eva khechoyan

Պատմություններ օվկիանոսի այն կողմից. մաս 3

-Եվ ջա՞ն, ո՞նց ես, հարմարվե՞լ ես, կարոտո՞ւմ ես տնեցիքին:

Դե, գիտեք, սուտ կլինի, որ վշտահար դեմով, Կլայդերմանի երաժշտության ուղեկցությամբ ասեմ. «Չես պատկերացնի, թե ոնց եմ կարոտել մամայիս, պրյամ դա սլյոզ…»:

Թող ներեն ինձ իմ տնեցիք, բայց իմ կարոտը դրա նման չի:

Ես ամեն իրիկուն մամայի ձեռքին կրեմ քսելն եմ կարոտել: Դե, էդ էլ մեր ընտանեկան սովորությունն է: Մաման կնստեր բազկաթոռին, ես էլ կնստեի կողքին, մի խորը շունչ կքաշեի, կսկսեի մատների հետ խաղալ, մի ժամ, երկու ժամ, կարևոր չէր, որ ձեռքերը արդեն չորացել են, մենք դեռ խոսելու բան ունեինք:

Մեր տիկին Սուսանի խաչապուրիներն եմ կարոտում: Էն տնական պանիրով, կարագով: Էն որ, դպրոցից գալիս ես, դուռը բացում, տաք, համով գոլորշին շնչու՜մ… Անդաստիարակի նման, առանց ձեռքերդ լվանալու, կոշիկներով մտնում ես ներս, քեզ վառելով վերցնում ես տաք խաչապուրին, ու «խը՜րթ…»: Այ, կարոտելու բան եմ ասել:

Պապայի ձեռքերն եմ կարոտել, էն որ միշտ կամ մեղուներն են կծած լինում, կամ էլ գործ անելուց վնասված են: Թե ոնց է հարմարեցնում՝ ես էլ չգիտեմ:

Ինչքան էլ անսպասելի լինի՝ Սարգսի՝ տան մեջ անիմաստ թափառելն եմ կարոտել: Էն որ դաս պիտի անի, բայց հավես չունի, ու սենյակից սենյակ է գնում, համ ծարավ է, համ սոված, համ ատամն է շարժվում, համ փորն է ցավում… Մի խոսքով… Ծանր է խեղճի վիճակը… Մաման էլ անխղճորեն կասի .«Հը՞, տղա ջան, էլի մոլորվե՞լ ես»:

Ծիծաղս զսպելով կնայեմ մամային, մաման էլ իրեն զսպելով նշան կանի, որ չծիծաղեմ…  Դե, որ չմատնենք մեզ:

Անգելինայի հետ անկեղծ զրույցներն եմ կարոտել, երբ հարցնում էի.

-Անգելինա, ինչի՞ ես սիրում ինձ:

Ինքն էլ ի՞նչ ասի՝ լավ լինի:

- Որովհետև դեմքերդ ու աչքերդ ու ոտքերդ սիրուն են:

Դեմքերդ… Էրեխեն մի բան գիտի, որ ասում է: Իր դեմքի մասին միշտ եզակիով է խոսում, բայց եթե մեծերի մասին է խոսում՝ միշտ «դեմքեր»:

«Ջանիկ կլուբն» եմ կարոտել: Կհիշեք երևի, Ջանիկ պապի ղեկավարությամբ, ավտոտնակում հիմնադրված կենտրոնը, որտեղ հավաքվում են թաղամասի մեծերը՝ նարդի կամ շախմատ խաղալու:

Հետո մի հետաքրքիր կարոտելու բան. ինչ եկել եմ՝ լվացք չեմ տեսել, մի տեսակ տխուր ա, է: Լվացքներին նայելը ամենահետաքրքիր զբաղմունքներից մեկն է, երբ նստում ես պատուհանի մոտ, ու մտքում վերլուծում կողքի շենքում փռած որևէ լվացքի տրամաբանական հաջորդականությունն ու անտակտ կամ ճիշտ գունային համադրությունը: Լվացքն արվեստ ա, է, ամենայն լրջությամբ:

Մեր վերևի հարևան Սվետ տատիին ամեն օր շենքի դիմաց բարև տալուն եմ կարոտել: Էն Սվետ տատին, որին փոքր ժամանակ «Բանան տատիկ» եմ ասել: Թե ինչ հիմքեր եմ ունեցել դրա համար, ես էլ չգիտեմ…

Էս էլ իմ կարոտի մասին:

Ուշ լինի, մաքուր լինի

Լուսանկարը՝ Լիլիա Ապրեսյանի

Լուսանկարը՝ Լիլիա Ապրեսյանի

10 օր հարազատ գյուղից բացակայելուց հետո հասկանում ես, որ դու գյուղիդ խանգարում էիր, որ սայլը տեղից շարժվեր: Ոտքս քաշել եմ, թե չէ, գյուղում դրական տեղաշարժեր են կատարվում:

Երկար ճանապարհից հոգնած, ջարդված հասնում եմ տուն ու տան դիմաց մի մեծ քարակույտ ու աշխատող մեքենաներ եմ տեսնում: Պատկերացնո՞ւմ եք՝ վերջապես որոշել են, որ պիտի երեք տարի առաջ վնասված ջրագիծը նորոգեն, ու երեք տարի անընդմեջ կեղտոտ ջրից օգտվող մարդկանց մաքուր ջուր մատակարարեն: Էն աստիճանի զարմանալի է, որ չեմ կարողանում հավատալ: Բայց մի վատ կողմ էլ կա. գլխավոր ճանապարհը փակ է, ու ժողովուրդը ստիպված պտտվում, գնում երկրորդական ճանապարհով է անցնում, չնայած՝ թող գնան, որ երկրորդական ճանապարհների վրա ապրող մարդկանց «ղադրը» իմանան: Մենք երկրորդական ճանապարհին չենք, բայց «սերտ» առնչություն ունենք:

Լուսանկարը՝ Լիլիա Ապրեսյանի

Լուսանկարը՝ Լիլիա Ապրեսյանի

Գիտեք՝ հե՞շտ է երեք տարի Եգորանց աղբյուրից կամ տատիկենց տնից ջուր բերելը:

Հա, մի բան էլ ասեմ. երբ երեք  տարի առաջ էդ ջրագիծը վնասվեց, եկան, ճանապարհը քանդեցին, ու գլխավոր ճանապարհի էդ հատվածի մեծ մասը մնաց քարերով լցված, մեքենաներին էլ շատ քիչ տեղ էր մնում անցնելու համար, մի անգամ էլ նույնիսկ ավտովթար եղավ: Ես շատ էի ուզում էս թեմայով գրել, ուղղակի տանը չէին թողնում, բայց քանի լավ բան են անում, էլի՞ չգրեմ:

Լավ, տեսնենք՝ վերջն ինչ է լինելու:

Nane Eghiazaryan

Առաջին շաբաթը

Երբեմն-երբեմն մոռանում ենք, որ փոքր ենք եղել: Մոռանում ենք, որ դեռ անցյալ տարի ամբողջ հոգով ուզում էինք դպրոցն ավարտել, իսկ հիմա՞: Հիմա՝ ճիշտ է, դեռ 11-րդ դասարանում ենք, բայց արդեն հասկանում ու գնահատում ենք այն օրերը, որ անց ենք կացնում դպրոցում:

Դպրոցում մի փոքր զբոսանք կատարելուց հետո հասկանում ես, որ էլ չես կարող մեծ միջանցքներով ընկերներիդ հետ «բռնոցի» խաղալ, էլ չես կարող ասել, թե տետրը մոռացել ես տանը, որովհետև տնային աշխատանքը չես գրել, քանի որ հասկանում ես, որ ուսուցիչն էլ է քեզ նման դպրոց գնացել:

Իսկ ինչպե՞ս եմ սովորել գրել: Այս հարցը ես ինձ տվեցի այն ժամանակ, երբ փորձում էի եղբորս օգնել թեք գծեր գծել: Հետո նայելով նրա առաջին «գլուխգործոցներին»՝ հասկացա ու միևնույն ժամանակ զարմացա, որ փոքր տարիքում միգուցե նաև դժվարացել եմ թեք գիծ գծել:

Առաջին դպրոցական շաբաթն է, ու դու պատկերացնում ես, որ ինչպես նախորդ տարիներին, այս տարի էլ, միգուցե, ուսուցիչը դասարան մտնելուց հետո մի ամբողջ դասաժամ քննարկի քո ու դասընկերներիդ ամառային արձակուրդները, բայց դրա փոխարեն` մի փոքր երկխոսությունից հետո հանկարծ հայտնվում ես գրատախտակի մոտ, տետրերիդ առաջին էջերը լցնում նոր նախադասություններով, ու առաջին ժամն ավարտվելուց հետո գրատախտակի վրա արդեն հայտնված են լինում նոր երկրաչափական գծագրեր ու նոր բանաձևեր, որոնցով արդեն հաջորդ ժամին դու պետք է լցնես գրատախտակի դատարկությունը:

Հիմա, երբ ասում են՝ դպրոց, առաջին հերթին ոչ թե պատկերացնում ես ձանձրալի դասեր, ոչ այնքան սիրելի դասաժամեր, այլ միանգամից մտաբերում ես հարազատ դարձած դասընկերներիդ, ուսուցիչներիդ, որոնց արդեն մեկ-երկու տարի հետո միգուցե էլ չհանդիպես, դասղեկիդ, որ ամեն հարցում քեզ աջակցում է, ու երբ խորհրդի կարիք ես զգում՝ օգնության հասնում:

Ինչ շուտ մեծացանք: Իսկ եթե աչքս մի անգամ էլ թարթեմ ու նույն մտքերով հայտնվեմ արդեն ոչ թե դպրոցի դասարաններից մեկում, այլ համալսարանի լսարաններո՞ւմ, կամ էլ աշխատասեղանի մոտ նստա՞ծ:

arxiv

Եթե ես լինեի կրթության նախարարը

Ահա թե ինչ էին ուզում փոխել երեխաները կրթական համարգում տասը տարի առաջ: Հետաքրքիր է՝ ի՞նչ փոփոխություններ կիրականացնեին այսօրվա երեխաները, եթե լինեին կրթության նախարարը: 

***

Կարո՞ղ եք ասել՝ ինչու եմ ես դպրոցական ամիսներին նիհարում, իսկ արձակուրդներին՝ գիրանում: Ահա պատճառը: Երկուշաբթի առավոտյան ժամը 8:00-ին հազիվ արթնանում եմ, արագ պատրաստվում և չեմ էլ հասցնում մի բան ուտել: Ծնողներս նախաճաշիկի համար որոշ գումար են տալիս, բայց ասա՝ օգտագործո՞ւմ եմ այդ գումարը… Իհարկե՝ ոչ; Հիմա ես դա էլ կբացատրեմ. վայրկյանները հաշվելով սպասում եմ, թե երբ է զանգը տալու: Վազելով երկու հարկ ներքև եմ իջնում, որ բուֆետից մի բան առնեմ, բայց առնո՞ւմ եմ արդյոք…

Դպրոցի կեսը բուֆետում է: Մինչև հերթս հասնում է, արդեն զանգը տված է լինում:

Իմ ընկերներից մեկն առաջարկեց ինձ այս մեթոդը. ուրեմն, եթե ցանկանում ես մի բան ուտել դպրոցում, պետք է 5 րոպե առաջ դուրս գաս դասից՝ ինչ-ինչ պատճառով և գնաս բուֆետ, որ հանգիստ, կուշտ-կուշտ ուտես:

Իսկ բժիշկն ասում է. «Երեխաներ, պետք է կամաց ուտել, երկար ծամել, փոքրիկ կտորներ դնել բերանը և անպայման ուտելուց առաջ ձեռքերը լվանալ»: Լավ, հասկացա, բայց 5 րոպեում կարելի՞ է այդ ամենը անել:

Եթե ես լինեի կրթության նախարարը, այսպիսի օրենք կհրապարակեի, որ դպրոցի յուրաքանչյուր հարկում բուֆետ լինի, յուրաքանչյուր բուֆետում 3 վաճառող, բուֆետում պետք է լինի ուտելիքի մեծ տեսականի, տիրի կատարյալ մաքրություն:

Եթե այսքանը լինի դպրոցի բուֆետում, ամեն երեխա գոհ կլինի իր քաշից:

Գարուն Պարտագճյան

***

Մեր դպրոցի ամենամեծ պրոբլեմը, իմ կարծիքով, դասամիջոցների կարճ տևելն է: Մենք չենք հասցնում մեր կարիքները բավարարել 5 րոպեի ընթացքում: Մինչև դասավորում ես նախորդ դասի դասագրքերը, տեղավորում, դուրս ես գալիս ջուր խմելու, կամ գնում ես բուֆետ, կամ էլ ուզում ես կրկնել հաջորդ դասը, զանգը տալիս է: Եթե ես լինեի կրթության նախարար. կերկարացնեի դասամիջոցները:

Տիգրան Հակոբյան

***

Դպրոցում հենց առաջին ժամին հիշեցի, որ մեր դասարանի Մարիամին դասի տեղը սխալ եմ ասել: Բախտս բերել էր, որ քիմիան 5-րդ ժամին էր: Անհամբեր սպասում էի զանգը տալուն, որ ասեի դասի ճիշտ տեղը: Զանգը տվեց, ներս մտավ տնօրենը: Պետք է հանդես կազմակերպեինք, ամեն դասարանից 5 հոգի պետք է մասնակցեր: Մինչև որոշեցին, զանգը տվեց: Ինքս ինձ ասացի. լավ, մյուս դասամիջոցին կասեմ: Բայց մյուս դասամիջոցն էլ օգտագործվեց ուսմասվարի կաբինետ գնալու համար: Էլի չհասցրեցի: Հետո դասղեկը եկավ ներկա-բացակա անելու: Այդպես մինչև 6-րդ ժամ, 6-րդ ժամից հետո Մարիամը մոտեցավ ինձ և ասաց.

-Հը՞, բան էիր ասելո՞ւ:

-Ուզում էի ասել, որ քիմիայի տեղը սխալ եմ ասել:

-Իմացա, արդեն «2» եմ ստացել:

Եթե ես լինեի կրթության նախարար, կերկարացնեի դասամիջոցները:

Ռիմա Տոֆանյան

***

Զանգը հնչեց: Դասարան մտավ գրականության ուսուցչուհին ու սկսեց բացատրել նոր դասը: Նա պատմում էր Սայաթ-Նովայի մասին: Դե, մենք էլ համարելով անհետաքրքիր, սկսեցինք խոսել միմյանց հետ, գրիչներ փոխանակել: Այդ ժամանակ ուսուցչուհին հայտարարեց, որ հաջորդ դասին Սայաթ-Նովայի երգերն ենք լսելու: Եվ չեք պատկերացնի, թե ինչպիսի լռություն տիրեց մեր դասարանում:

Հաջորդ դասին, երբ սկսեցին հնչել Սայաթ-Նովայի երգերը, լուռ լսում էինք, թեև դրանք ոչ մեկին էլ առանձնապես դուր չէին գալիս:

Եթե ես լինեի կրթության նախարար, դպրոցներում կկազմակերպեի այդպիսի հետաքրքիր դասեր: Բայց քանի որ ես նախարար չեմ, հուսով եմ, որ մեր ներկայիս նախարարն ինքը միջոցներ կձեռնարկի դասերն ավելի հետաքրքիր ու տպավորիչ դարձնելու համար:

Մարիամ Թամազյան

***

Շաբաթվա իմ սիրած օրն էր շաբաթը: Արթնացա և բարձր տրամադրությամբ գնացի դպրոց, տրամադրությունս բարձր էր, քանի որ առջևում մեզ սպասում էր «փրկության օրը»՝ կիրակին: Բայց ուրախ տրամադրությունս երկար չտևեց, քանի որ առաջին դասաժամից ինձ վրա կուտակվեց մաթեմատիկական խնդիրների մի մեծ սար: Մեր «օֆ»-երին ուսուցչուհին արձագանքեց. «Առջևում կիրակի է»: Երկրորդ դասաժամն էլ ուրախալի չէր, մի հսկա տեքստ թարգմանել անգլերենից հայերեն և պատրաստվել ստուգողական գրավորի: Դե, առջևում կիրակի է: Մյուս հանձնարարություններն էլ իրարից հետ չմնացին: Կիրակի է: Ինչպես սկսվեց օրս, այնպես էլ ավարտվեց: Դեռ մի բան էլ ավելի, այդպես էլ անցավ ամբողջ կիրակին:

Եթե ես կրթության նախարար լինեի, կհրամայեի, որպեսզի ուսուցիչները տնային աշխատանքներ չհանձնարարեին, այլ ամեն բան սովորեցնեին դպրոցում կամ էլ գոնե շաբաթ օրը հանգստյան օր անեին:

Սոնա Տոնոյան

***

Դասը նոր էր սկսվել, ու դեռ չէինք հասցրել բացել աշխատանքային տետրերը, երբ լսվեց դասարանցուս՝ Մարկոսի բարձր ձայնը: Նա սովորության համաձայն «շշուկով» գրիչ էր խնդրում իր հարևանուհուց: Նրա «շշուկի» ալիքը տարածվեց ողջ դասարանով և շուտով ընդգրկեց դասարանը: Ոչ մեկի մոտ ավելորդ գրիչ չգտնվեց:

Ուսուցչուհին սկսեց թելադրել: Անցավ մի քանի րոպե: Ուսուցչուհին դեռ թելադրում էր, իսկ Մարկոսը պարապությունից քթի տակ երգում էր և խանգարում դասը: Ես, ստիպված, գրիչս փոխանցեցի Մարկոսին և սկսեցի պայուսակս ևս մեկ անգամ քանդրտել՝ այնտեղից գրիչ գտնելու հույսով: Չգտա: Չէի էլ կասկածում, որ չեմ գտնի: Փոխարենը մի մատիտ հայտնաբերեցի, և մտածելով, որ ուսուցչուհիս շատ չի թելադրի, սկսեցի գրել անմիջապես տետրիս մեջ: Այլևս Մարկոսը մեզ չէր խանգարում: Նա գլուխը կախ գրում էր ուսուցչուհու թելադրածը: Դասին քիչ էր մնացել, իսկ ուսուցչուհիս դեռ թելադրում էր: Դասարանցիներիցս շատերն արդեն քնել էին, իսկ ես չէի կարողանում քնել: իմ քունը չէր տանում, երբ հիշում էի, որ մատիտով այսքան երկար գրվածը պետք է ջնջեի և գրիչով նորից գրեի:

Դե, իհարկե. գրիչս հետ չստացա, իսկ եթե հետ ստանայի, խեղճին պետք է վիրակապերով զարդարեի:

Եթե կրթության նախարար լինեի, գրիչ չունեցող աշակերտներին… Չէ, «պատժի» չէի ենթարկի, որովհետև, անկեղծ ասած, ես էլ եմ մեկ-մեկ գրիչս տանը թողնում: Բայց… Երբ նախարար դառնամ, հաստատ դպրոցս արդեն ավարտած կլինեմ և գրիչ չբերող աշակերտներին ինչ-որ ձևով «պատժի» ենթարկելը ինձ չի սպառնա:

Այ ուրախություն, երբ նախարար լինեմ, ինձ համար քարտուղարուհիս գրիչ կբերի, և ես կազատվեմ «ծանր» գրիչը տանել-բերելու «ծանր» պարտականությունից:

Մանե Տոնոյան

«Մանանայի» արխիվից. 2004թ.

iza Astsatryan

Մեկ տարի 17-ի հետ

2016 թվականն էր, երբ դարձա 17.am-ի թղթակից ու սկսեցի կիսվել հետաքրքիր պատմություններով: Հիշում եմ՝ առաջին հոդվածիս համար ջանք ու եռանդ չէի խնայել, որպեսզի հետաքրքիր ստացվի ու չվրիպի ոչ ոքի աչքից: Առաջին հոդվածս հրապարակվել էր 2016 թվականի սեպտեմբերի 7-ին: Այդ հոդվածից հետո երկար ժամանակ հոդվածներ չէի գրում, բայց հետևում էի մյուս թղթակիցներին: 2016 թվականին շատ պասիվ թղթակից էի, նախկին ակտիվությունս վերականգնեցի 2017 թվականին:

Մտնելով 17.am-ի աշխարհ, հաճախ էի հետաքրքիր պատմություններ որոնում, իսկ իմ պատմությունների հերոսներն իրենց յուրահատկությամբ էին աչքի ընկնում և ընտրվում: Իրոք, 17.am-ից շատ բան եմ սովորել, այդ թվում՝ հետաքրքիր կադրեր որսալը: Հույս ունեմ, որ 17.am-ում ինձ դեռ երկար տարիներ են սպասվում:

17.am-ը ինձ հնարավորություն տվեց իմ նյութերն ավելի հետաքրքիր դարձնելու և հրապարակելու, հնարավորություն տվեց գրելու իմ սիրելի երաժշտական խմբի մասին, ֆուտբոլային հանդիպան մասին, իմ ընկերների մասին:

17.am-ի շնորհիվ ձեռք ես բերում մեծ լսարան, որն անհամբեր սպասում է քո հոդվածներին, լուսանկարներին: Ընկերներիս ասելով՝ մեծ ոգևորությամբ են կարդում իմ գրած հոդվածները, կարդում են, տարածում ու մեկնաբանում: Վերջերս էլ դասարանցիներով նստած տարբեր թեմաներից էինք խոսում, խոսքից խոսք բացվեց, ու դասընկերուհիներիցս մեկը՝ Էլլադան, ասաց.
-Իզա, ես քո գրած հոդվածները հատ-հատ կարդացել եմ:
-Էս վերջերս հոդված էիր գրել ձեր փողոցի երեխաների մասին, միակ բանն էր, որ չնայած երկար էր՝ դրեցի ու կարդացի մինչև վերջ,- ասաց Նարեկը:

Շատերն են ասում, որ գնալով հոդվածներիս մեջ համն ու հոտը շատանում է: Իսկ ես սովորել եմ իմ սիրելի լսարանի համար նստել ու հավեսով հոդված գրել:
Գիտեք, շատ հետաքրիր է նաև այն, որ շատերը թղթակից են դառնում հենց մեր հոդվածները կարդալուց հետո: Այնպես որ, եթե դու ունես հետաքրքիր մտքեր, հրաշալի լուսանկարում ես, բայց դեռ հնարավորություն չես ունեցել դրանք հրապարակելու և շատերին հասանելի դարձնելու, դարձիր թղթակից և հրապարակիր դրանք:

Իսկ վերջում, կասեմ շնորհակալություն՝ ինձ նման հնարավորություն ընձեռելու համար, կշարունակեմ մնալ շա՜տ ակտիվ, սպասեք նոր հոդվածների:

Կրակի երկիր, Հայաստանս

Լուսանկարը՝ Անի Ավետիսյանի

Լուսանկարը՝ Անի Ավետիսյանի

Բարև,  երկիրս։ Կներես, որ իմ ոչ էական հարցերով խլում եմ քո խիստ կարևոր ժամանակը։ Գիտեմ՝ զբաղված ես։ Բայց, կներես, փորձիր ավելի ուշադիր լինել։ Ախր, առանց այն էլ այնքան  քիչն ունես, որ որևէ բան կորցնելն արդեն աններելի է։

Շոգ է, չէ՞։ Անձրև էլ չկա։

Դե հա, նորմալ է որ նման շոգին ու երաշտին հրդեհ լինի։ Գիտեմ, որ դու «ամեն ինչ» արել ես՝ կրակը մարելու,  Խոսրովի անտառը փրկելու համար։ «Նաիրիտի» ծուխն էլ մի կողմ թողնենք։ Լեռներիդ նայե՞լ ես։ Գոնե լրատվությունը կարդա։ Տեսե՞լ ես, թե Արագածդ մեկ օրում ինչ դարձավ, հետո երեք օրն էլ բավական չեղավ գոնե փրկված կեսը պահելու։ Տեսե՞լ ես ոնց են լուսավորվում լեռնային գյուղերդ։ Դա չէր նրանց պայքարած գիշերային լուսավորությունը։ Սխալ ես հասկացել, երևի։

Զբաղված էիր՝ գիտեմ։ Իսկ գուցե կարևոր չէ՞ր, կամ ուղղակի անտեսե՞լ ես: Տեսե՞լ ես մարդիկդ ոնց են փորձում նորից հին ու սովորական գիշերներին անցնել:  Ամսի երեքից առանց էլեկտրականության «կյանքը» լուսավորվում է մինչև Աշտարակ, ու երևի դրանից այն կողմ էլ, չգիտեմ։

Ճիշտ չէր։ Սխալ էր մոռանալ, որ օրեր առաջ Խոսրովի անտառում օգտագործված ուղղաթիռը Բյուրականում էլ պետք կգար։

Լուսանկարը՝ Անի Ավետիսյանի

Լուսանկարը՝ Անի Ավետիսյանի

Սխալ էր սպասել, որ այստեղ էլ այրվող տարածքը գնալով մեծանա, որ ծուխը, կրակն ու մուխը անցնեն  կիլոմետրեր, որ այն, ինչ կարող էր, պիտի արվեր երկնքում, չարվեր կրակների մեջ ու մարդկանց ձեռքերով։

Արդեն երեք օր անտառում 200-ից ավելի մարդ կա։ Հրդեհից երկու օր հետո ՊՆ ուղղաթիռներն էին գնացել օգնելու մարդկանց․ բոլորն են այնտեղ, թվում է։ Գիտեմ, հիմա հաստատ գիտեմ, որ մարդիկ իրոք փորձում են, անում են հնարավորը, երբեմն էլ՝ անհնարը, բայց գիտե՞ս՝ անտառ է, մեծ։ Միայն մարդկային ուժը կարող է և բավական չլինել: Նույնիսկ այստեղից երևում է՝ բավական չէ:

Գիտե՞ս, ուղղակի մեզ հետ ինչ-որ բան այն չէ։

Կներես։ Մի քիչ մտածիր քո ու մեր մասին։

Շուկա. «Մայլի բազար»

Լուսանկարը՝ Էլադա Պետրոսյանի

Լուսանկարը՝ Էլադա Պետրոսյանի

Կարծում եմ՝ ոչ բոլոր գյուղերին է այսպիսի հնարավորություն ընձեռվում՝ բերքը քաղել և հենց տեղում էլ վաճառել սպառողին:

Կոտայքի մարզի Արզական գյուղի բնակիչների մի մասի բախտը բերել է, քանի որ տան բակը գտնվում է հենց ճանապարհի վրա: Գյուղամիջյան ճանապարհը տանում է դեպի Աղվերանի հանգստյան գոտիներ, և ի օգուտ բնակիչների՝ այդ ճանապարհով են անցնում բազմաթիվ զբոսաշրջիկներ և երևանցիներ, Հայաստանի այլ վայրերից հետաքրքրասերներ, հայտնի և անհայտ դեմքեր: Մեր տան բակն էլ գտնվում է հենց ճանապարհի վրա, այդ պատճառով հենց մեր տան դիմաց է հավաքվում «մայլի բազարը». հարևաններ, բարեկամներ, բոլորն իրենց այգու բերքը գեղեցիկ շարում են մեր դարպասի դիմաց:

Լուսանկարը՝ Էլադա Պետրոսյանի

Լուսանկարը՝ Էլադա Պետրոսյանի

Շուկան «դնելուց» առաջ միշտ նախաբանը այսպիսին է լինում.

-Աղջի, պրծեք, օրը ճաշ դառավ, խնձորս քաղել եմ, բերել եմ, «բազառ» չե՞նք դնըմ:

-Տո բա ի՞նչ ենք անըմ է, դու իջի, հեսա իմ աբրանքներն էլ վերցեմ, գամ:

Լուսանկարը՝ Էլադա Պետրոսյանի

Լուսանկարը՝ Էլադա Պետրոսյանի

Այսպես ամեն առավոտ ժամը 09:00-ի մոտակայքում, հատկապես՝ շաբաթ և կիրակի օրերին, գյուղամիջյան ճանապարհը գտնվում է եռուզեռի մեջ:

Այս շուկան նաև տարբերվում է նրանով, որ չունի հատուկ տաղավար, այլ դրա փոխարեն ունի ապրանքներ, որոնք բնական են և պահանջված: Օրինակ՝ դեղաբույսեր՝ ուրց, երիցուկ, խնկածաղիկ, ձիաձետ: Երևանցիները շատ են սիրում երիցուկի թուրմով թեյ, այդ պատճառով էլ երիցուկն ամենապահանջվածն է: Այս խոտաբույսերը վաճառում է տարեց մի կին, ով իր ձեռքով է հավաքում դրանք և անգիր գիտի, թե որը ինչով է օգտակար:

Լուսանկարը՝ Էլադա Պետրոսյանի

Լուսանկարը՝ Էլադա Պետրոսյանի

Այս սեզոնին նաև վաճառվում է խնձոր, տանձ, լոբի, պնդուկ: Այս բազմազան շուկայում վերջերս ըստ պահանջարկի ավելացել են նաև դարբնի ձեռքով պատրաստված աշխատանքներ՝ մոխրամաններ, մոմակալներ, որոնք նույնպես ուշադրության են արժանանում զբոսաշրջիկների կողմից:

Լուսանկարը՝ Էլադա Պետրոսյանի

Լուսանկարը՝ Էլադա Պետրոսյանի

Շուկայում ժամանակը շատ հետաքրքիր է անցնում: Դե, եթե բոլոր տատիկները հավաքվեն իրար գլխի, ըստ ձեզ՝ ի՞նչ կստացվի: Ոչ միայն բամբասանք, այլ նաև հետաքրքիր պատմություններ, հիշողություններ անցյալից: Պատմում են, որ այս գյուղամիջյան շուկան հին պատմություն ունի: Այն ժամանակ ապրանքներ շատ էին բերում՝ արկղերով, ոչ թե հիմիկվա նման՝ մի կիլո, երկու կիլո: Ու առաջ մեքենաները մեկ-մեկ չէին կանգնում, այլ միանգամից էին ամբողջ ապրանքը գնում:

Լուսանկարը՝ Էլադա Պետրոսյանի

Լուսանկարը՝ Էլադա Պետրոսյանի

Իսկ ինչ վերաբերում է ապրանքների գներին, երևանցիները այդքան էլ համաձայն չեն գների հետ.

-Հեն ա՝ քաղաքում էլ էր էլի էս գինը…

Բայց մենք ամեն ինչ թարմ-թարմ ենք քաղում:

Ինձ թվում է՝ շատ գյուղացիներ, որոնք չունեն այսպիսի շուկա ունենալու հնարավորություն, հենց հիմա բարի նախանձով նախանձեցին Կոտայքի մարզի Արզական գյուղին:

janna sargsyan lori

Առանց դիպլոմի

-Դպրոցն ավարտե՞լ ես:

-Հա:

-Բա ինչի՞ չես սովորում: Ընդունվի մի տեղ, բարձրագույն կրթություն ստացի, որ դիպլոմ ունենաս:

-Ինչի՞, դիպլոմը կարևո՞ր ա:

-Հա, բա ոնց, դիպլոմը քեզ համար նոր ճանապարհ ա բացում, նոր ուղի՝ դեպի երազանքների իրականացում, նպատակների իրագործում:

Համարյա ամեն օր տարբեր մարդկանցից լսում եմ այս արտահայտությունը: Խորհուրդներ են տալիս, տարբեր ոլորտներ առաջարկում, բայց հաշվի չեն առնում դժվարությունները:

Ինձ կհասկանա գյուղում ապրող երիտասարդների մեծամասնությունը: Մենք գիտենք, թե ինչ դժվար է Երևանում կամ մյուս քաղաքներում սովորելը և բարձրագույն կրթություն ստանալը: Հիմնական և ամենամեծ դժվարությունը դասերին ժամանակին հասնելն է. նախ պետք է տրանսպորտի ժամերը հարմարեցվեն այնպես, որ դասաժամեր բաց չթողնենք: Երկրորդ խնդիրը ֆինանսական հարցն է: Եթե հաշվում ենք տարեկան կտրվածքով, ուսման վարձից բացի՝ մեծ գումար է կազմում նաև ամեն օր դասի գնալու ու գալու գումարը: Եթե ձմեռն էլ սաստիկ է լինում, գումարվում է նաև ճանապարհների փակվելը և դրա պատճառով դասերից հետ մնալը: Կան ուսումնական հաստատություններ, որտեղ եթե բարեհաջող ես հանձնում քննությունները, ընդունվում ես անվճար բաժին: Ընդունվում ես, բայց էլի գյուղից քաղաք հասնելու դժվարությունը մնում է նույնը: Եթե հարցում անցկացնեք ՀՀ-ի հեռավոր գյուղերում, որոնք լրիվ կտրված են քաղաքից, կտեսնեք, որ շատ խելացի և բանիմաց երիտասարդներ կան, որոնք հնարավորության դեպքում կդառնան լավագույն բժիշկներ, մանկավարժներ, ֆիզիկոսներ: Հենց այդ խնդիրների պատճառով էլ դպրոցն ավարտած երեխաների մեծ մասը մնում է առանց բարձրագույն կրթության: Տղաները բանակից վերադառնալուց հետո բռնում են արտագնա աշխատանքի ճանապարհն ու այնտեղ էլ հաստատվում՝ մոռանալով իրենց հնարավորությունների մասին: Բայց ես ու այն երիտասարդները, որոնք բարձրագույն կրթություն չեն ստացել և չունեն դիպլոմ, ապացուցելու ենք, որ առանց դիպլոմի էլ կարող ենք հասնել մեծ բարձունքների:

tina maqoyan

Թինան ինչ գիտի

Պատմությունը երբեք չեմ սիրել, իսկ քննություններից հետո նույնիսկ սկսեցի թշնամաբար վերաբերվել այդ առարկային։

Հունիսի 21. պատմության քննությունից մեկ օր առաջ։

-Հըն, Թին, մի բան ստացվո՞ւմ ա։

-Եսիմ, Նել, բոլոր տոմսերն էլ սովորել եմ, բայց չեմ կարողանում հիշել, չի տպավորվում։ Ի՞նչ անեմ։

-Կարդա, ես հարցեր կտամ՝ կպատասխանես։

Հունիսի 22. պատմության քննություն:

Առավոտյան վաղ արթնացա, մի քանի տոմս կարդացի ու գնացի դպրոց։ Ժամը 9:00 արդեն դպրոցում էի, բայց ինչպես պարզվեց՝ մեր դասարանին քննելու էին ժամը 12-ին։ Դե, լավ էր, կհասցնեի կրկնել տոմսերս, բացի այդ էլ՝ կընտելանայի քննական տարածքին։

Նստել էի մի քարի ու կարդում էի, երբ գրա դարանավարուհիներից մեկը ձայն տվեց.

-Մոտդ գիրք կա՞:

Մոտեցա պատուհանին, հանձնեցի բոլոր գրքերը, որոնք մնացել էին մոտս՝ քննություններին պատրաստվելու համար։ Մնացին պատմության դասագրքերը։

-Դրանք էլ տուր։

-Կրկնում եմ, քննությունը վերջանա՝ կհանձնեմ։

-Ոչինչ, տուր, էլ չի կարելի կրկնել, երեկ պիտի կրկնած լինեիր,- քմծիծաղով պատասխանեց գրադարանավարուհին։

Ախր, ո՞նց բացատրեմ, որ առարկան չեմ սիրում՝ հերիք չի, մի բան էլ հիշողություն չունեմ, կարդացածս նույն պահին էլ մոռանում եմ։ Գիտեք, թե հե՞շտ է 100 հարց սովորելը՝ հնագույն շրջանից մինչև նորագույն շրջան, 6-րդ դասարանից մինչև 9-րդի գրեթե բոլոր թեմաները։

-Քննությունից հետո կհանձնեմ. էս գրքերն ինձ պետք չեն,- ժպտալով պատասխանեցի ու նորից գնացի կրկնելու։

Աստիճանաբար սկսեցին հավաքվել դասընկերներս: Մեկը՝ անհանգիստ, մյուսը՝ վստահ, որ բարձր է ստանալու, մեկը առանձնացած աղոթում էր, մյուսը՝ կրկնում, իսկ մի խումբ էլ կար՝ «այլ կերպ» էր խաղում: Դե, իհարկե, ես էլ էի այդ խմբում։ Արդեն ժամը 14-ին մոտ էր, գրեթե բոլորը հանձնել էին քննությունն ու տուն գնացել, մնացել էինք մի քանիսով։ Պատմության ուսուցչուհիներից մեկը դպրոցից դուրս եկավ.

-Էսքա՞նդ եք մնացել։ Թինա, Վալենտինա, հաջորդը դուք կմտնեք։

-Մենք վերջում մտնենք, էլի։

-Չէ, ի՞նչ տարբերություն։ Մի հոգի դուրս գա, դու կմտնես, Թինա։

-Լավ էլի, թող Ալիկենք մտնեն, ես վերջում կմտնեմ։

-Ալիկը չի՞ մտել դեռ։

-Չէ։

-Լավ, ոչինչ, դու ես հաջորդը, էլ չասեմ։

Ահա և եկավ իմ հերթը։

-Բարև ձեզ։

-Բարև, քաշիր տոմսը, ո՞ր համարն է, արի՝ էստեղ ստորագրի։

Վերցրի 22 համարի տոմսս, սևագրության թերթիկ ու նստեցի, որ պատրաստվեմ։

«22։ Ի՜նչ դժբախտ եմ ես։ Ես զգում էի, որ հենց սա եմ քաշելու։ Ինչի՞ հենց սա լավ չսովորեցի»։ Ու մինչ մտածում էի, թե ոնց եմ պատասխանելու տոմսս, երբ ոչինչ չեմ հիշում, եկավ պատասխանելու ժամանակը։

-Դե, Թինա, կարդա հարցը ու սկսիր պատմել։

-Ըմ… «Հայկական պետությունների դիցարանները», ըմ..,- ու սկսեցի պատմել այդ թեմայի շուրջ այն ամենը, ինչ մտքիս էր գալիս։

-Ապրես, հաջորդ հարցը։

-«Հայկական մշակույթը (XV դար-XVII դարի առաջին կես)», ըմ… Չգիտեմ, չեմ հիշում էս թեման։

-Լավ, իսկ ի՞նչ ես հիշում։ Ինչ գիտես՝ դա պատմիր։

Մինչ կհասցնեի ասել այն թեմայի վերնագիրը, որը ամենից լավ էի հիշում, ընդհատեց պատմության ուսուցչուհիներից մեկը, որը մեր դասարանում «Հայոց եկեղեցու պատմություն» էր դասավանդում.

-Թինան ի՞նչ գիտի, որ։ Թինան խելո՜ք, սուսիկ-փուսիկ երեխա է։

Հա, իրականում ես էդ տոմսը լավ չէի սովորել, հնարավոր է՝ ընդունակություններս, կամ էլ հիշողությունս, նաև հուզմունքս չթողեցին ինձ հանգիստ խոսել, բայց Թինան շատ բան գիտի: Ինչքան ես գիտեմ՝ ուսուցիչները պետք է էսպիսի պահերին աշակերտի կողքին կանգնեն և սիրալիր ժպիտով ասեն. «Դու կարող ես»: Ավելի ամոթալի է այն, որ մանկավարժը աշակերտի հոգեբանություն չգիտի:

Լսելով նման արտահայտություն մի ուսուցչուհուց, որի դասերին ես միշտ պատրաստ եմ եղել՝ սկզբում հուզվեցի, հետո որոշեցի, որ պիտի պատասխանեմ ու բարձր ստանամ։ Եվս մեկ հարց պատասխանեցի ու դուրս եկա քննասենյակից, իհարկե, ոչ լավ տրամադրությամբ։ Իսկ երբ քննությունն ավարտվեց, իմացա, որ 16 միավոր եմ ստացել։

marine nikoghosyan

Քեֆլին իմ երազանքն է

Հաճախ մտածում եմ և փորձում տարբերություն գտնել գյուղի և քաղաքի միջև։ Ի՞նչ յուրահատկություն ունի այսպես կոչված «քաղաքը», որ բոլորը ձգտում են տեղափոխվել այնտեղ։

Ես իմ կյանքում շատ գյուղերում և քաղաքներում եմ եղել, բայց երբեք տարբերություն չեմ գտել դրանց միջև, և ընդհակառակը, որտեղ էլ որ եղել եմ, միշտ ցանկացել եմ վերադառնալ իմ հարազատ գյուղը՝ իմ Քեֆլին։

Գյուղում թե՛ մեր համագյուղացիներից, և թե՛ մյուս գյուղերի բնակիչներից հաճախ եմ լսում արտահայտություններ, որոնք այդքան էլ չեն համապատասխանում իրականությանը։ Գրեթե բոլորն ասում են, որ գյուղում կյանք չկա։ Կյանքը քաղաքում է, իսկ գյուղերում տանջվելով էլ բանի չենք հասնի։ Չգիտես՝ ինչու, բոլորին թվում է, թե քաղաքում ավելի հեշտ է ապրելը։

Այս արտահայտություններն ամեն անգամ լսելով՝ ես թևաթափ էի լինում և մտածում, որ կգա մի ժամանակ, երբ գյուղերում միայն լքված տներ և ամայի փողոցներ կլինեն։ Սակայն մտածելակերպս փոխվեց, երբ մի օր հայրիկիս ընկերներից մեկը ընթրիքի ժամանակ ասաց.

-Քեֆլին իմ երազանքն է։

Իմ կյանքում այս խոսքերը ես առաջին անգամ էի լսում. Քեֆլին իմ երազանքն է: Այս երեք բառերն ինձ ոգևորեցին և հույս տվեցին, որ ինչքան ժամանակ էլ անցնի, միևնույնն է՝ գյուղերում կլինեն ծխացող օջախներ, միգուցե մեկ-երկուսը, բայց՝ կլինեն։ Եվ ես վստահ եմ դրանում: