milena araqelyan

Մի անգամ՝ Մարքեթինգի ավտոբուսով

Սեպտեմբերի 16: 16 օր էր անցել իմ ուսանողական արկածաշատ կյանքից: Չնայած այն փաստին, որ դժվարությամբ էի գտնում կանգառները, ճանապարհները, համալսարանը, ամեն բան հիանալի էր:

Ինչու՞ շեշտեցի սեպտեմբերի 16-ը: Հենց այս օրը մենք գտանք մեզ Մարքեթինգի ավտոբուսում: Գնում էինք արշավի. Գոշավանք, Հաղարծին ու ամենահիշարժանը՝ Սևան: Հարմար տեղավորվեցինք հիշողություններ կերտող ավտոբուսում:

Ասում են չէ՞, որ մարդկանց կարողանում ես լավ ճանաչել հենց ճանապարհներին: Մինչև ճանապարհ չանցնեի Լիլիթի հետ, չէի իմանա, որ նրա ականջակալներում ևս Creep-ը իր տեղն ունի, որ Արևը ամենահանգիստ ձայնով կարողանում է արտասանել «Մարգարիտն ու փրփուրը», որ Տաթևը ևս սիրում է ազգագրական պարեր, որ Մարինեն (մեր ֆակուլտետի ՈւԽ-ի նախագահը) ահռելի մեծ էներգիայով մարդ է, կարողանում է ոգևորել բոլորիս իր մի ժպիտով, որ Մարիաննան հրաշալի ձայն ունի և որ նրա հետ All of me երգելը ամենա-ամենան էր մեր ավտոբուսում:

Եթե բոլորի մասին գրեմ, միտքս շատ կերկարի: Ուղղակի ուզում եմ ասել, որ նոր մարդկանց բացահայտելը սիրուն երևույթ է: Մեր արշավը օգնեց ճանաչել ոչ միայն Հայաստանը, այլև ինքներս մեզ ու մեր ընկերներին: Լավ է, որ միասին հիշելու բան ունենք:

Հուսով եմ` ուսանողական կյանքը ավելի ու ավելի է հետաքրքրանալու: Պարզապես փորձեք ձեր տեղը գտնել նոր մարդկանց հիշողություններում:

astghik hunanyan

Մալիշկեցի սկեսրոջ մասին, կամ պատմություններ սովետից

Պատմությունները պատմեց մի կին՝ իր մալիշկեցի սկեսրոջ մասին, ու քանի որ չգիտես ինչու, նախընտրեց գաղտնի մնալ, բոլոր անձնանունները փոխած եմ գրել…

Պատմություն 1-ին.  Մե օր բաժակի հերթ էր, կնացե կայնե հերթ, որ բաժակ առնի, առե, պերե, դը պոչով բաժակ էր, մեհ էլ ոշմե պան չունեհեր, ուրախացիրեյ վրան, որ տունը պոչով բաժակ կը, հարևանների հետը փորձակեսեհեր։

Պատմություն 2-րդ. Պատերազմեն առաջ իրանց կովն ինգե, սատկե, էդ միսն էլ հո չեներ թափի, ծախած։ Իրանցը մե պարեկամ ի էլե, ինչ էլե, էկե էդ մսեն տարե։ Ընցե մե 30 տարի, էկե օխտանասունական (70-ական) թվականները, էդ կնիկը նստե նստե, մեկե հիշե, որ տայհ մսի փողը չի տված, կնացե փողն առնի ծեռներեն, դը տայհ շոտվըկեն են մեռե, երեխեքեն ի ուզե։ Ասե՝ եռեսուն տարի առաջ տուք ընձնե իրեյ կիլո միս եք առե՝ փողը չեք տվե, շոտ փողս տվեք։

Պատմություն 3-րդ.  Առատունը կլեր, կեթար Մալըշկյը, կիներ մեյ-մեկ սաղ պարեկամների տները կֆռռար, իշքան միրգ կը կժողեր կիկյար տուն՝ խաղող ի, խնձոր ի, տանձ ի, պանի ի։ Ասեսեհեր՝ այ կնիկ, ընչե՞ս էտքան առե պերե, ասեսեր՝ ոչինչ, փողը կտայ, էլ, էս նվեր ի տված, էն նվեր ի տված։ Կսներ մե քյանի օր, կիկյար կասեր՝ դը փողերը տվեք տանեմ տամ, առե պերիր եմ,  խո ծրի չե՞ն տվե։

Պատմություն 4-րդ. Որ Մալըշկյայեն պերեսեր խաղող պանը, հավասար շարեսեր թելի վրը, կախեսեր առիքյը (առաստաղին)։ Ծմեռը շարան-շարան պերեսեհեր ուտեսեհեր, ոնց որ խաղողը նոր քաղես, ուտես,  թարմ էր մնալ։ Էդ խաղողից շատ էր սիրալ կյատա թխել։ Մե օր էլ որ առանց թոնդիրը չոռնալ՝ վառել ի, շմոլ գազը հելել լցվել սենյակը, էս խեղճի հուշն էլ էթալ։ Բժիշկ էյ կանչել, դը վերջը, դեղ  պան ի տալ, Մանուշակն աշկերը պացել մեկ էլ.

-Վա՜յ, Սիմոնյան ջա՞ն, բը ընչե՞ս շըլվարով եկել։ (Դե բժիշկը բժշկական խալաթը չէր խաքե):

-Բը ի՞նչ անեմեր, Մանուշակ մայրիկ, շըլվարս խանեմեր նոր իկայմե՞ր։

Պատմություն 5-րդ.  Ուրեմն էն վախտը, որ զինքյը ցածի տունն էր մնա,  մեյ էլ բնակշենքնեհեր մնալի, ինքն իրա խմար կաթով լավաշ կթխեր, կուտեր, կյատան, հալվան անպայման էր, մե խատ սնդուկ ուներ, էդ սնդուկի մեջ պաստայանի կար, դե մեհել շատեհեր էթալ, ամեն ինչ էդ տանն էր, որ ուզեսեհեր ճաշ էփեհեր, էթասեհեր, մե քիչ յեղ, կանաչի, սոխ պանեհեր պերել, տաղ եփեսեհեր։ Գյուլնազը (տեգորս կնիկը)  շոշոտ էր էթալ, ես չեմեր էթալ։ Մե օր եկավ, ասաց՝ մաման կյատա էր թխե, էն ինչ խամով էր, որ չտեսնված։ Էդ վախտ էլ մանդարինի սեզոնն էր։ Ես էլ ջղայնացամ, ասիմ՝ քել մանդարին առ պե ուտեյ, որ զինքյը առանց մեզ ի ուտել, մեհ էլ առանց իրա կուտեյ։ Խեղճը կնաց, առավ, պերեց, հենց տրեց սեղանին՝ Մանուշակը վրան կռեց։

-Վայ ծեր տերը խորեմ, էդ ընձի պանի տեղ չեք տնե՞լ։

Պատմություն 6-րդ.  Ըլեսեհեր վերը, մինչև էթալը Մանուշակ տատիին ասեսեմեր՝ հանկարծ ոչ մեկի խետ չկայնես զուռցաս, մե տեղ կեթայ, կիկյայ։ Մինչև կխասնեյեր խանութը՝ ինը խայիր տեղ կկայներ, բը թե՝ էտ էս պարեկամս ի, էտ էն պարեկամսի, տարը տսնենմ, դարը տսնեմ, նոր էթայ։

Պատմություն 7-րդ. Մարդս պանիրտրեստը աշխատեսեր, կոլեկտիվով պտի էթաներ Չեխոսլովակիա։ Խետը պտի փող տաներ, որ առևտուր աներ, բը ի՞շթար տաներ, որ արգելվուկ էր, ու էդ վախտ սկեսրոջս  կլխում լավ միտք ի ծագել։ Ասել՝ յարեք կոշիկի կրունգի մեջը պախեյ, վա՞վ կտսնի։ Տարայ Հովարդը կոշիկի կրունգը խանեց, տասանոցները տրեց մեջը (դը էդ վախտ տասանոցները արտասահմանում լավ փոխվեսեներ), հետո կրուգը հետ տրեց տեղը, մարդս կնաց։ Ի՞նչ պերի, որ լավ ըլի՝ ավտոյի «աբիվկը»։ Մեյն էլ, մե չամադան ծամոն՝ էլ երկար, էլ կլոր՝ իշ ձևի ասես։

-Յա, Հերիքնա՞զ, ախչ մտետ կնացե՞, որ քոնն էլ մե խորոտ կաստում յուֆկը եմեր պերե։

Պատմություն 8-րդ. Բը առատունը շոտ տեղեն կլեր։ Մինչև մեյհ ըլեսեհեր,  տսնասեհեր ծմերույները շլկե իկյալ։ Ասեսեհեր՝ այ կնիկ, ընչե՞ս էդքան առե, ասեսեր՝ տուն կը՝ մեշոյներով ի տանել, մեյհ որ էրկու խատ առնեյ՝ վի՞ր աշկը կխանեյ։

Պատմություն 9-րդ.  Պանիրտրեստի ձիրեկտրը իրա ծանոթին ուզեսեր գործի ընդուներ, դար խմար պտի մե խոքու խաներ, մարդուս իտևնե թիկունք չկար, դար խմար իրան գործեն խանին։ Դը մարդս կնաց ձիրեկտրի շոֆեռի խետ զուռցաց (իրա ծանոթն էր), էդ էլ ասաց՝ կանոխ սաղ հարցերը կլուծեյ, փող կտայ, կմնաս, հանգիստ քել տուն։ Մինչև պապիդ կխասներ տուն, Մանուշակը մտնել ձիրեկտրի մոտ, ասել.

-Գյա տու վի՞ր շունն ես, որ Մանուշակի տղուն կործեն խանես,- ու էլի լիքը պաներ, տուս իկյալ։

Մարդս էլ առատունը առանց իմանալ փողը տարե, որ տը, ասիրեն՝ Մարտիկ ջան, գործերդ շա՜տ վատ ի, Մարտի՜կ ջան։

Պատմություն 10-րդ. Բալա ջան, Մանուշակը, իրա տղեքը ու  ամբողջ Հայաստանը էնքան սև օրեր են տսե, էլ տու սուս։ Էն ժամանակ, որ Մանուշակի մարդը՝ սկեսրայրս,  կնացե պատերազմ, Մանուշակը չի իմացե ճժերին պախի, ուտելու պան չի էլե, աշխատանք չի էլե, ստիպված էրկու երեխուն տվե մանկատուն, էդ վախտը ճժերին մանկատունը ժողե, պախես էր։ Դը մարդուս՝ Մարտիկին, ու փստիկ ճժին տվեց մանկատունը, իսկ էն նորածինը, որ 8 ամսական էլե, չտիմցավ, սովից մեռավ, ճոչին էլ վերցեց, կնաց Մալըշկյը, խոր-մոր մոտը։ Բայց պատերազմի վախտը էդ տունը պլավ, կոլխոզը պերեց, սարքեց, դը որպես պատերազմի վախտը զոհվածի ընտանիքին օգնություն, 8 տարի հետո Մանուշակը երեխեքին հավաքեց մանկատնից, պերեց տուն, մանկատուննե տեղափոխվավ Լեննական։

Բա՜, բալա ջան, մարդ կարա ներսեն տխուր լինի, ցավ տենա, ցավ ապրի, բայց կյանքում ցույց չտը ու մենակ լավով վարաքի մնացածին, այ տենց էր Մանուշակ տատը…

eva khechoyan

Պատմություններ օվկիանոսի այն կողմից. կյանքի ու մահվան մասին

«Ավելի քան 59 զոհ և 400-ից ավելի վիրավոր Լաս Վեգասի երաժշտական փառատոնում: Կրակոցները եղել են նույն հյուրանոցից, որտեղ մենք՝ իմ ընտանիքն էր: 24-րդ հարկում մենք էինք, իսկ դեպքի զարգացումները տեղի են ունեցել 32-րդ հարկից: Դեպքերից ընդամենը 10-ը ժամ առաջ մենք հանձնել ենք մեր համարն ու լքել հյուրանոցը… Իմ ցանկությունն էր՝ մի գիշեր ևս մնալ ու մասնակցել երաժշտական այդ փառատոնին… Այ քեզ ճակատագիր, բա որ ասում եմ՝ Աստված կա, խի՞ չեք հավատում…»

Խորեն Արամունու այս կարճ ֆեյսբուքյան գրառումն ինձ ստիպեց վերանայել շուրջս տեղի ունեցող իրադարձություններն ու գրել այս նյութը:

Երևի թե բոլորդ լսած կլինեք Ֆլորիդայի համար դժբախտություն դարձած Իրմա փոթորկի մասին, որը 4,5 մետրի հասնող ալիքներով ջրի տակ է առել նահանգի քաղաքներն ու մոտ 3 մլն տներ զրկել էլեկտրականությունից: 6,3 մլն բնակիչ տեղահանվել է՝ նախօրոք տեղեկացված լինելով մոտեցող վտանգի մասին: Կան զոհեր:

Օրեր առաջ՝ սեպտեմբերի 24-ին, Նեշվիլի եկեղեցիներից մեկում տեղի ունեցավ ահաբեկչություն: 25-ամյա տղամարդը, մտնելով եկեղեցու կայանատեղի, կրակ էր բացել: «1 սպանված ու 7 վիրավոր» արդյունքի հասնելուց հետո ահաբեկիչը պատահաբար կրակել էր սեփական ոտքին, ինչի պատճառով դադարել է հրաձգությունը: Ի դեպ՝ իմ քաղաքից մինչև այդ եկեղեցի 20 րոպեի ճանապարհ է:

Այս պահի տվյալներով, Ֆլորիդայի տարածաշրջանում ձևավորվում է 2017-ի երկրորդ խոշոր փոթորիկը, որը երկար ճանապարհ ունի անցնելու մինչև Լուիզիանա:

Ըհը, ու հենց էստեղ էլ ես առաջին անգամ դեմ առ դեմ կանգնեցի կյանքի ու մահվան առաջ: Զգացի եսակենտրոնության ու դաժանության բազկի ուժը: Առաջին անգամ մի դառը կում իրականություն կուլ տվեցի ու հասկացա, որ այս երկրի վրա, այս հազարավոր կրակոցների, փոթորիկների ու արյունահեղությունների մեջ կյանքը շարունակելու միակ միջոցն ինչ-որ բանի հանդեպ հավատ ունենալն է: Աստծո, փրկության, արևի, կամ թեկուզ լավ ընկերներիցս մեկի նման՝ «թռչող սպագետի հրեշի» հանդեպ հավատ ունենալը:

«Արծվաբուուույն երկիիի՜ր»… Մեքենայի մեջ նստած լսում եմ ռադիոյի աղմուկը, որ նկարագրում է ահաբեկչության մանրամասներն, ու մտքում երգում եմ… Ըհհ, գժվել եմ, ինչ է… Հայաստանն աչքերիս առաջ ուրվագծվում է որպես մի հեռավոր, խաղաղ անկյունում հյուսված բույն, որտեղ միշտ թաքնվելու ու մոռացվելու տեղ կա, որտեղ ոչ մի ռադիո և համացանց հասանելի չի լինում:

Իսկ աշխարհը գնալով ավելի ու ավելի խելագար քաոսի է վերածվում, ու էս ամենը լավ բան չի խոստանում:

Ես խաղաղ կյանք եմ երազում:

Հովհաննես Այվազովսկի. «Արարում»

Այս տարի լրանում է Հովհաննես Այվազովսկու 200-ամյակը։ Աշխարհահռչակ ծովանկարչի ծննդյան տարեդարձն ընդգրկված է «ՅՈՒՆԵՍԿՕ»-ի 2017թ.-ի հիշարժան տարեթվերի շարքում։

Սեպտեմբերի 15-ից մինչ 2018-ի հունվար Հայաստանի ազգային պատկերասրահում ներկայացվելու են Այվազովսկու լավագույն գործերը՝ «Նոյն իջնում է Արարատից»-ից մինչև «Քաոս», որն, ի դեպ, առաջին անգամ է Հայաստանում։

Մի քանի կադր ցուցադրությունից։

Լուսանկարը՝ Անի Ավետիսյանի

Լուսանկարը՝ Անի Ավետիսյանի

Լուսանկարը՝ Անի Ավետիսյանի

Լուսանկարը՝ Անի Ավետիսյանի

Լուսանկարը՝ Անի Ավետիսյանի

Լուսանկարը՝ Անի Ավետիսյանի

Լուսանկարը՝ Անի Ավետիսյանի

Լուսանկարը՝ Անի Ավետիսյանի

Լուսանկարը՝ Անի Ավետիսյանի

Լուսանկարը՝ Անի Ավետիսյանի

mariam barseghyan1

gg vs. Yandex տաքսի

Ու կապ չունի, որ այս վեճի մասին խոսելն անցյալ տարի էր ակտուալ: Անցյալ տարի Վանաձորում Yandex տաքսի չկար, gg-ի մասին էլ շատերս չգիտեինք: Այս տարի Վանաձորում հայտնվեց Yandex-ը, ու քաղաքացիներս մոռացանք մեր հայկական արտադրության մասին:

Վերջերս հեռուստացույցով լսում էի, թե ինչպես է Սփյուռքի նախարարը՝ Հրանուշ Հակոբյանը, հորդորում մեր սփյուռքահայ գործարարներին գալ Հայաստան, իրենց բիզնեսը աշխատեցնել և շահույթ ստանալ այստեղ: Բայց Հայաստանում գործում են հայ կազմակերպություններին մրցակից այլ արտասահմանյան կազմակերպություններ:

Հայաստանն ունի խելացի և նախաձեռնող ուժեր, որոնք ունակ են ստեղծելու հայկական մրցունակ սպասարկման ոլորտ, ինչու ոչ, նաև արտադրություն: Ուղղակի երիտասարդ գործարարներին պետք է աջակցել, կամ գոնե չխանգարել: Չէ, բան չունեմ ասելու, այդպես մրցակցային դաշտ է ստեղծվում: Լավ կազմակերպությունը, ինչպիսին, ըստ իս, gg-ն է, կատարելագործվում է և նոր հետաքրքիր մտքերի շնորհիվ գրավում իր հաճախորդներին:

Ներկա դրությամբ gg-ն ոչնչով չի զիջում Yandex-ին: Չեմ բողոքում, ես միևնույն է, gg-ի հավատարիմ հաճախորդ եմ և հայկական արտադրության ջատագով: Պետք է մի քիչ հայամետ լինել:

lilit grigoryan

Ինձ պետք չեն գիշերները

Առավոտյան արթնանալով հասկանում ես, որ քո գիշերը քեզ իր մթության հետ չի տարել: Հասկանում ես, որ քեզ նորից սպասում են 18-19 ժամեր, որ այսօր էլ պիտի մի քանի քայլով մոտենաս նպատակներիդ, որ պիտի այսօր էլ մի բան բացահայտես, սովորես: Բայց այն, թե ինչպես ես սկսում առավոտը, շատ կարևոր է: Շատերը զարթուցիչի օգնությանն են դիմում ու արագ պատրաստվելով՝ սկսում գործը՝ տեղի չտալով տրամադրությանը: Բայց իրականում այդ շատերից բացի կա նաև մեկ այլ խումբ, որ անպայման կիսասթափ ուղեղով օրը սկսում է աչքերը բացելուն պես ունեցած տրամադրությունից:

Հաճախ եմ տրամադրության անկմամբ սկսում առավոտը: Հաճախ չէ, միշտ է այդպես: Երբ աչքերս բաց եմ անում, առաջինն այն է մտքիս գալիս, թե ինչ կարևոր բան կա անելու այդ օրը: Գնալ դպրոց ու հետ գալ տո՞ւն միայն, թե՞ դրանից բացի մասնացնել ինչ-որ ծրագրի կամ ավելի հետաքրքիր բան ունենալ անելու: Շաբաթ ու կիրակի օրերին ավելի ցածր տրամադրություն եմ ունենում, որովհետև դրանք հանգստի օրեր են, իսկ ես ատում եմ հանգիստ կոչվածը: Հաճախ կամ ամեն առավոտ արթնանում եմ համրի պես: Ցանկություն բացառապես չի լինում խոսելու ընտանիքիս անդամների, ընկերներիս հետ: Բերանս չի բացվում, որ բառ ասեմ: Ստիպելով էլ չի լինում: Չգիտեմ, չհարցնես՝ ինչու: Բախտս բերել է, որ օրերս միօրինակ չեն, լեցուն են լավ մարդկանց հետ հանդիպումներով, ինչ-որ արտադպրոցական բաներով, ու դժգոհելու տեղ չունեմ: Բայց դա ինձ չի օգնում, որ առավոտս ուրախ սկսեմ: Իմ կարծիքով՝ սա պայմանավորված է գիշերային մտքերով, երազներով ու առավոտյան թույլ արևով, որովհետև մի ժամ հետո ամեն ինչ գլխովին փոխվում է: Ցերեկային ժամերին ինձ անգամ Հրազդանի ամենախանդավառ աղջիկը կարող եք համարել, կամ էլ՝ ամենաուրախ: Ինչպես կուզեք:
Երեկոյան, երբ հիշում եմ, որ պիտի մի քանի ժամ հետո քնեմ, էլի տրամադրությունս ընկնում է:
Ինձ պետք չեն գիշերները: Ես անընդհատ արև եմ ուզում, թեժ արև: Ես աստղեր եմ ուզում ցերեկները, ոչ թե մթության մեջ, լուսին չեմ ուզում, որովհետև ջերմություն չի տալիս: Չեմ ուզում առանց գիտակցության մտածել, երազ տեսնել: Չեմ ուզում ունենալ ժամանակ, երբ կխորանամ մտքերիս, ձախողումներիս, ձեռքբերումներիս մեջ ու կսկսեմ լաց լինել կամ երջանկությունից անկողնու վրա թռվռալ: Եվ վերջապես չեմ ուզում չորս պատի մեջ քնել, որովհետև ինչ մտածում եմ, չորս պատերից դուրս չի գալիս:
Մարդուն ու իրականությանը բնորոշ բաներ չեմ ուզում: Իսկ առավոտներս փակ բերանով սկսելն ինձ էլ դուր չի գալիս հաստատ: Բայց դրա պատճառը գիշերվա մեջ փնտրած ու չգտած արևն է: Արևից զուրկ եմ գիշերները, ու դա ինձ նյարդայնացնում է: Տեսակով էլ շատ զգայուն եմ, ուղղակի ամեն բան չէ, որ արժանանում է ատամների տակ սեղմված լինելուն: Մեկ-մեկ արժե գրել՝ թեկուզ և անհասկանալի է ստացվում ասածը:

susanna ghazoyan gyumri

Վարդան Մամիկոնյանը, շապիկն ու 16-դարյա թակարդը

Իմ շատ երկար ու ձանձրալի ընդմիջումներից մեկն էր, ու ես էլի չգիտեի, թե ինչ անել այդ երկարուձիգ երկու ժամվա ընթացքում։ Որոշեցի գնալ կաֆետերիա՝ իմ քաղցած ստամոքսի պահանջը հագեցնելու (ոչ թե իմ, որովհետև եթե ինձ մնար, ես հաց չէի ուտի): Ճանապարհին մեր առաջին կուրսեցիներից մեկին հանդիպեցի, սկսեցինք զրուցել դեսից-դենից, ու այդ ընթացքում նա փորձում էր շատ մեծ դժվարությամբ գտած իմ «Երևան» ամսագրից պոկել սթիքերները, բայց դա նրան չհաջողվեց։

Ու հանկարծ մեզ մոտեցավ նա՝ նույնը ինքը Վարդան Մամիկոնյանը, կամ ավելի շուտ Վարդան Մամիկոնյանի նկարով շապիկ հագած աղջիկը։ Ես հարցրի՝

-Վա՛յ, էս Վարդանն Մամիկոնյա՞նն է։

-Yes, that’s him.

Դե ես էլ մտածեցի անգլերենով շարունակել, եթե նրան էդպես էր հարմար։ Բայց մեր խոսակցությունը հայերեն կգրեմ։ Ես՝

-Իսկ էդքան համոզվա՞ծ ես, որ ինքը գոյություն է ունեցել։

-Իսկ համոզվա՞ծ ես, որ գոյություն չի ունեցել։ Ախր, ինքը հերոս էր։ Ինքը կռվեց հանուն երկրի, ինքը զոհաբերեց ինքն իրեն։ Լավ, եթե տենց է, քո հերոսն ո՞վ է։

-Ես հերոս չունեմ․․․

Ես հերոս չունեմ։ Ու առհասարակ տանել չեմ կարողանում հերոսի գոյության կարևորությունը։ Հերոսը ծնվում է ճգնաժամից, իսկ մենք արդեն էնքան ենք հոգնել ճգնաժամերից։ Ցանկացած պատերազմից կամ աղետից հետո տրավմատիկ իրավիճակի միակ մխիթարանքը ձեռք բերված հերոսներն են։ Մենք վերցնում ենք հերոսներին, «դնում գլխներիս վրա», աստվածացնում, մինչդեռ նրանք դա չէին ուզում։ Նրանք ուղղակի ուզում էին ապրել, որովհետև դա շատ քաղցր է։ Հերոսներին աստվածացնելով, մենք իրականում նրանց արժեքը գցում ենք։

Ես հերոս չունեմ, որովհետև չեմ հավատում Վարդան Մամիկոնյանին։ Որովհետև 16 դար շարունակ մեզ խաբել են։

-Վարդանի նման եղե՛ք։ Վարդանը հերոս էր։

Վարդանը մեր ներսի եղած պաթոսի հայրն է։ Առանց մտածել, գնալ ու կռվել, միայն թե վերջում քո կենացը խմեն։ Մեզ կենաց խմողներ պետք չեն, ոչ էլ մարդիկ են պետք, որոնց կենացը խմենք։ Մենք հոգնել ենք կենացներից, որոնք էնքան դատարկ են։ Արդեն հոգնել ենք հերոսներ ունենալուց․․․

Վարդան Մամիկոնյանի մասին խոսելիս միշտ «Կարգին հաղորդումն» եմ հիշում։ Մենք էլ էդ խեղճ հովիվի նման Վարդանից բացի էլ հերոսներ չգիտենք։

Վերջում Վարդանի շապիկով աղջկան խորհուրդ տվեցի գնալ ու էդ «Կարգին հաղորդումը» նայել։ Պատասխանն ընդամենը եղավ՝

-I don’t watch that kind of trash.

Ու իր հերոսի հետ հերոսական կեցվածքով հեռացավ։

Ռինդ գյուղի դպրոցը

Լսե՞լ եք Վայոց ձորում գտնվող Ռինդ գյուղի, նրա բնակիչների ու դպրոցի մասին: Նրանց կարելի է անվանել հաղթական ու ուժեղ կամքի տեր ժողովուրդ: Գյուղը տեղափոխվել է այլ տեղից, իսկ մի քանի տարի հետո նորատունկ այգիները չորացել են: Նրանք մնալով իրենց գյուղում՝ սկսել են ամեն բան սկզբից և հասել արդյունքի: Այսօր այս պայքարող (հարցազրույցից կիմանաք, որ նաև տաղանդավոր) գյուղի աշակերտները դպրոցում շատ կարիքներ ունեն, որոնք խանգարում են իրենց՝ դպրոցում լիարժեք կրթություն ստանալու:

Լուսանկարը` Սերյոժա Բաբոյանի

Լուսանկարը` Սերյոժա Բաբոյանի

Ավելի մանրամասն կարդացեք դպրոցի տնօրեն Աշոտ Թադևոսյանի հետ հարցազրույցում:

-Ես Ռինդ գյուղից եմ: Ութերորդ դասարանն ավարտելուց հետո տեղափոխվել եմ Երևան, սովորել եմ բուհում, աշխատել եմ, իսկ 1996 թվին վերադարձել եմ գյուղ, ընդունվել եմ աշխատանքի որպես գծագրության, աշխատանքի ուսուցման, մաթեմատիկա առարկաների ուսուցիչ: Աշխատել եմ 8 տարի, որից հետո նշանակվել եմ դպրոցի տնօրեն ու մինչ օրս աշխատում եմ:

-Պատմեք խնդրում ենք մի փոքր գյուղի մասին:

-Մեր գյուղը 1966 թվին է այստեղ հիմնավորվել: Դրանից առաջ մի չորս կիլոմետր հեռու էր: Սողանքի պատճառով գյուղը նստվածք տվեց: Տեղահանեցին մեզ, մեր ժողովրդին ու եկանք էստեղ: Այն ժամանակ այս տեղանքը կոչվում էր Թափ: Եկան, էս Թափում գյուղ հիմնեցին:  1966 թվին հիմնվել է գյուղը, իսկ դպրոցը սկսել է գործել 1969 թվից: Գյուղի բնակչությունը հիմնականում զբաղվում է գյուղատնտեսությամբ: Անասնապահությունը շատ քիչ է զարգացած մեզ մոտ, որովհետև հանդամասերը շատ քիչ են: Ամբողջ Հայաստանը ծանոթ է մեր գյուղի բերք ու բարիքին: Սովետական ժամանակաշրջանում մեր գյուղը լավ ծաղկում ապրեց: Մեր գյուղի ոռոգման ջուրը Արփա գետից պոմպերով դուրս էր գալիս Աղավնաձոր, Աղավնաձորից  գալիս էր Ռինդ: Պատերազմի տարիներին պոմպերը շարքից դուրս եկան, ու գյուղը չորացավ: Մինչ գյուղի չորանալը գյուղը շատ հարուստ էր՝ ամեն տարի գյուղացիները մեքենաներ էին առնում, նոր այգիներ էին գցում: Սակայն գյուղը  ջրից զրկվելու պատճառով կանգնեց ծանր կացության առաջ: 5-6 տարի հետո մեր հոգևոր առաջնորդը  Նորավանքից  ինքնահոս խողովակներով ջուր բերեց գյուղ: Ջուրը բերեց, ու գյուղը երկրորդ շունչ առավ: Գյուղացիները նորից սկսեցին գյուղատնտեսությամբ զբաղվել: Մենք աշխատող ու արարող ժողովուրդ ենք, փորձում ենք հնարավորության սահմաններում երեխաներին անպայման ուսման տալ:

Լուսանկարը` Սերյոժա Բաբոյանի

Լուսանկարը` Սերյոժա Բաբոյանի

Մեր գյուղը շատ խոչընդտների միջով է անցել: Հենց մի դեպք պատմեմ իմ ընտանիքից: Գյուղից դուրս ով հողամաս ուներ, կարողացել էր սարերից եկող ջրերով ջրել ծառերը: Իմ երեխաները արդեն դպրոցական էին ու տեսել էին, որ ուրիշները ծիրան էին վերևից բերում: Խմելու ջրով ոռոգվող մի փոքր ծիրանի ծառ կար: Ցոգոլ ժամանակ երեխեքը ուտում էին: Մեծ տղաս եկել ու հարցնում էր՝ պապա, մենք ինչի՞ ծիրանի ծառ չունենք: Դե ասում եմ, որ   ունենք, հեսա, ու ցույց եմ տալիս փոքր ծառը: Ասում ա՝ յա ՜, էդ ծիրանի ծառ չի, էդ ցոգոլի ծառ ա: Այսինքն, եթե գյուղի երկրորդ-երրորդ դասարանի երեխան  չգիտի ծիրանն ինչ է, ո՞նց կարող էինք ուսման մասին մտածել: Դրա համար մեր գյուղում միշտ ուսանողների թիվը պակաս է եղել: Համեմատած մյուս գյուղերի, մեր պայմանները մենք ենք ստեղծում: Իսկ իրենք արդեն պատրաստի պայմաններն ունեն, որոնք նպաստում են գյուղի զարգացմանը: Այսօրվա դրությամբ մեր գյուղը ոչ մի գյուղից հետ չի, դեռ շատերից էլ առաջ ենք: Ճիշտ է, շատերս բողոքում ենք, որովհետև բողոքելը հեշտ է, իսկ գործելը՝ դժվար: Իսկ ինչ-որ մեկը մտածում է՞, թե ինքը ինչ է արել, որ բողոքում է:

-Պատմե՛ք, խնդրում եմ ձեր դպրոցի մասին: 

-Մեր դպրողը ստեղծվել է 1969 թվականին: Իմ սովորելու ժամանակ դպրոցն ուներ 420 աշակերտ, իսկ այսօր՝ 144, որից  16-ը նախակրթարանում է սովորում: Տարեցտարի մեր շրջանավարտների թիվը պակասում է, բայց ցածր դասարաններում աճման միտում կա: 12-րդ դասարանում ունենք  8 աշակերտ, 11-ում՝ 9 աշակերտ, 10-ում՝  էլի այդքան, բայց առաջինում արդեն ունենք 15 աշակերտ, 2-րդում՝ 14 աշակերտ և 3-րդ ում՝ 16 աշակերտ, 4-րդ ում՝ 19: Այսինքն, աճը կա:

Այսօր մենք չունենք այնպիսի առարկա, որը չի պարապվում մասնագետ չլինելու պատճառով: Միայն մաթեմատիկայի ուսուցիչն է, որ գալիս է կողքի գյուղից:  Մեր բոլոր ուսուցիչները ունեն բարձրագույն մանկավարժական կրթություն: Մեր դպրոցում բարձրագույն, բայց ոչ մանկավարժական կրթություն ունեմ միայն ես: Ժամանակին եղել է, որ ֆիզիկայի մասնագետ չենք ունեցել: Հենց մեր սաներից  ուղարկել ենք սովորելու, ավարտել և վերադարձել է գյուղ և հիմա աշխատում է:

Լուսանկարը` Աստղիկ Հունանյանի

Լուսանկարը` Աստղիկ Հունանյանի

Չեմ դժգոհում, լավ ավանդույթներ ունի մեր դպրոցը: Մեր դպրոցը լավ  շրջանավարտներ է տվել հայրենիքին: Ունենք գրողներ, որոնք Ռինդի դպրոցն են ավարտել,  Վայոց ձորի հոգևոր առաջնորդն ու նրա եղբայրն էլ են մեր դպրոցը ավարտել, գործարար Սահակ Սարգսյանը, մեր գյուղապետը, նախարարությունում աշխատակիցներ, բոլորը ավարտել են մեր դպրոցը:

Բայց պահանջներն էլ ժամանակի հետ ավելանում են, իսկ դպրոցը միայն պետական ֆինանսավորմամբ չի  կարող ամեն ինչ անել: Եթե որևիցե բան ուզում ենք անել, պետք է գտնենք հովանավորներ և համագործակցենք նրանց հետ: Այսօր դպրոցում կավագործության խմբակ կա: Էլի հովանավորի միջոցով է հիմնադրվել: Երեխաները դասերից հետո անվճար բրուտագործություն են սովորում:

-Շրջանավարտների թվի նվազումը ինչո՞վ ա պայմանավորված:

-Դե այդ խնդիրը ամբողջ Հայաստանում կա: Ռինդն էլ է գտնվում Հայաստանում: Սոցիալական խնդիրները, որոնք կան Հայաստանում, Ռինդում  էլ կան, դրան գումարվում է նաև արտագաղթը: Եթե այսօր Ռինդի դպրոցում զգում են, որ մի երեխա իրոք տաղանդ ունի ինչ-որ գծով, ապա մեր դպրոցում դա մարում է ու կորում, որովհետև չունենք համապատասխան պայմաններ: Մեր ամբողջ գյուղում կարող է լինեն մեկ կամ երկու լավ մարզիկներ: Ի՞նչ անեն այդ երեխաները: Եթե մարզիկը 10-12 տարեկանից չսկսի պարապել, ո՞նց կարող է հետագայում լավ մարզիկ դառնալ: Ուրեմն երեխային պետք է տանել պարապմունքների: Կապ չունի՝ երգում է, նվագում է, թե պարում: Գյուղում չկան այդ պայմանները: Պետք է գնալ Եղեգնաձոր՝ 30 կիլոմետր: Դե ամեն ծնող չի, որ ի վիճակի է իր երեխային տանել-բերել: Այսօր մարդը հիսուն հազար աշխատավարձով ո՞նց ապրի, մի հատ էլ երեխային տա պարապմունքների:

-Ի՞նչ ձեռքբերումներ ու հաջողություններ  ունի դպրոցը:

-Ամեն տարի առարկայական օլիմպիադաներում մեր մարզում ամենաքիչը երկու-երեք առաջին տեղեր ենք բերում գյուղ: Հանրապետական օլիմպիադաներից գովասանագրերով հետ են գալիս: Մեր երեխաները մասնակցել են ասմունքի մրցույթին, հանրապետական փուլից նվերներով են հետ դարձել: Երեխաները ակտիվ ներգրավված են բոլոր տեսակի միջոցառումներին: Մեր մարզից մեր դպրոցի ռազմագիտության ուսուցիչն ու աշակերտներն են մասնակցել ռազմագիտության մրցույթին: Մեր գյուղի շրջանավարտներից 15 ուսանող անվճար համակարգում են սովորում: Հիմա սաներ ունենք, որ գիտական թեզեր են պաշտպանել,ուսուցիչ ունենք, որ ասպիրանտուրայում է սովորում: 150 աշակերտ ունեցող դպրոցի համար սա վատ ցուցանիշ չէ:

-Ի՞նչ խնդիրեր ունի դպրոցը:

-Բոլորս էլ գիտենք, որ սոված փորով երեխան չի կարող դպրոցում նորմալ սովորել:  Երեխաները սնվում են «Կայուն սնունդ» ծրագրի շրջանակներում: Քանի որ տեղը, հնարավորությունը շատ քիչ են, դրա համար էլ ստիպված  երկու-երեք հերթով են աշխատում, որպեսզի կարողանանք տեղավորել: Բնականաբար, եթե բուֆետի տարածքը մեծ լինի,  կարող ենք անցնել տաք սնունդի: Հիմա մեր  նպատակը ճաշարան կառուցելն է:

Լուսանկարը` Աստղիկ Հունանյանի

Լուսանկարը` Աստղիկ Հունանյանի

Մյուս կարևոր խնդիրը մարզադահլիճն է:  Հատակի մի մասը այս տարի փոխել ենք ու հենց հիմա էլ այդ աշխատանքներն են գնում: Հատկացված գումարով կարողացել ենք միայն մի մասը վերանորոգել, սակայն փտած հատակը վտանգավոր է երեխաների համար:

Գույքի ձեռքբերման խնդիր չունենք, որովհետև այս տարի ամբողջ դպրոցի սեղան-աթոռները թարմացրել ենք: Մեր հին սեղան-աթոռները «Հայ դպրոցի»-ի օգնությամբ կարողացել ենք վերանորոգել:

Քիմիայի լաբորատորիա դպրոցում ընդհանրապես չունենք, իսկ ֆիզիկայի լաբորատորիան անցած տարի ամբողջությամբ «Գիտելիք» համալսարանից ինքս եմ բերել: Այսօր տեղեկատվական տեխնոլոգիաների դարում ենք ապրում, բայց շատ քիչ հնարավորություններ դպրոցն ունի: Ճիշտ է, այս տարի մենք հնդկական մի կազմակերպությունից 10 համակարգիչ ենք ստացել իրենց սեղաններով, բայց դրա հետ մեկտեղ դպրոցին նաև պակասում են այլ կարևոր սարքավորումներ: Դրանց անհրաժեշտությունը ևս կա, բայց կարիքներն էլ կարելի է դասել ըստ առաջնահերթության:

Ասում են՝ Արենի գյուղում ու Մալիշկայում  ավելի շատ ուսանողներ կան,  քան Ռինդում: Համաձայն եմ, բայց եթե այսօր ռնդեցին չի կարողանում իր երեխայի ցամաք հացի հարցը լուծի, ո՞նց կարող է սովորելու մասին մտածել:

Շատ ցավոտ հարց է նաև ջեռուցման խնդիրը: Մենք էլեկտրական վառարաններով ենք դասասենյակները տաքացնում: Դպրոցի վերանորոգման ժամանակ  ամեն սենյակում մի վարդակ են դրել, մալուխը բարակ է, ու եթե մենք միացնում ենք վառարանները, վարդակը հալվում է: Իսկ մեկ վառարանով անհնար է տաքացնել մեծ դասասենյակները: Մեզ ասում են՝ գիշերը միացրած թողեք, բայց դա էլ հրդեհավտանգ է: Առավոտյան դասերն սկսելուց 3 ժամ առաջ միացնում են, բայց դասասենյակներ կան, որ ձմեռը +13 աստիճան է լինում, այնինչ մեզանից պահանջում են 18 աստիճան ջեռուցում՝ նվազագույնը: Մենք ունենք ջեռուցման համակարգ, որը աշխատում է դիզվառելիքով և բնական գազով: Ընդհանուր շինարարությունն ավարտվել է 2007 թվին, ու մենք հենց մի անգամ փորձարկել ենք ջեռուցման համակարգը, ու վերջ: Դիզվառելիք գնելու գումար չկա:

