lilit hovhannisyan

Ես Լոլոն եմ

Որքան էլ զարմանալու լինի, բայց ես Լոլոն եմ: Այո, մի զարմացեք, եղբայրս՝ Խաչիկը,  ինձ այդպես էր դիմում, երբ  դեռ երկու տարեկան էր: Սկզբում դա ինձ նյարդայնացնում էր , բայց հետո հասկացա , որ հազիվ է կարողանում բառերն իրար միացնելով որևէ բան հասկացնել մեզ: Արդեն անցել է յոթ տարի, իսկ ես կարելի է ասել, հպարտությամբ եմ հիշում այդ պատմությունը: Քանի որ այդ օրվանից ինձ իմ բոլոր բարեկամները Լոլո են կանչում:

Երբ ես նոր էի ծնվել,  քույրս՝ Լուսինեն,  շատ էր ուրախացել և հետաքրքրասեր հարևանների հարցին, թե ինչ է ծնվել, պատասխանում էր.

-Ինձ քուրիկ ա ծնվել: Իմ նման ա, բայց ինձանից մի քիչ սպիտակ…

Ու հենց քույրս էլ ընտրել է իմ անունը՝ Լիլիթ: Ունեմ շատ տաղանդավոր քույր՝ երգող, պարող, նվագող, ասմունքող, մի խոսքով, ինչպես ասում են` ձեռքի շնորհքով: Ինձ շատ  է օգնում, խորհուրդներ տալիս ու, ամենակարևորը, ազատ ժամանակը տրամադրում է ինձ` սովորեցնելով անգլերեն: Իսկ հիմա նա ուսանող է, և մեր պարապմունքները ցավոք հետաձգվում են: Ինձ պատմում է բազում պատմություններ մանկությունից, բայց իմ հիշողության մեջ լավ տպավորվել է միայն մեկը:

Չորս տարեկան հասակում իմ քնելուց անմիջապես հետո նա իջնում էր բակ խաղալու: Շատ երկար էր մնում բակում: Իսկ ես արթնանալով, վազում էի պատուհանի մոտ ու կանչում.

-Աղչի, խայտառակ, արի տուն…

Ու բոլոր տատիկները բակում նստած սկսում էին ծիծաղել:

Ոչ ոք չի կարող փոխարինել ծնողներիս, մայրիկիս՝ Նարինեին ու հայրիկիս՝ Մանուկին: Մայրս ասում է, որ ես շատ խելոք եմ եղել փոքր ժամանակ: Անգիր իմացել եմ ռեժիմս: Քնելու ժամին ասել եմ.

-Մամ, քնիս ժամն ա, գնամ` քնեմ…

Քնել եմ ու թողել, որ մայրիկս իր գործերն անի, վերջացնի: Պատմում է նաև, որ ես շատ  արագաշարժ եմ եղել: Ամբողջ օրը վազել եմ, թռվռացել ու քայլել եմ բազմոցի ու բազկաթոռի վրայով, փչացնելով բոլոր բազմոցներն ու բազկաթոռները: Հայրիկիս բջջայինի մեջ մինչև հիմա  կա իմ պարերի տեսանյութերը, ու երբ նայում եմ, անկեղծ ասած, ինձ լավ եմ զգում:

Ես ու քույրս մեր բակի պարուհիներն էինք, ու պարելուց հետո բոլորը մոտենում էին ու համբուրում: Միայն այդ պահը ինձ դուր չէր գալիս: Ես էլ եմ սիրում երգել, պարել, նվագել, նկարել և այդ ամենը անում եմ մեծ հաճույքով, քանի որ յոթ տարի հաճախել եմ երաժշտական դպրոց` դաշնամուրի բաժին, յոթ տարի հաճախել եմ պարի, յոթ տարի երգել եմ և այդպես շարունակ:

Թովմասյանները` մեծից փոքր

Լուսանկարը՝ Աշոտ Հարությունյանի

Լուսանկարը՝ Աշոտ Հարությունյանի

Ինչպես շատ հայկական գյուղերում, Արզականում էլ քիչ չեն բաց դարպասներով դռները: Դրանցից մեկն էլ Թովմասյանների հյուրընկալ ընտանիքի տան դարպասն է: Թերևս միայն դարպասի մոտ կանգնելով էլ կարելի էր հասկանալ, որ Թովմասյանների ընտանիքում թե՛ մեծ, թե՛ փոքր աշխատասեր են: Դրա վառ ապացույցը կարող էին լինել անասունների համար նախապես դարսված խոտը, լավ մշակված այգին, ամենաաշխատասերների՝ մեղուների բզզոցով ուղեկցվող ժրաջան աշխատանքը, արևի տակ դրված չրերը, հավաքված ցախը ու էլի շատ բաներ, որոնք բնորոշ են գյուղական աշխատասեր ընտանիքին:

Մեր խումբը տեսնելուն պես կես զարմացած, կես վախեցած հայացքով այգուց դուրս է գալիս մի ճերմակահեր ծերունի: Վանիկ պապն է, նրանց ընտանիքի թագավորը: Պապիկը շարունակում է նույն հայացքով այս ու այն կողմ, ոտքից գլուխ չափելով մեր թիմի յուրաքանչյուր անդամի, միաժամանակ փորձելով հասկանալ, թե ինչի՞ պետք է ինչ-որ տեսախցիկներով մարդիկ գային իրենց տուն, եթե նրանք ոչ մի վատ բան չեն արել: Նույնիսկ ինձ մի պահ թվաց, թե պապիկը մտքում փորձում է հիշել, արդյո՞ք ինքը վատ բան չի արել: Արդեն պարզ էր, տան երիտասարդները պապիկին նախօրոք չէին հայտնել մեր այցի մասին: Դե, պապիկն էլ ինչ-որ անկեղծությամբ ու պարզությամբ, որ կարծես միայն մանուկներին ու ծերերին է բնորոշ, զրուցում էր մեզ հետ: Հետո տուն է հրավիրում. «Արեք, արեք էթանք տուն, էս իմ գերդաստանն ա, մեջների բեջուռա մարդը ես եմ»:
Հետևեցինք նրան: Հիշում եմ, թե ինչպես Վանիկ պապիկը ծանոթացավ պարոն Արայի հետ:
-Էսի՞ ա ձեր շեֆը,- հարցնում է մեզ:
-Հա, պապի ջան:
-Վայ, դու բարով ես եկել,-ասաց նա պարոն Արային:
-Բարև ձեզ, ո՞նց եք:
-Թովմասյանն ա ներկայանում, ձեր ազգանունը ո՞նց ա:
-Արա է իմ անունը, Բաղդասարյան:
- Պա՜հ, էլի ուժեղ ա: Էս ի՞նչ եք անըմ:
-Եկել ենք ձեզ հետ ծանոթանանք:
-Ոչ մի հանցագործություն չենք արել, եկել եք` նկարում եք:
Պարոն Արան ժպտում է, հետո առաջ ենք գնում դեպի տուն: Ամեն մեկն իր գործով է զբաղված: Տան ամենակրտսերը՝ Գագիկը, որ երկու ամսական էլ չկա, քնած է: Մարիամիկն ու Նազենին արդեն հասցրել են ծանոթանալ մեր թիմից մի քանիսի հետ, իսկ շիկահեր Մանեն, ով ինձ իմ մանկությունն է հիշեցնում, ամաչում է տնից դուրս գալ: Փոխարենը` լուսամուտից ժպտում է մեզ, շարունակելով ձեռքի փոքրիկ կտորով մաքրել փոշիները, որ երևի չկային էլ: Դռան մոտ նստած է տան թագուհին՝ Վանիկ պապիկի կինը: Վանիկ պապիկի թոռները նստած են բազմոցին, իսկ տղան դեռ դաշտից չի եկել: Դե, իսկ տան հարսները, հարսնություն են անում:
Աչքերս լցվում են, երբ լսում եմ աստիճանների վրա նստած փոքրիկ Նազենիի երգը. «Մամ ջան, չտխրես, շատ չմտածես, կռիվ ենք գնում ախպերս ու ես…»: Նազենին դեռ շարունակում է երգել:
Մի խոսքով՝ հայ ընտանիքի հրաշալի օրինակ՝ աշխատասեր, հյուրասեր, հայրենասեր: Թովմասյանների ընտանիքն ամենադրական բառերին է արժանի:
Կարող եմ հիշել ամենագեղեցիկ պահերը, պատմել ամենագեղեցիկ ձևով, բայց, չէ, ուղղակի սպասեք ֆիլմին, իսկ իմ մտքում դեռ երկար փոքրիկ Նազենիի ձայնն է մնալու. «…կռիվ ենք գնում ախպերս ու ես…»

Հասկանո՞ւմ եք. Ես սահմանամերձ գյուղից եմ…

Սերինե Հարությունյան

***

Իմ ընկերներին՝ պատանի թղթակիցներին, հետաքրքրում էր, թե մեզ մոտ՝ Կոտայքի մարզի Արզական գյուղում, կա՞ արդյոք բազմանդամ ընտանիք, և ինչպես են նրանք ապրում մեկ հարկի տակ: Մեր գյուղում՝ Արզականում, կա բազմանդամ ընտանիք: Նույն տանիքի տակ ապրում են Վանիկ պապը իր տիկնոջ՝ Բուրաստան տատի հետ, տղայի, հարսի՝ Նազիկի և Գագիկի հետ միասին: Նազիկը և Գագիկը իրենց հերթին ունեն 2 տղա: Տղաներն էլ հասցրել են ամուսնանալ: Աշոտը և Նարեն ունեն երկու աղջիկ՝ Մանեն և Նազենին: Իսկ Մհերը և Անին ունեն մեկ աղջիկ՝ Մարիամը, և մեկ տղա՝ Գագիկը, որը ընդամենը մի քանի ամսական է: Աղջիկները՝ Մանեն, Նազենին և Մարիամը, շատ գեղեցիկ երեխաներ են: Նրանք իրենց գեղեցկությամբ մեկը մյուսին լրացնում են: Նրանք շատ հոգատար են իրենց փոքրիկ եղբոր՝ Գագիկի նկատմամբ և որպես տան փոքրիկ՝ քույրերը նրան սիրում են քնքշորեն:

Էլադա Պետրոսյան

Արհեստ սովորիր

Այցելեցի Նոր Հաճնի մարզադաշտի մոտ գտնվող կոշիկի վերանորոգման արհեստանոց: Աշխատակիցը` վարպետ Գագիկը, բարեհամբույր մի մարդ է, ով արդեն 30 տարի իր աշխատանքային գործունեությունն է ծավալում այդ արհեստանոցում: Մեկնել է բազում արտագնա աշխատանքների, բայց միշտ Իսահակյան փողոցը և իր արհեստանոցը ձգել են իրեն:

Մեր զրույցի ժամանակ նա մի փոքր անկեղծացավ ասելով. «Շատերն են այցելում իմ արհեստանոց, նայում եմ նրանց գեղեցիկ դեմքին, բայց երբ տեսնում եմ կոշիկի վիճակը, ակամա տխրում եմ, որ հասցրել են այդ աստիճանի: Իսկ գիտե՞ք ինչու: Պատասխանը մեկն է` մարդն անվճարունակ է»:

Վարպետ Գագիկը իր աշխատանքային տարիների ընթացքում ունեցել է բազում աշակերտներ, սակայն կյանքի թե ճակատագրի բերումով, ոչ մեկը չի կարողացել լինել արհեստավարժ  և գոնե ինչ-որ կերպ նմանվել իր վարպետին: Եվ նա այդ պահին ուսերը թոթվելով ասաց Շիրազի խոսքերը. «Արհեստ սովորիր` մի եղիր նազուկ, արհեստն է մարդուն ոսկե բիլազուկ»:

Երբ ուսանող ես…

Լուսանկարը՝ Դավիթ Ասլանյանի

Լուսանկարը՝ Դավիթ Ասլանյանի

Առաստաղին ամրացված բռնակներից կախված հազար ու մի ձեռքեր շրջանցելով՝ ինձ է հասնում ձայնային մի բարձր ալիք.

-Իջնող կա՞:

Աչքերս բարձրացնում եմ և նկատում, որ վարորդը, բարձրախոսը ձեռքին, կարգավորում է մուտքն ու ելքը ավտոբուսում և փորձում հնարավորինս լսելի դարձնել իր ձայնը, ինչի շնորհիվ էլ ես հասցնում եմ ժամանակին իջնել ավտոբուսից և չուշանալ համալսարանից, ուր գնում էի առաջին կուրսեցիների՝ սեպտեմբերի տասնհինգին կայանալիք երդման արարողությանը:

-Հիմա ի՞նչ, էսօր էլ մեր «պրիսյագն ա՞» :

Լուսանկարը՝ Միլենա Խաչիկյանի

Լուսանկարը՝ Միլենա Խաչիկյանի

Առաջին կուրսեցիներից բացի միջոցառումը նվիրված էր Հայաստանի և Լեռնային Ղարաբաղի Հանրապետությունների անկախության քսանհինգ ամյակին: Ներկա էին համալսարանականներ, դասախոսներ, այլ հյուրեր: Ռեկտոր Արամ Սիմոնյանն իր ողջույնի խոսքն ասաց առաջին կուրսեցիներին, որին հաջորդեցին մշակույթի կենտրոնի և ուսանողական խորհրդի տարբեր սերունդների ելույթները: Բոլորը շնորհավորում էին, բարի գալուստ մաղթում, ցանկանում, որ լիարժեք ապրենք ամեն վայրկյանը ուսանողական կյանքի, որն իր նշանակալից հետքն է թողնելու մեր՝ թե որպես մասնագետ, թե որպես մարդ տեսակի կայացման ճանապարհին: Մինչդեռ արդեն երկրորդ շաբաթն է, ինչ ծանոթներս ինձ հանդիպելիս հարցնում են.

-Դեռ չե՞ս հասցրել հիասթափվել:

Եղանակը օրվա ընթացքում մռայլ էր, արդեն երեկոյան սկսեց անձրևել: Մտածում էին՝ ընդհատել համերգը՝ մի այլ առիթով հանդիպելու ակնկալիքով: Բայց պատրաստվում էինք գնալ, երբ անձրևը դադարեց, և միջոցառումը վերսկսվեց՝ շարունակվելով մինչև ուշ գիշեր:

Լուսանկարը՝ Միլենա Խաչիկյանի

Լուսանկարը՝ Միլենա Խաչիկյանի

-Ո՞նց էր, Սոֆ,- հարցնում եմ միջոցառման ավարտից հետո:

-Կարևորը ՝ քառօրյա պատերազմին մասնակցած ուսանողներն էլ արժանացան փոքրիկ ուշադրության, թե չէ եղանակը մեր լավ տրամադրությանը հաստատ չխանգարեց:

-Նանե, դո՞ւ ինչ կասես:

-Ես ինձ ԵՊՀ-ի լիիրավ անդամ զգացի:

-Իսկ ինձ համար էս օրը սեպտեմբերի մեկի պես կարևոր էր,- եզրափակեց Անուշը:

araqs aharonyan kotayk

Մերն ուրիշ էր…

Կգտնվի՞ էլի ինչ-որ մեկը, ով կունենա այնքան նամակներ, բացիկներ, շնորհավորական և հենց այնպես գրված տողեր, որքան ես ունեմ։ Դրանց ճշգրիտ քանակը դժվարանում եմ ասել, քանի որ երբեք չեմ հաշվել, միայն կարող եմ ասել՝ մի օրը հազիվ թե բավականացնի դրանք թեկուզ և արագ աչքի անցկացնելու համար։ Լավ, իսկ ի՞նչ նամակներ ու բացիկներ են դրանք, ո՞ւմից և ինչո՞ւ այդքան շատ…

Մանկությունից են դրանք… Աննկարագրելի են զգացումները դրանք ձեռքս առնելիս։ Այնպիսի «ծանրություն» ունեն դրանք, կշիռ ունեն, թանկ են… Այդքան հիշողություններ՝ մի համեստ տուփի մեջ ամփոփված։ Այդքան պատմություններ… Օրեր…

Ուշ-ուշ է ձեռքս ընկնում այդ տուփը, սակայն ընկնելուց էլ միայն բացում եմ, առնում ձեռքերիս մեջ, նայում, ապա արագ լցնում տուփն ու փակում՝ նորից իր տեղը դնելով։

Ինչո՞ւ չեմ համարձակվում բացել դրանք ու կարդալ։ Մի՞թե այդքան անարժեք թղթեր են, որ ժամանակս անգամ ափսոսում եմ վատնել դրանց վրա։ Ո՛չ…Վախենում եմ ծեծել անցյալի դուռը, խուսափում եմ մանկության ճիչը լսելուց, գիտեմ, որ բառերը կոկորդիս շարվելով չեն ցանկանալու կուլ գնալ, խեղդելու են…

Իսկ ի՞նչ է դրանցում։ Պատմություն, մի ամբողջ մանկություն, ուրախ ու անհոգ օրեր, պարզ մանկական մաղթանքներ, անկեղծ խոստումներ…

Հասցեատերը ես եմ, բայց ո՞ւր են գրողները։ Անկեղծ ասած, միայն մեկն է նրանցից, որ կողքիս է, միայն նրան է, որ մինչև օրս տեսնում եմ, բայց գրողների թիվը վստահաբար մեկ տասնյակից ավելի կլինի… Հետաքրքիր է, չէ՞։

Ինչևէ, մի օր գուցե նորից ձեռքս առնեմ դրանք, այս անգամ սակայն, կարդալու պայմանով։

Դրանց հիմքում ընկերությունն է, պարզ, մանկական ընկերությունը… Եվ մի առիթ ասելու՝ մեր մանկությունը, մեր դպրոցական տարիները ուրիշ էին։ Դժվար թե մերօրյա դպրոցականները սոցիալական կայքերը թողած՝ իրար նամակ ու բացիկ գրեն։

Ցավալի է:

jora petrosyan

Դպրոցը՝ որպես լավ ապագայի հիմնաքար

Ահա և սկսվեց նոր ուսումնական տարին։ Երեխաներ, ովքեր առաջին անգամ ոտք դրեցին դպրոց, բացեցին Այբբենարանը…

11 տարի առաջ՝ սեպտեմբերի մեկին, ես նույնպես մտա դպրոց, ծանոթացա այն երեխաների հետ, որոնց հետ պետք է անցկացնեի իմ կյանքի հիշարժան ժամանակահատվածներից մեկը՝ դպրոցական 12 տարին։ Չեմ ասում` ծանոթացա իմ առաջին ուսուցչուհու հետ, որովհետև նա իմ հարևանուհին է, ու ծնված օրվանիցս գիտեմ նրան։ Դե «ծնված օրվանիցս» ասվածը փոքր-ինչ չափազանցված էր։

Ստացա իմ առաջին գրատետրը, որտեղ ուսուցչուհուս ձեռագրով գրված էր.

«Անհամբերությամբ ու շատ ջերմությամբ

սպասում էի սեպտեմբերի առավոտին,

Ու այդ օրը ողջունեցի իմ առաջին ուսուցչին,

Ու նա ասաց. «Լսեցե՛ք»,

Մեր այս Ժորան նկարիչ է, իմացե՛ք»։

Այո՛,այո՛, ի՞նչ մեղքս թաքցնեմ, փոքր ժամանակ, երբ հարցնում էին, թե ինչ եմ ուզում դառնալ, բարձր, խրոխտ ու հպարտ ձայնով ասում էի.

-Նկարի՛չ։

Փոխվեցին ժամանակները, փոխվեցի ես, փոխվեց մտածելակերպս և, բնականաբար, մասնագիտություն ընտրելուս պատկերացումները։

Դպրոցում գերազանց առաջադիմությամբ սովորելը դարձավ իմ լավ ապագայի հիմնաքարերից մեկը։ Իմ առաջին ուսուցչուհու, իմ այսօրվա դասղեկի և բնականաբար ծնողներիս պահանջկոտությունն առիթ դարձավ իմ լավ ապագայի համար։

Տարիները անցան ակնթարթի նման։ Անցան տարիները, բայց հիշարժան պահերը մնացին։ Մնացին ու գրվեցին իմ կյանքի պատմության գրքի մեջ։

Ուսումնական տարվա հետ սկսվեցին նաև պարապմունքներս։ Մի տղա, ով սովոր էր ազատ կյանքին, օրվա մեծ մասը անցկացնում էր համացանցում, այժմ պետք է մոռանա ամեն ինչ։ Նպատակներ դնի լավ ապագայի համար ու հասնի դրան։ Այդ տղան հենց ես եմ։

Թվում էր, թե համացանցից կտրվելը դժվար կլիներ։ Բայց… Բայց դա միայն թվում էր։ Երբ ունես կամքի ուժ, նպատակասլացություն, հանուն քո նպատակի ամեն ինչի պատրաստ ես։

Արդեն պարապում եմ կենսաբանություն, քիմիա առարկաները։ Ընտրել եմ բժշկի պատասխանատու մասնագիտությունը, որովհետև ես ինքս այդպիսին եմ։ Ունեմ բժիշկ-վիրաբույժին ամենաանհրաժեշտ գործիքը՝ «նուրբ ձեռքերը», որոնցով կկարողանամ նյարդը նյարդին կպցնել, անոթը՝ անոթին։

Հա՜, մի բան էլ. ես արդեն վարժ տիրապետում եմ բժշկական ձեռագրին, և իմ գրած տեքստերը բացի ինձնից, ոչ ոք չի կարող կարդալ:

Երիցուկը

Ես ձեզ խոստացել էի, չէ՞, որ կճշտեմ, թե ինչու հենց «Երիցուկ»։ Հա՜ , հա։ Ուրեմն ձեզ ենք ներկայացնում  մեր հարցազրույցը Թամարա Մանուկյանի հետ, ով ֆեյսբուքահայությանը ծանոթ է որպես «Երիցուկի օրագիրը» էջի ադմին կամ ուղղակի Երիցուկ։  

-Մի փոքր կխոսե՞ս քո մանկությունից, ինչպե՞ս ես այն հիշում, ինչ-որ հետաքրքի՞ր դեպքեր եղե՞լ են։

-Հիշում եմ, որ ընկերներ չեմ ունեցել։ Ես մենակ եմ եղել մանկությունից, մինչև հիմա էլ, իմ բնավորությունն է։ Սիրել եմ գրքերի նկարներ նայել։ Մինչև հիմա ես գնդակով խաղալ չգիտեմ։ Մի խոսքով, ես այդքան էլ հասարակական մարդ չեմ, կարելի է ասել, նույնիսկ՝ սոցիոպաթ եմ։ Դա իմ բնույթն է, ես սիրում եմ ինձնից ավելի մեծերի հետ շփվել։-Ուրա՞խ ես, որ ընկերներ չես ունեցել։

-Հիմա, որ հետ եմ նայում, մտածում եմ, որ ավելի լավ էր՝ ունենայի, որովհետև շատ մեծ բաց է մնացել այսօր, ես այսօր էլ, կարելի է ասել, ընկերներ չունեմ։ Հա, շատ ծանոթներ ունեմ, ում հետ կարելի է զրուցել, բայց «ունիվերսալ» ընկերներ, որ կարելի է ամեն ինչից խոսել, կիսվել՝ չէ, չունեմ։ Այդ բացը մնացել է, ու մինչև այսօր էլ չեմ կարողանում լրացնել։

-Որտե՞ղ է զգացվում այդ «բացը»։

-Հիմնականում գաղափարակիցներ չկան։ Ու ես ինքս սովորել եմ  արդեն. իմ բոլոր խնդիրները լուծողը ես եմ։ Կրողն էլ եմ ես, լուծողն էլ… Ու ստեղծողն էլ եմ ես։

-Հիշո՞ւմ ես, թե փոքր ժամանակ ինչ երազանքներ ես ունեցել։

-Փոքր ժամանակ երազում էի  փոքր տուն ունենայի, որ ես մենակ ապրեի, մինչև հիմա էլ ուզում եմ։ Ես մարդ եմ տուփի մեջ, ես բաց տարածություն չեմ սիրում, ինձ միշտ չորս պատ է պետք։ Փոքր ժամանակվանից զգացել եմ դա։ Մինչև հիմա էլ ես մարդկանց հետ շփվելու լիմիտ ունեմ, լիմիտը երբ որ սպառվում է, ես էլ չեմ կարողանում մարդկանց շրջապատում մնալ, ինձ մենակություն է պետք։ Մարդիկ կան, ում հետ կարող եմ մի ժամ շփվել, մարդիկ էլ կան, հիմնականում, ում ես ընտրել եմ, որ կյանքում ինձ հետ պետք է քայլեն, իրենց հետ շփման լիմիտը չի սպառվում։

-Որտե՞ղ ես սովորել, ի՞նչ մասնագիտություն ունես։

-Սկզբում ավարտեցի միջնակարգ դպրոցը, հետո վարժարանի ռուսական հոսքը, ապա խոհարարական դպրոցում սովորեցի։ Դրանից հետո «Ցանցերի կառավարում և անվտանգություն» սովորեցի, «Թվային ազդանշաններ», «Национальный открытый университет»-ում էլ եմ սովորել։

-Աշխատո՞ւմ ես կամ երբևէ աշխատած կա՞ս։ Աշխատանքային ի՞նչ հետաքրքիր դրվագներ կհիշես։

-Այս պահին չեմ աշխատում, բայց աշխատել եմ։ Ֆրեշների ու  բելգիական վաֆլիների կետում էի աշխատում հենց առաջին մասնագիտությամբս։

-Որտեղի՞ց կամ ինչպե՞ս է առաջացել խոհարարական ձիրքդ։

-Որ ասեմ` փոքր ժամանակ խառնվող եմ եղել մամայի կամ տատիկի գործերին՝ չէ, ուղղակի ես զգում եմ, որ եթե կարողանում եմ ինչ-որ բան պատրաստել, դա ինձ հաճույք է պատճառում, ու ես պատրաստ եմ տանն այդ բոլոր գործերն ինձ վրա վերցնել։

-Գիտենք, որ ֆեյսբուքում ունես «Երիցուկի օրագիրը» էջը։ Ուզում ենք իմանալ, թե ինչ նպատակով է ստեղծվել էջը, որտեղից է առաջացել «Երիցուկ» կեղծանունը։

-Մի ընկեր ունեի, չափից դուրս անկեղծ այն մարդկանցից մեկը, ով մարդուն կարող էր ասել, որ, օրինակ, այս բանը լավը չի քո մեջ, դու պետք է փոխես, ինքն ինձ ասում էր. «Դու երիցուկի ես նման. շատ պարզ «մեխանիզմ» ա քո մոտ, շատ մանկական բան կա քո մեջ»։ «Երիցուկը» տպվել էր ուղեղիս մեջ, ու երբ որ սկսեցի օրագիր գրել մի երկու-երեք տարի առաջ, մտածեցի, որ կարելի է օրագիրն ինչ-որ կերպ հանրայնացնել, որ մարդիկ տեսնեն, բայց իրականում չիմանան, թե ով է դա գրում. կարիք չկար անձնական կյանքս ի ցույց դնելու։ Բայց ընթացքում պահանջարկը շատացավ, ես զարմացա, թե ոնց կարող էր երկու հազար հոգի դա կարդար, ո՞ւմ մտքով էր անցնում դա կարդալ, ո՞ւմ ինչին էր պետք, թե Երիցուկն ինչ է գրում առհասարակ, ինչ է ինքը այսօր կերել կամ ինչ է մտածում այս կամ այն երևույթի մասին։ Ընթացքում ինձ նամակներ էին գալիս. «Ո՞վ ես դու իրականում, կուզենք քեզ ճանաչել, տեսնել քեզ», արդեն փոստով ինձ նվերներ էին գալիս։ Զգացի, որ մարդիկ ուզում են իմանալ, թե ով է իրենց դիմաց, ով է գրում։

-Իսկ, ըստ քեզ, ի՞նչն էր այդ հետաքրքրության պատճառը:

-Ես երևույթներն ավելի պարզ եմ մեկնաբանում, քան մարդիկ սիրում են դա անել։ Այսինքն՝ սերը վեհ չեմ ներկայացնում, սերը դա բնական բան է, ինչը կա ու կարող է պատահել բոլորիս հետ։ Ու այդպես ամեն ինչը կարելի է շատ պարզ մեկնաբանել։ Հենց երիցուկի մետաֆորան էլ պատահական չի, երիցուկն ամենապարզ ծաղիկն է։

-«Երիցուկի օրագիրը» էջում նկատեցինք, որ շատ գրառումներ կային օծանելիքների վերաբերյալ։ Չե՞ս կարծում, որ դա կարող է որպես գովազդ ընդունվել, կամ, միգուցե, զբաղվո՞ւմ ես օծանելիքի վաճառքով։

-Գովա՞զդ, չէ, ոչ մի գովազդ, ոչ մի վաճառք։ Ես ուղղակի օծանելիքի մանիա ունեմ։ Իմ շրջապատում շատ անգամ չեն գտնվել այնպիսի մարդիկ, որոնց հետ ես կխոսեի այդ թեմայով, ես որոշել եմ լսարանի հետ խոսել, ում որ կհետաքրքրի։

Ես այնպիսի բրենդների մասին եմ խոսել, որոնք, հավատացեք, իմ գովազդի կարիքը չունեն։ Ես խոսել եմ համաշխարհային բրենդների մասին, որ, կարծում եմ, ամեն երկրորդը տեղյակ է դրանց մասին։ Գովազդի առաջարկներ եղել են էջի հետ կապված, բայց չեմ համաձայնվել. ես գովազդ չեմ անում, էջը չի ստեղծվել կոմերցիոն նպատակով, էջն ստեղծվել է զուտ կիսվելու, գաղափարակից լսարան հավաքելու համար։-Իսկ եթե ֆինանսական կարիք լինի, այդ դեպքում գովազդ կտեղադրե՞ս։

-Եթե գովազդն իր կոնտեքստով համապատասխանի էջին, հնարավոր է։ Չգիտեմ, միգուցե ֆինանսապես չեմ պատկերացնում, թե ինչ գումարների մասին է խոսք գնում, բայց հաստատ փոքր գումարներով չի արվի, չարժի։

Միգուցե մեծ գումարների դեպքում գովազդեմ, բայց այդ ոլորտում Հայաստանում մեծ գումարներ չեն լինում։

-Այն փաստը, որ շատ մարդիկ քեզ լսում են ու շատերն էլ ընդունում կամ քո խորհուրդներով առաջ են շարժվում, քեզ առիթ տալի՞ս է մտածելու, որ դու ինչ-որ մեկից թեկուզ մի փոքր առավել ես։

-Չէ, դա ինձ առիթ է տալիս մտածելու, որ ես իմը գտել եմ։ Ես ուրախանում եմ, ես ընկերներ եմ գտնում, որ չեմ ունեցել։ Ես գտել եմ տարբերակ իրական գաղափարակիցներ գտնելու համար։ Ես գտնում եմ, որ այն մարդիկ, որոնք ինձ հետևում են, իմ ընկերներն են, ես էլ իրենցից եմ շատ անգամ խորհուրդներ լսում։

-Ներկա պահին կա՞ ինչ-որ մեկը, որին կարող ես քեզ մրցակից համարել։

-Չէ, այն ուղղությունը, որ ես եմ վերցրել, Հայաստանում չկա։ Այսինքն՝ մարդիկ կան, ովքեր գրում են պատմվածքներ, ստեղծագործում են, մարդիկ կան, ում մոտ դա իրոք լավ է ստացվում, բայց օրագրային ուղղությանը, օրագրային ժանրին ես երբեք չեմ հանդիպել Հայաստանում։ Որ լիներ՝ ավելի լավ կլիներ, մեկս մյուսին նայելով՝ կփորձեինք ավելի զարգացնել մեր ուղղությունը։ Ես, կոնկրետ, տեղում դոփում եմ։ Եթե իմ կողքին ավելի լավը լիներ, ես կփորձեի այնպես անել, որ մենք լավ մրցակիցներ լինեինք։

-Բացի օրագրից ուրիշ գրվածքներ էլ ունե՞ս։

-Հա, ժամանակին մի մեծ վիպակ էի գրել, որ ինձ էլ տային՝ չէի կարդա, այդքան մեծ, պատմվածքներ էլ ունեմ։ Բլոգ էլ եմ ունեցել, հիմա էլ կա, ուղղակի արդեն մեկ-երկու տարի կլինի, որ չեմ թարմացնում։ Ուղղակի զգացի, որ ես ավելի շատ եմ սիրում օրագրային գրառումներ անել ու իմ մասին գրել։ Ես իմ մասին էի ուզում գրել՝ առանց կեղծանունների, արդեն բոլորը գիտեին, թե ում մասին է խոսքը օրագրում։

Հիմնականում բոլոր պատմվածքներս կյանքում մենակ մարդկանց մասին են, մի հատ էլ մենակ կատվի մասին ունեմ։ Ունեի մի քանի բանաստեղծություններ, բայց զգացի, որ ես ինձ արձակի մեջ եմ սիրում։

-Հիմնականում բոլորին հետաքրքրում է այն փաստը, որ այդքան շուտ ես ամուսնացել (18 տարեկանում)։ Ինչպե՞ս կայացրեցիր այդ որոշումը և արդյո՞ք դրա հետ մեկտեղ քո կյանքում դժվարություններ չառաջացան։

-Այն մարդու հետ, ում հետ ես ամուսնացած եմ, մենք նախ և առաջ լավ ընկերներ ենք։ Մենք ապրում ենք այնպիսի հասարակության մեջ, որտեղ ուղղակի անհնար է գնալ ու միասին ապրել, դրա համար մենք ամուսնացանք, որից հետո, կարելի է ասել, ոչինչ չփոխվեց։ Այսինքն՝ այն ֆորմալ պատկերացումը, որ մարդ ամուսնացած է, արդեն տան կին է, ու իրեն ավելի ծանր է պահում, քան իրականում կա, ինձ մոտ այդ խնդիրը չկա։ Իմ առօրյան, կարելի է ասել, դրանից չի փոխվել, ես նույնիսկ հիմա ավելի ազատ եմ, քան մինչ ամուսնանալս, որովհետև ես ընտրել եմ այն մարդուն, ով առհասարակ ինձ չի սահմանափակել իմ գործողությունների մեջ։ Ինչն էլ  որ սահմանափակվել է, սահմանափակել եմ ես՝ ինքս, առանց ինչ-որ միջամտության։ Ինձ մոտ միայն մի բան է փոխվել. պատասխանատվության զգացումն է ավելի մեծացել։ Ես գտնում եմ, որ հիմա ես միայն ինձ համար չեմ պատասխանատու, իսկ դա շատ հաճելի զգացողություն է։

-Եթե կարելի է իմանալ, ինչպե՞ս ես ամուսնուդ հետ ծանոթացել։

Ընդհանուր ընկեր ունեինք, ով մեզ երկուսիս էլ հրավիրել էր թեյ խմելու։ Դրանից հետո մենք ամեն օր իրար տեսանք, ամեն օր։ Ես չէի պատկերացնում մի մարդում, ում ես ամեն օր կտեսնեի ու չէի հոգնի իրենից, բայց սա այդ դեպքը չէր։ Հենց այդ ժամանակ ես հասկացա, որ ես ուզում եմ իր հետ ապրել։

-Ըստ քեզ՝ քո հասակակից մյուս աղջիկներից ինչ-որ բանով տարբերվո՞ւմ ես։

-Իմ կարծիքով, մենք բոլորս ենք տարբերվում իրարից, որովհետև ոչ մեկս մյուսից առավել կամ պակաս չենք, ուղղակի խնդիրը մեր բնույթների մեջ է։ Մեր նյութը նույնն է, մեր բոլորիս նախնական բջիջը նույնն է, դրանից հետո՝ թե մենք ինչ ենք ավելացնում բջջի վրա, այ, դա՛ ենք մենք։

-Այդ դեպքում ո՞րն է քո հիմնական տարբերությունը, որ դու ավելացրել ես նախնական բջջիդ վրա։

-Ես իրոք հավատում եմ, որ բարությունն է փրկելու ամեն ինչ։ Գեղեցկությունը չէ, բարությունը, որովհետև հենց բարությունն է գեղեցիկ, իսկ շատ դեպքերում գեղեցիկը բարի չէ։

-Կարելի՞ է համարել, որ դա քո նշանաբանն է, թե՞ կա մեկ ուրիշը։

-Իմ կյանքի նշանաբանը երևի կարելի է համարել այն, որ ես երբեք ոչ մի նշանաբան մի տարուց ավել իմը չեմ համարում, որովհետև իրավիճակի հետ ինձ մոտ ամեն ինչ փոխվում է։ Ես ընդունում եմ, որ մարդն ամեն ինչի ընդունակ է. թե՛ լավ, թե՝ վատ։

-Դու քեզ համարո՞ւմ ես երջանիկ մարդ։ Եթե այո, ապա ի՞նչն էր քեզ պակասում, որն ունենալուց հետո քեզ սկսեցիր երջանիկ համարել։

Հա։ Երևի ինձ հենարանն էր պակասում, որ ես զգայի, որ մարդ կա, ում վրա ես կարող եմ հենվել ցանկացած իրավիճակում։ Ես գտել եմ այդպիսի մարդու։ Այն ամենն, ինչ հիմա ինձ պակասում է ավելի երջանիկ լինելու համար, ես կարող եմ ինքս ստեղծել։

-Որո՞նք են եղել քո կյանքի ամենաերջանիկ ու ամենատխուր օրերը։

-Ամենատխուր օրը. երբ ես ինչ-որ մրցույթի էի մասնակցում, հաղթողը պետք է Հնդկաստան գնար։ Ես արդեն, կոպիտ ասած, հավաքվել էի, մտովի ամեն ինչ պատկերացնում էի։ Ու ես չգնացի… Իմ փոխարեն ուրիշ մարդ գնաց։ Ու դա ոչ թե ամենատխուր, այլ երևի ամենա հիասթափությամբ լի օրն էր։ Ես այդ օրը հասկացա, որ իրականում պետք չի նախօրոք որևէ բան պլանավորել, որովհետև փորձը ցույց է տալիս, որ դա չի օգնում։

Ամենաերջանիկ օրը. երբ որ ամուսնացանք, գնացինք Վրաստան։ Առանց  որևէ նախնական պայմանավորվածության։ Այսօր որոշեցինք, գնացքի տոմսերը գնեցինք, գնացինք Վրաստան։ Առանց տուն գտնելու, առանց որևէ բանի։ Դա ամենաերջանիկ պահն էր. նախնական ոչ մի պայմանավորվածություն չկա, դու կարողանում ես այդ երջանկությունը ձեռք բերել։ Ու այդ պահին դու ոչ ուզում ես նկարվել, ոչ ինչ-որ մեկին դրա մասին պատմել, որովհետև դու երջանիկ ես ու չես ուզում կիսել երջանկությունդ։

-Ինչո՞ւ էիր համոզված, որ քիչ առաջ նշածդ մրցույթում հենց դու պետք է հաղթեիր։ Դո՞ւ էիր ամենալավ մասնակիցը, թե՞ կարծում էիր, որ մնացածն արժանի չէին հաղթանակի։

-Մոտ երեք-չորս հարյուր հոգի էին մասնակցում, ինչ-որ առաջադրանքներ էինք ստանում, դրանք կատարում, ներկայացնում։ Այդպես՝ յոթ առաջադրանք։ Ես գտնում էի, որ կամ ես պետք է հաղթեմ, կամ մի ուրիշ աղջիկ, որովհետև ես իր աշխատանքները շատ էի գնահատում, գտնում էի, որ մրցակցությունն իմ ու իր մեջ է։ Ու ինքը հաղթեց։ Ինձ համար ամենաահավորն այն էր, որ ես զգացի, որ ինքն այդ պահին ինձնից լավն էր։ Բայց մի պահ ուրախացա, որ ինքը հաղթեց, որովհետև եթե ինչ-որ անարժան մարդ հաղթեր, ես իրոք կհիասթափվեի։ Լավ էր՝ ինձնից ուժեղը հաղթեց։ Լավ էր, որ ես զգացի իմ սխալները։

-Կա՞ մի քայլ կամ ասված խոսք, որի համար զղջում ես ու հնարավորության դեպքում կուղղեիր այն։

-Իմ կարծիքով, ցանկացած միջանձնային հարաբերությունների մեջ սահման կա, որ մարդիկ չպետք է անցնեն, որովհետև եթե այդ սահմանն անցնում ես, հետո դժվար է նորից վստահելը։ Այդպես եղել է հենց իմ ու իմ սիրած մարդու մեջ։ Մենք սահմանն անցել ենք, այսինքն՝ իրար բաներ ենք ասել, որ չպետք է ասեինք (վատ բառերի մասին չի խոսքը), հիմա մենք վերականգնել ենք սահմանը, ու ես գիտեմ, որ այդպես չի կարելի։

-Այս պահին ի՞նչն ես համարում քո կյանքի ամենամեծ ձեռքբերումը։

-Որքան էլ որ տարօրինակ հնչի, բայց իմ կյանքի ամենամեծ ձեռքբերումը ես համարում եմ այն, որ ես սիրելով ու սիրվելով հանդերձ իմ ազատ որոշումներ կայացնելու ունակությունը չեմ կորցրել։

-Ապագայի համար ի՞նչ նպատակներ ու երազանքներ ունես։

-Ուզում եմ սեփական սրճարան ունենալ։ Ամեն ինչն արդեն որոշել եմ. սեղանների սփռոցների գույնից սկսած, ջահերով, ճաշացանկով վերջացրած ամեն ինչ որոշել եմ։

-Ինչ-որ բան կցանկանա՞ս փոխանցել ընթերցողներին ու քո լսարանին։

-Կուզեմ ասել առհասարակ բոլոր մարդկանց, որ իրականում ամեն հանճարեղ բան շատ պարզ է, ու ոչ մի բարդության մեջ հանճարեղ ոչինչ չկա։ Պարզությունն է հանճար ծնում։

anush mkrtchyan

Ինչպես փոխվեց մեր կյանքը

Բոլոր երեխաներն էլ պետք է ունենան  անհոգ և լուսավոր մանկություն, անկախ նրանից. քաղաքում են ապրում, թե՝ գյուղում:

Եթե տարիներ առաջ ինձ այս մասին ասեին, ես անշուշտ կբացեի բողոքի մի մեծ գիրք ու ցույց կտայի, որ այդ խոսքերը Հայաստանի երեխաների համար չեն ասված: Անշուշտ կբերեի մի շարք օրինակներ, որոնք կապացուցեին, որ  գուղում ապրող երեխաները շատ ու շատ պակաս հնարավորութուններ ունեն  բազմակողմանի զարգանալու համար:

Բայց սա տարիներ առաջ, քանի դեռ մեր գյուղ չէր եկել «Հայաստանի մանուկներ հիմնադրամ»-ը՝ COAF-ը: Այս կազմակերպությունը տարբեր ծրագրեր է իրականացնում Արմավիրի, Արագածոտնի, հիմա նաև Լոռու մարզերում բնակվող գյուղերի երեխաների համար: Դպրոցներում գործում են տարբեր արտադպրոցական խմբակներ, որոնց երեխաները հաճախում են անվճար: Այս ամենի մասին դուք կարող եք իմանալ համացանցից, բայց ես ուզում եմ կիսվել իմ տպավորություններով:

Դեռ տարիներ առաջ ես կարծում էի, որ սովորելու բան կարելի է գտնել միայն դպրոցում ու դասագրքերում, բայց հիմա ես վստահ կարող եմ ասել, որ այն, ինչ ես սովորել եմ` հաճախելով COAF-ի խմբակներին, ոչ մի դասագիրք ինձ տալ չէր կարող: Գնում էինք թատերականի, ու գյուղում ապրող երեխան բեմ էր դուրս գալիս իբրև դերասան և դերասանուհի:

Հիշում եմ, որ ամեն անգամ, երբ  COAF-ի մեքենան գյուղ էր մտնում, գլխի էինք ընկնում, որ մի նոր ծրագիր է լինելու: Ամառային ճամբարներ, տարբեր էքսկուրսիաներ, և ի վերջո, մենք այսօր սովորում ենք վերանորոգված և բարեկեցիկ դպրոցում հենց COAF-ի շնորհիվ:

COAF-ը փոխեց ինձ: Ես և ինձ նման հարյուրավոր երեխաներ սովորեցինք ազատ մտածել, սովորեցինք, որ մենք այս փոքրիկ գյուղերի փոքրիկ բնակիչներս կարող ենք փոխել մեր շրջապատը դեպի լավը: Մենք կարող ենք ամեն ինչ, եթե հավատում ենք ինքներս մեզ:

 COAF –ը մի մեծ լույս բերեց մեզ: Այդ լույսը թափանցեց ու հասավ մեր բոլորի հոգու խորքերը ու լուսավորեց մեզ ներսից: Ես սկսեցի սիրել իմ գյուղը հենց  COAF-ի շնորհիվ: Այսօր մենք` գյուղի երեխաներս, ունենք հնարավորություններ, որոնք չունեն անգամ քաղաքի երեխաները:

Մենք չենք վախենում ազատ լինելուց, մենք պատրաստ ենք պայքարել ու հասնել մեր երազանքներին, մենք պատրաստ ենք մեր մտածածն արտահայտել և ազատ ստեղծագործել:

Ես կարող եմ վստահորեն ասել, որ այն  մեծ կամ փոքր հաջողությունների ու ձեռքբերումների համար, որ ունեցել եմ այս տարիների ընթացում,  պարտական եմ COAF-ին:

«Հայաստանի մանուկներ հիմնադրամը» շարունակում է իր բարի գործը, ու այժմ ինձ նման երեխաների թիվը գնալով շատանում է, և ես վստահ եմ, որ կգա մի օր, երբ այս կազմակերպության և նմանատիպ այլ կազմակերպությունների շնորհիվ  Հայաստանի գյուղերում ապրող երեխաները կունենան վառ ու լուսավոր ապագա…

Lilia Poghosyan

Մանկավարժությունն իբրև կյանքի ուղի

Հարցազրույց տատիկիս` Հեղինե Դավթյանի հետ

-Բարև տատիկ, ուզում եմ քեզ հետ հարցազրույց անցկացնել: Դեմ չե՞ս: Կպատմե՞ս քո մասին:

- Ես երկար տարիներ աշխատել եմ դպրոցում  որպես մանկավարժ, մեթոդմիավորման նախագահ, ապա փոխտնօրեն: Սիրելով և կարևորելով մայրենի լեզվի դերը մարդու կյանքում, ընտրել եմ լեզվաբանի  մասնագիտությունը:

-Ինչպիսի՞ ընտանիքում ես մեծացել, ունե՞ս արդյոք քույր, եղբայր:

-Մեծացել եմ մանկավարժների ընտանիքում: Հայրս եղել է դպրոցի տնօրեն, մեթոդիստ, մայրս՝ դասվար: Երեխաներս նույնպես ընտրել են մանկավարժի այդ պատվավոր մասնագիտությունը և դարձել մանկավարժներ: Մեծ է եղել իմ ընտանիքը, որտեղ մեծացել են ութ երեխա, ես երկրորդն եմ:

-Որտե՞ղ ես սովորել:

-Սովորել եմ Գյումրու պետական մանկավարժական ինստիտուտի լեզվագիտական բաժնում, ունեցել եմ բարձր առաջադիմություն:

-Ի՞նչ հետաքրքիր դեպք ես հիշում քո դպրոցական կյանքից:

-Դպրոցական կյանքը միշտ լեցուն է եղել: Մենք ունեինք ջոկատներ, բաժանվում էին խմբերի, և մեզանից յուրաքանչյուր խումբ աշխատում էր թույլ առաջադիմությամբ աշակերտների հետ և նրանց հետ, ում ծնողները չէին կարողանում օգնել դասապատրաստման ժամանակ: Արդյունքները ամփոփվում էր ամեն ամիս, որը ոգևորում և խրախուսում էր մեզ, և կարծես մրցակցություն էր ստեղծում:

-Ո՞ր առարկան ես սիրել, որը՝ ոչ:

-Չսիրած առարկա չունեմ, բայց ամենից շատ սիրել եմ հումանիտար առարկաները, որոնց մեջ առանձնացել է հայոց լեզուն և գրականությունը:

-Ինչպե՞ս ընտրեցիր ապագա մասնագիտությունդ:

-Մասնագիտությանս հարցում ինձ շատ են կողմնորոշել իմ ծնողները: Նրանք դարձել են այն կերպարները, որոնցով ես պիտի կառուցեի իմ աշխատանքային հաջողությունները:

-Քանի՞ տարվա աշխատանքային փորձ ունես:

-24  տարի աշխատել եմ որպես ուսուցչուհի, 22 տարի՝ փոխտնօրեն: Միասին`  46 տարի:

-Խիստ ուսուցչուհի՞ ե՞ս եղել, ի՞նչն ես առավել գնահատում երեխաների մեջ:

-Խիստ ուսուցչուհի չեմ եղել, բայց գտել եմ այն բանալին, որով կարողացել եմ վայելել աշակերտների վստահությունն ու հարգանքը, որը նպաստել է նաև իմ աշխատանքի հաջող ընթացքին և չեմ ափսոսում, որ իմ չորս զավակները, նույնպես լինելով մանկավարժներ, քայլում են իմ ճանապարհով: Այսինքն, ես էլ իրենց համար դարձա ուղի:

-Ի՞նչն է քեզ դուր գալիս աշխատանքում:

-Աշխատանքս իմ մանկության տարիների երազանքն է եղել, որը ես քայլ առ քայլ իրականություն եմ դարձրել: Եվ ամուր թելերով կապված եմ իմ աշխատանքին, ու հենց իմ աշխատանքի ոճը, դպրոց մտնելուս ամեն մի պահը ինձ համար եղել է և՛ ճակատագրական, և՛ պատասխանատու: Այն, որ ես առանց աշակերտների իմ առօրյան չեմ պատկերացրել:

-Ի՞նչ փոփոխություններ են եղել դպրոցումքո աշխատանքային առաջին օրվանից մինչև այսօր:

-Ամեն տարի ուս. ծրագրերում փոփոխություններ տեղի են ունեցել, որոնք իրենց հետքն են թողել աշակերտների առաջադիմության վրա՝ լավ կամ վատ: Իսկ ես համոզվել եմ նրանում, որ վաղ տարիքում երեխայի մտահորիզոնը ավելի լավ է զարգանում և ստացած յուրաքանչյուր տեղեկություն ավելի հեշտ է ըմբռնում, որի պատճառով ուսուցումը էլ ավելի է առաջընթաց ապրում: Այսօրվա աշակերտի միքտը ավելի ճկուն է:

-Ի՞նչ կցանկանայիր փոփոխել այսօրվա դպրոցների և ուսուցիչների մեջ:

-Կուզենայի, որ ուսուցիչները ավելի մոտ կանգնած լինեն իրենց սաներին, ընդառաջ գնային նրանց հակումներին և իրենց մասնագիտությունների մեջ լինեին ավելի հմուտ: Դպրոցում պետք է ստեղծվի առողջ մթնոլորտ: Աշակերտ-ծնող կապը պետք է շատ ամուր լինի, փոխվստահություն լինի միմյանց նկատմամբ, և ուսուցիչը երբեք չպետք է դադարի նորանոր մոտեցումներ ցուցաբերել իր աշխատանքային գործունեության մեջ:

Ես եղել եմ խորհրդատու սկսնակ ուսուցիչների համար և իմ աշխատանքային փորձով օգտակար եմ եղել նրանց: Դասղեկների հետ միասին գտել եմ այն ստեղծագործող աշակերտներին, որոնց հմուտ ձեռքի աշխատանքները ցուցադրվել են առանձին ցուցասրահներում: Յուրաքանչյուր  դասարանի համար պահանջել եմ հուշալբոմներ, որտեղ յուրաքանչյուր աշակերտ ամբողջ տարվա ընթացքում իր խոհերն ու պատկերացումներն է ամփոփել իր ձեռագրով և դա դարձել է դասարանի պատմության գիրքը: Կազմակերպել եմ միջոցառումներ, ցերեկույթներ, ասմունքի խմբակներ, որոնցում աշակերտները ներկայացրել են իրենց իսկ գրվածքները: Գրքի տոնին շատ ակտիվ ենք եղել, երեխաների միջոցով ստեղծել ենք հարուստ  գրադարան, դպրոցի պատմության մեջ ենք նաև ընդգրկել մեր պապերի օգտագործած կուժ, կուլա, աղոթք, հին հմտությունների պրպտումները դպրոցում, որոնց նույնպես մասնակցել են թե՛ մեծերը, թե՛ փոքրերը, ընդգրկվել են նաև ուսուցիչները և այն վերնագրել ենք «Հայ մշակի ձեռքի աշխատանքները»:

-Քո սիրած զբաղմունքը:

-Ազատ ժամերին սիրում եմ ընթերցել, զբաղվել թոռնիկներիս հետ:

-Ի՞նչն ես ափսոսում կյանքում:

-Ոչնչի համար չեմ ափսոսում, որովհետև ունեմ լավ ընտանիք, լավ երեխաներ, որոնց կարողանում եմ նույնպես լինել օգտակար և ճիշտ ուղի ցույց տալ:

-Սիրած հեղինակներ, ստեղծագործություններ:

-Ամենից շատ սիրել եմ Պարույր Սևակ, ընթերցել եմ մեր հայ գրողներին: Թումանյան եմ սիրել, դասական գրողներից Բալզակ եմ շատ սիրել: Ժանրը ՝ դրամա եմ սիրում: Գրքերից Անահիտ Սեկոյանի «Նրա ճանապարհը», Սենկեվիչ` «Յո Երթաս», Դոստոևսկու «Կարամազով եղբայրները», Դեմիրճյանի «Վարդանանքը», Կոմս Մոնտե Քրիստոն է ինձ համար շատ մեծ, ուժեղ կերպար եղել: Սիրում եմ քննադատական և լիրիկական ստեղծագործություններ:

Ահա այսպիսին է իմ տատիկը: