Ազատ տարածք խորագրի արխիվներ

annaTumanyan

Էլ էն վախտվա ծմեռը չի՜…

Ձմեռ։ Ըստ իս, ամենայուրահատուկ ու նուրբ եղանակներից մեկը։ Ամբողջը պատված է փայլփլուն ձյան ծածկույթով, պաղ օդ, սառը, միաժամանակ թարմացնող քամի ու ես, որ քայլում էր փողոցով ու հանկարծ.

-Օֆ է՜, էլետ էս ծմեռը եկավ, զահլես էլա քընմ, է: Էս վե՞նց դենք անիլ, էդքան ծախս անիլ կլի՞, քե մատաղ։

-Էլ ասիլ մի, աստծուբեդիլք դի անիլ։

-Թե` մթամ էդ ո՞ւր են էդ Նոր տարին ստեղծել։ Իմ անասունին չեմ կարըմ սկի կերով ապահովեմ, դե յե՛ ու օրական հյուր դիմավորի, սեղան քցի, հըվաքի, բա տհե կլի՞։

-Հոգհան ենք ըլըմ…

-Ախիր, էն վախտվա ծմեռը չի, է՜, վեր մի երկու մանդարին, կանֆետով բավարարվենք, հմիկվա րեխեքն ինչ ասես` ուզըմ են:

-Դուզ ես ասմ, էլ են վախտվանը չի՜…

Ու այսպես հոգոց հանելով` երկու ծեր կին զրուցում էին ճանապարհին, իսկ ես լսում ու մտածում էի, թե ինչպես են ատում ձմեռը, եթե այն ունի այնքան գեղեցիկ դրսևորումներ՝ սկսած պատուհանին ձմռան կողմից նկարված նախշերից։ Ի՞նչն է փոխվել. միգուցե մեծանալուն զուգընթաց հոգսե՞րն են ավելացել, թե՞ էլ չեն հավատում Ձմեռ պապի գոյությանը… Միլիոնավոր անպատասխան հարցերի մասին մտորելով` հասա տուն.

-Տատ, տյուք՝ մեծերդ, խի՞ չեք սիրըմ ծմեռը։

-Է՜հ, էն վախտվա ծմեռը չի, է՜…

Բայց ինչպիսի՞ն էր էն ժամանակվա ձմեռը… Հանելուկային է։

seda mkhitaryan

«Փոփոխությունը հենց դու ես»

1985 թվականից ՄԱԿ-ի որոշմամբ դեկտեմբերի 5-ը նշվում է որպես կամավորների միջազգային օր։ Օրվա առթիվ հարցազրույց ուեցանք ՀԿ կենտրոնի «Վանաձորի Ինֆոտուն» ծրագրի համակարգող Վահե Խաչիկյանի հետ։

Վահեն մեզ հետ կիսվեց կամավորական աշխատանքում ունեցած իր փորձի մասին։

Վահեն սկսել է կամավորությամբ զբաղվել 2010 թվականից։ Նրա հայտնվելը կամավորական գործընթացներում տեղի է ունեցել պատահական, երբ Վահեն մի միջոցառման ժամանակ հանդիպել է Վանաձորի Սուրբ Գրիգոր Նարեկացի եկեղեցու Երիտասարդաց միության անդամների հետ, և հենց այստեղից էլ սկսվել է ամեն ինչ։ Ավելին` Երիտասարդաց միության համակարգող Վանիկ Գաբրիելյանն էլ Վահեի համար դարձել է կնքահայր։ Մինչ այս հանդիպումը, Վահեն կամավորության փորձ ունեցել է նաև գյուղում` աշակերտական խորհրդի մեջ ներգրավված լինելով։

«Կամավոր գործունեության մեջ ամենակարևորը նվիրումն ու սերն է»,- նշում է մեր հերոսը և ավելացնում. «Կամավորություն անելուց առաջ դու պետք է իմանաս, թե ինչի համար ես կամավորություն անում. գաղափարի՞, թե ասենք, հավաստագրի կամ շնորհակալագրի»։

Վահեն իր կամավորական փորձի ընթացքում հասցրել է աշխատել տարբեր ծրագրերում ու տարբեր կազմակերպությունների հետ։

2013 թվականիցից մինչև 2016-ը եղել է Գուգարաց թեմի մարզային երիտասարդական կառույցի համակարգողը։

2015-ին ընկերների հետ հիմնադրել է Գուգարաց թեմի հովանու ներքո գործող համայնքային զարգացման կենտրոնը, որը մինչև հիմա գործում է։ Նախքան կենտրոնը հիմնադրելը Վահեն ընկերների հետ ստեղծել է «Ձեռք մեկնիր» բարեգործական ծրագիրը, որին հաջորդել է կենտրոնի ստեղծումը։ Վահեի խոսքով` մենք պիտի պատասխանատու լինենք մեր շրջապատում գտնվող ցանկացած մարդու համար, և հենց այդ պատասխանատվությունից էլ բխել է ծրագիրը։

Այնուհետև Վահեն ավելի շատ խորացել է երիտասարդական ծրագրերում և սրա արդյունքում 2016 թվականին հիմնադրում է «Մենք» Լոռու մարզի երիտասարդական ՀԿ-ն, որի առաքելությունը երիտասարդական հիմնախնդիրների լուծումն ու երիտասարդների համար հնարավորությունների ստեղծումն է։

Մեր հերոսի կարծիքով` կամավորություն անելուց առաջ մարդը իր համար պիտի ընտրի կոնկրետ նպատակ, որևէ կարգախոս, որով կառաջնորդվի իր գործունեության ընթացքում։ Վահեն իր համար կարգախոս է ընտրել Մայր Թերեզայի հետևյալ խոսքը. «Խաղաղությունը ժպիտով է սկսվում»։ «Խաղաղաշինական ծրագրերը ու ընդհանրապես միջանձնային կոնֆլիկտների կարգավորումը ինձ համար առաջին պլանում են գտնվում»,- ընդգծում է Վահեն։

Բացի այս կարգախոսը, Վահեի կարծիքով կամավորության դրդող լավագույն խոսքը հենց աստվածաշչյան ոսկե կանոնն է։

Վահեն կարծում է, որ տարբեր ոլորտներում կամավորական գործունեությամբ զբաղվելը օգնում է ունենալ մասնագիտական ճիշտ կողմնորոշում։ Բացի այս, կամավորությունը Վահեին օգնել է նաև ձեռք բերել ազատություն, ազատվել բարդույթներից և ստանալ գիտակցություն, որ դու միայնակ կարող ես ինչ որ բան փոխել, գիտակցություն, որ փոփոխությունը հենց դու ես։

Լուսանկարը` Դիանա Շահբազյանի

Գողտրիկ քաղաք Գրաց

«Ձեռք ձեռքի» ինտեգրատիվ փառատոնն ավարտվեց

Լուսանկարը` Դիանա Շահբազյանի

Լուսանկարը` Դիանա Շահբազյանի

Դեկտեմբերի 3-ին Հաշմանդամների միջազգային օրը, ՄԱԿ-ի հայաստանյան գրասենյակում տեղի ունեցավ «Ձեռք ձեռքի» մանկապատանեկան արվեստի III ինտեգրատիվ հանրապետական փառատոնի փակումը:

Փառատոնի հիմնական նպատակն է հաշմանդամություն ունեցող երեխաների ստեղծագործական ներուժի բացահայտումն ու ժամանակակից աշխարհում նրանց լիարժեք ինտեգրումը, իսկ հայեցակարգային առանձնահատկությունն է` հաշմանդամություն ունեցող և չունեցող երեխաների ստեղծագործական միասնական աշխատանքների կազմակերպումը, համատեղ ստեղծագործական ծրագրերի միջոցով նրանց միավորումն ու հասարակության մեջ հանդուրժողականության մթնոլորտի ձևավորումը:

Լուսանկարը` Դիանա Շահբազյանի

Լուսանկարը` Դիանա Շահբազյանի

Փառատոնը անցկացվեց արվեստի 7 ճյուղերը ներկայացնող ոլորտներում՝ երաժշտություն, նկարչություն, քանդակագործություն, դեկորատիվ-կիրառական արվեստ, լուսանկարչություն, թատերարվեստ, կինոարվեստ:

Եզրափակիչ միջոցառման ընթացքում ՄԱԿ-ի հայաստանյան գրասենյակում տեղի ունենացավ մանկապատանեկան դեկորատիվ-կիրառական աշխատանքների ցուցահանդես-վաճառք, համերգային ծրագրով ելույթ ունենացավ «Երևան» լարային քառյակը, ցուցադրվեցին «Մանանա» կենտրոնի ֆիլմերը, ելույթ ունեցան տարբեր մանկապատանեկան երգչախմբեր:

ani beglaryan

Լուսին

Ողջույն, այսօր խոսելու եմ իմ կյանքի մշտական ուղեկիցներից մեկի՝ լուսնի մասին։ Ես դեռ փոքր տարիքից սիրել եմ լուսինը, հաճախ նայել նրան ու երազել, մեկ-մեկ էլ խոսել նրա հետ։

Կենդանակերպի նշանով խեցգետին եմ։ Մի քանի ամիս առաջ կարդացի, որ լուսինը խեցգետինների երկնային մարմինն է, երևի դրա համար եմ լուսնից այդքան մեծ էներգիա ստանում։ Իսկ դուք երբևէ լսե՞լ եք Լուսնի տոնի կամ նրա մասին հյուսված առասպելների մասին։

Ուրեմն պարզվում է, որ կա լուսնին նվիրված տոն, որ շատ մեծ շուքով է նշվում Չինաստանում և Վիետնամում սեպտեմբերի երկրորդ կեսին և համարվում է ամենատարածված տոնը՝ զիջելով միայն Նոր տարուն։ Տոնը հիմնականում նշվում է ջերմ, ընտանեկան միջավայրում, որի ընթացքում մարդիկ հիանում են լիալուսնի տպավորիչ տեսարանով և իրար են նվիրում «Լուսնի թխվածքաբլիթ»-ներ։ Լուսնի տոնի հետ կապված կա մի պատմություն։ 24 տառերը հավաքվում են` նշելու Լուսնի տոնը։ Խնջույքի ժամանակ սկսում են վիճել, թե իրենցից որ մեկն է ավելի նման լուսնի թխվածքաբլիթին․
O- Ես ամենանմանն եմ
C- Ես էլ թխվածքաբլիթ եմ, բայց ինչ-որ մեկը կծել է ինձ։
D- Ես էլ եմ նման թխվածքաբլիթին, բայց ինչ-որ մեկը դանակով կտրել է ինձ։
Q- Ես նման եմ լուսնային բլիթին, ուղղակի մի փոքր ավելցուկ ունեմ։

Լուսնի վերաբերյալ բազմաթիվ լեգենդներ կան։ Ոմանք համոզված են, որ երկնային լուսատուին երկար նայելիս կարելի է խելագարվել: Շտապեմ հիասթափեցնել` ես հաճախ եմ երկար նայում լուսնին ու դեռևս խելագարության նշաններ չեն հայտնաբերվել։ Չնայած՝ ասում են, որ լուսինն իսկապես ազդում է այն մարդկանց վրա, ովքեր հոգեպես անառողջ են:

Լուսնի տոնին վերաբերող կա մի շատ հետաքրքիր առասպել՝ Չան և Խոու ամուսինների մասին։ Համաձայն առասպելի` Խոու Ին արտակարգ աղեղնավոր է: Այդ ժամանակ երկնքում արևները տասն էին։ Արևները կրակի էին տվել Երկրի ամբողջ բուսական աշխարհը, և մարդիկ մեկը մյուսի հետևից մահանում էին։ Մի օր Խոու Ին, օգտագործելով իր նետն ու աղեղը, նետահարեց արևներից իննին՝ փրկելով բնակիչների կյանքը։ Արևմուտքի թագուհին, որպես պարգևատրում, Խոու Իին հանձնեց մեկ շիշ անմահության թուրմ, որը նախատեսված էր մեկ անձի համար։ Հերոս Խոու Ին տվեց թուրմն իր կնոջը, ով խոստացավ թաքցնել այն միայն իր համար։ Խոու Ին գնալով ավելի ու ավելի հայտնի էր դառնում՝ շնորհիվ իր հերոսության։
Խոու Ին շատ աշակերտներ ուներ։ Մի օր նա իր աշակերտների հետ գնում է որսորդության, բայց աշակերտներից մեկը` Փան Մենը, ձևանալով հիվանդ, մնում է տանը։ Վստահ լինելով, որ Խոու Ին լքել է տունը, նա շտապում է իր տուն և փորձում ուժով Չան Ըից խլել էլիքսիրը։ Չանը, հասկանալով, որ չի կարող դիմակայել, ամբողջությամբ խմում է թուրմը։ Այդ խմիչքը նրան բարձրացնում է շատ վեր՝ հասցնելով մինչև լուսին, և Չանը դառնում է անմահ։ Խոուն, ստանալով վերջին նորությունները, շտապում է տուն, սեղանը տեղափոխում լուսնի լույսի տակ՝ հավատալով, որ Չանը կվերադառնա իր մոտ։ Այդ օրվանից ի վեր, մարդիկ երկրպագում են լուսնին՝ պատրաստելով ամենահամեղ ուտելիքները:

Կան շատ-շատ այլ առասպելներ լուսնի ծագման հետ կապված։ Հաճախ լուսինը մեկնաբանվում է որպես մարդ, սովորաբար՝ լծակով ու դույլերով կին, որ կերպարանափոխվել է։ Ամեն դեպքում, դեռ վաղ ժամանակներից լուսինը գրավել է մարդկանց ուշադրությունն ու զարմանքը, գիշերները դարձել է նրանց լույսի աղբյուրը, իսկ լույսը ջերմություն է։

Կորեական մշակույթի օրը Երևանում

Նոյեմբերի 30-ին  Առնո Բաբաջանյան  համերգասրահում կայացավ «Կորեայի մշակույթի օր» խորագրով ամենամյա միջոցառումը, որի շրջանակներում երիտասարդները ներկայացրեցին Կորեայի ազգային ու ժամանակակից մշակույթի երգն ու պարը: Միջոցառումը  կազմակերպել  էր   Հայաստանում կորեական  մշակույթի  կենտրոն  հիմնադրամը՝  Ռուսաստանում  Կորեայի  դեսպանատան աջակցությամբ։
Մրցույթի  նպատակն  էր  Հայաստանում  զարգացնել  կորեական  արվեստն  ու  մշակույթը, ինչպես   նաև   հայ-կորեական  հարաբերությունները:
Ողջ միջոցառման ընթացքում կարող էիր լսել այնպիսի հայտնի կորեական խմբերի երգեր, ինչպիսիք են`  BTS, Black Pink, Big Bang  և ուրիշներ:

Լուսանկարները` Աննա Հախվերդյանի և Մերի Խաչատրյանի

davit gorgoyan

Ինձ ընտրեք, լավ կլինի

Ութն անց զրո-զրո… Մենակ փողոցում գիշերն ու առավոտը անկաշկանդ սիրո մեջ են մտել, ես էլ խանգարում եմ: Կենտրոնական փողոցի վերջն ու սկիզբը ամենակարճ ուղով իրար են միացնում նախորդ տարի գնած կոշիկներս, որբ կատուն ու փողոցի հավաքարարի տնքոցը: Մենք ավելի շուտ այդ սիրո մասն ենք կազմում, քան թե խանգարում ենք:

-Բարև:

Շան տեղ չեն դնում:

-Գոնե վրես նայի:

Շան տեղ չեն դնում:

Երկու շներ էին: Մեկն իրեն էր ուտում, մյուսին վարկերի մասին մտահոգությունները ծեփել են ասֆալտին: Ոչ ինձ են բանի տեղ դնում, ոչ կատվին: Իրավիճակ ա փոխվել, չես վիճի:

-Ծխո՞ւմ ես:

-Հա:

-Խի՞

-Ինձ լավ տղա եմ զգում:

-Չե՞ս ծխում:

-Չէ:

-Խի՞

-Սենց էլ լավ տղա եմ:

-Բա՞:

-Զզվում եմ:

-Հա՜:

Մտնում եմ լրիվ այլ աշխարհ, «մարշրուտնի», մեր երկրի ու հասարակության էրոտիկ իրականություն: Էստեղ չկան երկու տարբեր սեռեր, կարող ես ստիպված հպվել ուրիշին, ու քեզ դրա համար ոչ ոք չի գա «տենալու»: Էստեղ ուզած-չուզած անձի երկատման ես ենթարկվում, երբ վարորդը Clean Bandit-ից հետո Արաբո Իսպիրյան, հետո էլ Խատուբա է միացնում, գումարած այն, որ դրսից տրանսպորտին նայողին հրամցնում ես «Սև ուրբաթ»-ի ժամանակ առանց զեղչ գնած տաբատիդ հետևամասը: Վայելեք:

-Բա իմացա՞ր ….-ին հիվանդանոց են տարել: Լուրջ խնդիր ա:

Holly shit, էս տարի դեպրեսիա չէինք տարել, ո՞նց կլիներ:

Ուզում եմ ծխել:

-Ընկեր Մանասյան, խի՞ եք ծխում:

-Հանգստացնում ա:

-Ընկեր Մանասյան, սիգարետ տվեք:

-Ո՞նց, ծխո՞ւմ ես:

-Չէ:

-Բա խի՞ ես ուզում:

-Կլինի՞ խաբեմ:

-Կլինի:

-Սիրտս քաշեց:

-Չէ:

-Դե պատասխանի՜…

-Ապե, ես հավատում եմ իրան, ինքը կարա ինչ-որ բան փոխի:

-Հա, լավ, տուֆտա լակոտ ա, մենակ գոռալով հո չի՞:

Գրաֆիտիների կողքին ցուցանակներ են: Հիմնականում «քաչալ» մարդիկ են: Ասում են` ինձ ընտրեք, լավ կլինի: Հա, ամեն տարի էս նույն մարդիկ մխտռում են պատերը: Փողոցը լիքն է: Փողոցը մեզ՝ երեքիս դավաճանեց, առավոտն էլ` իրեն դավաճանող գիշերվան: Մենակ շներն են հավատարիմ. բարևում եմ, չեն պատասխանում:

Ինչ են ուզում և երազում երիտասարդները

DSC_9865

Հարցազրույց Ղազախստանի երիտասարդական լրատվական ծառայության տնօրեն Իրինա Մեդնիկովայի հետ։

-Ներկայացեք, խնդրում եմ, ինչո՞վ եք զբաղվում, ինչ մասնագիտություն ունեք։

-Ես Իրինա Մեդնիկովան եմ՝ Ղազախստանի երիտասարդական լրատվական ծառայության տնօրենը։ Մեր կազմակերպությունը աշխատում է երիտասարդության հետ արդեն 20 տարի։ Մենք զարգացնում ենք երիտասարդության քաղաքացիական ակտիվությունը։ Տարեկան ունենում ենք ավելի քան 20 տարբեր ծրագրեր՝ դասընթացներ, կոնֆերանսներ, դպրոցներ։ Տասը տարի առաջ ես դարձա այս կազմակերպության կամավորը, հետո զբաղվում էի ծրագրերի ղեկավարմամբ, իսկ հիմա հինգերորդ տնօրենն եմ։

-Ի՞նչ կրթություն ունեք։

-Մասնագիտությամբ լրագրող եմ, լրագրության մեջ նույնպես աշխատել եմ տասը տարուց ավելի։ Աշխատել եմ հիմնականում թերթերում, գրել եմ քաղաքական, երիտասարդական քաղաքականության թեմաներով։ Այս տարի անցել եմ նաև փորձաշրջան Պրահայի Քաղաքացիական կենտրոնում, մենք միասին կատարեցինք հետազոտություն երիտասարդության պահանջմունքների և երիտասարդական ծրագրերի վերաբերյալ։ Ընտեցինք հինգ երկիր՝ ԱՊՀ տարածաշրջանից։ Դրանք էին` Հայաստանը, Ռուսաստանը, Ղրղզստանը, Ղազախստանը, Ուկրաինան։

-Հետազոտությունն արդեն ավարտվե՞լ է։

-Այո, արդեն ավարտվել է, և այժմ Երևանում տեղի է ունենում կոնֆերանս՝ «Երիտասարդություն, առաջնորդներ, թրենդներ» անվանմամբ։ Այս կոնֆերանսի ընթացքում էլ ներկայացնում էինք մեր հետազոտությունը։

-Ո՞րն է հետազոտության նպատակը։

-Նպատակն է` բացահայտել, թե ինչպիսին են երիտասարդության պահանջմունքները այս երկրներում, ինչքանով են համընկնում կամ տարբերվում դրանք իրարից, ինչպես նաև, թե ինչ ծրագրեր կան երիտասարդության համար, ինչ քայլեր են ձեռնարկում կառավարությունը, երիտասարդական կազմակերպությունները` երիտասարդության զարգացման համար։

-Ի՞նչն էր ամենակարևորը այս հետազոտության մեջ։

-Հետազոտության արդյունքում մենք հանգեցինք երեք կարևոր եզրակացության։ Առաջինը` երիտասարդության արժեքներն են։ Բոլոր երկրներում առաջին տեղում երիտասարդների համար որակյալ կրթությունն է, միայն տարբերվում է Ղազախստանը։ Մեր երկրում ամենակարևորը երիտասարդների համար ընտանիքն է, իսկ հետո նոր կրթությունը։ Երկրորդը, պրոբլեմները բոլոր հինգ երկրներում նույնն էին՝ սոցիալ-տնտեսական մակարդակ, ոչ որակյալ կրթություն, աշխատանք գտնելու խնդիրներ և սեփական բնակարանի բացակայություն։ Սրանք առաջնային խնդիրներն էին, կան նաև երկրորդական խնդիրներ՝ ապատիա, ալարկոտություն, մոտիվացիայի բացակայություն և կախվածություն մեծահասակներից։ Մեծահասակները մեծ ազդեցություն ունեն երիտասարդների վրա և շարունակում են նրանց փոխարեն որոշումներ կայացնել բազմաթիվ բնագավառներում։ Երրորդ կարևոր եզրահանգումը վերաբերվում է երիտասարդական ծրագրերին։ Մենք բացահայտեցինք, որ ամենախոշոր երիտասարդական ծրագրերը հիմնված են ոչ թե երիտասարդների պահանջմունքների և ցանկությունների վրա, այլ այն հանգամանքի, թե ինչ խնդիրներ է ուզում լուծել այդ ծրագիրն իրականացնող կազմակերպությունը։ Պետությունը, երբ իրականցնում է որևէ խոշոր ծրագիր երիտասարդների համար, լուծում է իր խնդիրները։ Օրինակ՝ Ղազախստանում գործում է «Դիպլոմով դեպի գյուղ» ծրագիրը, եթե մասնագիտությամբ ուսուցիչ ես կամ բժիշկ, ավարտելուց հետո քեզ ուղարկում են գյուղ՝ աշխատելու, և այնտեղ էլ հենց բնակարան են տալիս։ Կամ, օրինակ, Ռուսաստանում շատ տարածված են երիտասարդական շինջոկատները։ Երբ երիտասարդությունը հոնորար է ստանում՝ աշխատելով մանկական ճամբարներում, ծառեր տնկելով կամ վերանորոգումներ իրականցնելով։ Հենց այս ծրագրերից էլ երևում է, որ պետությունը լուծում է իր կադրային պրոբլեմները։ Եթե գյուղերում կադրեր չկան, նա ուղարկում է այնտեղ երիտասարդությանը։ Բայց հենց երիտասարդները դժվար թե կցանկանան ցայտուն երիտասարդության շրջանում քաղաքից տեղափոխվել գյուղ։ Բայց գնում են, որովհետև այնտեղ բնակարան են ստանալու։ Գոնե մի բան կստանամ՝ մտածում է երիտասարդը, իսկ դա ավելի լավ է, քան ոչինչը։ Բայց երազում են նրանք իրականում ոչ թե մեկնել գյուղ, այլ գուցե սովորել արտասահմանում՝ համաշխարհային մայրաքաղաքներում։ Գուցե ուզում են սովորել Բեռլինում, Լոնդոնում, երազում են ստանալ որակյալ կրթություն ու հետ վերադառնալ, աշխատել։

-Ի՞նչ դժվարություններ են առաջացել հետազոտության ընթացքում։

-Գործնականորեն՝ ոչ մի։ Մենք շատ լավ էինք ամեն ինչ կազմակերպել, ունեցել ենք 30 մասնագիտական հարցազրույց։ Մեր հետազոտությունը որակական էր, և ոչ թե քանակական, շեշտը դրել ենք ոչ թե նրա վրա, թե քանի հոգու հետ կունենանք հարցազրույց, այլ նրա, որ զրուցել ենք միայն մասնագետների հետ, որոնք աշխատում են երիտասարդության հետ։ Ստեղծել ենք ֆոկուս խմբեր յուրաքանչյուր մայաքաղաքում, և փորձել ենք հասկանալ՝ այն, ինչ ասում էին մասնագետները, արդյոք կապվա՞ծ է նա հետ, ինչ իրականում մտածում են երիտասարդները։ Պարզվեց, որ համընկնում են նրանց կարծիքները։ Եվ մենք ուսումնասիրել ենք բոլոր ծրագրերը, որոնք գոյություն ունեն։ Ամեն ինչ հավաքագրել ու հետազոտել ենք։

-Ի՞նչ է փոխվել Ձեր աշխարհայացքի, Ձեր աշխատանքի ոճի մեջ այս հետազոտությունից հետո։

-Սկզբում ես մտածում էի, որ այս հինգ երկրներում մենք կունենանք տարբեր պատկերներ։ Կարծում էի, որ Հայաստանում կտեսնեմ այնպիսի տարբերվող ծրագրեր, որոնք երբեք ոչ մի տեղ չէի տեսել, և ամբողջ տարածաշրջանում այդ տարբերվող ծրագրերը ուսումնասիրելով՝ մենք հետագայում կկարողանայինք փոխանակել դրանք։ Բայց իրականում ամեն ինչ շատ միանման ստացվեց։ Բոլոր հինգ երկրներում և՛ պրոբլեմներն էին նույնը, և՛ արժեքներն էին իրար մոտ։ Սա խոսում է այն մասին, որ մենք դեռ մեկ պատմական տարածք ենք։ Երկրորդը, որ ինձ շատ զարմացրեց, Հայաստանի և Ուկրաինայի նմանությունն էր։ Այս երկու երկրներում ողջ հետազոտության ընթացքում զարմանում էի, թե ինչքան նման բաներ կան։ Ազատության հասկացությունն էր շատ նման։ Այն, թե ինչպես են ազատ մարդիկ մտածում, թե ինչ արժեքներ ունեն նրանք։ Երկու երկրներում էլ երիտասարդները շատ են ուզում գնալ սովորել Եվրոպայում, բայց անպայման հետ գալ։ Ոչ ոք չէր ասում, որ ուզում է գնալ և այլևս հետ չվերադառնալ։ Այսինքն՝ երկու երկրներում էլ հավատը հայրենիքի նկատմամբ շատ մեծ է։

Ինձ համար բացահայտում էր նաև այն, որ Ղազախստանը շատ չափանիշներով տարբերվում է մյուս երկրներից։ Առաջինը, ինչպես նշեցի, արժեքների համակարգում առաջնային տեղը ընտանիքին տալն է։ Երկրորդը, բոլոր երկրներում աճում է երիտասարդական կազմակերպությունների պահանջարկը, այսինքն՝ երիտասարդությունն ավելի շատ է ուզում նորարարական, հետաքրքիր կազմակերպություններ, իսկ Ղազախստանում այդ պահանջարկը, ընդհակառակը, ընկնում է։ Դա էլ էր ինձ համար շատ զարմանալի, որ Ղազախստանը, պարզվում է, հետ է մնում այս մյուս երկրներից։

-Որո՞նք են, Ձեր կարծիքով, դրա պատճառները։

-Դժվար է հասկանալ պատճառները։ Եթե ուզում ենք դա վերլուծել, պետք է ավելի խորը հետազոտություններ կատարել, ավելի լայն կոնտեքստում նայել հարցին։ Ես պլանավորում եմ հիմա գրել զեկույց, որտեղ կներկայացնեմ տարբեր արդյունքներ այս հետազոտության, և կփորձեմ այդ զեկույցում էլ տալ որոշ երևույթների պատճառները։

-Ինչպե՞ս և որտե՞ղ են օգտագործվելու այս հետազոտության արդյունքները։

-Արդյուքները հիմա ներկայացվում են Երևանում տեղի ունեցող կոնֆերանսում, որին մենք հրավիրել ենք 60 մասնագետների հինգ երկրներից։ Հավաքել ենք 60 առաջնորդ, պրոֆեսիոնալ մասնագետների, որոնք նույնպես աշխատում են երիտասարդության հետ։ Կիսվեցինք նրանց հետ այս ինֆորմացիայով։ Նրանք որոշ բաներ հաստատեցին, որոշ բաներ էլ ավելի խորացրին։ Տվեցին ինձ նոր օրինակներ՝ շատ կարևոր, որոնք նույնպես ես այժմ պետք է ավելացնեմ այս աշխատանքին։ Կիսվել ենք բոլոր ներկաների հետ այս տվյալներով, և հիմա նրանք կարող են և կօգտագործեն այդ ինֆորմացիան իրենց աշխատանքում։ Իսկ արդեն Ղազախստանում ես պատրաստվում եմ հրապարակել բոլոր արդյունքները, որպեսզի դրանք հասանելի լինեն բոլորի համար։

-Ի՞նչ տարիքի երիտասարդների շրջանում է անցկացվել հետազոտությունը։

-14-25։ Իհարկե, տարբեր խմբերով՝ 14-18, 19-22, 22-25, հիմնականում փորձել ենք բաժանումն անել ըստ դպրոցի՝ միջին դպրոց, ավագ դպրոց և ուսանողներ։ Դե, սա երիտասարդության ամենաակտիվ մասն է։

Իմ հետազոտության շրջանակներում ունեցած հարցազրույցներից մեկն էլ «Մանանա» կենտրոնի տնօրեն Ռուզաննա Բաղդասարյանի հետ էր։ Ես գնացել եմ «Մանանա», երկար հարցազրույց եմ ունեցել Ռուզաննայի հետ, ծանոթացել եմ այս կազմակերպության գործունեությանը։

-Ձեր այցելած այս հինգ երկրներում էլ ի՞նչ «Մանանայի» նման կազմակերպություններ կան։ Պատմեք, խնդրում եմ, դրանց մասին։

-Իմ հետազոտության վերջում ես ընտրել և նշել եմ ինձ հանդիպած ամենահետաքրքիր, ամենաարդյունավետ պրոյեկտները, որոնց մասին պատմում եմ, և խորհուրդ եմ տալիս բոլորին կրկնել դա, անել նույնը ամենուրեք, սովորել դա իրականացնողներից։ Եվ Հայաստանում այդ օրինակը «Մանանան» է։ Այս կազմակերպությունը ինձ հիացրեց ամենից շատ։ Այն արդյունքները, որոնց հասնում է երիտասարդությունը, և այն կոնտենտը, որը դուք ստեղծում եք, աներևակայելի են։ Այսպիսի պրոյեկտ ես հաստատ ոչ մի տեղ չեմ տեսել։ Ղազախստանում կա նման կազմակերպություն, որը երիտասարդական մեդիա է, բայց ուղղվածությունը հիմնականում նորություններն են։ Երիտասարդությունը գնում է պառլամենտ, անում այնտեղ ռեպորտաժներ։ Իսկ դուք տարբերվում եք ուժեղ վիդեո կոնտենտով, ֆիլմերի արտադրությամբ։ Դուք նաև ուղարկում եք դրանք տարբեր փառատոների, ունեք շատ մրցանակներ։ Դա շատ մեծ աշխատանք է։ «Մանանան» իմ ամենալավ օրինակն է, ես դրա մասին բոլորին եմ պատմում։ Արդեն հրավիրել եմ ձեր տնօրենին Ղազախստան։ Իսկապես շատ կուզեի, որ միասին ծրագիր անեինք, բայց ոչ թե ինչ-որ կոնֆերանսի տեսքով, այլ իրական փորձի փոխանակման, որպեսզի դուք գաք և կիսվեք ձեր փորձով, սովորեցնեք մեր երիտասարդությանը ձեր հմտությունները։

-Պատմեք Ձեր կազմակերպության իրականացրած ծրագրերի մասին։

-Մենք ունենք «Ժաս-քեմփ» (Zhascamp), որը խոշոր երիտասարդական կոնֆերանս է, ունի տարեկան մոտ 700 մասնակից։ Մենք մեկնում ենք տարբեր քաղաքներ և իրականացնում ենք այն միաժամանակ մի քանի քաղաքներում։ Այս կոնֆերանսում մենք հավաքում ենք առաջնորդների, ակտիվիստների, տարբեր երիտասարդական, ուսանողական կազմակերպությունների ներկայացուցիչների, որոնք կիսվում են իրենց լավագույն փորձով։ Հրավիրում ենք նաև միջազգային էքսպերտների, որոնք պատմում են ինչ-որ յուրօրինակ ծրագրերի մասին, որոնք իրականացվում են արտասահմանում, բայց մեր երիտասարդությունը դրանց մասին լսած էլ չկա։

Զբաղվում ենք նաև միջազգային ծրագրերով, ունենք ծրագրեր Erasmus +-ի հետ, որոնք իրականացնում ենք մեր գործընկերների հետ Լեհաստանից, Չեխիայից։ Մենք արդեն հինգ տարի է ներառված ենք այն 8 երկրների շարքում, որոնք զբաղվում են սոցիալական ձեռնարկատիրության տարածմամբ։ Ունենք նաև երկու դպրոց՝ մարդու իրավունքների։ Մենք սովորեցնում ենք երիտասարդությանը իրենց իրավունքները, որովհետև հիմնականում դրանից երիտասարդները գաղափար չունեն, իսկ պետությունը միտված պահում է այդ ինֆորմացիան, որպեսզի այն չհայտնվի երիտասարդության ձեռքում։ Ցավոք, մեր երկիրը ավտորիտար է։ Այնուամենայնիվ, մենք փորձում ենք լինել միջնորդներ, սովորեցնում ենք երիտասարդությանը, իրակացնում ենք այդ դպրոցները։ Երբեմն պետությունը մեզ խանգարում է, երբեմն՝ սեղմում ատամները, բայց հանդուրժում է։

Իրականացնում ենք նաև տարբեր հետազոտություններ։ Երբեմն վերցնում ենք մի թեմա ու հետազոտում։ Օրինակ՝ Ալմաթի քաղաքում կատարել ենք հետազոտություն կենտրոնից դուրս շրջաններում։ Քաղաքի կենտրոնը շատ գեղեցիկ է կառուցված, իսկ արվարձանները սարսափելի են։ Մենք ուսումնասիրում էինք, թե ինչպես են այդպիսի շրջաններում տրանսպորտի հարցերը, կանգառների։ Զբաղվում ենք նաև ընտրությունների ընթացքով, այսինքն՝ երբ սկսվում են ընտրությունները, ուսումնասիրում ենք, թե ինչպես են դրանք անցկացվում, հատկապես՝ բուհերում։ Այն դեպքերում, երբ ուսանողներն են մասնակցում ընտրություններին, հետևում ենք՝ արդյոք խախտվում են նրանց իրավունքները։

Իրականացնում ենք նաև «կենդանի գրադարան» միջազգային ծրագիրը։ Այն սկսվել է 2005 թվականից, այս ֆորմատը վերցնել կարող է ցանկացած մեկը, դուք էլ կարող եք իրակացնել։ Ծրագրի իմաստը հետևյալն է․ հավաքում եք լսարան և ընտրում եք հինգ գիրք։ Գիրք այս դեպքում մենք անվանում ենք մարդկանց, գիրքը մարդ է։ Որպես գիրք ընտրում եք այնպիսի մարդու, որը դառնում է զոհ որևէ կաղապարի, օրինակ՝ կարող է լինել հաշմանդամ, սահմանափակ կարողություններով մարդ կամ որևէ փոքրամասնություն կազմող կրոնի ներկայացուցիչ։ Այնպիսի մարդկանց, որոնք հասկացված չեն շրջապատի կողմից, որոնց մասին կարծում են, թե տարօրինակ են, որոնց շուրջը հավաքված նեգատիվ կա։ Եվ երբ դուք տալիս եք այդ մարդկանց հնարավորություն՝ խոսելու իրենց լսարանի հետ, քննարկում անելու, հետագայում կարող եք խուսափել կոնֆլիկտներից։ Մենք հիմնականում հավաքում ենք հարյուր հոգանոց լսարան և ունենում ենք չորս գիրք։ Նրանք նստում են զուգահեռ, և ամեն գիրքը ելույթ է ունենում երեսուն րոպե, հետո տեղերով փոխվում են։ Այսինքն՝ ամեն գիրքը ելույթ է ունենում չորս անգամ։ Գիրքը խոսում է 5-7 րոպե, որից հետո մարդիկ հարցեր են տալիս, քննարկում են։ Օրինակ՝ մեզ մոտ որպես գիրք ելույթ է ունեցել ամերիկացի երիտասարդ, որովհետև շատ կաղապարներ կան ամերիկացիների վերաբերյալ, բոլորը կարծում են, որ Ամերիկան թշնամի երկիր է։ Այսպիսով փորձում ենք կոտրել կաղապարները։ Եվ այդ քննարկումներից հետո նկատելի է, որ մարդիկ արդեն այդքան ագրեսիվ չեն, չեն հարձակվում մյուսների վրա, չեն փորձում կռիվ սարքել, նրանք արդեն պատրաստ են լսել այդ մարդուն, լսել նրա պատմությունը, իմանալ, թե ինչ է նրա հետ տեղի ունեցել։

Հարցազրույցը վարեցին` Անուշ Դավթյանը և Մարիամ Նալբանդյանը

Jenya Eghikyan

Տանդ շեմը առանց քեզ անշեն է

Երբ հասկացա, որ տան մոխրամանը սկսել է միայն հյուրերին ծառայել, այդժամ գիտակցեցի, թե որքա՜ն վաղուց դու տանը չես։

Երբ մայրիկը ամեն անգամ լվանում է հագուստդ նրա համար, որ ուղղակի թարմանան, նկատեցի, որ տան դուռը երկար ժամանակ է, ինչ երեսդ չի տեսել։

Ես ամեն առավոտ մտնում եմ քո սենյակ ու ասում՝ արթնացի՜ր։ Ձայն չկա, բոլորը լռում են, ես ինձ համոզում եմ, որ սենյակդ է ինձնից նեղացած, դրա համար ձայն չի հանում, այնինչ դու ես թաքնվել ինձնից շա՜տ հեռու ու շա՜տ երկար ժամանակով։

Երկու տարի՞, գժվե՞լ ես։ Ժամանակին խնդրել եմ՝ կրճատվի, երկար համոզելուց հետո համաձայնեց, որ գոնե ութ ամիս էլ մնաս։ Բայց դրա մասին օրացույցին չգիտեի՝ ինչպես ասել, թե չէ, որ իմանա` ութ ամիս դեռ կա, էլ չի ջնջվի, կարոտից կպատռվի։ Բայց արդեն ես եմ կարոտից մաշվել։ Դու կիսատ թողած գործ ունես, չհասցրիր ինձ սովորեցնել ապրել առանց քեզ ու չկարոտել։

Ես շարունակում եմ ամեն օր ցերեկները քնել ու արթնանալ քո ձայնից, որ իմ ականջներում են միշտ։ Ինձ կներես. ես թեյ եմ խմում առանց քեզ, սա ասում եմ, որ զգաս կարոտիս չափը, իսկ այն, որ խմում եմ քո բաժակով, ասում եմ, որ բարկանաս։ Լավ էլ նկատեցիր, ես չսովորեցի քեզ չբարկացնել։ Արի՛ թեյ խմենք, խնդրում եմ, դրա ջերմությունը ինձ բավական չէ։ Ես փակում եմ աչքերս ու հաշվում մինչև տասը, մի՛ թաքնվիր, դո՛ւրս արի։

Լուսանկարը` Սոնա Մխիթարյանի

Ձմեռվա առաջին օրը