Պատերազմի շունչը. Արթուր Գրիգորյան

Չկա մի մեծ ուժ, որով կարելի է չափել այն անձի հայրենասիրությունը, ով իր կյանքը պատրաստ է զոհաբերել հանուն հայրենիքի:

Գիտեք, երբ ամեն կրակոցի հետ աչքերը փակվում ու հետո նորից բացվում են, թվում է, թե վերածնվել ես:

2020 թվականը շատերի համար վերածնունդ էր:

Շատ ընկերներ կորցրեց մարտի դաշտում, բայց հավատն իր մեջ չկորավ, ապրելու հույսը երբեք չմարեց… Արթուրը.

-Սեպտեմբերի 26-ն էր, ասել էին` կսկսվի կռիվը, արթուն մնացեք, բայց ոչ մի բան չեղավ, տեխնիկայի ձայն անգամ չէր լսվում, տարօրինակ լռություն էր: 27-ին ժամը առավոտը յոթին տաս պակաս կապ տվեցին, որ գնանք հանգստանանք, ոչ մի բան չկա էլ: Ու

Ու մեզ երբևէ հարց տվեցի՞նք, թե ինչպես: Երբեք չեմ սիրել հզոր բառը, որովհետև հզոր լինում են լեռները, ձայնը, ամպի որոտը, բայց ոչ մարդը: Սակայն պատմություններն ապացուցել են, որ հայ որդիները հզոր են: Իսկ թե ինչու՞:

-Յոթն անց հինգ րոպեին, որքանով որ հիշում եմ, առաջին անօդաչուն տեսանք, թե ոնց ա գալիս մեր պոստեր: Բայց մեր հակաօդային պաշտպանությունը լավ գործեց, ու շատ էինք ուրախացել, որը երկար չտևեց: Իրար հետևից սկսեց հրետանիով ռմբակոծումը: Մեզ ասում էին, որ պատրաստվենք, բայց չէինք կարում շարժվենք, չէինք հասկանում` ինչ ա կատարվում, ինչ ա սպասվում: Էս ամեն ինչին հաջորդեց առաջին զոհը: Չգիտեինք` ինչ անենք, չէինք հասկանում` ինչ ա կատարվում: Մի քանի ժամ կռվելուց հետո նահանջ հրաման են տալիս, պետք էր գնայինք հետ: Հաջորդ օրը առավոտ 5-ին պատրաստվում էինք, որ գնանք ու դիրքը հետ վերցնենք: Բայց իրենք տանկերով նորից առաջ էին գալիս, մի տանկ շատ դժվարությամբ, բայց խփեցի ու խոցեցի:

Ինչ հետաքրքիր է, չէ՞, պատերազմի ընթացքում, երբ հաջողություն ես ունենում, ժպտում ես, հպարտանում, բայց երբեք չես իմանում, արդյոք մի օր կհաջողվի՞ անձամբ պատմել բոլորին քո սխրանքների մասին, թե ոչ: Կամ երբ փոքր ժամանակ զենքերով ու տանկերով խաղում ես, չգիտես, չէ՞, որ մի օր դրանց չափերը բազմակի մեծ են լինելու քո պլաստմասե խաղալիքներից, որոնք հազիվ քերծում էին ձեռքդ:

-Մեզ տարան ուրիշ խրամատներ, սկսեցինք այնտեղ կռվել: Օր-օրի զոհերը շատանում էին, իսկ մարդիկ էլ ավելի շատ էին փախնում: Իսկ երբ ընկերներիս անունն էի լսում զոհերի շարքում, լուռ մտածում էի ու ոչինչ չէի կարողանում ասել: Վատ է իհարկե, բայց զոհի անուն լսելը սովորական էր դարձել: Ու իմանում եմ, որ ընկերներիցս զոհվել են, մի հոգին անհետ կորած, լուր չկա, չգիտեի` ինչ անեմ: Հոկտեմբերի 22-ն էր, որ ինձ մի քանի հոգու հետ տարան այլ վայր, որպես այլ ջոկատ (անվտանգության նկատառումներից ելնելով չի նշվում): Մի քանի օր հետո մեզ տարան Քարին Տակ, էնտեղ հակառակորդը շատ զոհեր ուներ: Բարձրանում ենք Շուշի, 4 օր շրջափակման մեջ լինում ու կռվում, վիրավորներին չենք կարողանում իջացնենք: Նոյեմբերի 7-ին նահանջի հրաման են տալիս ու մի կերպ, բայց ձորերով կարողանում ենք իջնել Ստեփանակերտ: Կարողանում ենք 3 վիրավոր էլ տանել մեզ հետ մինչև բուժկետ: Գնում ենք, միանում ենք մեր գումարտակին:

Իսկ Արթուրը բանակ է զորակոչվել մեծ սիրով ու սպասումով: 6 ամիս ծառայել է Գյումրիում` ուսումնական գումարտակում, հակատանկային դասակում: Նրա համար ևս սկզբից դժվար է եղել տնից հեռու: Բայց ըստ նրա, հետո սովորեց: Կես կատակ – կես լուրջ, բայց դե հարմարվող ազգ ենք, չէ՞:

Արդեն 6 ամիս հետո Արցախ, Հադրութ, 1-ին պաշտպանական շրջան, որպես հակատանկային դասակի հաշվարկի հրամանատար՝ կրտսեր սերժանտ: Մինչ բանակ զորակոչվելը սովորել է Վանաձորի պետական համալսարանի հենակետային վարժարանում: Կարծում եմ, բոլորն էլ կհիշեն, թե ինչ ուրախությամբ էր նշում, որ կատարյալ առողջ է և կարող է զորակոչվել բանակ: Նրա մասին բնութագրերը միշտ էլ վկայում են, որ նրա անկոտրում ոգին պատրաստ է եղել պայքարելու հանուն հայրենիքի:

-Ուզում էի գոնե մի անգամ էլ հարազատ մարդկանց տեսնեի:

Բայց Աստված գթաց նրան ու հարազատներին տեսնելու իր ցանկությունը կատարվեց: Արթուրի պատմությունը սկսեցինք վերջից դեպի սկիզբ գնալով, անհերթ հաջորդականությամբ, քանզի այն, ինչ գեղեցիկ է, միշտ էլ պետք է վերջում հնչի, որպես նոր ուղու սկիզբ: Նրա կամքը, պատերազմի դաժան 44 օրերը, ընկերների մասին լուրը….

Անհավատալի կամք է պետք, որ դիմանաս այս ամենին: Իսկ նրանք դիմակայել են ու շարունակում են ապրել, ստեղծագործել, հանուն ոչ միայն իրենց փրկված կյանքի ու ընկերների հիշատակի, այլ հանուն իրենց հայրենիքի, քանի որ սահմաններից այս կողմ հայրենիքը ևս սիրել ու կառուցել է պետք:

Պատերազմը ավարտվել է, բայց տղաների պատմությունը միշտ էլ ինչ-որ կետում մի մեծ հարցականով գրվելու է. «Իսկ ինչո՞ւ հենց մենք ու մեր հայրենիքը»…

«Ոստանի»-ն պատրաստ է հյուրընկալել

Լոռու մարզի Հալավար համայնքում գտնվող «Ոստանի» գյուղական հանգստյան գոտին պատրաստ է հյուրընկալել իր զբոսաշրջիկներին։ Մեզ հետ զրույցում «Ոստանի» գյուղական հանգստյան գոտու հիմնադիր Հենրիկ Մխիթարյանը պատմեց անվան ընտրության, տարածաշրջանում առաջինը նման ծրագիրի մասնակցելու և նպատակների մասին։

- «Ոստանի» անվանումը պատահական չի ընտրված։ Այն նշանակում է ավանների, գավառների, թագավորությունների կենտրոն։ Մենք հիմնական շեշտը դրել ենք հենց կենտրոն բառի վրա, քանի որ նպատակ ունենք մեր գյուղը դարձնել էկոտուրիզմի կենտրոն, նպաստել համայնքի զարգացմանը։ Գյուղում արդեն իսկ կան օրգանական մի քանի տնտեսություններ, և մասնակցելով այս ծրագրին, ուզում ենք Լոռիում բարձրացնել զբոսաշրջության մակարդակը։ Կենտրոնը պայմաններ է ստեղծում գյուղացիների արտադրած մթերքների վաճառքի համար, ինչպես նաեւ կազմակերպում է վայրի հավաք եւ այգեքաղ, դրանցից պատրաստած ուտեստների, հյութերի և չրերի համտես ու վաճառք,- Հենրիկի խոսքով կատարյալ հանգիստ սիրող մարդիկ այստեղ իրենց լիարժեք կզգան,- Մեր հյուրերի համար մենք հունիսի 1-ից նախատեսում ենք նաև գիշերակաց և՛ վրաններում, և՛ տնակներում։ Նախատեսում ենք նաև գյուղական սնունդ, քայլարշավներ, մեղրաքամ, ձիարշավ, ապիթերապիա, ջիփփինգ, աստղադիտում և այլն։ Այն մարդիկ, ովքեր նախընտրում են մաքուր ու անարատ գյուղական սնունդ, մենք խոստանում ենք նրանց ծանոթացնել մեր խոհարարների համեղ ուտելիքներին։

«Ոստանի» սոցիալական ձեռնարկությունը աջակցություն է ստացել «Սոցիալական ձեռներեցության էկոհամակարգի զարգացում՝ սահմանային շրջաններում կանաչ առաջընթացի համար» ծրագրի շրջանակներում, որը Եվրոպական միության աջակցությամբ իրականացնում են «Կանաչ արահետ» հասարակական կազմակերպությունը (Հայաստան) եւ CENN-Կովկասի բնապահպանական ընկերությունների ցանց ՀԿ-ն (Վրաստան)։ «Կանաչ արահետ» հասարակական կազմակերպության ներկայացուցիչ Լուսինե Վերդյանի խոսքով՝ «Այս նախագիծը արժանացել է հավանության և ֆինանսավորվել հասարակական կազմակերպության կողմից, և մենք վստահորեն կարող ենք ասել, որ այն նպաստում է երկրում ագրոտուրիզմի մակարդակի բարձրացմանը», և հույս ունեն, որ նման ծրագրերի ֆինանսավորումը կկրի շարունակական բնույթ։

Nare Khanangyan

Ես հիշում և պահանջում եմ

Երբ բավականին փոքր տարիքում գնացել էի Ծիծեռնակաբերդ, դեռ ինչ-որ տեղ չհասկանալով, թվում էր, թե այդ օրը լոկ ֆիլմերով է պարփակվում: Ավելի լավ հիշողություններիս մեջ «Մայրիկ» ֆիլմն է, բայց արի ու տես, որ իմ տարիքում եղած մեր տատիկ-պապիկները, նախնիները ինչքան դաժանություն են տեսել, ինչ ողբերգության միջով են անցել Եղեռնից մազապուրծ փրկվածները:  Եվ այսօր 18 տարեկանս, աշխարհայացքս ու մտածելակերպս փոխված, ավելի հասուն ու գիտակից եմ։

Ծիծեռնակաբերդ տանող ճանապարհս անցավ աղոթքով, հույսով ու վրեժի զգացումով: Աչքիս առաջ էին գալիս «Արտույտների ագարակը» ֆիլմի դաժան դրվագները (անհնարին է թվում անգամ պատկերացնելը, որ ամեն ինչ եղել է ավելի դաժան ու իրական), աչքերս արցունքով լցված, խաչը ձեռքումս սեղմած, նորից ու նորից էի հղում աղոթքս առ Աստված, աղոթում ու խնդրում էի նահատակ սրբերի հոգու հանգստությունը, ոսոխի պատիժը։

Ոճրագործներն անպատիժ են դեռ, ավելին, 2020 թվականին մենք համոզվեցինք կրկին, որ թշնամին, եղեռնագործը չի փոխվել. նույնն է և ձեռագիրը, և երազանքը: Այսօր մեր հայրենիքի անվտանգության համար պատասխանատու է մեր սերունդը, նա՛ պիտի որոշի մեր ազգի ու հայրենիքի ճակատագիրը։ Հայաստանը պիտի ոտքի կանգնի, պիտի վերականգնի իր արժանապատվությունը, թելադրի իր կամքը։ Նժդեհի փառահեղ խոսքերն են․ «Հայրենիքից զատ, հայրենիքից դուրս ինձ համար խաբուսիկ են բոլոր դրախտները»։

Հայրենիքը սիրենք այնպես, ինչպես մեր եղբայրները սիրեցին ու ընկան հանուն հայրենիքի, հանուն մեզ՝ բոլորիս․․․

Կա՛նք,պիտի լինե՛նք ու դեռ շատանա՛նք։ Ես հիշում և պահանջում եմ։

Հայաստանի պատանի թղթակիցների կայքը 8 տարեկան է

Հիշենք պայծառ պահերը ձևավորման, կայացման, վերելքների ու վայրէջքների:

Մենք  շարունակում ենք մեր գործունեությունը, հաճախ դառն արցունքները կուլ տալով: Չէ՞ որ կյանքը շարունակվում է, ամեն տարի նոր պատանիներ են միանում մեզ, և հույս ունենք, որ մեր ընթացքը շարունակվելու է:
Շնորհավորում ենք:

Տիկնայք փափկասուն Հայոց աշխարհի

Մայրերի տոնը Վահագնի գյուղում

Մարտի 20-ին Լոռու մարզի Վահագնի գյուղի հանդիսությունների սրահում  տեղի ունեցավ ցերեկույթ` կանանց միամսյակի կապակցությամբ՝ նվիրված հայոց մայրերին: Միջոցառման հանդիսավարը Վանաձորի Հովհաննես Աբելյանի անվան պետական դրամատիկական թատրոնի դերասան  Էդգար Քոչարյանն էր, երաժշտությունը ապահովում էր Արման Բեգլարյանը։ Վերջինս նաև երգեց` կատարումը նվիրելով մայրերին։

Միջոցառմանը ներկա էին Վանաձորի «Հորովել» երգի-պարի անսամբլի պարուսույց Խորեն Մամուլյանը,  Վանաձորի Հովհաննես Աբելյանի անվան պետական դրամատիկական թատրոնի դերասանուհի  Հերի Բաղդասարյանը և դերասան Գոռ Փելեշյանը։ Միջոցառումը ուղեկցվել է հայկական երգ երաժշտությամբ, յարխուշտայով և հայ մայրերի մեծարմամբ, պարերով, թատերական բեմադրություններով, կենդանի երաժշտությամբ:

Մասնակից աղջիկները ներկայացան իրենց հեքիաթային կերպարով, իսկ տղաները’ հայ հերոսների’ զինվորների։

Մայրերին, տատիկներին, ինչպես նաև մասնակիցներին, նվիրվեցին գեղեցիկ ծաղիկներ։

Միջոցառումն իրականացվեց Լոռու մարզպետարանի աջակցությամբ, Լոռու մարզպետ Արամ Խաչատրյանի, փոխմարզպետ  Հովհաննես Ավետիսյանի, մշակույթի և սպորտի բաժնի պետ Արամ Ռևվազյանի հովանավորությամբ, որի համար շնորհակալություն ենք հայտնում։ Յուրաքանչյուրս ունենալով մեր փոքրիկ ներդրումը, կկարողանանք գյուղական համայքներում ակտիվ պահել տեղի երիտասարդներին, զարգացնել հոգևոր մշակութային կյանքը, ինչի կարիքն այսօր բոլորս ունենք։ Նմանատիպ միջոցառումները դեռ շարունակական են լինելու։

Meline Hayrapetyan

Ուրիշ գիժը՝ փիլիսոփան…

«Գրողը քեզ տանի, անիծյալ Բելլա»,- գոռաց մեկը սևացած պատերով շինության չորրորդ հարկում ու ինչ-որ բան ձեռքից թափով շպրտեց լուսամուտից դուրս։ Ես հանկարծակի կանգ առա ու քարացա տեղումս, մինչև կվերջանար սպիտակ խալաթավորների խառնված շքերթը ուղիղ վրայովս ու կդադարեր ականջներումս խշշացող անվտանգության ազդանշանների սահուն տեմպը։

Երբ հոսքը խաղաղվեց մի քիչ, շարունակեցի փնտրել ինձ անհրաժեշտ 217-րդ պալատը, ասես արտառոց ոչինչ չկար․․․ Միջանցքում խմբված հավաքարարներից փորձեցի պարզել 217-ի տեղը, որը միշտ մոռանում էի՝ չնայած մի քանի շաբաթը մեկ էստեղ էի, հավաքվածների այլայլված աչքերից կաթկթում էր մի արտահայտություն, որ էստեղ պիտի վաղուց սովորական դարձած լիներ։

- 217-ի հիվանդը վերջերս ագրեսիվ է իր մոտ էկածների հանդեպ․․․ Մի որոշ ժամանակ էդ սենյակ չի կարելի մտնել,- վերջապես, խմբից անջատվելով ու առաջ գալով, պատասխանեց մի կիսապառավ, ում դուրս ցցված այտոսկրերի ու փոս ընկած աչքերի սարսափը էնպես համակեց ինձ, որ առաջին պահին կասկածեցի սրա ով լինելու մեջ

- Իսկ Դուք ո՞վ եք,- սպասում էի, որ հիմա կհայտնի, թե ինքը ծովակալ Նելսոնն է, սրանք էլ իր ռազմանավի սպաները, որոնց հետ շտապում է Բոնապարտի ճամփան կտրել, բայց կինը շատ հանգիստ պատասխանեց․

- Ես հերթապահ բուժքույրն եմ, բժիշկը արգելել է 217 մարդ թողնեմ՝ անվտանգությունից ելնելով,- ապա, աչքերով ամբողջ միջանցքը չափելուց հետո, նորից նայեց վրաս, հիշեց, կարծես, որ ես դեռ էստեղ եմ,- իսկ դուք Արսենի հետ ի՞նչ ունեք։

Արսենը 217-ի հիվանդն էր․․․ Համատեղության կարգով նաև նախկին դասընկերս․․․  2-7-րդ  դասարաններում ես ու Արսենը իրար կողքի էինք նստել՝ երկրորդ շարքի առաջին զույգ նստարանին, ու ինչպես նման դեպքերում է լինում, շատ մտերիմ էինք․․․ Ավարտական դասարանում մի երեկո Արսենը հորից թաքուն մեքենան վերցնում է քաղաքում մի պտույտ տալու համար, բայց ողբերգական պատահարը կիսատ է թողնում խրախճանքը: Ոստիկանական մեքենան, ուրեմն, սկսել էր Արսենի հետևից քշել, իսկ էս հիմարը, որ վարորդական իրավունք չուներ, փորձել էր ծլկել տեսադաշտից և ուշք ու միտքը ոստիկաններին տված, չէր նկատել, թե ոնց երկու հոգի հայտնվեցին իր գրողի տարած մեքենայի անիվների տակ… Արսենը իրեն դուրս էր նետել մեքենայից, գրկել չորս տարեկան աղջնակին, ով մոր հետ Աստված գիտե՝ ուր էր գնում, բայց մինչև կփորձեր մի բան անել, երեխան հենց իր ձեռքերի մեջ մահացել էր..․ Դրանից հետո Արսենը դարձավ էս գժանոցի 217-րդ պալատի մշտական բնակիչը: Մենք դասընկերներով պայմանավորվել էինք, որ ամեն ուրբաթ մեզնից մեկը Արսենին պիտի այցելի ու ամբողջ շաբաթվա մեր սովորածը պատմի նրան: 217-ում նույնիսկ գրատախտակ ու կավիճներ էինք տեղավորել․ պատանեկան ապուշ սենտիմենտալություն, բայց ինչպես միշտ է լինում՝ տխմար սովորություններին դժվար է հրաժեշտ տալ, ու մենք ավարտելուց հետո էլ, շարունակում էինք էստեղ երևալ, միայն թե, ամեն ուրբաթ Արսենին այլևս պատմելու դաս չունեինք: Հաճախ գալիս էինք, նստում, լռում ուղղակի, պարտքը կատարում ու առանց մի բառ ասելու թողնում հեռանում մեզնից արդեն լրիվ օտարացած էս խելագարի սենյակից։

Դասարանի աղջիկներին տեսնելիս Արսենը վազում էր ընդառաջ, ծնկի գալիս ու ներողություն խնդրում մեր երեխաներին սպանելու համար։ Բուժքույրերը պատմում էին, որ իրենց տեսնելիս էլ նույնն է անում: Բժիշկն էլ եզրակացրեց, թե շիզոֆրենիայի էս փուլում մեղքի զգացումը էնքան է աճել, որ խեղճը կարծում է՝ ոչ թե մի հոգու է սպանել, այլ աշխարհի բոլոր երեխաներին։

Մինչև բուժքրոջից, որ կարծես նորեկ էր էս հարկաբաժնում, Արսենի վատանալու պատճառն էի ուզում հասկանալ, միջանցքում նորից իրարանցում սկսվեց: Սպիտակ զսպաշապիկով, գզգզված մազերով մի գեղեցկադեմ երիտասարդի ինչ-որ տեղ էին տանում: Սա երևի հանգստացնող էր ստացել, հազիվ պառկել էր պատգարակի վրա՝ գլուխը դրանից դուրս կախված, աչքերը չռած, միայն անլսելի մրմնջում էր․

- Ես քո հախից կգամ, սատանայի բաժին Բելլա․․․ Դե կտեսնենք՝ ով կհաղթի։

Հասկացա, որ քիչ առաջ աղմուկ բարձրացրած հիվանդն է։ Բուժքույրը, որ հաստատ նորեկ էր ոչ միայն հարկաբաժնում, այլ էս աշխարհում, ձեռքերով դեմքը մի քանի վայրկյան փակած գլուխը տարուբերելուց հետո, սկսեց․

- Աղջիկս, դու 21-րդ դարում լսած կա՞ս, որ մարդ սիրուց գժվի:

Գլուխս թեթև շարժեցի դեպի խոսողը, ու թեև էս շենքում ոչնչից զարմանալ պետք չէր,  բայց տեսարանը մի քիչ ազդել էր վրաս։

Բուժքույրը, որ հավանաբար շատ էր ուզում մեկի մոտ թափել ներսում հավաքածը, հետ-հետ գնաց ու իրեն նետեց միջանցքում շարքով դրված աթոռներից երկուսի վրա (հաստլիկ էր)։ Ես ավտոմատ հետևեցի նրան։

- Մի շաբաթ է, ինչ էստեղ աշխատանքի եմ անցել, բայց երևի դուրս գամ, թե չէ մի քանի օրից ես էլ եմ տեղափոխվելու էս պալատներից մեկնումեկը։

Լուռ էի: Արսենի մասին էի մտածում:  Հետո Բելլայի, հետո հանկարծ ինձ սկսեց հետաքրքրել երեխայի անունը, որին Արսենը հողի բերանը գցեց ժամանակից շուտ: Չլինի՞ անունը Բելլա է: Չգիտեմ՝ ինչու նման հիմարություններ էին պտտվում ուղեղումս։

- Բոլորն են խղճալի վիճակում, բայց էս տղան,- գլխով պատգարակը ցույց տվեց, որ դեռևս երևում էր միջանցքի հեռավոր ծայրին,- էս տղան ուրիշ դարաշրջանից է, ու չգիտեմ՝ որ մոլորակից։

Դեռ լուռ էի: Մտածում էի․ տեսնես էդ երեխայի (որի անունը կարող էր և Բելլա լինել) ծնողները ինչքա՞ն են ատում Արսենին: Տեսնես` մեզ էլ են ատո՞ւմ, որ Արսենի համար գրատախտակ ճարեցինք։ Ես իրենց փոխարեն հաստատ կատեի։

Բուժքույրը աչքերն էր սրբում ու ձեռքի հետ էլ հայացքով ինձ հանդիմանում, թե ինչո՞ւ չեմ միանում իր ողբին, իսկ ես դեռ հիշել էի փորձում, թե ո՞ր թվականին Արսենը էդ էրեխու գլուխը կերավ ու եթե չուտեր, հիմա էդ երեխան քանի՞ տարեկան կլիներ։

- էս թվին ո՞վ կխելագարվի սիրուց,- համառաբար շարունակում էր բնականից առանց էդ էլ զարհուրելի իր դեմքն ավելի այլանդակած էս կինը, ում խալաթի ուսերը, ինչպես բոլոր հաստլիկ բուժքույրերի պարագայում է լինում, պետք եղածից ավելի բարձր էր թռել։

Մտքերով չգիտեմ՝ ուր էի հասել․․․ Ուղեղումս պտտվում էր իտալական մի երգ «…․բելլա չաո, բելլա չաո, չաո, չաո.․․»: Էդ ընթացքում բուժքույրն արդեն ջուր դարձած իր անձեռոցիկն էր շրջում, դեռևս չթրջված մի գրողի տարած հատված փնտրելով, դարձյալ թրջելու համար։ Տեսնես` ավելի շատ ո՞ւմ լացն է լացում՝ էս գժերի՞, թե՞ մեր բոլորի, որ դեռ երկար սրանց գժությունների հանդիսատեսն ենք լինելու: «Բելլա չաո, չաո, չաո․․․»

Չնկատեցի` ոնց սկսեցի վերջին բառերը բարձր կիսաերգելով, կիսաասմունքելով փնթփնթալ։

Բուժքույրը, Բելլա բառը լսելուն պես, նորից վերագտավ իր ողբի նախկին ուժգնությունը։

- Ախր, մի աղջկա համար գժվե՞լ։

- Բելլայի՞ համար,- վերջապես նայեցի կնոջը:

- Չէ, ի՞նչ Բելլա: Սիրած աղջկա անունը ոչ մեկին չի ասում: Ասում է՝ գերեզման եմ իջեցնելու հետս: Երկու տարի անընդհատ աղջկան սիրո խոստովանություն է արել, բայց աղջիկը մերժել է: Ասում են՝ սրան գժանոց բերելու նախորդ օրը էդ աղջիկը ամուսնացել ու թռել է Ամերիկա: Սա էլ ո՛չ տվել է, ո՛չ առել։

- Իսկ Բելլան ո՞վ է,- հարցնում եմ ու մտածում. «էսպես ո՞նց կլինի, ախր, ո’չ գժերին եմ հասկանում, ո’չ էլ տգեղ դիմագծերով գժապահներին»։

- Բելլան էդ անտեր հեռախոսի գյուտի հեղինակն է․․․ Չէ՛, մի րոպե, Բելլա չի անունը, սա սխալ է արտասանում: Էդ հեռախոս ստեղծողը տղամարդ է էղել: Սպասի, սպասի,- գլուխը կախելով ու ցուցամատը շրթունքներին մոտեցնելով փորձում էր անունը մտաբերել,- ախր, էրեկ աղջկաս հարցրի, է․․․ Դու ասա, է․․

- Ալեքսանդր Բե՞լլ,- միևնույն է, ոչ մի բան չհասկանալով, հուշեցի:

- Այ, ապրես,- համարյա ծափ տալով, վեր թռավ տեղից,- էդ Ալեքսանդր Բելլի հետ է սրա կռիվը,- ու սկսեց պատմել քսանհինգը դեռ չանցած էս դժբախտի պատմությունը։

Որն էսպիսին էր: Հոգեբուժարանում հայտնվելուց հետո էս տղան ամեն կերպ փորձում է ձեռքն ընկած բոլոր հեռախոսներով զանգել իր սիրած աղջկան, բայց հավանաբար ամեն անգամ համարն է սխալ հավաքում, ու երբեք իր զանգերին ոչ ոք չի պատասխանում, (թեև ի՞նչ տարբերություն, եթե ճիշտ էլ հավաքեր, միևնույնն է, պատասխանը իր սրտով չէր լինելու)։ Շարունակ անպատասխան զանգերից հետո, ուրեմն, տղան հասկացել էր, որ էս աշխարհում մի թշնամի ունի, ու դա հեռախոսի գյուտարարն է՝ Ալեքսանդր Բելլը, որի անունը, առանց վերջինիս համաձայնության, իգականացրել էր` Բելլա սարքելով։

Բուժքրոջ բառերով ասած «․.․Սա էդքան էլ գիժ չի, ավելի ճիշտ, գիժ է, բայց ուրիշ գիժ, փիլիսոփա գիժ է…»: Էս խեղճ պառավը որտեղի՞ց գլխի ընկնի, որ բոլոր փիլիսոփաներն էլ մի օր հոգեբուժարան են նետվում ՝ չափից դուրս շատ բան հասկանալու ցավից։ Երբ հետաքրքրվեցի, թե ինչի՞ց է ենթադրում, «որ սա փիլիսոփա է», պատասխանեց, թե երբ երկու օր առաջ մտել էր սենյակը կարգի բերելու, տղան շատ հանգիստ էր եղել, իրեն «կուլտուրական դեպուտատի նման» հարցրել էր. «Մայրի՛կ, դու գիտե՞ս, թե էդ գրողի տարած Բելլան ինչի համար հեռախոս ստեղծեց»: Կինը պատասխանել էր` «Դե, երևի, որ մարդիկ իրար զանգեն»:

- Էդ դեպքում, ինչի՞ իմ զանգերին ոչ մեկ չի պատասխանում,- լաց էր եղել «ուրիշ գիժը»,- էդ սատանա Բելլան բոլորիդ հեռախոսները ճիշտ է սարքել, իմ հեռախոսը սարքելուց երևի «պերերիվի» ժամն է եղել ու գլխառադ է արել։ Ես դրան կբռնեմ ու մռութը կջարդեմ։ Հետո նայել էր պատուհանից երկար ու տխուր,- Բելլան սխալ արեց, որ փչացած հեռախոս ստեղծեց։ Պիտի չաներ…

Էդ օրը, երբ պառավ բուժքույրը պատմում էր ինձ էս ամենը, հերթական անգամ տղան հեռախոս էր ճարել, նորից անպատասխան զանգ արել ու կատաղել Բելլի վրա, ով երևի, շատ կնեղվեր, երբ իմանար իր անվան անպատվաբեր հնչյունափոխության մասին։

217 պալատը… Չէ՛, էնտեղ հիվանդը ագրեսիվ է դարձել։ Չորս տարեկան երեխային մեքենայով տրորելուց հետո դա ամենաքիչն էր, որ կարող էր լինել 217-ի հիվանդի հետ, ով ինչ որ մի ժամանակ դասընկերս էր ու կողքիս էր նստում։

Երբ դուրս եկա հոգեբուժարանից, արդեն մթնշաղ էր, անտանելի պառավը կարճ կապել չսովորեց։ Կասկած չունեմ՝ նրա վախերը արդարացված են. մի քանի օրից, անշուշտ, պալատներից մեկում է տեղավորվելու։

«Բայց իմ ի՞նչ պետքս է»,- մտածում եմ ու  թիկունք դարձնում տուֆից սարքած էս շինությանը, որի չորրորդ հարկում միշտ տարօրինակ բաներ են կատարվում… Ասենք, կարծում եմ, բոլոր հարկերում էլ էդպես է։

Տեսնես, եթե էդ չարաբաստիկ գիշերը Արսենը հոր զանգերին պատասխաներ, էսօր 217 պալատը ու 4 տարեկանի գերեզմանափոսը դատարկ կլինեի՞ն։

Ա՜խ, գրողի տարած Բելլ, ինչի՞ էս գժանոցում բոլորի հեռախոսները թարս սարքեցիր,- դուրս եմ տալիս, հետո ձեռքի մի շարժումով գրողի ծոցն ուղարկում 217-ն է՛լ, աղջիկ դարձած հեռախոս ստեղծողին է՛լ, պառավ բուժքրոջն է՛լ, որ կարծես, գիժ դառնալու հակումներ ունի ու հեռանում շենքից, որի ներսում, երևի, հենց էդ պահին նորից իրարանցում է։