Jenya Eghikyan

Ես եմ քո էջերին գրել

Թո՞ւղթ, բարև՛: Երևի թանաքից ճանաչեցիր, չէ՞: Ես հաճախ մոռանում եմ քեզ, կներես, ուշ գրելուն էլ պատճառ կա, չեմ ուզում էջերդ վերջանան, ես ուրիշ թուղթ չեմ ուզում: Իմ մասին էլ այնքա՜ն բան գիտես, իսկ գիտե՞ս՝ ինչից եմ հոգնել. միայն իմ շողքը տեսնելուց, քեզ միայն լապտերի լույսի տակ եմ տեսել, թաքնվո՞ւմ ես: Ես դեռ չեմ համակերպվել, որ մի օր իմ համբերությունը կվերջանա, իսկ դու կհիշես իմ խոսքերը, բայց ոչինչ չես կարողանա անել: Միգուցե ուրի՞շը, ուրի՞շ գրիչ: Կընտրես գունավորները, թող էջերդ գեղեցկացնեն, միայն թե կապույտը չմոռանաս: Այն կապույտը, որն իր վերջին խոսքերով կիսվեց քեզ հետ, որի համար դժվար էր գրիչի ծայրը քո էջից կտրելը:

Գիտե՞ս՝ դու շատ ընկերներ ունես, ամեն մեկը՝ մի տեսակ: Քանոնը քեզնով հաճախ է հետաքրքրվում, կշփոթեցնի քեզ, եթե ծուռումուռ գծեր քաշի երեսիդ: Ռետինի հետ անկեղծ չլինես, կխաբի քեզ, մի բան կասի, հետո հետքերը կվերացնի, բայց մինչ ջնջելը՝ կհասցնես կարդալ, հասկանալ նրան:

Նկատել եմ, թե մկրատը ինչ ցավ է պատճառում քեզ, սակայն ինչքան էլ քեզ վրա գրեմ, սպիներդ չեն վերականգնվի: Մատիտն իմ ընկերն էր, մինչ կսկսեր ռետինի հետ ընկերություն անելը: Իսկ ինձնով բոլորն են գրում, բայց երբ թանաքս վերջանա, դեն կնետեն, կմոռանան, իսկ քեզ կպահեն, հաճախ կընթերցեն, բայց չեն հիշի՝ ինչով են գրել:

Ես անկեղծ եմ քեզ հետ, բայց մեկ թերթիկն էլ երկու էջ ունի, երկու երես:

aneta baghdasaryan

Ամառային դպրոց

Ամեն ինչ սկսվեց նրանից, որ էլեկտրոնային փոստիս մի նամակ եկավ. «Հարգելի Անետա Բաղդասարյան, շնորհավորում ենք, դուք ընդունվել եք ինտերնետ կառավարման հայկական դպրոց»:

Անմիջապես գրեցի Անուշին.

-Ան, լսի, մենք գրանցվե՞լ ենք ինչ-որ ինտերնետ կառավարման դասերի:

-Չէ, Անետ, ես չեմ գրանցվել:

-Լավ, երևի էլի համալսարանի խմբում էին գցել, ես էլ գրանցվել եմ ու մոռացել դրա մասին:

Պարզվեց, որ իրոք մի քանի ամիս առաջ համալսարանի խմբում նկատելով հայտարարությունը՝ որոշել էի գրանցվել:

Դասերի առաջին օրն առավոտյան դուրս եկա տանից և ուղղվեցի դեպի կանգառ: Հեռախոսիս դեռ նամակեր էին գալիս, այս անգամ երգչախմբի երեխաներն էին: Արդեն երրորդ շաբաթն էր, որ պլանավորում էինք քաղաքից դուրս գնալ:

«Բայց այսօր երեկվա համեմատ հով է»,- մտածեցի ես ու մինչև կհասցնեի կապել սպորտային կոշիկներիս արձակված կապերը, կանգառում հայտնվեց ավտոբուսը: Նետվեցի ներս: Ավտոբուսում ինձ սպասում էր մի անակնկալ: Պատուհանի մոտ, հենց այնտեղ, որտեղ միշտ ես եմ կանգնում, կանգնած էի մեկ ուրիշը ու իր տեսքով հասկացնում էր, որ բոլորովին չի պատրաստվում ինձ տեղ զիջել: Շոգն արդեն հարձակվել էր Երևանի վրա:

-Աղջիկ ջան,- հնչեց մի կնոջ ձայն,- ես հիմա կիջնեմ, դու արի նստի իմ տեղը, այստեղ հով է:

Այդ կինն իմ փրկիչն էր: Այդ օրվա երկրորդ անակնկալը խցանումն էր,որի պատճառով ուշացած հասա դասի: Մտնելով դահլիճ` նկատեցի ծանոթ դեմքեր: «Լավ ա, համալսարանից էլ մարդ կա»: Քանի որ ես ինտրովերտ եմ, այդ փաստն ինձ անչափ ուրախացրեց: Մի քիչ անսովոր էր մեկամսյա դադարից հետո նորից դասի գնալ ու լեկցիա լսել: Ինձ ստիպում էի ուշադիր լսել ու չշեղվել: Կամաց-կամաց դասերն ավելի հետաքրքիր էին դառնում: Այնքան նոր տեղեկություն ստացա ինտերնետի և այն կառավարելու մասին: Իմացա, թե ինչպես և ինչի համար է ստեղծվել ինտերնետը: Մեզ բացատրեցին, թե ինչ են կիբերհանցագործությունները և ինչպես պաշտպանվել դրանցից: Հրավիրված էր «Մայքրոսոֆթում» աշխատող մեր հայրենակից Լևոն Հովհաննիսյանը: Նրա դասն ամենահետաքրքիրն էր ինձ համար:

Ժամը հինգին ավարտվեց վերջին խոսնակի դասը և ես դուրս եկա դահլիճից: Այնտեղ ինձ սպասում էր երրորդ անակնկալը:

-Անետ,- հանկարծ լսեցի անունս,- ի՞նչ ես անում այստեղ:

Դա Լաուրան էր, իմ երգչախմբից:

-Լաուր, ես դասերի եմ գալիս, բա դո՞ւ:

-Ես էստեղ աշխատում եմ:

-Լառ, ինչ լավ ա քեզ տեսա, կարոտել էի: Տեսնում ես, չէ՞, էլի չենք կարողանում հարմար օր ընտրել:

-Հա, հեսա 10 հոգով ենք գնալու քաղաքից դուրս:

Լաուրայի հետ զրուցելուց հետո դուրս եկա և ուղղվեցի դեպի կանգառ: Արևը համառորեն չէր պատրաստվում նահանջել: Մի պահ մտածեցի՝ մետրո իջնեմ, հովանամ, բայց ծուլացա ու գնացի կանգառ, այնտեղից ուղիղ մեր տան դիմաց հասնող երթուղայինը նստեցի: Վատ միտք էր: Բարեբախտաբար, երթուղայինում էլ գտնվեց կին-փրկիչ: Նա նստած էր կողքիս և իրեն հով էր անում իր մեծ չինական հովհարով: Այդ հովհարի հովից ինձ էլ հասավ:

Կանգառում նորից համարյա ինձ նետեցի երթուղայինից դուրս և վերջապես հասա տուն: Ընկա բազմոցին ու երևի մեկ ժամ այդպես անշարժ պառկած էի: Մտքում վեր էի հիշում անակնկալներով լի օրն ու իմ փրկիչներին: Վաղը մետրոյով կգամ տուն:

Լուսանկարը՝ Լաուրա Մանուկյանի

Երեւան. տոթ կեսօր

mariam grigoryan

Արդի խնդիրները

Մի քանի օր առաջ կարդացի մի նորություն, որը մտքիցս դուրս չի գալիս. Իսրայելում քրիստոնյան սպանել է սեփական դստերը` մուսուլմանի սիրելու պատճառով: Այս լուրը ինձ շատ մտածելու տեղիք տվեց: Երբեք չեմ հասկանա, թե ինչու են մարդիկ անիմաստ խտրականություններ դնում իրենց առաջ, ապրում անհիմն կարծրատիպերով, որոնցով բարդացնում են իրենց կյանքը: Շատ ուրախ եմ, որ աստիճանաբար վերանում են այնպիսի հասկացողությունները, ինչպիսիք են ռասիզմը կամ սեքսիզմը, սակայն դեռ կա մարդկանց այնպիսի հատված, որը մտածում է ինչպես միջնադարյան մարդը: Ես ինքս ճանաչում եմ շատերին, ովքեր խուսափում են սևամորթներից: Այո, սևամորթները ստրուկ են եղել իրենց մաշկի գույնի պատճառով, շատ են աշխատել, բայց աշխատանքը գեղեցկացնում է մարդուն, չէ՞: Հատկապես հայ հասարակության մեջ առկա են սեռական խտրականությունները: Հասարակությունը սահմանափակումներ է դնում անհատի առջև, թե ինչպիսին պետք է լինի տղան, ինչպիսին պետք է լինի աղջիկը, ինչպես պետք է նա պահի իրեն: Դրանք դառնում են կոմպլեքսների պատճառ, մանկուց մարդիկ համարձակութուն չեն ունենում բացահայտելու իրենց «ես»-ը, ձուլվում են հասարակությանը: Իսկ ովքեր էլ ցուցաբերում են համարձակություն՝ ողջ կյանքի ընթացքում արժանանում են քարկոծման և քննադատությունների:

Նույնն անում է ներկայիս կրթական համակարգը: Չեք կարծո՞ւմ, որ այն մի քիչ հնացել է: Կան շատ երկրներ, որտեղ չկան գնահատականներ, որ աշակերտների մոտ չհասունանա այն գաղափարը, որ ինչ-որ մեկը իրենցից լավն է: Կամ, եթե աշակերտը չի ցանկանում գնալ գրատախտակի մոտ, ուսուցիչը իրավունք չունի նրան ստիպելու: Այն երեխաներին, ովքեր ի ծնե ունեն տաղանդ և սեր դեպի արվեստը, ստիպում են անգիր սովորել թեորեմները և բանաձևերը: Դպրոցներում չի խրախուսվում ունենալ սեփական կարծիք, աշակերտներին ստիպում են մտածել հասարակության մեջ արմատացած կարծրատիպերով:

Մենք հայերս միշտ հպարտանում ենք, որ հայ ենք: Այո, հպարտանալու շատ տեղ ունենք, բայց շատ մեծ թերություններ էլ ունենք: Թերությունների վերացումը պետք է սկսել նոր սերնդից` որակյալ կրթությամբ և դաստիարակությամբ: Ասեմ, որ ամեն րոպե ավագ սերնդից լսելը՝ «Օֆ, էս ինչ սերունդ ա մեծանում» արտահայտությունը, հեչ մոտիվացնող չէ: Ի վերջո, պետք է հասկանալ, որ ժամանակի ընթացքում փոխվում է ամեն ինչ, ինչպես նաև մարդկանց պատկերացումները տարբեր հարցերի շուրջը: Նույնիսկ, եթե չխոսենք սերունդների մասին, այլ անհատի, մարդը նույնպես, կյանքի տարբեր փուլերի հասնելով, փոխվում է: Փոխվում է նրա ճաշակը, վերաբերմունքը այս կամ այն հարցի նկատմամբ, մտածելակերպը, հետաքրքրությունները:

Անգլերենի դասերից մեկի ժամանակ հերթական բանավեճի թեմա դարձան հեռախոսները և ինտերնետը: Ուսուցչուհին պատմում էր, թե ինչ լավ էր իրենց ժամանակ, չկային հեռախոսները, չկար ինտերնետը: Ես կարծում եմ, որ այդ ամենը այնքան վատ չէ, ինչքան բոլորը կարծում են: Համացանցի միջոցով մենք կապ ենք պաշտպանում մեր երկրի սահմաններից դուրս գտնվող մարդկանց հետ: Ծանոթանում ենք նրանց ապրելակերպին, մշակույթին և մտածելակերպին, որն այդքան տարբերվում է: Վերջին մի քանի տարում կատարվել են ավելի շատ հայտագործություններ, քան 20-րդ դարում: Համացանցը և տեխնիկան ամենակարևորներից են, և եթե մարդկանց որոշ մասը չի կարողանում ճիշտ օգտվել և օգուտ քաղել այդ ամենից, դա ամենևին չի նշանակում, որ դրանք չարիք են:

Ուզում եմ խոսենք. ժամանակ ունե՞ս

Արագ քայլերս գցելով՝ մոտենում եմ ժետոն գնելու: Ժետոն վաճառող նույն կինն էր՝ կիսագանգրահեր, կարմիր շրթներկով, իրենց հատուկ համազգեստը հագին, մի ձեռքն էլ՝ ինձ ու իրեն բաժանող ապակե փոքրիկ դռան բռնակի վրա։ Դե, աչքերի գույնի երանգներն էլ մի հարյուր բառով չեմ նկարագրի, որովհետև քնած էր։ Այո, այսօր իմ նյութերի «օսկարակիր տիկինը» ինձ դիմավորեց քնած։ Գնացի ու սառած կանգնել եմ։

«Լավ, ես հիմա ի՞նչ անեմ, ո՞նց էս կնոջն արթնացնեմ: Արթնացնեմ՝ կդառնամ մուննաթի հերթական զոհ, էս կինն արդեն դեմքս անգիր ա արել, սպասեմ էլ՝ վերևում ինձ սպասողի մուննաթի զոհն եմ դառնալու: Վերջ, լավ հիմա ուժերդ հավաքիր ու մետաղադրամով թխկացրու ապակուն»,- մտածում եմ ես (էս լեկցիան մի քանի վայրկյան տևեց. չմտածես ապուշի դեմքով երեք ժամ էնտեղ կանգնել եմ)։
Մետաղադրամով մեկ, երկու, երեք անգամ թխկթխկացնելուց հետո աչքերը բացում է.

-Ազիզ ջան, դու, որ գաս կոպեկը դնես, ես կտեսնեմ, կարթնանամ, վա՜յ։
Ա՜յ քեզ բան, աչքերը փակ ո՞նց էր տեսնելու։ Երևի ամենակարևոր բաները սրտով ենք զգում, հը՞։ Էլ մի քմծիծաղ տուր։ Դու ուրիշ ձևով ինչպե՞ս կմեկնաբանեիր։ Վերջը էս կնոջ մասին գիրք եմ գրելու։ Ասենք, օրինակ՝ «Ձոն ժետոն վաճառող կնոջը», կամ «Չվաճառված ժետոններ»։ Դառնամ բեսթսելլերի հեղինակ։ Հետո մեջբերումներս վերցնեք, ձեր ինստագրամի սթորիում դնեք, ինձ լավ զգամ։ Չէ մի, մի հատ էլ անունս հեշթեգի վրա լինի։ Ես լավագույն դեպքում մի օր «մուննաթի դեմ հակաթույն» ընդունեմ ու գնամ էս կնոջից հարցազրույց վերցնելու՝ «ինչպես լավ տպավորություն գործել, երբ դու ունես մուննաթ դեմք» թեմայով։ Թո՜ւ, նյութիս կեսն էլի մետրո, հա մետրո։ Իբր էսօր որոշել էի «լուսնի լույսով» փորձել։
Երեխեքն ասում են՝ լուսնի ազդեցության տակ ընկնելն էդքան էլ վատ չի։ Մի հետաքրքիր բան ա կատարվում հետս: Էսօր ինձ հուզում էր՝ էդ կինն ինչի՞ ա մռայլ ու ի՞նչ էր անում երեկ գիշեր, որ քունն էսքան տանում էր։ Ախր, ուզում եմ իմանալ։ Երբ էդքան սարքեր էիք ստեղծում, մեկիդ մտքով չանցավ, չէ՞, որ Մարիամի սիրտը մի օր կուզի իմանալ, թե ո՞նց ա ժետոն վաճառող կինը սրտով զգում։ Ախր, ես էլ եմ ուզում էդպես։ Հիմա կամ հեգնանքով նայում ու ափսոսում ես էս մի քանի րոպեն, կամ էլ էլի քմծիծաղում ես։ Ոնց չեմ սիրում, որ քմծիծաղում ես: Ախր, հազիվ ուզածդ լուրջ բանն եմ ասում «լուսնի ազդեցության» տակ։ Ուզում եմ իմանալ՝ ո՞նց պիտի սրտով զգամ: Օրինակ, երբ սովորությանս համաձայն, առանց լուսացույցին նայելու փողոցն անցնեմ, ո՞նց սրտով ազդանշանի ձայնը լսեմ։ Երբ ուզում եմ հայացքդ ու դիմային շարժումներդ տեսնել՝ նյութս կարդալիս, ո՞նց սրտով տեսնեմ։ Երբ ուզում եմ չխանգարել ննջող տիկնոջը, ո՞նց սրտով իր սրտին ասեմ, որ ուզում եմ ժետոն գնել ու արդեն երեսուն րոպե ուշացել եմ ու, որ մի քիչ էլ ննջի, մի երեսուն էլ կուշանամ։ Սրտով զգալը ճի՞շտ ա, ո՞նց ես մտածում։ Մնացած հինգ զգայարաններս անջատեմ, սիրտս միացնե՞մ։ Մի բան ասա գոնե։ Ես միշտ խոսում եմ, դու՝ չէ։ Հա, իմացա, դու էլ ես սրտով պատասխանում։ Չեմ ուզում սրտով, է՜, ուզում եմ մի անգամ զգալ՝ ոնց ես կարդում, արձագանքդ միմիկաներիդ մեջ փնտրել եմ ուզում։ Հետո ուզում եմ վերջացնես ու պատասխանես ինձ։ Երևի մտածում ես՝ ո՞ւմ հետ ա էս աղջիկը խոսում. երևի սիրահարված ա, հույզերն ա արտահայտում։ Չէ, չէ, ի՞նչ սիրահարվել: Քեզ եմ դիմում, ես իմ բոլոր նյութերում հետդ խոսում եմ։ Էդպես էլ չսովորեցի սրտով խոսել։ Ես սիրում եմ տեսնել միմիկաներիդ փոփոխությունը, դեմքիդ հեգնանքն ու քմծիծաղդ, թեև երբեք չեմ տեսել, երևի երբեք էլ չեմ տեսնի, համենայնդեպս, եթե չսովորեմ սրտով անել էդ բոլորը։ Բայց դու ինձ սրտով մի պատասխանիր: Ռոմանտիկ ա, սիրուն ա, բայց ես չեմ սիրում։ Ուզում եմ բառ առ բառ ասես։ Մանկուց անվստահ եմ եղել: Ականջներիս ու աչքերիս էլ մեկ-մեկ չեմ հավատում։ Ամեն անգամ մանկապարտեզից դուրս գալիս, մտածում էի՝ տեսնես ընկեր Գայանեին «ցտեսություն» ասացի՞։ Ես միշտ ասում էի։ Բայց ամեն անգամ, հենց հասնում էի կանաչ ճաղավանդակների մոտ, կասկածը մեջս էր։ Հիմա էլ բան չի փոխվել։ Երկրորդ օրը՝ «Մանանա» մտնելիս, բարևելուց տասը րոպե հետո արդեն կասկածում էի, որ բարևել եմ։ Խելագար չեմ։ Դու ավելի շուտ մտածեցիր «գիժ կամ խփնված», ուղղակի խելագարն ականջիս ավելի սիրուն ա հնչում, ոնց որ դրա անգլերեն տարբերակը (mad)։ Ընկեր Գայանեն կներեր, որ մի օր էլ «ցտեսություն» ասած չլինեի։ Նա շատ բարի է։ Չնայած՝ միշտ ասում էի: Բայց, ախր, ես չեմ ներում ինձ: Ես չեմ ներում ինձ սեփական ականջներիս, աչքերիս, շոշափելիքի օրգաններիս, ու նույնիսկ՝ լեզվիս ու քթիս չհավատալուս համար։ Մեկ-մեկ բույրերը կուլ տալուց հետո էլ մի ութսուն անգամ շնչում եմ ուժեղ, որ հավատամ քթիս։ Ես գիտեմ, որ քիթս չի խաբում, ինչպես նաև չէր խաբում ժետոն վաճառող կինը, երբ ասում էր, թե մոտենամ հանգիստ, ինքը կարթնանա։ Իրենք բոլորը, քո պես, սրտով զգալ գիտեն։ Ես՝ չէ։ Մտածում եմ՝ էսպես գնա՝ ինձ էլ չեմ հավատա։ Ու էդտեղ հասկանում եմ, որ վիճակս լուրջ է։ Սրանից հետո կգնամ, եթե քնած լինի՝ կմոտենամ, ինքը խոստացավ, հավատում եմ, որ կարթնանա։ Էդ միակ միջոցն ա։ Մինչև չհավատամ քեզ, էդ կնոջն ու զգայական օրգաններիս՝ բան դուրս չի գա։ Ուզում եմ քո պես սրտով գործել սովորել, բայց ո՞նց. գոնե մի անգամ, որ պատասխանես, խոսենք, սովորեցնես, էլ գլուխդ դատարկ բաներով չեմ տանի՝ սրտով կզգանք։ Խոստանում եմ՝ շուտ կսովորեմ։ Ուզում եմ հարցնես. «Մարիամ, լուսին չե՞ս սիրում, որ չես ուզում լույսի տակ գրել»։
Սիրում եմ: Ես աստղերն էլ եմ սիրում: Որ ուզում ես իմանալ՝ իրենց հետ էլ եմ շփվում։ Ուղղակի վախենում եմ։ Ինձ լուսնի լույսի տակ սխալ կհասկանաս, մեկ էլ տեսար։ Ուզում եմ՝ դու ինձ ճիշտ հասկանաս։ Էնքան կարևոր ա, որ հասկանաս ինձ ոչ թե էնպես, ոնց կհասկանաս, այլ էնպես, ոնց ես ուզում եմ, որ հասկանաս։ Ես միշտ հետդ խոսում եմ լուսնի լույսն անջատած, որ ավելի մտերիմ լինենք։ Մտածում եմ էդ կոնկրետ թվերը, «ճըռճըռ» բառերը, ոնց ինֆորմատիկայիս ուսուցչուհին կասեր, իմ ու քո մեջ պատ կշարեն։ Չեմ ուզում պատ լինի։ Չեմ ճանաչում քեզ։ Էհ, դու էլ ինձ։ Բայց ուզում եմ մտերիմ լինենք։ Պատեր չեմ սիրում: Ես մինչև 7-րդ դասարանը զարմանում էի. ո՞նց են մեր դասարանի երեխեքը սիրուն բառերով շարադրություն գրում, իսկ ես չեմ կարողանում։ Հետո հասկացա, որ ես մինչև 7-րդ դասարանը «Սրտի մայրաքաղաք» վերնագրի նրբությունը չէի զգում, ոչ էլ «Ես գտա իմ հերոսին»-ը։ Իմ հերոսն էդ ժամանակ չեմ ասի՝ ով էր (ուզում եմ՝ մտքովդ ինչ ասես՝ անցնի)։ Ես սկսեցի մեր դասարանի երեխեքից լավ գրել, երբ սկսեցի հետդ անկեղծ լինել, երբ գտա քեզ ու այսուհետ հաստատ գիտեի, որ եթե ոչ մեկն էլ չկարդա, դու հաստատ կկարդաս, հետս կխոսես, կնայես դիմացդ դրված էկրանին, կժպտաս կամ էլ կհեգնես, միմիկաներդ հինգ-վեց անգամ կփոխվեն: Կհարցնեմ.
-Հը՞ն, դուրդ եկա՞վ:
Կասես՝ եսիմ, է՜, անհասկանալի ես խոսում, բան չեմ հասկանում։
Էդ բոլորը կտեսնեմ, կիսաժպիտ կամ լիաժպիտ կնայեմ, կասեմ.
-Շնորհակալ եմ, որ կաս. գոնե մեկի հետ խոսում եմ, ոչինչ, մի օր կհասկանաս ինձ:

Հավատում եմ։ Սկսել եմ հավատալ։ Մի խոստացիր։ Թիվ չասես։ Ժամանակ պետք չի։ Կոնկրետ բաներ չեմ ուզում։ Որ ասես, ու հանկարծ մի բան լինի, չանես, ես կնեղվեմ, կնստեմ լուսնի լույսի տակ, կնայեմ էնտեղ փայլող աստղին ու հիասթափված «սրտաճմլիկ» կզրուցենք։ Կբամբասեմ քեզնից աստղերի հետ։ Դրա համար մի խոստացիր, ես միշտ կսպասեմ, եթե կոնկրետ ժամանակ չնշես։ Ամեն օր կնստեմ աստղերին կհարցնեմ՝ ո՞ւր ես։ Ներքև կնայեն, իրենց հեռադիտակով կստուգեն ու կասեն՝ այ, էնտեղ ես ու էսինչ բանն ես անում։ Կմտածեմ՝ զբաղված ես։ Ոչինչ, կսպասեմ։ Բայց հանկարծ չխոստանաս, թիվ չասես: Հավատում եմ՝ մի օր էլ կստուգեն, կասեն՝ ըհըն, մոտենում ա քեզ։ Կմոտենաս ու կբացատրես՝ ոնց սրտով անեմ էդ բոլորը: Հետո նայեմ դասախոսությունիցս հոգնած աչքերիդ ու հասկանամ, որ ականջներդ մի տողանոց հարցի համար էսքան երկար պատասխան չէին ակնկալում:

amalya harutyunyan

Ընկերանալու արվեստից ու մի քիչ էլ հեռախոսից

-Թե ի՞նչ ես կորցրել էդ հեռախոսի մեջ, ամբողջ օրը ձեռքիդ ա,- բարկացած ասած մայրս,- մեկ ժպտում ես, հետո տխրում, հետո մի լավ ծիծաղում ու էլի մռայլվում, սաղ էդ հեռախոսն ա:

2 րոպե հեռախոսը ձեռքիցս ցած դնելուց հետո այն նորից իմ ձեռքում էր:
Ախր, Լիլիթն էր գրել, է, ո՞նց չպատասխանեի: Մորս անհանգստությունն էլ եմ հասկանում: Վերջերս ինձ առանց հեռախոս չես տեսնի:
Հիմա անցնեմ արդարանալուն:

Մենք բոլորս կյանքի տարբեր ժամանակահատվածներում ու հանգամանքներում ձեռք ենք բերում ընկերներ, ու նույն ժամանակում ու հանգամանքներում էլ կորցնում ենք նրանց: Դե, սխալ կլինի, եթե ասեմ, որ բոլորը, ում հանդիպում եմ, ինձ ընկեր են դառնում, բայց ես շատերին եմ սխալմամբ այդ անվանումը տալիս: Երբ ինչ-որ մեկը այցելում է մեր կյանք, մենք միանգամից տեղ ենք հատկացնում, դե, նույնիսկ հյուրասիրում ենք մեր բարությունը ու մատուցում մեր անկեղծությունը: Երբեմն էլ սխալվում ենք, որովհետև մեր հյուրը չափից շատ շուտ է հեռանում:
Դե, ինչպես երթուղայինը: Դու նստում ես, ու ավտոբուս են բարձրանում մի խումբ մարդիկ, ու մի խումբ մարդ էլ իջնում է ավտոբուսից: Ու ամեն մեկը ինչ-որ բան թողնում է իրենից, մեկը՝ նուրբ օծանելիքի հոտը, մյուսը՝ դժգոհ դեմքը, այն մեկը՝ գեղեցիկ հագուստը:
Մարդիկ կան, որ երկար ճանապարհ են գնում քեզ հետ, ու հետո տպավորությունն ավելի խորն է լինում, կան մարդիկ, ում հետ անցած ճանապարհը քիչ է, բայց դու մեկ է՝ հիշում ես նրանց, դե, որովհետև մարդը իրենից հետո ինչքան էլ փորձի տանել ամեն ինչ, կա մի բան, որ միշտ մոռանում է իր նստարանին ու գնում. հիշողությունները:

Մարդիկ էլ կան, բարձրանում են կյանքիդ ավտոբուսը, նստում կողքիդ ու մի քանի ժամում դառնում շատ ավելի կարևոր, քան հասարակ անցորդը:
Ու գնալով առաջ՝ դու հասկանում ես, որ իրականում ժամանակը անհեթեթ բան է, ու այն, որ իրական ընկերները պետք է հին ընկերներ լինեն, միֆեր են. դու կարող ես տարիներով ճանաչել մարդուն ու մի օր բացահայտել, որ նա ամենևին էլ քոնը չէ, ու դու կարող ես պատահմամբ գտնել մեկին ու հասկանալ, որ երազած ընկերությունդ իրականություն է դառնում:
Վերջերս ավտոբուսիս ուղևորները շատանում են, նոր ծանոթությունները գլուխ են բարձրացրել:
Ու գիտեք՝ ես էնպիսիներին եմ գտնում, առանց ում չեմ պատկերացնում հետագա ճանապարհը:
Մարդիկ կան, ում ճանաչում եմ մի քանի ամիս, նույնիսկ կան էնպիսիները, որ ընդամենը օրերի քանակը դեռ կարելի է հաշվել, բայց մեր կապն այնքան ամուր է՝ ասես տարիների լինի:
Ընկերներիս մի մասի հայտնվելու «մեղավորը» 17-ն է: Այնքան մարդու կապեց իրար, դե արի ու դիմացիր հեռավորությանն ու կարոտին:
Ու այստեղ է հայտնվում միակ միջոցը՝ հեռախոսը, որի միջոցով համարյա ամեն օր զրուցում եմ հեռվում գտնվող ընկերներիս հետ ու փորձում եմ հաղթահարել կարոտս:
Ես միշտ մտածել եմ, որ այն հողակտորը, որի վրա մենք ապրում ենք, շատ փոքր է: Իսկ հիմա, զգալով հեռավորությունը, ես հասկանում եմ, թե ինչ մեծ է Հայաստանը, ու ինչ կարևոր է ճանաչելը ամեն մի մարզ, չէ՞ որ ամենաթանկ ընկերներդ հենց մարզերից են:
Նորից հեռախոսը վերցնում եմ ձեռքս: Դե, ախր, Եղվարդից Էլիզն էր գրել, Լիճքից՝ Լիլիթը, Վերին Արտաշատից՝ Արաքսը, Բագրատաշենից՝ Տաթևը, Հրազդանից՝ Սեդան, Մալիշկայից՝ Սոնան:
Դե, էլ չասեմ, որ որքշոփի չաթը հանգիստ չի տալիս, էնտեղ ավտոբուսիս նորեկներն են, բայց ամենակարևորներից են:
Նորից լսվեց մորս ձայնը.
-Թե ի՞նչ ես կորցրել էդ հեռախոսում:
-Մամ, չես հավատա, բայց չեմ կորցրել, այլ գտել եմ. իմ ամենամոտ ու թանկ մարդկանց եմ գտել:
Սաղ էդ հեռախոսն ա:

 

«Պետք է դինամիկ լինել և միշտ առաջ նայել». «Թի-Էս-Դի»

Հավանաբար շատերդ եք լսել Արմթաբերի մասին: 17-ի թղթակիցներն այս տարի պատանի թղթակիցների առաջին մրցանակաբաշխության ժամանակ ոչ միայն տեսան հայկական ապրանքանիշը, այլև լավագույն թղթակիցները պարգևատրվեցին Արմթաբերով: Ու քանի որ թղթակիցը հետաքրքրասեր է, ապա առաջին հարցը, որ ծագում է մտքում, հետևյալն է՝ ովքե՞ր են այս ապրանքանիշի հետևում կանգնած, ում մտահղացումն է, ի՞նչով են զբաղվում հիմա

Եվ այսպես, այցելում ենք «Թի-Էս-Դի» ընկերություն: Հարցազրույց ընկերության փոխտնօրեն Լևոն Գալստյանի հետ:Galstyan 2

-Պարոն Գալստյան, ինչպե՞ս միացաք «Թի-Էս-Դի» թիմին։

-Կազմակերպության հիմնադիրը Վահան Շաքարյանն է: Այն ստեղծվել է 2013-ին, չնայած գաղափարը եղել է ավելի շուտ։ Թիմին ես միացել եմ 2014 թվականին։ Նմանատիպ բիզնես պարոն Շաքարյանն արդեն ունի ԱՄՆ-ում, և գաղափար էր առաջացել, որ դրա գործունեության մի մասն իրականանա Հայաստանում։ shaqarian

-Կպատմե՞ք՝ ինչպես սկսվեց Հայաստանում աշխատանքը, ի՞նչ արտադրանք ունեիք։ 

-Առաջին փուլն սկսվել է «Արմթաբ» բրենդի անունով: Եթե մի քիչ էլ հետ գնամ, առաջին սարքերը Հայաստանում վաճառվել են «Մինո» բրենդով, գաղափարի հետևում նույնպես Վահան Շաքարյանն է կանգնած եղել։ «Մինո» բրենդը փաթեթով վաճառել է «Օրանժ» կազմակերպությունը։ Դրանից հետո արդեն ստեղծվեց «Արմթաբ» բրենդը: Թողարկվում էին թաբլեթներ, որ գործում էին «Անդրոիդ» օպերացիոն համակարգով: Մենք նպատակ ունեինք կրթական թաբլեթներ ստեղծել Հայաստանի դպրոցների համար։ Մի քանի փորձնական ծրագրեր եղան, որոնք մեծ մասամբ բարեգործական էին։ Առաջին փուլը ներառել է մեծամասամբ մարզային ու սահմանամերձ գյուղերի դպրոցներ։ Գաղափարն այն էր, որ կրթական բաղադրիչը կիրառվեր մեր սարքերի վրա, և դպրոցներում դյուրակիր համակարգիչները, թաբլեթները դառնային երկրորդ գործիք՝ դասագրքերից բացի։ Խնդիրը ոչ թե գրքերը փոխարինելն էր, այլ դրանցից բացի երեխաներին տրամադրել մեկ այլ գործիք, որի շնորհիվ նրանք կարող էին մի փոքր ավելի խորն իմանալ ամեն ինչ։

Մեր մոտեցումն այն էր, որ մեր սարքերը դառնան օժանդակող գործիք։ Բայց սարքը, որպես տեխնիկական միավոր, չի կարող այդ խնդիրն ամբողջությամբ լուծել, այդտեղ պետք է համապատասխան բովանդակություն, որում մեզ արդեն հետագայում սկսեց օգնել ՀՀ Կրթության և գիտության նախարարությունը, և մեթոդաբանություն, որն արդեն որոշակիորեն մշակվում է դպրոցներում ուսուցչի կողմից։

-Առաջին փուլում ի՞նչ խոչընդոտների եք հանդիպել և ինչպե՞ս եք դրանք հաղթահարել։

-Խոչընդոտներ միշտ կան, բայց ոգևորությունը մեծ էր շատ: Բոլորը փորձում էին ինչ-որ բանով օգնել, ՏՏ ոլորտից տասը-տասնհինգ կազմակերպություններ դրսևորում էին բարի կամք, տարբեր բաներ էին ստեղծում «Արմթաբի» համար։ Կար այդպիսի մի շարժում։

-Իսկ «Արմթաբից» հետո ի՞նչ արտադրանք սկսեցիք թողարկել։

-«Արմթաբից» հետո շուկան անընդհատ արձագանքում էր, այդ թվում և սփյուռքը։ Պահանջարկ էին ձևավորում հեռախոսների համար։ Մենք մի քանի նախագծեր ունեինք, որոնք ավելի հեռավոր ժամկետների համար էին նախատեսված։ Սակայն որոշ փոփոխություններ տեղի ունեցան: Նախ, ընդհանուր համաշխարհային տեխնոլոգիաների շուկայում նոր միտումներ առաջացան: Երևի դուք էլ նկատել եք՝ հեռախոսները սկսեցին մեծանալ, իսկ թաբլեթները՝ փոքրանալ։ Արդյունքում սկսեցին առաջանալ ֆաբլեթներ (phablet), մենք էլ ստեղծեցինք միջին չափի սարքեր, որոնք փոխարինելու էին և՛ հեռախոսին, և՛ պլանշետին։ Միավորելով այդ նախագծերը, փորձեցինք առաջին հեռախոսը բերել շուկա, ինչը եղավ 2016 թվականի հունիսին։ Այս տարվա հունիսին լրացավ մեր արտադրած հեռախոսների՝ «Արմֆոնների» մեկ տարին։ Առաջին երեք ամսում մեծ էր ոգևորությունը, վաճառքի ծավալները կտրուկ բարձրացան, հետո իջան և, բնականաբար, ինչ-որ կայուն փուլի վրա կանգնեցին։ Այս պահին հիմնական խնդիրը ապրանքը գնորդին հասցնելն է: Օրինակ՝ բազմաթիվ նամակներ ենք ստանում Ռուսաստանից, եվրոպական երկրներից, ասիական, մերձավորարևելյան տարածաշրջաններից, մեծ մասամբ՝ սփյուռքից, որ ցանկանում են գնել հեռախոսը։ Բայց այն տրանսպորտային ծախսերը, որոնք կպահանջվեն հեռախոսները այդ երկրներ հասցնելու համար, բավականին բարձր են։ Հիմա մի քանի հարթակներ են ստեղծվում արդեն Հայաստանում, որոնք փորձելու են իրականացնել այդ բեռնափոխադրումը ոչ միայն մեզ, այլ նաև այլ հայկական կազմակերպությունների համար՝ հասցնելով հայկական ապրանքը տարբեր մեծ շուկաներ։ Մենք կփորձենք նրանց ծառայություններից էլ օգտվել։ Բայց դրան զուգահեռ, մի քանի երկրներում՝ Դանիայում, Շվեդիայում, Բելգիայում, Հոլանդիայում, Ֆրանսիայում, ԱՄՆ-ում, Կանադայում, Մեքսիկայում, Բրազիլիայում, Բոլիվիայում, Ռուսաստանում, Իրանում արդեն ունենք գործընկերներ, որոնց հետ բանակցություններ ենք վարում, անգամ փոքր խմբաքանակների փորձնական վաճառքներ ենք իրագործել։

-Ինչպես գիտենք՝ այլ տեսակի արտադրանք էլ ունեք՝ սմարթ-ժամացույցներ։ Դրանց մասին էլ կպատմե՞ք։ 

-Սմարթ-ժամացույցների առաջին խմբաքանակից հիմա շատ փոքր մաս է մնացել։ Այսօր ունենք ոչ միայն հեռախոսներ ու պլանշետներ, այլ նաև այլ նորարարական ապրանքատեսականի։

-Նշեցիք, որ սպառողները հիմնականում սփյուռքից են լինում կամ կապ են ունենում սփյուռքի հետ, իսկ ինչպե՞ս եք գտնում ձեր սպառողներին ներքին շուկայում։ 

-Մի քանի մեխանիզմներ կան. մենք օգտագործում ենք տարբեր սոցիալական հարթակներ, նաև տարբեր անձնական կապեր։ Բացի «Թի-Էս-Դի»-ից, մենք ունենք նաև «New Technology Education Fund», որն ուղղված է Հայաստանում տեխնոլոգիաների զարգացմանը, տեխնոլոգիական կրթությանը, երիտասարդներին տեխնոլոգիական ոլորտներում ներգրավելուն, և ունենք մի քանի նախագծեր, որոնք ուղղված են հայկական ՏՏ ոլորտը աշխարհին ներկայացնելուն։ Օրինակ, տեղի ունեցավ եվրոպական ավտոարշավ, որի ընթացքում 2015-2016 թվականներին եվրոպական մի շարք երկրներում միջոցառումներ կազմակերպվեցին, որտեղ ներկայացնում էինք մեր արտադրանքը։ Սկզբում մոտ քսան կազմակերպություն էր մասնակցում, այնուհետև միացան ևս քառասունը։ Այսօր ունենք մի նոր նախաձեռնություն, որը միտված է ընտրված տասնյոթ երկրներում Հայաստանի ՏՏ ներկայացուցչություններ ստեղծելուն. դրանք կգործեն դեսպանատներին կից և կներկայացնեն հայկական տեխնոլոգիական, գիտական, նորարարական արտադրանքը արտաքին աշխարհին։ Այստեղ նորից մենք կլինենք այդ ծրագիրն իրագործողը, բայց մեր ապրանքներին զուգահեռ այլ արտադրողները նույնպես հնարավորություն կունենան իրենց արտադրանքը ներկայացնելու։ Արդեն ներկայացուցչություններ ունենք հինգ երկրներում: «Թի-Էս-Դի»-ում ընթանում են թրեյնինգներ, երիտասարդ կամավորների խումբ է ձևավորված, որը մի քանի ամիս է՝ դասընթացներ է ացնում, որպեսզի հետագայում կարողանա օժանդակել այդ ծրագրին: Մի մասն էլ աշխատանք կստանա հենց այս ոլորտում։ Factory (39)

-Սմարթֆոնների և թաբլեթների շուկան թե՛ աշխարհում, թե՛ Հայաստանում, կարելի է ասել, արդեն ձևավորված է: Կան ուժեղ խաղացողներ, ինչպիսիք են՝ Samsung-ը կամ Apple-ը։ Ինչպե՞ս եք դուք կարողացել գտնել ու գրավել շուկայի ձեր բաժինը։ 

-Մեր բիզնես մոդելը միշտ էլ B2B-ն է եղել՝ բիզնեսը բիզնեսին։ Մենք փորձել ենք բավարարել կորպորատիվ հաճախորդի պահանջները, այսինքն՝ արտադրել կրթական ուղղվածության սարքեր, առողջապահական, էլեկտրոնային կառավարման, հյուրանոցների սպասարկման, ցանցային կազմակերպությունների համար, որոնք իրականացնում են վաճառքներ: Բայց նաև, ունեցել ենք մեր բրենդային խանութը, նախ՝ «Ռոսիա» մոլում, հետո արդեն «Դալմա Գարդեն» մոլում։ Մեր խնդիրը չի եղել մրցել այդ մեծերի հետ, այլ եղել է գրավելը այն փոքր տարածքը, որը կարելի է անվանել՝ «պատվիրատուի պահանջով»։ Պատվիրատու կարող են լինել, օրինակ, տելեկոմ օպերատորները: Դիտարկենք հայկական շուկայի օրինակով. մեր չորս օպերատորներից մեկը կարող է ցանկանալ մի սարք, որը պետք է վաճառվի փաթեթի հետ։ Օպերատորը տալիս է մեզ իր պահանջած չափանիշները, և դրանց համապատասխան՝ մենք ապահովում ենք առաջարկը։

Մեր հեռախոսները «Անդրոիդ» համակարգի վրա են հիմնված, հետևաբար, եթե համեմատեք մեր հեռախոսը այդ համակարգով աշխատող այլ բրենդների հետ, ապա կտեսնեք, որ մերը ոչնչով չի զիջում, և որոշ առումներով անգամ գերազանցում է դրանց։ Պարզապես մենք դեռ չենք հասել «միջազգային բրենդ» կարգավիճակին։

-Ասացիք, որ շատ դեպքերում «Արմֆոնները» տարբերվում են մրցակից բրենդներից լավ կողմերով։ Կասե՞ք՝ ինչ առավելություններ ունի «Արմֆոնը»։

-Լավագույն մոդելների պարագայում հեռախոսի ենթամասերը գնելիս մենք փորձում ենք ընտրել այնպիսի գործընկերներ, որոնք ունեն բարի անուն, օրինակ՝ կամերաների կամ ոսպնյակների արտադրության մեջ, կամ որոնք ավելի որակյալ մարտկոցներ են արտադրում, ավելի բարձր որակի էկրան են արտադրում… Այսինքն՝ օգտագործում ենք որակյալ ենթամասեր: Երբեմն, երբ «Արմֆոնը» համեմատում են գրեթե նույն բնութագրերն ունեցող այլ մոդելի հետ, հարց է առաջանում, թե ինչու է մերն ավելի թանկ: Ես էլ բացատրում եմ, որ մենք փորձում ենք որակի հաշվին գինը չիջեցնել։ Մեր հիմնական տարբերությունը դա է։ Մեր հեռախոսները հնչում են հայեցի, մեր հեռախոսների պաստառները հայերեն են, մեր հեռախոսները խոսում են հայերեն։ Փորձեցինք անգամ առաջինը շուկա բերել հայկական զանգեր. ինչպես է «զնգում» Կոմիտասը կամ Սայաթ-Նովան։ Հետագայում դա դարձրինք մի նոր հավելված, որը կոչվում է «Paroonak»: Դրա մեջ, զանգերից բացի, մտան նաև այլ ֆունկցիաներ՝ ֆոտո, վիդեո։ Այն կարող եք արդեն ներբեռնել թե՛ «iOS», թե՛ «Android» համակարգերի համար։

- Հայաստանում ի՞նչ աջակցություն է ցուցաբերում կառավարությունը, ի՞նչ արտոնություններ են տրվում հատկապես հիմա, երբ ՏՏ ոլորտը համարվել է կարևորագույններից մեկը մեզ համար։ 

-Մենք հիմա գտնվում ենք ազատ տնտեսական գոտում և որպես դրա շահագործող՝ ունենք որոշակի արտոնություններ։ Ուրիշ դեպքերում մեծ հոգեբանական և այլ աջակցություն ենք ստանում պետական տարբեր մարմիններից, օրինակ՝ տարբեր միջոցառումների ժամանակ կիրառական նշանակության համար կամ որպես նվեր մեր սարքերն են ձեռք բերում։ Չնայած դա չի հասնում շատ մեծ ծավալների, բայց կա որոշակի տենդենց, այսինքն՝ այդ օժանդակությունը մենք զգում ենք։ Եթե պիտի նվիրեն կոնյակ, նվիրում են նաև «Արմֆոն»։

-Դուք նշեցիք, որ արդեն հարյուրից ավելի աշխատողներ ունեք։ Հաշվի առնելով, որ Հայաստանում զարգացած տեխնիկական արտադրություն չունենք, որտեղի՞ց եք գտնում մասնագետներ։ 

-Մենք ունեցել ենք հիմնական թիմը՝ կորիզը, որ կազմված էր մինչև յոթ անդամից։ Հետո այդ մարդիկ աշխատել են ուսանողների հետ, որոնք հիմա արդեն մեր աշխատակիցներն են։ Մենք նրանց զարգացրել ենք տարբեր նախագծերով։ Այսինքն՝ սա եղել է նրանց թե՛ առաջին գործատուն, թե՛ առաջին փորձը։ Շատ դաժան ճանապարհ ենք անցել, որովհետև նրանք չունեին թե՛ աշխատանքի կազմակերպման, թե՛ ինչ-որ պրոցեսների կառավարման փորձ։ Սկզբում բավականին դժվար էր, բայց դա էլ մեր սկզբունքն էր, որ միասին աճենք։ Մեր կարգախոսն է՝ «We rise by lifting others» («Մենք աճում ենք՝ ուրիշներին բարձրացնելով»)։

-Նշեցիք, որ ունեք նաև New Technology Education Fund։ Ինչպե՞ս եք օգտագործում այն ձեր գիտահետազոտական աշխատանքում։ 

-Մենք մի ամբողջական օրգանիզմի ձևով ենք աշխատում, իսկ դա մեր այն բլոկն է, որն ամեն օր աշխատում է։ Ֆոնդի շրջանակներում մեր «Մերգելյան» ակումբը, որը գործում է ամեն երեքշաբթի և հինգշաբթի, ունենում է հյուրեր, անում ենք տարբեր ֆորմատների քննարկումներ: Հիմնականում երիտասարդներ և ուսանողներ են գալիս, շատ բան են սովորում թե՛ միջավայրից, թե՛ հյուրերից, թե՛ մեզանից։ Եվ սա ֆոնդի ընդամենը մի ծրագիրն է։

-Կպատմե՞ք մի քանի այլ ծրագրերի մասին։

-Ծրագրերից մեկը ավտոարշավն է, որն իրականացվել է մի քանի եվրոպական երկրներում։ Ունեցել ենք ծրագիր, որն Արցախում ենք իրականացրել։ Նորարարական գաղափարների արագացման ծրագիր է եղել։ Այսօր էլ Արցախում ունենք ներկայացուցիչ, որն առանձին ծրագիր է ներկայացնում, այնտեղ ակտիվ է պահում երիտասարդների կապը գիտական, ստարտափ միջավայրի հետ։ Արցախում երեք ծրագրեր բիզնես զարգացման առումով օժանդակություն ստացան, արդեն ընթացքի մեջ են։ Օգնել ենք դպրոցական օլիմպիականների, որոնք գնացել են ներկայացնելու Հայաստանը։ Նույնիսկ եղել են դեպքեր, որ նրանցից ոմանք չէին հաղթել հանրապետական փուլը, բայց մեր օժանդակությամբ մեկնեցին, բերեցին արծաթե մեդալներ։ Հիմա մաքուր տեխնոլոգիաների ոլորտում ծրագիր ունենք, որտեղ նոր գաղափարներ ենք ընդունում։ «Մերգելյան» ակումբից բացի, ունենք նաև «Junior Մերգելյան» ակումբ, որտեղ աշխատում ենք ավելի փոքր տարիքային խմբի հետ։ Նաև ունենք ծրագիր, որը կոչվում է «TSD Games», դրանք թե՛ սպորտային, թե՛ ինտելեկտուալ, թե՛ մի շարք այլ կոմպոնենտներից բաղկացած խաղեր են։

Մենք բաց ենք, եթե որևէ մեկն ունի գաղափար, նա կարող է գալ այստեղ, մենք կգտնենք համագործակցության տարբեր ձևաչափեր, որ նրա հեղինակային իրավունքը չոտնահարվի, համաձայնվի կիսվել իր գաղափարով։

-Ի՞նչ հետագա պլաններ ունեք, ինչպե՞ս եք պատկերացնում կազմակերպության զարգացումը։ Ի՞նչ նոր արտադրատեսակներ եք առաջարկելու։

-Այն ուղղությունները, որոնք կան, կպահպանվեն։ Ավելի շատ կենտրոնացում կլինի նորարարական արտադրանքների վրա։ Հիմա արդեն ունենք մոտ տասը նախագիծ, դրանք պետք է անցնեն մի քանի փուլերով։ Նախ պետք է հասկանանք այդ արտադրատեսակների զարգացման բիզնես մոդելները, հասկանանք, որքանով դրանք մրցունակ կլինեն շուկայում, հետո արդեն նախատիպի նմուշներ ստանանք, հասկանանք դրանց շուկա գնալու մարտավարությունը։

Զուգահեռ կշարունակվեն այն ծրագրերը, որոնք ուղղված են նոր գաղափարներից նոր արտադրանք ստանալուն։ Տարբեր երկրների հետ կապը կընդլայնվի ոչ միայն հանուն մեր արտադրանքի վաճառքի, այլ ընդհանրապես՝ հայկական ՏՏ-ի վաճառքի։ Մենք նաև այցեքարտ ենք հանդիսանում, երբ ցույց ենք տալիս որոշակի տեխնոլոգիաներ, որոնք Հայաստանում են ստեղծվել, արդեն բանակցային գործընթացը սկսում ենք ոչ թե «զրո-զրո» հաշվով, այլ որոշ առավելությամբ։ Դա մեծ նշանակություն ունի թե՛ հոգեբանական, թե՛ քաղաքական, թե՛ մարքեթինգային առումներով։

Մենք փորձելու ենք նաև ընդլայնվել՝ փոքր գաղափարներից ստանալով փոքր միավորներ, դրանք էլ իրենց հերթին կվերածվեն փոքր կազմակերպությունների, որոնք էլ այդ արտադրանքները շուկա մտցնելով՝ նույնպես կշարունակեն մեծանալ։ Արդեն ունենք երկու-երեք նման ձեռնարկություններ, ճիշտ է՝ դրանք դեռ շատ մեծ աշխատակազմեր չունեն, բայց անկախություն ունեն։

Իհարկե, կա նաև «Made in Armenia» գաղափարը, և մենք ամեն կերպ այդ գաղափարը խրախուսում ենք։ Արդեն նման ցուցահանդեսներ են կազմակերպվում, որտեղ մարդիկ կարող են ծանոթանալ, ստանալ ինֆորմացիա հայկական արտադրանքի մասին։ Այսինքն՝ հասարակությանը հասնելու այդ սխեմաներն ենք վերցնում։

-Ի՞նչ եք կարծում, Հայաստանում կա՞ այն պոտենցիալը, թե՛ մարդկային ռեսուրսների, թե՛ այլ ոլորտներում, որ կարող է զարգացնել ՏՏ ոլորտը։ 

-Այո, իհարկե կա։ Ինժեներական կամ մաթեմատիկական մտածելակերպ հասկացություն կա, որը գենետիկայով ունենք, այսինքն՝ մեզ պետք է այն բացել, զարգացնել։ Մենք արդեն այս ընթացքում ունեցել ենք շատ կամավորներ, տարբեր տեսակի պրակտիկա անցնողներ, այստեղով երևի անցել են 300-400 մարդ, պայծառ մարդիկ։ Չկա երկրորդ կարծիք, միանշանակ ունենք պոտենցիալ։ Բայց պետք չէ քչով բավարարվել, հատկապես՝ երիտասարդներին։ Եթե ունես որևէ գիտելիք, պետք է ամբողջ կյանքում շարունակես սովորել և զարգացնել ունեցածդ։ Եթե դու որևէ ոլորտում ես, ու վեց ամիս մի նոր բան քո ոլորտում չես կարդացել, մի նոր բան չես սովորել, դու արդեն մրցունակ չես լինելու։ Իսկ հիմա արագությունները մեծ են։ Կար ժամանակ, երբ դու կարող էիր երկու տարի մրցունակ մնալ, բայց հիմա անգամ վեց ամիսն է շատ ասված։ Հիմա ամեն ինչ շատ արագ է փոխվում, պետք է դինամիկ լինել և միշտ առաջ նայել։

Լուսանկարները տրամադրեց Թի-Էս-Դի ընկերությունը

Հարցազրույցը վարեցին Լիլիթ Կարապետյանը և Դիանա Շահբազյանը

Դեպի խաղը, միսիս Հադսոն, դեպի խաղը

Screen Shot 2017-07-27 at 4.47.40 PMԼոնդոնի հերթական անձրևոտ երեկոներից մեկն էր: Նստած իմ բազկաթոռի մեջ, ծխելով ծխամորճս՝ թերթում էի ֆեյսբուքիս նորությունների շարանը: Հավատարիմ ընկերս՝ բժիշկ Վաթսոնը, նստած էր իմ առջևում. իր բժշկական սերիալներից էր նայում: Վաղուց ոչ մի հետաքրքիր բան մեզ հետ չէր կատարվել, անհետաքրքիր, գորշ օրերից իմ օրգանիզմն արդեն զզվել էր: Ինձ գործ էր պետք: Վաթսոնն ուշադրություն չէր դարձնում վրաս, անգամ բուխարու վառ կրակը չէր շեղում նրա ուշադրությունն իր հեռախոսի էկրանից: Բայց շուտով ֆեյսբուքը կարողացավ ինձ օգտակար լինել, երբ տեսա այդ հայտարարությունը: Գրված էր, որ իմ մասին ինչ-որ նոր կայք է բացվել, ու էլի մի քանի տող բան, որը, ես իհարկե չկարդացի, այլ միանգամից բացեցի կայքը: Հայտնի պրոֆիլս դիմավորեց ինձ: Տրամադրությունս կտրուկ բարձրացավ, կայքի նկատմամբ հետաքրքրությունս ցրեց գործի պակասից առաջացած վատ մտքերը: Սկսեցի թերթել կայքի բոլոր բաժինները, երբ մի պահ քարացա: Այնտեղ իսկապես հետաքրքիր գործ կար: Բաժիններով առանձնացված էին գործերը, որոշները պարզից էլ պարզ էին, իհարկե, ոչ ձեզ համար, իսկ որոշներն իսկապես հրաշալի էին՝ իսկական ծննդյան նվեր: Շտապեցի pdf տարբերակով ներբեռնել գործը, որ երկար մտորեմ: Ամեն մի նոր գործ տեսնելիս արյունս եռում էր. մասնագիտական հետաքրքրասիրություն, ինչ արած:

-Իմ կյանքը նորից վերաիմաստավորվեց,- բացականչեցի ես, այս անգամ արդեն գրավելով Վաթսոնի ուշադրությունը:

-Գործ ես գտել, ի՞նչ է,- ծածուկ հետաքրքրությամբ հարցրեց նա: Վերջերս նրա կլինիկայի գործերը սարսափելի վատ էին գնում: Նա, իհարկե, չէր խոստովանում, բայց անդադար թերթերը փորփրելն ու իր հիվանդներից չխոսելը հենց դրա մասին էին վկայում:

-Այո, բարեկամս, և ոչ միայն մեկը,- տեղիցս վեր ցատկեցի ես ու նրան նետեցի իր վերարկուն,- չի կարելի նստել տանը, երբ Լոնդոնում այսպիսի բաներ են կատարվում:

Լոնդոնի անձրևներն ու մշտական խոնավ եղանակն այլևս ինձ չէր անհանգստացնում: Ես գործ ունեի: Խաղն սկսված է:

Հ. Գ. Ուզո՞ւմ ես հետևել իմ՝ անկրկնելի խուզարկու Շերլոկ Հոլմսի և իմ անբաժան ընկեր բժիշկ Վաթսոնի արկածներին արդեն հայերենով, այցելիր http://www.holmes.am կայքը, գտիր նոր գործեր, բարեկամս, ու անցիր գործի: Կայքում նույնիսկ աուդիոգործեր էլ կարող ես գտնել, եթե սիրում ես, որ գործը քեզ անձամբ են պատմում: Կարող ես սկսել բացահայտել քո շուրջը թաքնված առեղծվածները, իսկ երբ հայտնվես փակուղում, նամակ գրիր ինձ, ես անպայման կօգնեմ քեզ: Հասցեն անփոփոխ է՝ Բեյքր սթրիթ, 221 Բ, անունը՝ Շերլոկ Հոլմս:

milena khachikyan

Երկրորդ կո՞ւրս

Մտնում եմ ֆեյսբուք: Առաջինը, որ պատիս հայտնվում է, ծանուցումն է այն մասին, որ Նորայրը փոխել է կուրսի խմբի անունը. ժուռնալիստիկայի ֆակուլտետ. երկրորդ կուրս: Երկրորդ կո՞ւրս: Բայց հաստա՞տ երկրորդ:

Դե հա, քննական շրջանում ժամանակը անվերջ էր թվում: Դա այն շրջանն էր, երբ մենք պարզապես դադարել էինք նկատել մարդկանց ու իրերը, որ պտտվում էին մեր շուրջը, և բաց էինք թողնում այն, ինչ կատարվում էր մեզնից դուրս, որովհետև այդ նույն անվերջ ժամանակը արի ու տես՝ չէր հերիքում մեզ: Իսկ այսօր արդեն՝ երկրորդ կուրս: Երկրո՞րդ:

Դրա պատճառով է, որ այսօր Մոնիկան ինձ գրում է ՝ առաջին կուրսում միասին նկարվել չհասցրինք, ու ես հանկարծ տխրում եմ. ախր, ո՞նց կարող էինք չհասցնել:

Ու հանկարծ հասկանում եմ, թե այդ առաջին կուրսը, չնայած իր բոլոր թերություններին, ինչքան ճիշտ դասավորվեց իմ կյանքում ու ինչքան ճիշտ դասավորեց մարդկանց այնտեղ:

Որովհետև, եթե մի տարի առաջ ես Հայարփիին միայն անունով գիտեի (դե հա, նա այդպես էլ չիմացավ, որ սեպտեմբերի մեկին իրեն գտնելու հույսով ես մոտեցա առաջինն ինձ պատահած ակնոցով կուրսեցուս ու վրիպեցի), ապա այսօր նրանից ձեռագիր նամակ եմ ստանում, ուր նա գրում է՝ ուզում եմ՝ քեզ չկորցնես երբեք էս անհասկանալի աշխարհում:

Եվ եթե մի տարի առաջ Լուսինը հավատում էր, որ մենք միասին կանցնենք այդ աշխարհում մեզ սպասվող բոլոր փոսերի միջով, ապա այսօր մնացել է միայն չգրելուն հաղթենք, ու սա երկուսիս էլ վերաբերում է:

Բայց կարևոր է նաև կարոտներին հաղթելը, որոնք դեռ ամիսներ պիտի տանջեն, համենայն դեպս, գոնե ինձ, որովհետև, ես, ախր, իսկապես կարոտել եմ:

Աստղի, Նորայրի, Մարիամի, Ռուբենի ու Մհերի հետ բանավեճի խաղերին պատրաստվելն եմ կարոտել, ու թե ինչպես էինք անուն որոշում մեր թիմի համար:

Եզրափակիչ խաղն եմ կարոտել, ու այն, ինչ կատարվեց դրանից առաջ ու հետո:

Ու այն, ինչ դեռ պիտի կատարվի:

Կարոտել եմ իմ ու Աստղի նստարանը, որտեղ մենք սովորեցինք մեկս մյուսիս նախ մխիթարել, ապա հուսադրել, հետո նաև ոգևորել, նույնիսկ այն ժամանակ, երբ ամեն ինչ կորած էր, ու աշխարհում ամեն ինչից առավել ինչ-որ պահի հենց մեզ էլ հավատացինք:

Կարոտել եմ Նորայրի լուսավոր մտքերը մեզ սպասվող նույնքան լուսավոր ապագայի մասին, որոնք ամենամեծ մոտիվացիան են այն ճանապարհի, որ պիտի անցնենք բոլորով միասին:

Կարոտել եմ Մարիամի խրատները այն մասին, որ քննություններից ավելի կարևոր է ապրելը այնպես, որ հետո հիշելու շատ բան ունենանք:

Ռուբենի լավատեսությունն եմ կարոտել, ով ճիշտ պահին ճիշտ տեղում հիշեցնում է ինձ միշտ, որ կյանքը խայտառակ սիրուն է:

Շահգալդյանին եմ կարոտել, ում խոսելով է միայն անգլերենը սիրուն ինձ համար, թեպետ ինքը այդ մասին ոչինչ չգիտի:

Հասմիկին եմ կարոտել, ում մոտ անգլերենի ժամերին գրականության գիրք տեսնելիս միշտ ուրախանում էի:

Սոֆիի ժպիտն ու Նանեի ծիծաղն եմ կարոտել:

Մարիի երգելը, Մարիամի կիթառն ու Կարենի նվագելը:

Ասպրամի բարբառն եմ կարոտել, թեպետ դրանից հաճախ գլուխ չեմ հանում:

Կենտրոնականի էն սիրուն ծառը, գրադարանի վերջին սեղանը:

Ընկեր Մենեմշյանի, ընկեր Պետրոսյանի դասերն եմ կարոտել:

Երկրագրության դասախոսին, Մարինա Պավլովնային:

Չարենցի դահլիճն եմ կարոտել, դաշնամուրը, 409 լսարանը:

Բուֆետը… Չէ, բուֆետը չեմ կարոտել:

Մուրուգանի պայծառափայլ մտքի թռիչքից ոգեշնչված

Ասում եմ՝ քեզ հեչ չե՞ն անհանգստացրել Հինդուի բնակիչները: Հիմա կասես՝ Հինդուն ո՞րն ա, ի՞նչ բնակիչ: Չէ մի՝ Մոզամբիկի ծառերը: Ու դու էդպես էլ ասում ես: Դե, քո մեջ խոսում ա «չեղած տեղից գոնե ինչ-որ բանից պիտի բողոքեմ» հայի ներքին ձայնը։ Գիտես՝ էնպես չի, որ գիշերը չեմ քնում, կամ էլ ապագայում պատրաստվում եմ «Փրկենք Հինդուի բնակիչներին» խորագրով միջոցառում կազմակերպել ու հիմնադրամ բացել, դե բայց, իմ մեջ էլ ներսից էն հայն իր խոսքն ասում ա մեկ-մեկ։

Ես գիտեմ, որ դու ավելի ահավոր բաներ էլ լսած կլինես, բայց մեկ ա՝ պիտի գլուխդ տանեմ էս մեկով: Մի քանի օր առաջ ի՞նչ կարդամ, որ լավ լինի, ուրեմն՝ Հինդու գյուղում (Հարավային Աֆրիկա) ավանդույթ կա, չէ, ավելի ճիշտ՝ «տոն»: Համաձայն էդ… Ցե՞ղ ասեմ, թե՞ ազգ՝ չգիտեմ, մի խոսքով՝ համաձայն իրենց կանոնների՝ տոնի ընթացքում մարդու լեզվի միջով փայտ են անցկացնում՝ ծայրերին էլ կիտրոններ դնում։ Ընթացքը լավն էր, չէ՞: Բա՜ որ խորհուրդն իմանաս: Էս մարդասիրական տոնը հինդուցիները կատարում են ի պատիվ Մեծն Մուրուգանի: Մուրուգան՝ (գովազդի աղջկա ձայնով կկարդաս՝ հնչեղ) գյուղում հայտնի էր նաև Կարտիկեա, Սկանդա, Սուբրահմանյա և այլ ոչինչ չասող մի շարք մականուններով: Ցավոք, Հինդուի պատերազմի աստված Մուրուգանը, որ գյուղի դևերի «հախից գալիս էր»՝ լեզվի մեջ փայտ մտցնելով, այլևս չկա: Ու փառք Աստծո: Չէ, բայց ինձ ասեք՝ տեսնեմ, որ Մուրուգանի տխմարությունը չկրկնեն, կնստի մի մութ անկյունում աղի արտասուք կթափի, հա՞:
Բայց սա դեռ ամենը չէ: Ուրեմն՝ կարդում էի ամենատարօրինակ ավանդույթների թոփ տասը: Ու նյութի հեղինակն էս «գթառատ ու սրտահույզ» ավանդույթը ներկայցնում է տասներորդ տեղում՝ էն դեպքում, երբ առաջին հորիզոնականում իսպանացիների «լոլիկային հարվածների» ավանդույթն էր: Մտածում եմ՝ նյութի հեղինակը, հավանաբար, հինդուցի ա: Միայն իրենց տեսանկյունից լոլիկով իրար հարվածելը փայտը՝ լեզվի միջով անցկացնելուց արտառոց կլիներ:
Հա, ինձ համարիր տարօրինակ էսքանից հետո, որ քեզ համար ավելի կարևոր հարցեր բարձրացնելու փոխարեն դրել ու Հինդուի «Թաիփուսամ» տոնի մասին եմ պատմում։ Դե, բայց եթե ներսիդ բողոքող հային դնես մի կողմ, դու էլ սա մարդկային առումով ստորություն կհամարես։ Առնվազն քնաթաթախ ա եղել մեր Մուրուգանը: Յոթ միլիարդիցդ գոնե մեկն ինձ կբացատրի՞… Մտածում ես՝ ասելու եմ էդ գրողի տարած փայտը մտցնելու սարսափելի անհասկանալի սովորության իմաստային կո՞ղմը… Չէ, չէ, նյութի հեղինակի սթափության աստիճանն ինձ ավելի ա հուզում:
Ներսիդ հային էլ թողնես միայն մտորի՝ ի՞նչ ճաշ էր եփել կողքի հարևանը, քննարկի ներքևի հարևանի աղջկա չկայացած նշանդրեքը, վերևինն էլ՝ դե անտաղանդ ջութակահար ա: Էհ, ի՞նչ անենք, կարևորը՝ լեզվիդ միջով փայտ չեն անցկացնում հանուն Մուրուգանի հոգու հանգստության: