, որտեղ կներկայացնեմ տարբեր արդյունքներ այս հետազոտության, և կփորձեմ այդ զեկույցում էլ տալ որոշ երևույթների պատճառները։

-Ինչպե՞ս և որտե՞ղ են օգտագործվելու այս հետազոտության արդյունքները։

-Արդյուքները հիմա ներկայացվում են Երևանում տեղի ունեցող կոնֆերանսում, որին մենք հրավիրել ենք 60 մասնագետների հինգ երկրներից։ Հավաքել ենք 60 առաջնորդ, պրոֆեսիոնալ մասնագետների, որոնք նույնպես աշխատում են երիտասարդության հետ։ Կիսվեցինք նրանց հետ այս ինֆորմացիայով։ Նրանք որոշ բաներ հաստատեցին, որոշ բաներ էլ ավելի խորացրին։ Տվեցին ինձ նոր օրինակներ՝ շատ կարևոր, որոնք նույնպես ես այժմ պետք է ավելացնեմ այս աշխատանքին։ Կիսվել ենք բոլոր ներկաների հետ այս տվյալներով, և հիմա նրանք կարող են և կօգտագործեն այդ ինֆորմացիան իրենց աշխատանքում։ Իսկ արդեն Ղազախստանում ես պատրաստվում եմ հրապարակել բոլոր արդյունքները, որպեսզի դրանք հասանելի լինեն բոլորի համար։

-Ի՞նչ տարիքի երիտասարդների շրջանում է անցկացվել հետազոտությունը։

-14-25։ Իհարկե, տարբեր խմբերով՝ 14-18, 19-22, 22-25, հիմնականում փորձել ենք բաժանումն անել ըստ դպրոցի՝ միջին դպրոց, ավագ դպրոց և ուսանողներ։ Դե, սա երիտասարդության ամենաակտիվ մասն է։

Իմ հետազոտության շրջանակներում ունեցած հարցազրույցներից մեկն էլ «Մանանա» կենտրոնի տնօրեն Ռուզաննա Բաղդասարյանի հետ էր։ Ես գնացել եմ «Մանանա», երկար հարցազրույց եմ ունեցել Ռուզաննայի հետ, ծանոթացել եմ այս կազմակերպության գործունեությանը։

-Ձեր այցելած այս հինգ երկրներում էլ ի՞նչ «Մանանայի» նման կազմակերպություններ կան։ Պատմեք, խնդրում եմ, դրանց մասին։

-Իմ հետազոտության վերջում ես ընտրել և նշել եմ ինձ հանդիպած ամենահետաքրքիր, ամենաարդյունավետ պրոյեկտները, որոնց մասին պատմում եմ, և խորհուրդ եմ տալիս բոլորին կրկնել դա, անել նույնը ամենուրեք, սովորել դա իրականացնողներից։ Եվ Հայաստանում այդ օրինակը «Մանանան» է։ Այս կազմակերպությունը ինձ հիացրեց ամենից շատ։ Այն արդյունքները, որոնց հասնում է երիտասարդությունը, և այն կոնտենտը, որը դուք ստեղծում եք, աներևակայելի են։ Այսպիսի պրոյեկտ ես հաստատ ոչ մի տեղ չեմ տեսել։ Ղազախստանում կա նման կազմակերպություն, որը երիտասարդական մեդիա է, բայց ուղղվածությունը հիմնականում նորություններն են։ Երիտասարդությունը գնում է պառլամենտ, անում այնտեղ ռեպորտաժներ։ Իսկ դուք տարբերվում եք ուժեղ վիդեո կոնտենտով, ֆիլմերի արտադրությամբ։ Դուք նաև ուղարկում եք դրանք տարբեր փառատոների, ունեք շատ մրցանակներ։ Դա շատ մեծ աշխատանք է։ «Մանանան» իմ ամենալավ օրինակն է, ես դրա մասին բոլորին եմ պատմում։ Արդեն հրավիրել եմ ձեր տնօրենին Ղազախստան։ Իսկապես շատ կուզեի, որ միասին ծրագիր անեինք, բայց ոչ թե ինչ-որ կոնֆերանսի տեսքով, այլ իրական փորձի փոխանակման, որպեսզի դուք գաք և կիսվեք ձեր փորձով, սովորեցնեք մեր երիտասարդությանը ձեր հմտությունները։

-Պատմեք Ձեր կազմակերպության իրականացրած ծրագրերի մասին։

-Մենք ունենք «Ժաս-քեմփ» (Zhascamp), որը խոշոր երիտասարդական կոնֆերանս է, ունի տարեկան մոտ 700 մասնակից։ Մենք մեկնում ենք տարբեր քաղաքներ և իրականացնում ենք այն միաժամանակ մի քանի քաղաքներում։ Այս կոնֆերանսում մենք հավաքում ենք առաջնորդների, ակտիվիստների, տարբեր երիտասարդական, ուսանողական կազմակերպությունների ներկայացուցիչների, որոնք կիսվում են իրենց լավագույն փորձով։ Հրավիրում ենք նաև միջազգային էքսպերտների, որոնք պատմում են ինչ-որ յուրօրինակ ծրագրերի մասին, որոնք իրականացվում են արտասահմանում, բայց մեր երիտասարդությունը դրանց մասին լսած էլ չկա։

Զբաղվում ենք նաև միջազգային ծրագրերով, ունենք ծրագրեր Erasmus +-ի հետ, որոնք իրականացնում ենք մեր գործընկերների հետ Լեհաստանից, Չեխիայից։ Մենք արդեն հինգ տարի է ներառված ենք այն 8 երկրների շարքում, որոնք զբաղվում են սոցիալական ձեռնարկատիրության տարածմամբ։ Ունենք նաև երկու դպրոց՝ մարդու իրավունքների։ Մենք սովորեցնում ենք երիտասարդությանը իրենց իրավունքները, որովհետև հիմնականում դրանից երիտասարդները գաղափար չունեն, իսկ պետությունը միտված պահում է այդ ինֆորմացիան, որպեսզի այն չհայտնվի երիտասարդության ձեռքում։ Ցավոք, մեր երկիրը ավտորիտար է։ Այնուամենայնիվ, մենք փորձում ենք լինել միջնորդներ, սովորեցնում ենք երիտասարդությանը, իրակացնում ենք այդ դպրոցները։ Երբեմն պետությունը մեզ խանգարում է, երբեմն՝ սեղմում ատամները, բայց հանդուրժում է։

Իրականացնում ենք նաև տարբեր հետազոտություններ։ Երբեմն վերցնում ենք մի թեմա ու հետազոտում։ Օրինակ՝ Ալմաթի քաղաքում կատարել ենք հետազոտություն կենտրոնից դուրս շրջաններում։ Քաղաքի կենտրոնը շատ գեղեցիկ է կառուցված, իսկ արվարձանները սարսափելի են։ Մենք ուսումնասիրում էինք, թե ինչպես են այդպիսի շրջաններում տրանսպորտի հարցերը, կանգառների։ Զբաղվում ենք նաև ընտրությունների ընթացքով, այսինքն՝ երբ սկսվում են ընտրությունները, ուսումնասիրում ենք, թե ինչպես են դրանք անցկացվում, հատկապես՝ բուհերում։ Այն դեպքերում, երբ ուսանողներն են մասնակցում ընտրություններին, հետևում ենք՝ արդյոք խախտվում են նրանց իրավունքները։

Իրականացնում ենք նաև «կենդանի գրադարան» միջազգային ծրագիրը։ Այն սկսվել է 2005 թվականից, այս ֆորմատը վերցնել կարող է ցանկացած մեկը, դուք էլ կարող եք իրակացնել։ Ծրագրի իմաստը հետևյալն է․ հավաքում եք լսարան և ընտրում եք հինգ գիրք։ Գիրք այս դեպքում մենք անվանում ենք մարդկանց, գիրքը մարդ է։ Որպես գիրք ընտրում եք այնպիսի մարդու, որը դառնում է զոհ որևէ կաղապարի, օրինակ՝ կարող է լինել հաշմանդամ, սահմանափակ կարողություններով մարդ կամ որևէ փոքրամասնություն կազմող կրոնի ներկայացուցիչ։ Այնպիսի մարդկանց, որոնք հասկացված չեն շրջապատի կողմից, որոնց մասին կարծում են, թե տարօրինակ են, որոնց շուրջը հավաքված նեգատիվ կա։ Եվ երբ դուք տալիս եք այդ մարդկանց հնարավորություն՝ խոսելու իրենց լսարանի հետ, քննարկում անելու, հետագայում կարող եք խուսափել կոնֆլիկտներից։ Մենք հիմնականում հավաքում ենք հարյուր հոգանոց լսարան և ունենում ենք չորս գիրք։ Նրանք նստում են զուգահեռ, և ամեն գիրքը ելույթ է ունենում երեսուն րոպե, հետո տեղերով փոխվում են։ Այսինքն՝ ամեն գիրքը ելույթ է ունենում չորս անգամ։ Գիրքը խոսում է 5-7 րոպե, որից հետո մարդիկ հարցեր են տալիս, քննարկում են։ Օրինակ՝ մեզ մոտ որպես գիրք ելույթ է ունեցել ամերիկացի երիտասարդ, որովհետև շատ կաղապարներ կան ամերիկացիների վերաբերյալ, բոլորը կարծում են, որ Ամերիկան թշնամի երկիր է։ Այսպիսով փորձում ենք կոտրել կաղապարները։ Եվ այդ քննարկումներից հետո նկատելի է, որ մարդիկ արդեն այդքան ագրեսիվ չեն, չեն հարձակվում մյուսների վրա, չեն փորձում կռիվ սարքել, նրանք արդեն պատրաստ են լսել այդ մարդուն, լսել նրա պատմությունը, իմանալ, թե ինչ է նրա հետ տեղի ունեցել։

Հարցազրույցը վարեցին` Անուշ Դավթյանը և Մարիամ Նալբանդյանը

Jenya Eghikyan

Տանդ շեմը առանց քեզ անշեն է

Երբ հասկացա, որ տան մոխրամանը սկսել է միայն հյուրերին ծառայել, այդժամ գիտակցեցի, թե որքա՜ն վաղուց դու տանը չես։

Երբ մայրիկը ամեն անգամ լվանում է հագուստդ նրա համար, որ ուղղակի թարմանան, նկատեցի, որ տան դուռը երկար ժամանակ է, ինչ երեսդ չի տեսել։

Ես ամեն առավոտ մտնում եմ քո սենյակ ու ասում՝ արթնացի՜ր։ Ձայն չկա, բոլորը լռում են, ես ինձ համոզում եմ, որ սենյակդ է ինձնից նեղացած, դրա համար ձայն չի հանում, այնինչ դու ես թաքնվել ինձնից շա՜տ հեռու ու շա՜տ երկար ժամանակով։

Երկու տարի՞, գժվե՞լ ես։ Ժամանակին խնդրել եմ՝ կրճատվի, երկար համոզելուց հետո համաձայնեց, որ գոնե ութ ամիս էլ մնաս։ Բայց դրա մասին օրացույցին չգիտեի՝ ինչպես ասել, թե չէ, որ իմանա` ութ ամիս դեռ կա, էլ չի ջնջվի, կարոտից կպատռվի։ Բայց արդեն ես եմ կարոտից մաշվել։ Դու կիսատ թողած գործ ունես, չհասցրիր ինձ սովորեցնել ապրել առանց քեզ ու չկարոտել։

Ես շարունակում եմ ամեն օր ցերեկները քնել ու արթնանալ քո ձայնից, որ իմ ականջներում են միշտ։ Ինձ կներես. ես թեյ եմ խմում առանց քեզ, սա ասում եմ, որ զգաս կարոտիս չափը, իսկ այն, որ խմում եմ քո բաժակով, ասում եմ, որ բարկանաս։ Լավ էլ նկատեցիր, ես չսովորեցի քեզ չբարկացնել։ Արի՛ թեյ խմենք, խնդրում եմ, դրա ջերմությունը ինձ բավական չէ։ Ես փակում եմ աչքերս ու հաշվում մինչև տասը, մի՛ թաքնվիր, դո՛ւրս արի։

Լուսանկարը` Սոնա Մխիթարյանի

Ձմեռվա առաջին օրը

Արվեստը կարող է միավորել բոլորիս

Հայարփին ու Նունեն լավագույն ընկերներ են, և մեկն առանց մյուսի արդեն դժվարանում է պատկերացնել կյանքը։ Ուղղակի Հայարփին նման չէ մյուսներին, իսկ Նունեն նրա հետ շփվելու համար փորձել է հնարավոր բոլոր եղանակները, հետո՝ սովորել ժեստերի լեզուն ավելի արագ, քան որևէ մեկը կարող էր ցանկացած այլ լեզու սովորել։

Լուսանկարը` Սուրեն Կարապետյանի

Լուսանկարը` Սուրեն Կարապետյանի

Նրանց ու նման այլ պատմություններ ոգեշնչել են մի խումբ երեխաների նկարելու ֆիլմեր իսկական ընկերության, սիրո ու ուրիշ մնայուն արժեքների մասին, որոնք մեծերը հաճախ չեն էլ նկատում։

«Մանանա» կենտրոնի սաների ֆիլմերը՝ նվիրված ներառականությանը և հաշմանդամություն ունեցող անձանց, ներկայացվեցին «Նարեկացի արվեստի միությունում»՝ «Ձեռք ձեռքի» մանկապատանեկան արվեստի 3-րդ ինտեգրատիվ հանրապետական փառատոնի շրջանակներում։

Գաղափարը Մշակույթի նախարարությանն է, իրականացվում է արդեն երրորդ անգամ: Այս տարի այն կազմակերպում է «Արտկոնցեպտ» միջազգային ասոցիացիան: Ասոցիացիայի տնօրեն Արմեն Մանասյանը նշում է, որ կազմակերպչական աշխատանքների ընթացքում և հետո իրենք համագործակցել են Հայկական բարեգործական ընդհանուր միության, ԹՈՒՄՈ ստեղծարար տեխնոլոգիաների կենտրոնի, ՄԱԿ-ի և այլ մեծ ու փոքր կազմակերպությունների հետ:

Լուսանկարը` Սոնա Մխիթարյանի

Լուսանկարը` Սոնա Մխիթարյանի

«Արտկոնցեպտ»-ը զբաղվում է մշակութային ձեռնարկների, միջոցառումների կազմակերպմամբ և ոչ միայն: Կազմակերպությունը ինքնաարտահայտվելու ու սեփական արվեստը Հայաստանում և արտերկրում ներկայացնելու հնարավորություն է տալիս հայ ստեղծագործողներին։ Միաժամանակ կազմակերպությունը արվեստի տարբեր ճյուղերը միավորող գործառույթ ունի: Արմեն Մանասյանը նշում է, որ իրենց ծրագրերի մեծ մասն այդ սկզբունքով են իրականանում:

-Մեր հիմնական պրոդուկտներից մեկը` «Օպուս» միջազգային փառատոնը, որն արդեն ունեցել է չորս համերգաշրջան՝ Մոսկվայում, Փարիզում, Երևանում, համարվում է երաժշտական փառատոն, բայց սկզբունքի համաձայն իր մեջ ներառում է արվեստի այլ ճյուղեր ևս: «Ձեռք ձեռքի» փառատոնն էլ բացառություն չէ. այստեղ ունենք կերպարվեստ, լուսանկարչություն, կինո, երաժշտություն և փորձում ենք արվեստի համադրման համար հարթակ ստեղծել: Մենք չենք ցանկանում շեշտել ներառականության սկզբունքը։ Ցանկանում ենք, որ մասնակցեն բոլոր երեխաները՝ անկախ առողջական խնդիրներից ու այլ պայմաններից: Նրանք այստեղ հնարավորություն կունենան արտահայտվելու, իրենց տաղանդն ու ընդունակությունները ցուցադրելու, բեմ դուրս գալու»:

Փառատոնն անցկացվում է արվեստի 7 ճյուղերը ներկայացնող ոլորտներում` երաժշտություն, նկարչություն, քանդակագործություն, դեկորատիվ-կիրառական արվեստ, լուսանկարչություն, թատերարվեստ, կինոարվեստ:

Փառատոնի ընթացքում արդեն իսկ կազմակերպվել են մի շարք միջոցառումներ` արվեստի տարբեր ոլորտներում։ Կինոդիտումներ, թատերական ներկայացումներ, ինտերակտիվ հանդիպումներ ու վարպետության դասեր․ սրանք հնարավորություն կտան երեխաներին բացահայտելու սեփական ու արտաքին աշխարհը, ճանաչելու միմյանց ու գնահատելու։

Երեխաների՝ աշխարհը ճանաչելու փորձերից մեկն էլ նրանց նկարահանած ֆիլմերն են։ «Մանանա» կենտրոնի սաները իրենց վավերագրական ֆիլմերում հաճախ են անդրադարձել հաշմանդամություն ունեցող անձանց, բայց ոչ միայն նրա համար, որ ցույց տան նրանց խնդիրները, այլ որովհետև նրանք ոգեշնչման աղբյուր են եղել երեխաների համար։

«Մանանա» կենտրոնի ֆիլմերի ցուցադրությունը երկրորդ կինոդիտումն է փառատոնի շրջանակներում։

«Ձեռք-ձեռքի» մանկապատանեկան արվեստի փառատոնը կշարունակվի հաջորդ շաբաթ ևս։ Դեկտեմբերի 3-ին՝ Հաշմանդամների միջազգային օրը, ՄԱԿ-ի Հայաստանյան գրասենյակում տեղի կունենա փառատոնի փակման արարողությունը։

Անի Ավետիսյան

Անի Հարությունյան

Media moving forward, Ավստրիա, Օր 5

Դե ինչ, շարունակվում է Դիանայի, Մարիամի ու Անետայի օրագիրը «Media moving forward» ծրագրի մասին` Ավստրիայի Գրաց քաղաքում: Ամեն առավոտ արթնանալիս սպասում եմ, որ պատուհանից դուրս նայելով կտեսնեմ սպիտակ ձյան շերտ: Այսօր, ինչպես և մնացած չորս օրերին, ձյուն չկար:

Լուսանկարը` Դիանա Շահբազյանի

Լուսանկարը` Դիանա Շահբազյանի

Այսօր փառատոնի փակումն էր: Սակայն մինչև գալա համերգն ու մրցանակների շնորհումը, Գրացի կիրառական գիտությունների համալսարանի մեծ դահլիճում դեռ շատ բան պետք է անեինք:

Լուսանկարը` Դիանա Շահբազյանի

Լուսանկարը` Դիանա Շահբազյանի

Մեզ հյուր էին եկել տարբեր ոլորտներ ներկայացնող մի շարք մասնագետներ, որոնց հետ միասին պետք է փորձեինք խնդիրներին լուծումներ գտնել: Նրանցից յուրաքանչյուրը նստած էր կլոր սեղանի շուրջ, ուր մենք գնում էինք և իրենց հետ միասին փորձում խնդրին որոշակի լուծում տալ: Ամեն մեկն իր մտքերը գրեց գունավոր կպչուն թերթիկների վրա, և 15 րոպեն անցնելուն պես մենք պետք է փոխեինք սեղանն ու նստեինք մեկ այլ մասնագետի մոտ` լրիվ ուրիշ խնդիր քննարկելու համար: Այս ամենից հետո նրանք ընտրեցին երկու լավագույն լուծում, որն այնուհետև կզարգացվեր նույն ձևով, ուղղակի այս անգամ 20 րոպեանոց քննարկումներով: Իսկապես, հետաքրքիր էր գործի գիտակների հետ քննարկել այնպիսի թեմաներ և հարցեր, ինչպես օրինակ, լավ կադրեր գրավելու ու ընկերությունում պահելու միջոցներ, աշխատանքի շուկայում մրցունակ լինելու համար անհրաժեշտ հմտություններ ու աշխատակիցների միջև առողջ մրցակցություն ստեղծելու ոչ ֆորմալ ձևերը:

DSC_0006

Միջոցառման երկրորդ փուլը նվիրված էր համալսարանի ուսանողների կողմից կազմակերպված ցուցահանդեսին, որտեղ նրանցից յուրաքանչյուրն ուներ հնարավորություն իր գաղափարը ներկայացնելու հյուրերին:

Մինչև գալա համերգը դեռ շատ ժամանակ կար, և մենք որոշեցինք շարունակել հեքիաթային Գրացը բացահայտելու մեր առաքելությունը: Միանգամից չվերադարձանք հոսթել, այլ քայլեցինք լրիվ հակառակ ուղղությամբ ու հասանք մի դղյակի, որը նման չէր կյանքումս տեսած և ոչ մի ճարտարապետական կառույցի: Բարձր մետաղյա դարպասներից այն կողմ երևում էր Էգենբերգի դղյակը` շրջապատված այգով ու մառախլապատ սարերով: Դղյակի ներսում տեղադրված ցուցանակի վրա գերմաներեն գրությունից հասկացանք, որ այն համաշխարհային մշակութային  ժառանգություն է ճանաչվել Յունեսկոյի կողմից: Բախտներս բերեց. այգին մեկ ժամից նոր կփակվեր: Բերաններս բաց զբոսնում էինք այգում, քայլում դղյակի ներսի բակով ու պատշգամբով` պատկերացնելով, որ ժամանակին այստեղ միգուցե ապրել է թագավորը և ճիշտ մեզ նման քայլել այդ նույն պատշգամբով: Էմոցիաներով լի եկանք հոսթել, որտեղից պետք է շարժվեինք փակման արարողության սրահ:

Լուսանկարը` Դիանա Շահբազյանի

Լուսանկարը` Դիանա Շահբազյանի

Երբ համարյա հասել էինք տեղ, արդեն գուշակում էինք, թե ուր ենք գնում: Այս վայրը շատ ենք տեսել քաղաքում զբոսնելիս: Սրահը գտնվում էր բլուրի ստորոտում, քարանձավի մեջ: Գալային եկել էին բոլորը` մասնակիցներն ու ժյուրին, ուսանողները և մենք` լրագրողներս: Եկել էինք, որպեսզի աջակցենք լավագույն ծրագրերի հեղինակներին, ովքեր մրցանակներ ստացան և ճանաչվեցին European youth award-ի լավագույններից լավագույնը:

Լուսանկարը` Դիանա Շահբազյանի

Լուսանկարը` Դիանա Շահբազյանի

Դե իսկ վերջում երաժշտություն, պարեր, ուրախ ժամանց: Եվ երբ դուրս եկանք, գետինը խոնավ էր, և տեղ-տեղ սպիտակ հետքեր էին երևում: Գրացում ձյուն էր եկել:

annaTumanyan

Իմ ուղեկիցը

-Դըմփ, դըմփ, դըմփ…

Ու այսպես ամեն բացվող առավոտ, երբ ես դուրս էի գալիս տնից, լսելով այս ոտնաձայները՝ իսկույն պաշտպանված էի ինձ զգում։
Մի տարի կլինի։ Դեռ նոր էր սկսվել ուսումնական տարին, սև ու սպիտակ հագուստներ, զանազան պայուսակներ, ճիչեր, երգեր, նույնիսկ՝ տխուր դեմքեր։ Մի սովորական օր ութն անց քառասուն ես դուրս եկա տնից։ Միանգամից ականջակալներս դրեցի ու պատրաստվում էի արդեն միացնել երաժշտությունը, բայց լսվեց.

-Դըմփ, դըմփ, դըմփ…

Վախից քարացա։ Թեթևակի շրջվեցի, տեսա մի մեծ շան. ամբողջովին շագանակագույն, խոշոր ականջներով, սև աչքերով։ Նա արագ քայլերով մոտենում էր ինձ։ Սիրտս քիչ էր մնում կանգ առներ։ Ի դեպ, ես սարսափելի վախենում եմ շներից, մանավանդ՝ փողոցի։ Շատ էի հեռացել տնից, այլևս ճար չկար. պետք է կա՛մ շարժվեի, կամ էլ… Սկսեցի դանդաղ քայլել՝ ցույց տալով իբրև ոչինչ չի եղել։ Քայլերի ձայնը կամաց մոտենում էր։ Ինչքան շատանում էին դմփդմփոցները, այնքան սիրտս տակնուվրա էր լինում։ Շատ չերկարացնեմ։ Մի քանի վայրկյան անց մոտեցավ ու սկսեց հավասար քայլել. ո՛չ մի դիպչել, հաչալ ու նմանատիպ ավելորդություններ։ Երկյուղս քիչ թե շատ նվազեց։ Քայլում էի հանդարտ, բայց չէի ուզում երաժշտությունը միացնել, որովհետև իմ ֆանտազիան գերզարգացած մակարդակի վրա է։

-Ամեն ինչ հնարավոր է։ Միայն թե ցույց չտամ լարվածությունը։ Նա կզգա դա։

Անընդհատ կրկնում էի մտքումս, ու անգամ չնկատեցի, թե ինչպես հասա փողոցի ծայրը։ Ժամանակն էր ճանապարհն անցնելու։ Անսպասելիորեն շունն առաջս ընկավ և իսկույն կանգնեց փողոցի մեջտեղը։ Չհասկանալով կատարվածը՝ արագ անցա կողքով ու տեսա, որ գալիս է։ Մտորելուց հետո հասկացա, ու գրպանիցս մի կտոր շոկոլադ գտա, տվեցի իրեն։ Մտա դպրոց։

Ու այսպես ամեն առավոտ կրկնվում էր, մինչ եկավ ամառը. ամռանը հազվադեպ էի տեսնում նրան։

Ես այս տարի փոխադրվեցի ավագ դպրոցի 10-րդ դասարան. նոր ճանապարհ, նոր դպրոց, նոր շրջապատ, ուսուցիչներ։ Գրեթե մոռացել էի շան մասին, երբ հոկտեմբերյան առավոտներից մեկին տնից դուրս գալուն պես տեսա նրան։

-Ինչքա՜ն է մեծացել։

Իսկապես նա այնքան ծերացել էր, ու քայլերն էլ շատ դանդաղ էին և փոքր։ Այդ օրվանից հետո մեկ-երկու անգամ եմ տեսել, ոչ ավելի։

Մտածում եմ՝ մի՞թե որևէ անծանոթ նման քայլի կգնար ինձ համար ամեն առավոտ՝ վտանգի տակ դնելով կյանքը։

Հաճախ միայնակ մնացած մարդկանցից ոմանք էլ ուզում են բարություն անել, թեկուզ՝ անծանոթին։ Մեր օրերում նման մարդկանց կարիքը շա՜տ է զգացվում։