«Ոտքի կանգնեք. Նա արժանի է դրան»

Աշխեն Մարգարյան` մարդ ով օրինակ պետք է ծառայի ամեն մեկի համար: Այս կյանքով լեցուն կնոջ մասին ես շատ եմ լսել, նրա մասին բոլորը գիտեն: Նա թխում է խմորեղեններ տարբեր առիթներով: Սկսել է իր գործը միայնակ, իսկ այժմ ունի արտադրամաս: Իսկ թե որն է նրա հաջողության գաղտնիքը և այլ մանրամասներ, դուք կիմանաք իմ հարցազրույցից: Կարդալով այս հարցազրույցը, դուք կունենաք տարբեր ապրումներ, որ ես եմ զգացել: Հաճելի ընթերցում:

-Մենք գիտենք, որ Դուք տարածաշրջանի լավագույն թխվածք թխողներից եք: Ո՞րն է Ձեր հաջողության գաղտնիքը:

-Իմ հաջողության գաղտնիքը իմ աշխատասիրությունն է, նպատակասլացությունը և կամքի ուժը: Ցանկացած աշխատանք պահանջում է աշխատասիրություն: Ես իմ բոլոր աշխատանքներում հոգի եմ դնում և սիրով պատրաստում: Հիմա շատ դժվար է ապրել և աշխատել: Բայց, փառք Աստծո, ոտքս անդամահատելուց հետո ես սկսել եմ աշխատել ինքնուրույն` արդեն 11-րդ տարի է: Ես, երբ որ 24 տարեկանում մտնում էի խանութ, տեսնում էի տորթերը, զարմանում էի, ինձ թվում էր, դա մարդ արարածը չի կարող պատրաստել. դրանց մեջ մի հեքիաթային բան կար: Տանը թխելով, իմ սխալների վրա սովորելով, հասել եմ այս արդյունքին: Ես շատ ուրախ եմ, որ հասարակությունը գնահատում է իմ աշխատանքը: Ինձ համար դա ամենակարևորն է:

-Պատմեք մի փոքր ձեր մասին: Օրինակ, ինչպիսի՞ն էիք երիտասարդ հասակում, ի՞նչ երազանքներ ունեիք և այլն:

-Իմ մանկությունը շատ արագ է անցել: Երազել եմ ունենալ մասնագիտություն: Հիմնականում ինձ ձգում էր երաժշտությունը: Ստացել եմ երաժշտական կրթություն`5 տարի նվագել եմ քանոն: Հայրս մահացել է, երբ ես երեք տարեկան էի, իսկ մայրս չի կարողացել հասցնել լիարժեք կատարել իր պարտականությունները: Ելնելով սոցիալական վիճակից, այլևս չեմ հաճախել երաժշտական դպրոց: Դժվարություններ, դժվարություններ հաղթահարելով` դպրոցն ավարտել եմ: Սիրել եմ երաժշտությունը, շա~տ եմ սիրել ու հիմա էլ եմ սիրում: Իմ հանգստի ժամին միշտ երաժշտություն է իմ կողքին լինում: Դրանից հետո զուտ սոցիալական պայմաններից ելնելով՝ չեմ շարունակել այդ ուղին: Դպրոցն ավարտելուց հետո ամուսնացել եմ, ունեմ 2 երեխա` աղջիկներ: Իսկ հիվանդությունս փոքր հասակից եկած հիվանդություն էր՝ տանջվելով ինձ հետ բերեցի, մինչև որ հասավ անդամահատման: Երիտասարդությունս այդքան էլ լավ և հարթ չի անցել՝ դժվարություններով և դրանք հաղթահարելով:

-Իսկ ի՞նչ երաժշտություն եք սիրում լսել:

-Շա՜տ եմ սիրում կիթառ: Երազում եմ կիթառ սովորել: Լսում եմ Ռուբեն Հախվերդյանի երգերից: Մի անգամ ամուսնուս հետ գնացինք Ռուբեն Հախվերդյանի համերգին: Նա, երբ եկավ բեմ, հարցրեց. «Պատրա՞ստ եք մինչև առավոտ լսել ինձ»: Մենք բոլորս զարմացած էինք, բայց միևնույն ժամանակ, ուրախ: Լսում էինք, լսում և անդադար հիանում նրանով: Արդեն ուշ գիշեր էր: Հանկարծ այլևս ձայն չլսվեց, բոլորս տարակուսած նայեցինք միմյանց` Ռուբեն Հախվերդյանը այնքան էր հոգնել, որ քնել էր կիթառի վրա: Մենք բարձր ծափահարեցինք նրան և դուրս եկանք: Դա շատ հիշարժան օր էր ինձ համար:

-Հիշո՞ւմ եք ինչից եք սկսել ձեր գործը, ո՞րն էր ձեր առաջին պատվերը:

-Մինչև իմ հիվանդանալը կյանքով լեցուն կին եմ եղել: Ես հանգիստ չեմ ունեցել` աշխատել եմ, շարժվել եմ, որտեղ էլ որ եղել եմ, ինձ համար հարմարավետ պայմաններ եմ ստեղծել: Բայց հետո կյանքի դժվարությունները ինձ արդեն շատ կարևոր որոշման առաջ կանգնեցրին. հանկարծակի որոշվեց, որ եթե կա կյանքի ու մահվան խնդիր, ապա պետք է հեռացվի ոտքս: Ես դա չէի ընդունում: Առանց ոտքի ես չէի ուզում ապրել: Նայելով ու լսելով ընտանիքիս խնդրանքը, երեխեքս ասում էին, որ մեզ պետք ես, որոշեցի համաձայնվել անդամահատման: Իմ ոտքը անդամահատեցին: Ես չէի հարմարվում դրան ընդհանրապես. խելագարվում էի: Հետո երեխաներս ինձ էնքան ուժ տվեցին ապրելու: Հուսահատությունից անգամ ինքնասպանության փորձ եմ կատարել: Բայց հիմա արդեն շատ գոհ և երջանիկ եմ կյանքից և իմ ընտանիքից: Մի ժամանակ, որ հաշմանդամ չէի, մտածում էի՝ ոտքը կտրած մարդիկ ապրում են, էլի, ի՞նչ ա եղել: Մի ոտքի վրա մենք «կլաս» չէի՞նք խաղում, չէի՞նք թռվռում… Բայց դա այդպես չի, ես անգամ թշնամուս չեմ ցանկանա: Բայց դե կյանք ա, ոչ մեկն էլ ապահովագրված չի, թե վաղն ինչ կլինի իր հետ: Մոտ 4-5 ամիս անց վիրահատությունից, մի գեղեցիկ օր ծնվեց թոռնիկս` հոկտեմբերի 2-ին: Առավոտը ժամը 7-ին հիվանդանոցից զանգ են տալիս ինձ, և աչքալուսանք են տալիս, ու ես մոռանում եմ, որ ես հաշմանդամ եմ, որ անկողնուց դուրս չեմ եկել արդեն 4-5 ամիս: Հանկարծ զգացի մի տարօրինակ զգացում: Դուրս եմ գալիս անկողնուց, և ասում եմ. «Բերեք ինձ մոտ՝ ինչ կասեմ»: Պատրաստում եմ խմորեղեն, որպեսզի տանեն հիվանդանոց: Առավոտյան ժամը 6-ին խնդրում եմ ինձ տանել Նորավանք՝ մոմ վառելու և աղոթելու: Հարազատներս զարմացել էին: Բարեկամս ասաց.
- Դու միայն վեր կաց, ես քեզ անպայման կտանեմ:

Իմ թոռնիկը ինձ ապրեցրեց և կյանքի կոչեց: Ինձ օգնել են՝ մոմ եմ վառել և դրանից հետո եկել եմ ու սկսել եմ աշխատանքս տնից: Այնուհետև տեղափոխվել եմ այս տարածք: Բարի մարդկանց հետ շփվելով, ուսուցիչներիս խրատները հիշելով սկսել եմ աշխատել ու ապրել: Մինչև երկու տարի առաջ ես ինձ վարպետ չէի համարում: Ուսանողները հարցնում էին՝ ձեզ վարպետ ասե՞նք, իսկ ես չէի համաձայնվում: Իսկ այժմ ես կարող եմ ցանկացած աշխատանք կատարել և կրել Վարպետի լիարժեք կոչումը:

-Ձեր կարծիքով, ո՞րն է Ձեր աշխատանքի առավելությունը կամ ինչո՞վ է ձեր աշխատանքը տարբերվում մյուսների աշխատանքից:

-Ես չեմ կարող ասել, որ իմ աշխատանքը տարբերվում է մնացածների աշխատանքից, քանի որ մարդ եթե ինչ-որ բան սիրով է անում, հոգի է դնում, դա լավ աշխատանք է:

-Ո՞րն է Ձեր երջանկության բանաձևը:

- Իմ երջանկությունը դա իմ ընտանիքն է` նրանց առողջ և երջանիկ տեսնելը: Ես երջանիկ եմ, որ կան այնպիսի մարդիկ, որ գնահատում են իմ աշխատանքը:

-Ունե՞ք հուզող խնդիրներ:

- Իհարկե, հուզող խնդիրներ շատ կան: Առաջին հերթին ինձ հուզում է մեր բանակի վիճակը, դիրքեր պահող և ծառայող զինվորների առողջությունը: Ինձ համար ցավալի է ամեն մի զինվորի մասին վատ լուր լսելը: Ճիշտ ա, ես տղա չեմ ունեցել, որ գնար դիրքեր, բայց ես հասկանում եմ բոլոր մայրերին:
Ես զինվորներին օգնելու և քաջալերելու համար ամեն տարի Ամանորին մեր պատրաստած խմորեղենն եմ ուղարկում, ամսի 28-ին բարձրանում ենք դիրքեր: Բոլորը արդեն գիտեն և սպասում են, որ ես ամեն տարի պետք է իմ խմորեղենով նրանց հյուր գամ, գեներալից ստացել եմ շնորհակալագիր` զինվորի կողքին լինելու և հայրենիքին օգնելու համար: Այդ պահը ինձ համար շատ հուզիչ պահ էր: Ճիշտ է, ես ուժեղ կին եմ, բայց երբ գեներալը շնորհակալագիրը հանձնելիս ասաց. «Ոտքի՛ կանգնեք, զիվորներ, նա արժանի է դրան»,-ես չկարողացա զսպել ինձ: Ես շատ եմ ուզում, որ մեր դիրքերը խաղաղ լինեն: Դա է ինձ հուզող խնդիրը:

-Ի՞նչ խորհուրդ կտայիք արտերկրում աշխատողներին: Կարելի՞ է արդյոք այսօր ապրել և գործունեություն ծավալել Հայաստանում:

-Իհարկե կարելի է: Երբ մարդը իրոք ուզենա աշխատել, կարող է ցանկացած տեղում աշխատել և ստեղծագործել: Ես, որ հաշմանդամ կին եմ և կարողացել եմ իմ արտադրամասը ստեղծել և աշխատել, ապա բոլորը կարող են: Ոչ ոք ինձ առավելություն չի տվել, որպեսզի ես աշխատեմ: Ամեն ինչ ես ինքս եմ ստեղծել` հարկային դաշտում եմ, մուծում եմ հարկեր, տարածքը ես ինքս եմ ձեռք բերել: Այս կարգավիճակում ինձ համար էլ հեշտ չի աշխատելը, բայց երբեք չեմ զանգի ինչ-որ ղեկավարի, ասեմ գիտե՞ք ինչ, ես հաշմանդամ եմ, խնդրում եմ ինձ հացի փող տվեք, դա իմ սկզբունքներին դեմ է: Մարդկանց թվում է, թե մի անգամ աշխատելով պետք է տուն կամ մեքենա գնեն… Չէ, այդպես չի լինում: Այս տորթերից մեզ գումար չի հասնում: Չեն աշխատում, համբերություն չունեն, մի դժվարության հանդիպելով ասում են՝ վերջ, չի ստացվում, և հետո էլ իբրև գործ չկա: Ամեն ինչ չի, որ պատրաստ սկուտեղի դրված է: Ծանոթներիցս մեկի դուռը թակել են, փող էին ուզել: Դե էդ կինը խղճացել էր և ասել, որ նկուղում շշեր կան դրված, վերցրեք, տարեք հանձնեք, փողը պահեք ձեզ, և ի՞նչ էին պատասխանել դռան ետևից. «Մենք հո ձեր շիշ հավաքողը չե՞նք»: Ամեն տեղ մուրացկաններ են և փող են մուրում: Աշխատանք կա, աշխատող չկա:

- Եվ վերջում, ի՞նչ կուզենայիք ավելացնել Ձեր մասին:

-Ես կուզենամ, որ իմ աշխատանքը էլ ավելի բարգավաճի, որպեսզի աշխատատեղեր տրամադրեմ բոլոր փնթփնթացողներին, ովքեր ասում են՝ աշխատանք չկա:

Տիկին Աշխենի մասին պետք է իմանան բոլորը: Նա իրոք արժանի է այդ գովասանքին: Զարմանալին այն էր, որ երդվել էր այլևս ոչ-ոքի հարցազրույց չտալ, բայց կարդալով իմ նյութերը և տեսնելով իմ տարիքը, որ ես այս տարիքում հետաքրքրվում եմ իրենով, համաձայնվեց: Ես շատ բան սովորեցի այս հարցազրույցից և տիկին Աշխենից:

Հա քիչ մնաց մոռանայի: Ինչպես նշել էր տիկին Աշխենը, ինքը շատ է սիրում կիթառ և մանկուց երազել է կիթառ նվագել, իսկ քույրս միշտ ցանկացել է խմորեղեն թխել սովորել…Դե ինչ, կարծում եմ հասկացաք՝ ինչ պատահեց հետո: Մենք եկանք փոխհամաձայնության:

Լուսանկարը՝ Դիանա Շահբազյանի

Ոչ բարով արագիլը

-Լաուր, վերջապես դու էլ դարձար 16 տարեկան, շնորհավոր,- Լաուրան երևի մեր դասարանի ամենափոքր աշակերտն է, և բոլորս սպասում էինք հենց նրա ծննդյան օրվան, որ վերջապես թեկուզ մի քանի օրով նա դառնա մեր տարիքին, քանի որ այդ տարի գրեթե բոլորս դառնում էինք 17 տարեկան:

-Տասնվե՜ց, տասնվե՜ց, տասնվե՜ց, չիմացանք, թե ինչպես գլորվեց…,- սկսեց երգել Լաուրան, ով ամեն անգամ 16 թիվը լսելիս սկսում էր երգել այս երգը… Նույնիսկ արդեն անտանելի էր դարձել, և բոլորս զգուշորեն, կամ թաքուն էինք ասում այդ թիվը:

-Մերոնք նոր ծնված երեխուն ոնց էլ չեն վախեցել ու տանը մենակ են թողել,- ասաց Լաուրան, ով հենց իրեն նկատի ուներ, քանի որ այնպես էր ստացվել, որ իր ծնողները այդ օրը տանը չէին լինելու, իսկ Լաուրայի ծնունդը նշելու էին հաջորդ օրը,-աղջիկներ, պարապմունքներից հետո եթե ազատ լինեք, եկեք մեր տուն «գործ» անելու, համ էլ ծննդիս օրով մենակ չեմ լինի:

Ամենամոտը Լաուրիկենց տանը ապում էինք ես, Սվետան և Մանեն: Մանեն Երևանում էր, այնպես որ ես և Սվետան երեկոյան այցելեցինք հոբելյարին: Նախ գնացինք մի քիչ առևտուր արեցինք… Մեզ հարիր առևտուր, այսինքն՝ քաղցրեղեն, հետո գնացինք տուն ու անցանք գործի… Ավելի ճիշտ, անցան գործի, քանի որ ես հիմնականում նկարում կամ խանգարում էի, բայց ինձ համար էլ գործ ճարեցին, այնպես որ ես ադիբուդի էի պատրաստում: Քանի որ մնացած մանրամասնությունները չեն հետաքրքրի, անցնեմ բուն նյութին:

Զանգ է գալիս տան հեռախոսին, Լաուրան պատրաստվում է վերցնել այն, երբ … «Բարով արագիլ, բարի արագիլ»… Չէ, երբ հիշում եմ, զգում եմ, որ այդ բառերը երգվում էին մեր համար ոչ այնքան բարով, քանի որ ձայնը գալիս էր շատ խուլ տեղից ու անընդհատ կտրտվելով, և բացի այդ հիշեցնեմ, որ այն գալիս էր հեռախոսից:

-Երեխեք, էս ի՞նչ ա, վախենում եմ,- անկեղծ ասած իրոք վախեցել էինք:

-Լավ, ինչի՞ եք վախենում, կարող ա` գլխներիս սարքում են,- փորձում էինք իրար հանգստացնել, երբ քիչ անց նորից զանգ եկավ ու նորից նույն ձայնը:

-Ո՞նց, էս ձենը հեռախոսը դեռ չվերցրած էր գալի՞ս, մամայիս եմ ուզում,-արդեն իրոք վախեցած ասացի ես, որ քիչ առաջ փորձում էի հանգստացնել:

-Լավ սպասեք, խուճապի չենք մատնվում, ամեն ինչ լավ ա, հիմա գնում ենք հեռախոսի մոտ ու հասկանում, թե ինչ ա խախտվել դրա մեջ,-փորձում էր սառնասրտությունը չկորցնել Սվետան:

Խիզախություն ենք հավաքում և նորից գնում հեռախոսի մոտ, երբ զանգում են, բաց այս անգամ սկսում է ինչ-որ տատիկ խոսել:

-Հա, երեխեք, էս հաստատ ինքնապատասխանիչն ա միացել,-ուրախացած ասաց Լաուրան ու շունչ քաշեց, բայց երբ էլի միացավ «Բարով արագիլը», երեքով վազեցինք խոհանոց ու դուռը փակեցինք:

Լաուրան որոշեց զանգել ծնողներին, իմանալու, թե երբ են գալու, և պարզվեց, որ մեքենայի միջից զանգելով տան հեռախոսին, իրոք, մի քանի զանգից ավտոպատասխանիչն է միացել, իսկ երգը ուղղակի մեքենայի միջից եկող ձայնն է եղել: Դե հանգստացանք, ու որոշեցինք, որ ես ու Լաուրան տանում ենք Սվետային ճանապարհելու:

-Սպասեք, բա ճանապարհին ինչո՞վ ենք զբաղվելու,-ասացի ես ու վերցրեցի հացամանը, որի մեջ լցնում էի ադիբուդին, որ հովանա,-այ հիմա գնացինք:

Արդեն բավականին մութ էր, այնպես որ մենք և մեր ադիբուդով լիքը հացամանը չէինք երևում, բացառությամբ այն դեպքերի, երբ մեքենա էր անցնում, և լույսերը ընկնում էին մեր վրա:

-Պահի էդ հացամանը, խայտառակ եղանք,-ասում էր Լաուրան, իսկ ես ծիծաղելով ասում էի.

-Վերջը…

-Չասես,-հասկանալով ինչ եմ պատրաստվում ասել, ասաց Լաուրան:

-Էսօր դարձար…

-Ասացի` չասես.: Սվետա, պահիր ինձ:

-16 տարեկան:

-Տասնվե՜ց,տասնվե՜ց, տասնվե՜ց…

mariam ghukasyan

Կրկնվող հարցեր

Այս տարի կլրանա յոթ տարին, ինչ հաճախում եմ դաշնամուրի: Հասկացաք, չէ՞ ինձ: Չգիտեմ, ինչպես, բայց մեծահասակների մեծ մասը ինձ գրեթե ամեն օր նույն անսպասելի, զարմացնող և իրենց շա՜տ հետաքրքրող հարցեր են տալիս: Ստորև ներկայացնում եմ հետևյալ հարցերի շարքը.

Հարց համար 1.

-Մարիամ ջան, հըմի կըսես՝ քանի՞ տարի կերտաս դաշնամուրի:

-Յոթ:

-Ահա, շատ է:

-Հա դե, դաշնամուրային բաժինը յոթ տարի է, բայց կան դպրոցներ, որոնք հինգ են, իսկ լրացուցիչ ցանկության դեպքում՝ ութ տարի կըրնաս երթաս:

-Դե ըսա՝ դաշնամուրի ծլնգոցը (դաշնամուրը ախր չի ծլնգում, այն նվագում է) կլսեմ, բայց դե սաղ օրը կնվագես, դուրս արի քիչըմ:

-Ըհնց,-վերջացրի ես:

Հարց համար 2.

-Մարիամ ջան, հըմի կրնա՞ս երկու ձեռով նվագես:

-Հա՛, հա՛, անշուշտ:

-Դե հլը, մե բանըմ նվագե:

-Նվագեմ:

Սկսում եմ նվագել Մ.Ի. Գլինկայի «Մելոդիկ վալս»-ը ստեղծագործությունը ու…

-Վայ, էս ի՞նչ լավ կնվագես, ես չիդեյյ… Լավ է, բալ ջան, դու նվագե, դառի դաշնակահար, ես էրթամ գործերս էնեմ:

Հարց համար 3.

-Էս էրեխեն սաղ օրը կնվագե: Մե կտրեք էդ գործիքից, թող դուրս ելնի խաղա, թթվածին շնչե, շատ մեկուսի է:

«Ես՝ մեկուսի՞,- մտածում եմ ես,- չէ , չէ, չէ»:

Հարց համար 4.

-էս ի՞նչ է, ազիզ ջան:

-Նոտա:

-Նոտա՞: Բա, այ սիկ, սի՞կ ինչ է:

-Սոլի բանալին, ցույց է տալիս առաջին օկտավայի սոլ նոտայի տեղը:

-Բանալի՞: Բա էս սոլի բանալիով ի՞նչ կբացես, ձեռդ հեչ չենք տեսել:

-Հը՞,- ծիծաղեցի ես:

Հարց համար 5.

-Հլը մի հատ «Իմ ախպերը» ռուսերենով նվագե: Չէ լավ ՝ «Ջան Գյուլումը»: Կրնա՞ս:

-Ես ըդպես բաներ չեմ նվագե:

-Բա ի՞նչ կնվագես:

-Դասական երաժշտություն:

-Հեչ ո՞վ են էդ դասականները, մե քանիմ հոգու սա:

-Շուբերտ, Բախ, Լիստ, Ռախմանինով, Բեթհովեն, Մոցարտ, Չայ…

-Լավ, հերիք է: Մյուս անգամ կսորվիս սածներս:

-Անպայման:

Ու այսպես շարունակ…

Հ.Գ. Եթե ձեզնից որևէ մեկի հետ այսպիսի դեպք եղել է, ապա ցավում եմ, իսկ եթե ո՛չ, հավատացեք՝ կլինի:

 

davit ayvazyan

Երկրաշարժից առաջ և հետո

Հարցազրույց տատիկիս` Աիդա Մինասյանի հետ

Լուսանկարը` Դավիթ Այվազյանի

Լուսանկարը` Դավիթ Այվազյանի

-Տատիկ, խնդրում եմ պատմես քո մասին. որտե՞ղ ես ծնվել, որտե՞ղ ես սովորել:
-Ծնվել եմ Գյումրիում, սովորել եմ Սունդուկյանի անվան համար 20 դպրոցում:

-Ի՞նչ
հուշեր ունես դպրոցից, ինչպիսի՞ն էր այն ժամանակ կրթական համակարգը, ուսուցիչ-աշակերտ հարաբերությունները, երեխաների վերաբերմունքը դպրոցին, կրթությանը:
-Ամենալավ հիշողությունս այն էր որ մեր վերջին զանգը անցկացրեցինք Արագածի լանջին և դիմավորեցինք լուսաբացը, նաև գնացինք Հառիճի վանք ու մասնակցեցինք Պատարագին, ստացանք օրհնություն սրբազանից: Կրթական համակարգը անվճար էր և ստանում էինք լիարժեք գիտելիք: Աշակերտները մեծ հարգանք էին տածում ուսուցիչների նկատմամբ, կրթության ու դպրոցի հանդեպ սեր ունեին:

-Կարո՞ղ ես համեմատություններ անել այն ժամանակվա և հիմիկվա դպրոցի, ուսուցչի, աշակերտի միջև:
-Այն ժամանակ դպրոցներում ավելի խիստ էր, քան հիմա, ուսուցիչները ավելի լիարժեք գիտելիքներ էին տալիս, դպրոցի գիտելիքներով կարող էիր ընդունվել բուհ, իսկ հիմա առանց պարապելու երեխաները չեն կարող ընդունվել, իսկ աշակերտները ավելի պատասխանատու էին:

- Որտե՞ղ ես ստացել բարձրագույն կրթություն և ի՞նչ մասնագիտությամբ: Ինչու ես ընտրել բանասերի մասնագիտությունը:
- Բարձրագույն կրթություն ստացել եմ Միքայել Նալբանդյանի անվան մանկավարժական ինստիտուտի բանասիրական ֆակուլտետում: Դեռ մակուց սիրում էի եղբորս ու քրոջս դաս սովորեցնել, շատ էի  սիրում լեզուն և գրականությունը, դրա համար որոշեցի դառնալ բանասեր:

-Որտե՞ղ ես աշխատել:
-Միկրոէլեկտրաշարժիչ գործարանում որպես ինժեներ:

-Ինչո՞ւ մասնագիտությամբդ չես աշխատել:
- Ուսուցիչ աշխատելու համար մեծ հերթեր էին: Հերթագրվել էի ու աշխատեցի գործարանում մինչ որ գա հերթս, բայց հետո ամուսնացա ու էլ չաշխատեցի դպրոցում:

-Քանի՞ տարի ես աշխատել, ինչ էր անում ձեր գործարանը: Ե՞րբ և ինչո՞ւ դադարեց աշխատել:
-Աշխատել եմ 25 տարի, պատրաստում էինք միկրոշարժիչներ, երկրաշարժին փլվեց հիմնարկը:

-Ե՞րբ  ես ամուսնացել և ինչու հենց պապիկի հետ: Որտե՞ղ եք ծանոթացել:
-Ամուսնացել եմ 1971 թ-ին, շատ բարետես, խելացի ու աշխատասեր տղամարդ էր: Նրա հորեղբոր տղան իմ համակուրսեցին էր, երբ կուրսով գնացինք նրա Նոր տարին շնորհավորելու, այդ ժամանակ էլ ծանոթացանք: Նա ինձ հավանել էր: Եկան խնամախոս, հետո ամուսնացանք:

-Հիշո՞ւմ ես 88-ի երկրաշարժը: Կպատմե՞ս այդ օրվա մասին: Քո շրջապատում զոհեր կայի՞ն:
-Այո, իհարկե: Աշխատում էի, պատրաստվում էինք ընդմիջման: Այդ պահին ուժեղ դղրդոց եկավ, ու պատերը սկսեցին ճաքել: Հետո էլ բան չեմ հիշում: Ուշքի եկա, փլատակների տակ էինք: Մի կերպ դուրս եկանք փլատակների տակից: Մեր գործարանից զոհվել էր 45 մարդ:

-Երկրաշարժից հետո որտե՞ղ էիք ապրում, ի՞նչ պայմաններում, ինչպե՞ս էիք գոյատևում:
-Ապրում էինք տնակում, վատ պայմաններում, տնակում ապրողներին օգնություն էին բաժանում: Չեմ էլ ուզում հիշել:

-Որտե՞ղ են ապրում հիմա  երեխաներդ, աշխատանք ունե՞ն:
-Տղաս ապրում է ինձ հետ, աղջիկս իր ամուսնու հետ, տղաս սանտեխնիկ է, իսկ աղջիկս
պանրագործ:

-Կյանքը այսօր Գյումրիում ինչպիսի՞ն է: Ի՞նչն է քեզ դուր գալիս, ի՞նչն է վշտացնում:
-Որ Գյումրին զարգացել է երկրաշարժից հետո, դա ինձ դուր է գալիս, սակայն չկա երիտասարդության համար բավարար աշխատատեղեր, ու երիտասարդները ստիպված են լքել երկիրը կամ քաղաքը` աշխատանք գտնելու համար: Ամուսինս` քո պապիկը, ազատամարտիկ է եղել, ու չէի ուզենա, որ իր թափած արյունը զուր կորչեր:

-Ինչպիսի՞ն կուզեիր տեսնել քո թոռների ապագան:
-Շատ կուզեի, որ ունենան լուսավոր ու պայծառ ապագա, ու հասնեն իրենց բոլոր նպատակներին:

lusine israyelyan

Գունավորիր աշխարհը

Յուրաքանչյուր մարդ էլ ունի իր սիրած զբաղմունքը: Ես նույնպես: Իմ հոբին նկարելն է: Գլուխ գովել չլինի՝ վատ չեմ նկարում: Այդ շնորհը ժառանգել եմ իմ մայրիկից, իսկ մայրս՝   իր հայրիկից, իր հայրիկն էլ՝ իր մայրիկից… Ուստի ժառանգական կապը ես չեմ կարող խախտել և կուզենամ, որ շարունակվի  սերնդեսերունդ… Ես հաճախում եմ Ներքին Կարմիրաղբյուրի նկարչական խմբակը, որը դասավանդում է իմ մայրիկը:

Անկախ նրանից, թե որտեղ եմ ես, եթե ձեռքիս տակ կա թուղթ և մատիտ կամ գրիչ, սկսում եմ նկարել:

2014թ. ապրիլին Ներքին Կարմիրաղբյուրի միջնակարգ դպրոցի սաների համար Բերդի տարածաշրջանի հոգևոր հովիվ տեր Արամ քահանա Միրզոյանի հոգածությամբ բացվեց Կիրակնօրյա դպրոցի նկարչական խմբակը: Այս նախաձեռնությանը աջակցեցին «Վոլդ Վիժն» և « Հայ Օգնության Ֆոնդ» կազմակերպությունները: Ամեն ինչ պատրաստ էր, որ սահմանում ապրող մանուկներս գունավորենք մեր աշխարհը ավելի պայծառ գույներով: Երեխաները սկսեցին իրենց առաջին քայլերը: Արդյունքը օր-օրի դառնում էր նկատելի: Բերդ քաղաքում հաճախ կազմակերպվող միջոցառումների ժամանակ ցուցադրվում են մեր աշխատանքները, ինչից ավելի ենք ոգևորվում և ավելի մեծ ջանասիրությամբ ենք աշխատում: Այդ է վկայում մեր խմբակի սաների հաղթանակը Տավուշի մարզի շրջանակներում, երբ Հնդկաստանի հայաստանյան դեսպանատունը մրցույթ էր հայտարարել «Իմ երևակայության Հնդկաստանը» խորագրով: Դրանով չեն սահմանափակվում փոքրիկ նկարիչների ձեռքբերումները: ՀՕՖ –ի միջոցով  ընտրվել են նկարներ և ուղարկվել ԱՄՆ՝ ցուցահանդեսի նպատակով:

2015թ. մայիսի 20-ին ցուցահանդես է կազմակերպվել Անանիա Շիրակացու անվան կրթահամալիրում, որտեղ ներկա էին Հայաստանի Նկարիչների միության նախագահ Կարեն Աղամյանը, ՀՀ վաստակավոր նկարիչ Սամվել Սևադան և այլ հյուրեր: Մինչև հիմա երեխաները չեն մոռանում կրթահամալիրի ողջ անձնակազմի հոգատար վերաբերմունքը և երախտագիտությամբ հիշում են կրթահամալիրի տնօրեն պարոն Ա .Ալիխանյանին, ով անձամբ ընդունեց յուրաքանչյուրին՝ նվիրելով Լ.Նազարյանի հեղինակած «Անանիա Շիրակացի» գիրքը: Փոքրիկ նկարիչների  հուզմունքը աննկարագրելի էր, երբ կրթահամալիրի կողմից  առաջարկվեց ամառային արձակուրդի  տասներկու օրը վայելել Հանքավանի  «Հեքիաթ»  ճամբարում: Դրանք անմոռանալի, բարի, անկրկնելի օրեր էին բոլորի համար …

Երբ լինում են նման մարդիկ, աջակից ընկերներ և կազմակերպվող ցուցահանդեսներ, փոքրիկ նկարիչները ստեղծագործում են ավելի եռանդով, ստեղծում հրաշքներ, երբ լինում են գնահատված, արժևորված… Իսկ բոլորից առավել այդ ամենից ոգևորվում է փոքրիկ նկարիչների ուսուցչուհին, մայրս՝ Ժաննա Բաբայանը, ով իր եռանդն է ներդնում փոքրիկների հոգում գեղագիտական ճաշակ ձևավորելու համար:

Մայրիկիս ոգևորությունը տեսնելով հասկանում եմ և համոզվում. Եթե մի գործ անում ես սիրով և նվիրումով, անպայման հաջողության ես հասնում:

Դասամիջոց

Զանգը տվեց:
-Ձեզ ո՞վ ասաց` ազատ եք: Ես դեռ դասարանում եմ, ախր:
Օյ: Եվս կես վայրկյան, ու արդեն ես դասարանում չէի լինի, որովհետև ես այս բառերը լսեցի այն ժամանակ արդեն, երբ ձեռքս ձգում էի դուռը դրսից փակելու: Հետ գնացի ու նստեցի տեղս: Ընկեր «Իքսը» ասաց տնայինի տեղը, հետո նայեց իմ դեմքին, որի վրա երևի բացահայտ երևում են իմ մտքերը. «Արագ ասեք, էլի, ինձ հիմա ձեր տնայինները ընդհանրապես չեն հետաքրքրում»: Նայեց ու հարցրեց.
-Վահե, իմացա՞ր տնայինի տեղը:
-Հա, բա ոնց:
-Լավ, դե ազատ եք:
Մեկ, երկու… Երկուսուկես վայրկյանից, բացառությամբ մի քանի հոգու, ամբողջ դասարանը դրսում ա: Մեր «տարածքով» քայլեցինք` խույս տալով երկրորդ դասարանցիների գրոհներից, որոնք՝ «չմշկելով» անցնում են մեր միջանցքի մի ծայրից մյուսը, հետո կանգնեցինք լուսամուտի մոտ: Լուսամուտի մոտ կանգնել նշանակում է` իմանալ, թե ինչ հետաքրքիր բաներ են եղել դասարանցիների հետ երեկ, լսել թարմ «անեկդոտներ», կամ լուսամուտից նայել գնացող-եկող մեքենաներին՝ քննարկելով, թե, որ մեքենան ումն է, կամ վերջին անգամ երբ են «խփել» : «Լուսամուտի մոտի էտապն» անցավ: Մենք էլ անցանք դասարան, որովհետև դրսում արդեն ոչ մի հետաքրքիր բան չկար: Դասարանում մի 2 անհամ կատակ արեցինք, մի 2-ն էլ` համով: «Զարմացանք», թե ինչու է պատմության դասն էսքան երկար, փոխանակվեցինք տնայիններով ՝ որ դասի ժամանակ «հանգիստ» արտագրենք: Հետո արդեն պարտադիր մեկը ջրիկանում ու «հանաքով» գրատախտակի բարձիկով տալիս է մյուսի դեմքին: Հաջորդող վայրկյանները իրենցից ներկայացնում են «սպեցէֆեկտներով» լի մի տեսարան, որը ասես վերցրած լիներ հոլիվուդյան «բլոքբասթերից». պատերի վրա վազող մարդիկ, սեղանների,աթոռների ու նույնիսկ մարդկանց վրա «պարկուրի» էլեմենտներ կիրառող «կասկադյորներ»: Ահա մի պահ հայտնվեցի Հարի Փոթերի աշխարհում: Քթիս մոտով անցավ թռչող ավելը: Ավելը թռավ ուղիղ դռան կողմ: Զանգը վաղուց արդեն տվել է: Դուռը բացվեց, ու ավելը իր «ճախրանքը» ավարտեց՝ դիպչելով ընկեր «Իգրեկի» ոտքերին: Կայծակի արագությամբ մենք հայտվնեցինք մեր տեղերում` սպասելով խրատական դասի …

Ձմեռային բնանկար

Աստղերի վաճառքը

Լուսանկարը՝ Մուշեղ Բաղդասարյանի

Լուսանկարը՝ Մուշեղ Բաղդասարյանի

Աստղ բառն ասելիս մարդկանց մեծ մասը հիմնականում հասկանում է երկնքում փայլող լույս: Որքան էլ տարօրինակ թվա, աստղերը չեն շողում երկնքում. դա գիտականորեն ապացուցված փաստ է: Անզեն աչքով կարելի է տեսնել մոտավորապես 6000 աստղ, 300-ական ամեն կիսագնդում, որոնք բոլորն էլ գտնվում են մեր գալակտիկայում: Հետաքրքիր պատմություններ կան աստղերի մասին: Դրանցից մեկն ասում է, որ երբ աստղ է ընկնում, շուտ երազանք պետք է պահես և եթե հասցնես մինչև ընկնելը պահել, ապա այն անպայման կիրականանա:

Աստղերից շատերը ունեն անուներ, օրինակ` Պոլուքս, Ալթաիր, Ալգոլ և այլն: Այդ անունները դրվել են գիտնականների, աստղագետների կողմից: Հետաքրքիրն այն է, որ երեկ համացանցում կարդացի, որ հիմա որոշ մարդիկ մեծ գումարներ են վատնում աստղեր գնելու համար և դրանց տալիս են իրենց նախընտրած անունը: Եվ  նրանց հավաստիացնում են, թե երբ ուզենան, կարող են տեսնել իրենց աստղը:

Տեսնես` ի՞նչ պետք է անեն այդ աստղերի հետ: Մանուկ հասակում շատ էի սիրում գիշերները ժամերով նստել պատշգամբում: Նստում էի ու երկա~ր նայում աստղերին, կարծես նրանց մեջ գտնում էի իմ հարցերի պատասխանները: Եվ ահա այդպիսի մի գիշեր էր, շուրջբոլորը լռություն էր տիրում: Բոլորը քնած էին, իհարկե, բացառությամբ ինձ: Ես, ինչպես միշտ, վայելում էի աստղերով լի անծայրածիր երկնքի խաղաղությունը: Եվ հենց այդ ժամանակ երկնքում նկատեցի պայծառ շողացող մի աստղ: Եվ այդպես մի քանի օր շարունակ մեծ ուշադրությամբ հետևում էի այդ աստղին: Ես նայում էի նրան և երազանք էի պահում:

Աշխարհում ամեն մի ծննդի հետ մի աստղ է հայտնվում երկնակամարում և մահվան հետ էլ անհետանում…

Նազիկ տատս

Ինձ համար աշխարհի ամենաբարի, ամենահոգատար ու ամենաազնիվ մարդն իմ տատիկն է: Դեռ փոքր հասակից նրա «փեշից կպած» եմ եղել: Հիշում եմ, որ մի 5-6 տարեկանում գնում պառկում էի կողքին ու խնդրում, որ պատմի «Հենզելն ու Գրետելը»: Ու այդպես ամեն օր, օրը մի քանի անգամ: Երբեք չէր զլանում ու նույն եռանդով պատմում էր: Տատիս ամենագետ եմ ասում. ամեն ինչից գաղափար ունի և ամեն հարցին` պատասխան: Հիշում եմ, երբ օգնում էի կարտոֆիլը լավ ու վատ անեինք, սերմ ջոկեինք, միշտ երգում էր. «Ա՜խ, ինչ լավ են սարի վրա, անցնում օրերն անուշ-անուշ…», ես էլ ձայնակցում ու անվերջ հարցեր էի տալիս: Լավ էլ ձայն ուներ տարիներ առաջ. բարակ, երազային… Բայց ժամանակի հետ ձայնն սկել է դողալ:  

 

Լուսանկարը՝ Հայարփի Բաղդասարյանի

Լուսանկարը՝ Հայարփի Բաղդասարյանի

Պատմում էր, որ մանկուց տանջվել է, աշխատել, ստեղծել: Մեր տունն էլ սեփական ձեռքերով պապիս հետ են կառուցել: Գարունը չբացված սիրտը դուրս է վազում` բանջարանոցը կարգի բերելու: Անհամբեր սպասում է, թե երբ օրերը կբացվեն, որ նորից ծաղիկներին ու ծառերին կյանք տա: Ամեն տարի մեր այգին մի կտավի է նմանվում տատիս շնորհիվ:

Լուսանկարը՝ Հայարփի Բաղդասարյանի

Լուսանկարը՝ Հայարփի Բաղդասարյանի

Ձեռագիրս ստուգելու գործողությունն էլ մինչ օրս մնում է անխախտ ավանդույթ: Միշտ ասել է, թե լավ չի, համաչափ չի, պիտի ուղղեմ, բայց այս վերջին տարիներին հազիվ սկսել է հավանել, ու սիրտս տեղն է ընկել: Բա ճաշե՞րը՝ համով-հոտով: Դասից տուն եմ գալիս, ճանապարհից ռեհանի անուշահոտն զգալով իմանում եմ, որ տատս արդեն քաղել-քաղհանել է կանաչին:
Ավելն էլ ձեռքից չի գցում, կարծես գործ անելու պահանջն արյան մեջ լինի:

Լուսանկարը՝ Հայարփի Բաղդասարյանի

Լուսանկարը՝ Հայարփի Բաղդասարյանի

Տատիկիս շնորհիվ շատ բանի եմ հասել: Նա իմ մեջ առաջ գնալու մղում է մտցրել: Միշտ կողքիս է, սխալներս ուղղում է, ճշտերս`կատարյալ դարձնում: Կողքին նստած էլ եմ կարոտում իրեն: Տարիների դաջած խորշոմները համբուրելիս անգամ զգում եմ նրա հարզատ ջերմությունը և ուզում եմ երբեք-երբեք բաց չթողնել դողդոջուն մատները:

Հուզող խնդիրներ. Վայոց Ձոր

Վայոց Ձորի պատանիները խորհում են այս մասին

Ընկերներիս հետ գնում էինք դաշտ` ֆուտբոլ խաղալու, երբ նկատեցինք, որ կտրում են դաշտի շրջակայքի առողջ ծառերը: Ընկերոջս հետ որոշեցինք մոտենալ ու հարցնել, թե ինչո՞ւ են կտրում ծառերը: Մոտեցանք և հարցրեցինք, նրանք պատախանեցին.

-Գալիս եք, ծառերի ցոգոլները ուտում եք, դրա համար էլ կտրում ենք:

-Բայց արժե՞ ցոգոլի համար ծառ կտրել:

-Ախր, երեխեք ջան, ձմռան փայտ չունեմ, փող էլ չեմ կարողանում աշխատել, որ փայտ գնեմ: Ստիպված ծառերն եմ կտրում:

Մենք ոչինչ չասացինք և հեռացանք, քանի որ նա ճիշտ էր:  Տեսնո՞ւմ եք, մի խնդրից առաջանում է մեկ այլ խնդիր: Եթե այդ մարդն ունենար գումար փայտ գնելու համար, ապա չէր կտրի իր նոր տնկած, առողջ ծառերը, այլ կգներ գոնե չորացած ծառի փայտ:   

Բորիս Իսրայելյան, գ. Մալիշկա

***

Ես կցանկանայի, որ հայրս աշխատեր Հայաստանում, որպեսզի ես նրա կողքին լինեի: Հայրս անգամ իմ ծնվելու ժամանակ Հայաստանում չի եղել: Ամեն անգամ, երբ նա տուն է վերադառնում, ինքս ինձ խոստանում եմ, որ էլ թույլ չեմ տալու նա մեկնի արտերկիր, բայց չի ստացվում: Իմ երկու քույրերն էլ ուսանող են, ես դպրոց եմ գնում, տատիկս ու պապիկս հիվանդ են: Այդ ամենի մասին հոգալ է պետք: Մայրս նույնպես աշխատում է: Հայրս չի կարողանում այստեղ աշխատանք գտնել, իսկ եթե որևէ հարմար աշխատանք է պատահում, շատ չնչին աշխատավարձով է լինում, իսկ դրանով բոլորիս չի կարող պահել: Պետք է ուսման վարձերը տալ, հագուստի, ուտելիքի, կոմունալները մուծելու, հողը մշակելու համար սերմեր, սածիլներ գնելու գումար վաստակել:
Ես Հայաստանում շատ աշխատատեղեր կստեղծեի, որ բոլոր հայրերը իրենց երեխաների կողքին լինեն, տեսնեն նրանց ամեն օր կամ շաբաթը մեկ անգամ: Ես գիտեմ, որ միայն իմ հայրը չի, որ արտագնա աշխատանքի է մեկնել: Իմ ընկերների մեծ մասի ծնողները աշխատում են ամենատարբեր երկրներում:

Ես ուզում եմ ավելի հաճախ տեսնել հորս, նրա ժպիտը: Տեսնել, թե ինչպես է նա դահլիճի վերջում կանգնած ոգևորում ինձ, որպեսզի ավելի լավ ելույթ ունենամ:

Հասմիկ Գիվարգիզյան, գ. Մալիշկա

***

Ես շատ անհանգստացած եմ ներկայիս իրադարձություններով: Այժմ միայն կարոտով կարող եմ հիշել այն ժամանակները, երբ փոքր էի, շատ բան չէի հասկանում, իսկ այժմ, տեսնելով, թե ինչ է կատարվում աշխարհում, մեր շուրջը, ուղղակի սարսափում եմ, թե որքան անմեղ մարդ դարձավ ահաբեկչության զոհ, որքան երազանքներ և որքան կյանքեր մնացին անավարտ: Ահաբեկչությունը բռնության այնպիսի ձև է, ինչին կարող են զոհ դառնալ բոլորովին անմեղ և կոնֆլիկտի հետ բացարձակ կապ չունեցող մարդիկ: Մարդիկ շատ են փոխվել, չարացել են միմյանց նկատմամբ: Յուրաքանչյուրը մտածում է միայն իր մասին, ինչը ցավոք սրտի, լավ բանի չի հանգեցնի:

Լիլիթ Գասպարյան, ք. Վայք

***

Կա մի բան, ինչն ինձ ամենից շատ է հուզում: Թող ներեն ինձ բոլորը, իմ կարծիքը կարող է սուբյեկտիվ լինել, բայց ինձ միշտ անհանգստացրել է դպրոցների կրթական մեթոդների խնդիրը, ավելի կոնկրետ՝ գնահատականներն ու թեմատիկ-կիսամյակային աշխատանքները: Շատերը կմտածեն, թե ես ծուլանում եմ սովորել և, բայց դա ընդհանրապես կապ չունի, ես բազմիցս տեսել եմ, թե ինչպես են աշակերտները լարվում թեմատիկների ժամանակ: Ես էլ բացառություն չեմ: Ինքս շատ եմ մտածում գնահատականներիս մասին, որոշ դեպքերում, անգամ մոռանալով այն մասին, որ գնահատականն ընդամենը աշակերտի գիտելիքները գնահատելու միջոց  է: Դեմ եմ նաև նրան, որ ուսուցիչը «վախեցնում է» աշակերտին՝ սպառնալով ցածր գնահատել…
Գիտեմ՝ այսքանից հետո շատերը հարց կտան՝ բա ի՞նչ անել: Ցավոք, ես չեմ կարող պատասխանել այս հարցին, բայց խոսք եմ տալիս ապագայում նոր մեթոդ մշակել:

Նարեկ Բաբայան, գ.Մալիշկա

***

Ինձ հուզում է շրջապատում եղած շերտավորումը, որի հիմքում ընկած է «փող» կոչվածը: Ես ականատեսն եմ եղել մի դեպքի, որը խորը հետք է թողել իմ հոգում: Սովորական հագնված աղջիկը, ով ուներ մաքուր և անբիծ հոգի, դպրոցում և հասարակության մեջ արժանացավ արհամարհանքի, ենթարկվեց ծաղրանքի ընդամենը իր հագուստի պատճառով: Նա շատ էր ջանում հարգանք վայելել, բայց չէր ստացվում: Իսկ մեկ ուրիշը, ով պճնված էր ժամանակակից հագուստներով, ուներ թանկարժեք հեռախոս, նրան շրջապատում էին իրենց իր նման հարուստները: Աղջիկը չար էր, անգութ և կարծես վերևից էր նայում իմ նկարագրած աղջկան: Ես դատապարտում եմ այդ շերտավորումը, որից փչանում է մեր մատաղ հոգին: Գուցե մի բան մտածվեր, որպեսզի դպրոցում գոնե չզգացվեր, թե ով է հարուստ, ով է աղքատ:

Նոնա Բարսեղյան, ք.Եղեգնաձոր

 ***

Վերջին ժամանակներում նկատել եմ, որ մարդիկ ավելի կարևորում են իրենց հագուստը, քան իրենց վարքը։ Իմ շրջապատում կան մարդիկ, որոնց ընդհանրապես չի հուզում, թե ինչ է կատարվում աշխարհում, ինչ է կատարվում իրենց շուրջը։ Եվ կան շատերը, որոնք ուղղակի անհանգստացած են իրենց քաղաքի մաքրության համար։ Ինձ հուզում են այն հարցերը, որոնց մասին մտածում են բոլորը։ Ուզում եմ անդրադառնալ դրանցից մեկին՝ գործազրկությանը։ Երբ սկսեն արձակուրդները, իմ հասակակիցների շրջանում կբարձրանա պարապության և ձանձրույթի մակարդակը, կսահմանափակվի զբաղվածությունը։ Այդ իսկ պատճառով ես դեմ չեմ, որ իմ հասակակիցները աշխատեն (խոսքը ծանր աշխատանքների մասին չէ)։ Բայց բոլորս էլ գիտենք, թե ինչ երկրում ենք ապրում, և որ մեր հնարավորությունները սահմանափակ են։ Մասնավորապես ինձ հուզում է այն հարցը, թե ինչպես մեր ազատ ժամանակը ավելի հետաքրքիր դարձնենք և դրան համատեղ վաստակենք գումար։

 Սեդա Սամվելյան, ք. Եղեգնաձոր 

***

Մի անգամ ես Երևանում էի։ Շենքերից մեկի բակում մի պապիկ էր նստած, նա շատ դժվար էր տեղաշարժվում։ Ես դա իմացա նրա ձեռքի ձեռնափայտից։ Հանկարծ անձրև սկսվեց։ Այդ պապիկը ցանկացավ վեր կենալ և գնալ մի տեղ, որտեղ չէր թրջվի։ Բայց ձեռքի տոպրակը և նրա դժվար տեղաշարժվելը խանգարում էին իրեն։ Մոտակայքում կային մի քանի երիտասարդներ, որոնք խոսում էին ինչ-որ բանից։ Երբ անձրևը սկսվեց, բոլորը հեռացան, մի քանիսը անցան այդ պապիկի կողքով և անգամ ուշադրություն չդարձրեցին։ Շատ չանցած՝ մի տղամարդ եկավ և անտարբեր անցավ նրա կողքով։ Ես այդ ամենին հետևում էի պատուհանից։ Արդեն ուզում էի ցած իջնել, բայց այդ նույն վայրկյանին մի փոքրիկ տղա, ով երևի 8 կամ 9 տարեկան էր, եկավ և օգնեց նրան հասնել այնտեղ, որտեղ ուզում էր այդ պապիկը։ Ես այդ պահին հանգիստ շունչ քաշեցի։

Ինձ ամենից շատ հուզում է մարդանց անտարբերությունն ամեն ինչի նկատմամբ։ Թե՛ մարդկանց, թե՛ կյանքի, թե՛ այն ամենի նկատմամբ, ինչը տեղի է ունենում մեր կյանքում։ Ես չգիտեմ դա ինչից է, բայց գիտեմ, որ շատ վատ է։ Ոչ մեկին դուր չի գա, որ իր հանդեպ բոլորն անտարբեր լինեն և արհամարհեն։ Ավելի վատ է, երբ տարեց մարդկանց հանդեպ են անտարբեր լինում։ Իսկ երբ երեխան է արհամարհում և սկսում անտարբեր լինել իր ծնողների նկատմամբ, դա արդեն գագաթնակետն է։

Սերյոժա Բաբոյան, գ․ Մալիշկա

***

Ինձ հուզում է այն միտքը, որ այսօրվա երիտասարդության մեծ մասը չունի հետաքրքրություններ: Շատ քչերին եմ հանդիպում, ովքեր փորձում են ուսումնական հաստատություններից ստացած իրենց գիտելիքներից բացի, ավելին իմանալ: Ճիշտ է, մեր մարզում կազմակերպվող միջոցառումները և հետաքրքիր ծրագրերը քիչ են, բայց մարդիկ կան, ովքեր մեծ սիրով են մասնակցում դրանց: Ես մտածում եմ, որ բացի մասնագիտական հմտությունները, մարդը կարող է իր աշխատասիրության և հետաքրքրասիրության շնորհիվ կյանքում մեծ բարձունքների հասնել, նաև հայրենիքի համար պիտանի մարդ դառնալ: Այդ պատճառով ինձ թվում է, որ այդ հարցին պետք է լուծում տալ: Օրինակ, ստեղծել ավելի նոր, յուրօրինակ և ինքնատիպ ծրագրեր և միջոցառումներ, որոնց մեջ կներգրավվեն տարբեր մտածողության և ոլորտի մարդիկ: Օրինակ, մի քանիսը կարող են հանդես գալ իրենց պարային, մյուսները՝ հումորային, իսկ մնացածը իրենց դերասանական և այլ ընդունակություններով: Որպեսզի իրենց մեջ ունեցած տաղանդը կարողանան զարգացնել և օգտագործել:

Սոֆյա Աբրահամյան, ք.Եղեգնաձոր

***

Մեր համայնքում կան շատ խնդիրներ, որոնք հուզում և անհանգստացնում են ինձ: Բայց կա մի խնդիր, որը անհանգստացնում է նաև համայնքի բնակչությանը. դա արտագաղթն է: Ծնողները՝ հիմնականում տղամարդիկ, գնում են արտագնա ախատանքի: Շատ երեխաներ, ինչպես նաև ես, մեծանում են առանց հայր: Հայրիկս երկար տարիներ աշխատում էր Ռուսաստանում: Նրան տեսնում եմ հազվադեպ: Ես շատ կցանկանամ, որ մեր մարզում բացվեն աշխատավայրեր, և հնարավոր է, որ մի օր լուծվի ինձ հուզող այս խնդիրը:

Սոնա Թումանյան, գ. Մալիշկա

***

Մի օր մտա տուն և մայրիկը հարցրեց.

-Հը՞, Գոհար ջան, ուզո՞ւմ ես գնալ դաշնամուրի:

Շատ ուրախ էի և շատ էի ուզում գնալ դաշնամուր նվագել սովորելու: Համաձայնվեցի: Առաջին և երկրորդ դասարաններում մեծ հաճույքով էի գնում և նվագում, հետո կամաց-կամաց սկսեցի չսիրել դաշնամուրը և քիչ էի նվագում: Շատ էի ուզում ավարտել և էլ երբեք չնվագել դաշնամուր: Միշտ լավ եմ նվագել, միշտ բարձր գնահատականներ եմ ստացել, սակայն միշտ էլ մայրիկի բարկանալու արդյունքն է դա եղել: Նա ասում էր.

-Սովորի՛ր, նվագի՛ր, շատ ես գլուխ պահում, մի օր քեզ հաստատ պետք կգա, կփոշմանես, որ չես սովորում:

Սակայն ես չէի լսում: Իսկ հիմա, երբ ավարտել եմ, էլ չեմ նվագում, բայց մայրիկի խոսքերը միշտ ականջումս են, և շատ եմ փոշմանում, երբ տեսնում եմ, թե ինչպես են հայտնի դաշնակահարուհիները նվագում, շատ եմ ուզում նրանց պես նվագել:

Եթե ինչ-որ ձևով հնարավորություն ունենայի ժամանակը ետ տալու, անպայման նորից կգնայի դաշնամուրի, բայց այս անգամ շատ կնվագեի, մեծ հաճույքով և մեծ բարձունքների կհասնեի:

Գոհար Զաքարյան, գ.Մալիշկա 

***

Հաճախ հայրենիք բառը կարդում ենք, լսում, գործածում, բայց արդյո՞ք ճիշտ ենք հասկանում նրա իմաստը: Շատերի համար հայրենիքն այն վայրն է, առանց ինչի չեն պատկերացնում իրենց կյանքը, իսկ մարդկանց մեկ այլ խմբի համար այն սոսկ վերամբարձ բառ է, որը չի առաջացնում հոգու թրթիռ: Հայրենիքը սիրելու, գնահատելու և նրա իմաստն ու նշանակությունը իրապես հասկանալու համար նախ անհրաժեշտ է ճանաչել այն: Բայց ինչպե՞ս: Մի՞թե միայն հայտնի վայրեր այցելելով կամ պատմությունից մի քանի դրվագ իմանալով կարելի է սահմանափակվել և համարել, որ ճանաչում ենք հայրենիքը: Քիչ չէ, բայց բավական էլ չէ: Ոմանք կկարծեն, որ դա բավական է և գուցե իրենց վրա կվերցնեն «հայրենասեր» կոչվելու պատասխանատվությունը: Բայց ինձ համար հայրենասերի կերպարը լիովին այլ է: Նախ, պետք է ստեղծել մարդ և բնություն հարաբերությունը, որպեսզի հասկանանք հայրենիքի լեզուն բնության միջոցով: Հայրենիքի յուրաքանչյուր հիմնախնդիր պետք է սովորենք դարձնել մերը: Ամեն անգամ գլուխը բարձին դնելուց առաջ, մի պահ պետք է հարց տանք ինքներս մեզ. «Ի՞նչ արեցինք այսօր հայրենիքի համար, մե՛ր հայրենիքի համար»:

 Էրիկ Ղազարյան, ք.Եղեգնաձոր

***

Ինձ հուզում է մարդ տեսակը, նայելով շուրջս, ես հասկանում եմ, որ մարդկություն չէ, այլ մարդաշփոթ: Քծնում, դավաճանում, անպատվում են միմյանց և առանց մի վայրկյան մտածելու, թե ինչ է զգում դիմացինը, խաբում և խաբվում են: Շատացել են ստախոսները, առաջ է եկել նյութապաշտությունը. մարդն ավելի շատ գնահատում է նյութականը, քան մարդ լինելը: Եթե ամեն հայ հպարտ լինի իր հայ լինելով, ապա մեր ազգը կդառնա ավելի լավը, քան այսօր: Մենք քննադատում ենք իշխանություններին, սակայն երբ գալիս է ընտրելու պահը, ընտրում ենք նրանց, ում քննադատում էինք: Մարդի՛կ, եկեք լինենք բարի և ապրենք ազատ, առանց փնովելու ինչ-որ մեկին, համերաշխությունը հարգանք է միմյանց նկատմամբ:

Նանե Դանիելյան, ք. Եղեգնաձոր