-Իսկ եթե նկարագրեք ձեր երազանքների դպրոցը: Ինչպիսի՞ն կլինի այն:

-Իմ երազած դպրոցում և՛ ուսուցիչը, և՛ աշակերտը, որ գալիս են դպրոց,  չպիտի մտածեն, որ գալիս են աշխատանքի կամ պարտավոր են: Ամեն մեկն իր գործը պետք է անի սիրով:  Ուսուցիչը չմտնի դասարան՝ աշխատավարձ ստանալու համար, աշակերտը, որ գա դպրոց չասի՝ մնամ տանը, մաման կխոսի, գնամ դպրոց՝ դասատուն, որովհետև դաս չեմ արել: Աշակերտը սիրի դպրոցը, անգամ անհամբեր սպասի դպրոցի բացվելուն, որ դաս սովորի: Հիմա էլ են սպասում, բայց ոչ թե գալիս են սովորելու համար, այլ ժամանակ անցկացնելու:

-Կուզենայի՞ք վերջում  ինչ-որ բան ավելացնել:

-Այն, որ դուք՝ պատանի թղթակիցներդ այսօր մեր դպրոցում եք, արդեն շատ գովելի է: Մեր զրույցը չորս պատերից դուրս է գալու, ու ես շատ ուրախ կլինեմ, որ Ռինդ գյուղի ու նրա դպրոցի մասին բոլորը իմանան:

Հարցազրույցը վարեցին՝ Նոնա Պետրոսյանը, Աստղիկ Հունանյանը

davit aleqsanyan

Գիդեմ ոչ՝ ինչ անեմ

Աշնանային հանգիստ երեկոներից մեկն էր։ Ես և ընկերս՝ Արմենը, շրջում էինք մեր Բաղանիս գյուղի փողոցներով ու որոշեցինք գնալ դպրոցի մոտակայքում գտնվող խաղահրապարակը։ Երկուսս էլ սիրում ենք մթության մեջ աննկատ նստել և զրուցել։ Այդ խաղահրապարակը իսկը մեր ուզած տեղն էր։ Մեր մյուս ընկերները գիտեն՝ մեզ որտեղ փնտրել երեկոյան ժամերին։ Մտածում էինք մեր ուսանողական կյանքի մասին: Ընկերս սովորում է 12-րդ դասարանում և մտածելու շատ բան ունի։

-Օ՜ֆ, է, Դավ, գիդեմ ոչ՝ ինչ անեմ։
-Ի՞նչ պահով ես ասըմ։
-Ընդունվելուս, էլի։ Գիդեմ ոչ՝ Երևան տամ, թե Իջևան։
-Դե, եսիմ, դու քու հարմարությանը պիտի նայես, ինձ որ լսես՝ Երևան կտաս, երկու ախպերդ էլ ընդի են սվորըմ։
-Հա, դե ես էլ եմ մին ուզմ ընդի տամ, մին էլ ասըմ եմ՝ Իջևան տամ, համ շուտ-շուտ գեղը կգնամ-կգամ, համ էլ դե Արմանը ընդի ա, էլի։
-Դե, տես, դու գիտես։
-Բա դու որդի՞ տես տալ։
-Ես հաստատ Երևան տեմ տալ։ Համ քեռիանք են ընդի, չորս ամսվա հմար տուն չեմ վարձել, համ էլ՝ ընդի ավելի լավն ա, եսիմ։
-Ասըմ եմ՝ պատկերացնը՞մ ես՝ արդեն ընդի ես, առաջին օրն ա, մարդ չես ճնաչըմ, լսարանի տեղն էլ չգիտես։
-Լավ, դե դու էլ խու չասիր, կգդնես, էլի։
-Բա լավ, ի՞նչ ես ուզում սվորես։
-Դե, ուզում եմ ֆիզկուլտ ինստիտուտի փրկարար բաժին տամ։
-Լավ բան ես մտածել։ Բայց կարա՞ս։
-Հա, կարամ, հայոց լեզու ա պետք՝ կարաս դպրոցից էլ տանես, մեկ էլ վազք ա, բան ա, տենց, էլի։
-Դե, լավ ա։
Անձրևը չթողեց ավարտին հասցնել մեր խոսակցությունը, ու թրջվելով հասցրի մի կերպ ինձ տուն գցել ու գրկել վառարանը։

Առայժմ միայն երազում ենք:

anush mkrtchyan

Աշունը` գրչիս ծայրին

Կյանքիս 15-րդ աշունը ես սիրում եմ այնպես, ինչպես մնացյալ 14-ը:

Աշունը սենյակում փակվելու ու տատիդ հավաքած ուրցով թեյը խմելու ժամանակն է:

Աշունը առանց անձրևանոցի թրջվելու, հետո 39° ջերմությամբ պառկելու ժամանակն է:

Աշունը երբեմնի թաղածդ հիշողությունները վերապրելու ժամանակն է:

Աշունը մամայի ամեն առավոտ ասվող.

«Տաք հագի՝ չմրսես» խոսքերն են:

Աշունը մարդիկ են, որ մի ժամանակ բրդյա տաք վերարկուդ ուսիդ էին գցում, որ չհիվանդանաս:

Աշունը մենակության մեջ մրսելու ու մտքերդ տերևների մեջ խեղդելու ժամանակն է:

Աշունը քո բաժին արևը մինչև մազերիդ ծայրը զգալու ժամանակն է:

Աշունը առավոտից մինչև իրիկուն անձրևի հոտով հարբած լինելու ժամանակն է:

Աշունը աշխարհի հետ հատման կետեր չունենալու, նրան անվերջ զուգահեռ լինելու քո ժամանակն է:

Գրում եմ, հետո ծալում աշունը` որպես մի դեղին տերև, դնում գրքիս արանքում ու մոռանում մինչև հաջորդ աշուն: