marieta ispiryan

Մեր ճագարիկը

Դեռ շատ վաղ տարիքից հայրիկս ինձ սովորեցնում էր, որ ոչ մի բանից չվախենամ, միշտ վեր գտնվեմ ամեն տեսակի ցավից, և ասում էր․ «Ամեն ինչ մարդու համար է»։

Հայրիկիս այդ խոսքերը ինձ միշտ ուղեկցում էին, և մի անգամ, երբ ես արդեն հինգ տարեկան էի, առջևի երկու ատամներս ցավում էին, բայց ես սովորությանս համաձայն, ոչ ոքի չէի ասում։ Հետո այդ ատամները սկսեցին շարժվել։ Ես որոշեցի ինքնուրույն այդ երկու ատամները քաշել, որովհետև մինչ այդ հեռուստացույցով տեսել էի, թե ոնց է երեխան իր ատամը քաշում, և ես էլ փորձեցի, ու ստացվեց։ Մայրիկս, իհարկե, ինձ վրա շատ բարկացավ, սակայն ես չէի զղջում արածիս համար։

Դրանից հետո անցավ երկու տարի։ Ես արդեն նկատել էի, որ առջևի ատամներս շատ առաջ են աճում։ Մայրիկս ասում էր, որ դա այն պատճառով է, որ իրենից թաքուն էի քաշել ատամներս։

Այդպես ես գնացի առաջին դասարան։ Դպրոցում ինձ ատամներիս համար ճագարիկ էին ասում։ Դա ինձ շատ էր զայրացնում։ Ես լացելով գնում էի տուն ու մայրիկիս ասում, որպեսզի բարի փերիին կանչի, որ ատամներս իր կախարդանքով ուղղի։ Շատ վիավորական էին դասընկերներիս խոսքերը ատամներիս մասին, սակայն, երբ մի քիչ մեծացա, հասկացա, որ դա էլ իմ առանձնահատկությունն է, և ես չեմ պատկերացնի ինձ առանց իմ «ճագարիկի ատամների»։

Բոլորս էլ ունենք թերություններ, ուղղակի բոլորը չէ, որ կարող են այդ թերությունները ընդունել և շտկել:

«Անդոկ» ազգային պարերի խումբը

Հարցազրույց չարենցավանցիների կողմից արդեն շատ սիրված «Անդոկ» ազգային պարերի խմբի ղեկավար Հրայր Փարսադանյանի հետ: Հրայրը ընդամենը 17 տարեկան է, և այս տարիքում նա արդեն շատ հաջողությունների է հասել:

Լուսանկարը` Աբիռ Դավթյանի

Լուսանկարը` Աբիռ Դավթյանի

-Կներկայանա՞ք:

-Հրայր Փարսադանյան՝ «Անդոկ» ավանդական երգի-պարի խմբի ղեկավար: Սովորում եմ Պարարվեստի ուսումնարանում, նաև ուսումնասիրում եմ ժողովրդական  պարեր:

-Ինչքա՞ն ժամանակ է, որ զբաղվում եք պարով:

-Պարել սկսել եմ 6 տարեկանից, սակայն 10 տարեկանում թողել եմ պարը: Բայց հետագայում կրկին սկսեցի զբաղվել պարով, և արդեն 4 տարի է, ինչ պարում եմ:

-Ի՞նչը դրդեց խումբ ստեղծել և այն անվանել «Անդոկ»:

-Խումբը ստեղծել եմ, որպեսզի մեր երիտասարդությունը ճանաչի իր արմատները, իր ժողովրդի երգն ու պարը: Իսկ Անդոկը Արևմտյան Հայաստանում գտնվող լեռ է, որը շատ մեծ դեր է ունեցել հայերի կյանքում, քանի որ երբ սկսվել են Սասունի ջարդերը, հայերը երկար ժամանակ թաքնվել են Անդոկ լեռան անտառներում, և մի շարք հայեր, այնտեղ թաքնվելով, կարողացել են փրկվել:

-Որքա՞ն ժամանակ է, որ խումբը գործում է, և քանի՞ աշակերտ ունեք:

-Խումբը գործում է մեկ տարի: Արդեն ունենք սեփական տարածք, որը մեծ քայլ է առաջ գնալու համար, և ունենք 50-ից ավելի աշակերտ:

-Արդյոք կա՞ տարիքային սահմանափակում:

-Սեփական երկրի ազգային պարերը ճանաչելը տարիք չի հարցնում: Իհարկե, 6 տարեկան երեխան չի կարող պարել, բայց 8-90 տարեկան յուրաքանչյուր անձ կարող է գալ և ընդունվել մեր խումբ:

Լուսանկարը` Աբիռ Դավթյանի

Լուսանկարը` Աբիռ Դավթյանի

-Ի՞նչ քայլեր եք ձեռնարկում խմբի հետագա գործունեությունը բարելավելու համար:

-Խումբը արդեն հասցրել է ելույթ ունենալ մի շարք բեմերում: Քանի որ համերգները և մենահամերգները խմբի համար շատ կարևոր են, այժմ դրա համար պլանավորում ենք մեծ մենահամերգ Երևանում, նաև ցանկանում ենք համերգ կազմակերպել հենց մեր քաղաքում՝ Չարենցավանում:

-Իսկ կցանկանայի՞ք նույն կազմի հետ աշխատել նույնիսկ քսան տարի անց:

-Թեկուզ երեսուն, քառասուն տարի էլ անցնի, դա նշանակություն չունի, ես պատրաստ եմ նույն մարդկանց հետ աշխատել:

Լուսանկարը` Աբիռ Դավթյանի

Լուսանկարը` Աբիռ Դավթյանի

-Ինչ-որ բան կա՞, որ կցանկանայիք ավելացնել:

-Նախ, ցանկանում եմ շնորհակալություն հայտնել Լոս Անջելեսի «Լույս» կրթական միությանը` մեզ աջակցելու համար: Դիմում եմ հայ ժողովրդին, հայ ազգին, որ ավելի շատ հետաքրքրվի և ուսումնասիրի մեր պատմությունը,  որպեսզի իմանա, թե ով է հայը, և որտեղից է սկիզբ առնում մեր ազգը, քանի որ մի շարք մարդիկ աղավաղում են մեր ազգայինը՝ չիմանալով, թե որն է հայկականը:

Mariam barseghyan

Նորից երթուղայինում

Ամեն օր դասի գնացող և դասից տուն վերադարձող ուսանողի համար ամենահետաքրքիր վայրերից մեկը երթուղայինն է: Սա այն վայրն է, որտեղ ամեն օր հավաքվում են տարբեր տարիքի, տարբեր մասնագիտության և մտածելակերպի մարդիկ: Ոմանք ակտիվ զրուցում են, ոմանք էլ պատուհանից այն կողմ են նայում և ականջի ծայրով լսում հետաքրքիր զրույցը: Ճիշտ է, ուրիշի խոսակցությանը ականջ չեն դնում, բայց երթուղայինում, ուզած թե չուզած, ստացվում է: Հատկապես շատ եմ սիրում երեկոյան երթուղայինը: Օրվա այս ժամին, չնայած մարդիկ աշխատանքից հոգնած տուն են վերադառնում, նրանք լի են խոսելու, կատակելու էներգիայով: Դեռ փոքր տարիքից ինձ միշտ զվարճացրել են այդ զրույցները: Այդ ժամի երթուղայիններին «ուրախ» էի անվանում: Եթե առաջ ես միայն լսողի դերում էի, ապա այսօր իմ ուրախ երթուղայիններում ակտիվ զրուցողը և կատակողը հենց ես եմ: Երբեմն զվարճանքի թեման ընդհանուր է դառնում, և դա ավելի է բարձրացնում երթուղայինի ընդհանուր տրամադրությունը: Կանգառում իջնելուց հետո զգում եմ, որ ծանր օրվա հոգնածությունը էլ չկա, որ մարմինս լցված է դրական էներգիայով:

Արդեն անգիր գիտեմ 2-րդ համարի երթուղայինների բոլոր վարորդներին, գիտեմ` ով ինչ երաժշտություն է նախընտրում, թեկուզ շատ հաճախ հազիվ եմ դիմանում այդ երգերին:

Գիտեմ, կարող է տարօրինակ թվալ, բայց անկեղծորեն սիրում եմ ինձ ամեն օր դասի տանող երթուղայինը, սիրում եմ և ուզում եմ, որ այն ավելի լավը լինի: Ուզում եմ, որ երթուղայինի դռան վրա կարիք չլինի փակցնել «Կամաց ջարդեք» արտահայտությունը, որ երթուղայինի վարորդը իր մարմնի ամեն մասնիկով չզգա, թե ինչպես են ավտոմեքենայի անիվները քսվում քարուքանդ ասֆալտին, և վերջապես ուզում եմ, որ փողոցով երթևեկող երթուղայիններին նայելիս ուղղակի հաճույք ստանալ:

marieta baghdasaryan

Ես միակ երազողը չեմ

Ինչքան էլ հոգնած, ձանձրացած ու մռայլ տրամադրությամբ լինեմ՝ երազանքներիս մասին մտածելիս պայծառանում եմ, լցվում խանդավառությամբ ու ավելին անելու ցանկությամբ։ Երազանքներ ունենալը առաջ մղող ուժ է, ապրելու պատճառ, սակայն երազանքներն իրականացնելու համար պետք է գնալ դրանց հետևից, հավատալ, չընկճվել դժվարություններից ու միայն նայել առաջ։ Հանճարեղ մարդկանցից շատերը հենց երազանքի հետևից գնալով են դարձել այն, ինչ կան՝ այդպիսով օրինակ ծառայելով երազանքներին հավատացողներին։ Ուոլթ Դիսնեյը ասել է. «Եթե դու կարող ես երազել ինչ-որ բանի մասին, ապա կարող ես այն իրականություն դարձնել»։ Սրանք զուտ խոսքեր չեն, սրանք ապրելու ուժ են տալիս, ճախրելու թևեր, ու այդ թևերով ճախրում ես դեպի երբեմն այնքան հեռու թվացող երազանքդ։

Իմ երազանքները շատ են։ Դրանք բոլորն ապրում են իմ հոգու տիեզերքում ու այդ տիեզերքի առանձին գալակտիկաներ են կազմում։ Այդ տիեզերքի Արևը իմ հոգին ու սիրտը ջերմացնում է ու վայրկենական կարողանում է փոխել տրամադրությունս, իսկ երբեմն էլ էությունս։ Ինձ թվում է այդ հոգու Արևը կա յուրաքանչյուրիս մեջ, չէ ո՞ր երբ խոսում ենք երազանքներից, մի տեսակ ջերմանում ենք, անկախ մեզնից ժպտում ու աշխարհին նայում ուրիշ՝ ավելի բարի աչքերով։

Ես չեմ սիրում շատ խոսել երազանքներիս մասին,նրանք իմ ներսում են ապրում ու թվում է՝ բերանս բացեմ ու փորձեմ խոսել նրանց մասին, նրանք խատուտիկի թևերի պես կսավառնեն օդում, չէ՞ որ խատուտիկի թևերին փչելիս էլ մենք երազում ենք ինչ-որ բանի մասին։

Բոլորս էլ երազանքներ ունենք, բոլորս էլ երազում ու մեր հոգու խորքում հավատում ենք դրանց իրականացմանը։ Ես լիովին համաձայն եմ Ջոն Լենոնի հետ։ Նա ասում էր «You may say I’m a dreamer but I’m not the only one» (Դուք կարող եք ասել` ես երազող եմ, բայց ես միակը չեմ)։

Մեր խաղերը

Մի օր բացում ես աչքերդ և հասկանում, որ մեծացել ես, կորցրել անհոգ տարիներդ, նրանք առանց քեզ հարցնելու հեռացել են անվերադարձ: Հե՜յ, մանկություն, այդ ո՞ւր ես շտապում, մի քիչ կանգնիր` խոսենք, քեզ հիշեցնելու այնքան բան ունեմ, չնայած դու ինձանից էլ լավ ես հիշում:

Մենք չորսն ենք, չորս «հարազատ արյուն»: Չորսով այնքան խաղեր կարող եք խաղալ, բայց մենք չէինք սիրում կրկնվել, մենք էինք ստեղծում մերը, նորը և միգուցե միակը իր ոճի մեջ:

Այ, օրինակ, «Ճանապարհային պտույտ». լսե՞լ եք այս խաղի մասին, կարծում եմ, ոչ: Այս խաղը սովորելը շատ հեշտ է, ուղղակի սպասում ես այն օրվան, երբ հայրիկդ ձեզ նորից կտանի Շամշադին` Սարի ճանապարհով, իսկ հետո սպասում ես, թե երբ պետք է մեքենան պտույտ կատարի, և նրա հետ հավասար թեքվում ես աջ կամ ձախ: Իսկ ամբողջ խաղի էությունը կայանում է հակառակորդին տապալելու մեջ, և պարտված է համարվում նա, ով կդիմեր մայրիկի օգնությանը: Մի քանի շաբաթ առաջ նորից Սարի ճանապարհով տեղ էինք գնում, և ակամա հիշեցինք մեր հորինած խաղի մասին, պտույտի հետ թեքվում էինք, կրկին տապալում թշնամուն», բայց չստացվեց այս ամենից նորմալ խաղ: Կարո՞ղ եք կռահել` ինչու: Մենք մեծացել ենք արդեն:

Հիշում եմ, թե ինչպես չէի սիրում քնել: Չէ քնելը սիրում էի, ուղղակի քույրիկներիս հետ միևնույն ժամին չէի ուզում քնել: Ախր, ես մեծացել էի, ես իրավունք ունեի մեկ ժամ ուշ պառկել քնելու, միայն սերիալս նայելուց հետո: Եվ գիտեք` ինչ էի անում, որ հայրիկս չբարկանար և թողներ մեկ ժամ էլ արթուն մնայի: Դասերս, երբ սովորում էի, օրագիրս չէի լրացնում, իբրև թե մոռացել եմ, և լրացնում էի միայն այն ժամանակ, երբ քույրերս գնում էին քնելու, ժամանակ էի շահում և վայելում սերիալս:

Հե՜յ մանկություն, հետ կգաս գոնե մի օրով, որ կարողանամ խաղալ իմ խաղերը…

sona mkrtchyan

Խոստանում էի չկարոտել

Միտքս հաճախ է թափառում անեզր երկնակամարում, բայց երբևէ չի հյուրընկալվել իսկական կարոտին: Հայրենիքս Հայաստանն է, մայրենիքս՝ Շիրակի մարզի խոր երախում ծերացող գյուղս՝ Ջրաձորս։ Մայրենի եզերքս ուրիշ է, հարազատ է:

Սուտ է, երբ ասում են Հայատանում հայն ապրում է ինչպես ձուկը ջրում, միևնույնն է, չեմ համոզվի: Սուտ է, երբ ասում են Հայաստանում հայը կարոտում է միայն Արևմտյան Հայաստանը: Այդպես էի մտածում մինչ Երևան գալս: Ասում էի` չեմ կարոտի հաստատ, ինչքան էլ վատ լինի, հաստատ այստեղից լավ է լինելու:

Ես ստիպված էի այսպես մտածել: Պատկերացրեք ամեն օր քնելուց առաջ մտածում ես. մի քիչ, 2-3 ժամ, առավոտյան արթնանում ես մեծ սպասումով, բայց ոչինչ չես կարող անել, որովհետև․․․ Ա՜խ, այդ որովհետևները․․․ Ես նման էի թռչունի, որը ճախրել գիտեր, բայց չէր կարողանում թռչել, քանի որ վանդակված էր: Բայց հիմա՛, միայն հիմա եմ հասկանում մայրենի եզերքի անսահման քաղցրությունը: Հիմա հեռու եմ, շա՜տ հեռու: Հիմա էլ եմ ազատ, սակայն առավել ազատ էի իմ գյուղում: Գյուղումս ես ունեի ամեն բան ազատ գործելու համար, բայց չկար լայն հնարավորություն, իսկ հիմա ես ունեմ լայն հնարավորություն, բայց չունեմ այն, ինչ ունեի առաջ: Այնտեղ ես չգիտեի, թե ինչ բան է կարոտը, իսկ հիմա ներխուժել է սիրտս ու կրծում է հոգիս: Կարոտել եմ մայրենիքիս ամեն մասնիկը: Կարոտել եմ երկնամուխ լեռները, կանաչազարդ սարերը, անուշ ջուրս, տունս, հարազատներիս, դպրոցս, ուսուցիչներիս, համագյուղացիներիս բարի ու ժպտացող հայացքները․․․ Մի խոսքով, կարոտել եմ անասելի շատ, շատ-շա՜տ։

Ես առանց ձեզ, ինչպես ծովն առանց ջրի, ինչպես արևն առանց շողերի: Երբ բոլորդ ասացիք` պետք է ուժեղ լինել, ես ինքս խոստացա ինձ. «Խոստանում եմ չկարոտել»: Ինչ իմանայի, որ կարոտն այսպիսի բան է: Մինչ կգրեի այս «ցավի» մասին, ամեն օր համոզում էի ինձ, որ չեմ կարոտում, բայց էլ չկարողացա, ու մտքերի տարափը դուրս թռավ ուղեղիցս ու վերածվեց բառերի, որոնք, թերևս, ամենայն նվազությամբ արտահայտեցին զգացմունքներս:

Կարո՛տ, ինչո՞ւ ես այդքան տանջում ինձ:

Nane Eghiazaryan

Դպրոցի ճամփան դժվար է, երկար շատերի համար

Զարմանում եմ, երբ մարդիկ դպրոց են հաճախում ու ընդհանրապես ոչինչ չեն սովորում: Նրանց ի՞նչ կա. իրենք գալիս են դպրոց, գնահատականներ շորթում, ու վերջ: Ի՞նչ սովորել, ի՞նչ բան: Նրանց ուսման հնարավորությունը շատ հեշտ է տրվում, իսկ ինչը մարդուն հեշտ է տրվում, համապատասխանաբար չի գնահատվում: Հարգելիներս, գոնե գիտե՞ք, որ կան երկրներ, որտեղ երեխաները մեծ փորձությունների միջով են անցնում ու նույնիսկ կյանքը վտանգելով են գնում դպրոց:

Կոլումբիայի շրջաններից մեկում երեխաները սահում են պողպատյա մալուխի վրայով, որպեսզի անցնեն գետը և հասնեն դպրոց: Պատկերացնո՞ւմ եք վեցամյա փոքրկներին, ովքեր պետք է սահեն ամեն օր ու մեջքներին էլ գցեն իրենց ծանր պայուսակները: Մալուխի վրայով սահելը այժմ մեր երկրում համարվում է էքստրեմալ սպորտաձև:

Չինաստանի Հենհուան գյուղից դպրոց հասնելու համար, որը գտնվում է Բիջի քաղաքում, երեխաները անցնում են մի ամբողջ լեռնաշղթայով, որը տևում է 5 ժամ: Ասենք, որ հենց դպրոցի ճանապարհին երեխաներից շատերը մահանում են: Հարգելի հասակակիցներ, դուք հինգ ժամ կքայլեի՞ք անդունդների ու կիրճերի վրայով, ձեր ճանապարհին հանդիպելով շատ մահեր, որպեսզի գնայիք դպրոց:

Կանադայում Տորոնտո քաղաքի բնակիչներին պետք չէ պատմել ցրտի, ձնաբքի կամ ձնամրրիկի մասին: Այնտեղ ձյան շերտի բարձրությունը հասնում է կես մետրի ու խոչընդոտ հանդիսանում դպրոց հաճախելու համար, բայց նրանց դպրոցը միշտ լիքն է աշակերտներով: Հիմա անձամբ ես էլ դպրոցում արդեն առաջին ժամերին ջեռուցման մարտկոցի մոտից ուրիշ տեղ չեմ գնում: Իսկ ի՞նչ անեն նրանք, որ միգուցե նույնիսկ դպրոցում ջեռուցման համակարգ չունեն:

Ես կարող եմ թվել շատ ու շատ օրինակներ, որտեղ երեխաները իրենց կյանքն են վտանգում դպրոց գնալու համար, բայց այս երեքն էլ ինձ թվում է բավական են, որ երեխաները հասկանան ու գոնե մի քիչ գնահատեն իրենց համար այդքան դյուրին դարձած դպրոցը: Ձեզնից շատերին երևի թե տանջեց այն հարցը, թե արժե՞ արդյոք կյանքը վտանգել հանուն ուսման: Այո՜, արժե, քանի որ ամբողջ աշխարհը հենված է հենց գիտության ու նոր տեխնոլոգիաների վրա: Ու բացի դրանից, եթե հիմա միայն մարդկության 20%-ն են կազմում ուսումնական հաստատություններ հաճախող մարդիկ, ապա մի քանի տարի անց նրանք կկազմեն մարդկության 80%-ը: Չէ՞ որ սերունդները գալիս ու գնում են: Եթե նայենք, ամեն սերունդ ունի իր նորամուծությունները, որոնցից օգտվում է հաջորդ սերունդը: Եթե մարդիկ չկրթվեն, ինչո՞վ պիտի տարբերվեն նախնադարյան մարդկանցից, չէ՞ որ նրանք էլ էին անկիրթ:

Գնահատեք ձեր ունեցածը և երբեք մի դժգոհեք ինչ-որ բանից, քանի որ այդ բանը մի ուրիշի հետ համեմատելիս, ձերը մանրուք կթվա:

ԽՄԲԱԳՐՈՒԹՅԱՆ ԿՈՂՄԻՑ. Իսկ դո՞ւ ինչ ես կարծում: Մի՞թե Հայաստանում էլ չկան դպրոցներ, ուր հասնելը բարդ է, պայմանները նույնպես ծանրագույն: Եթե այդպիսի վայրում ես սովորում, արձագանքիր:

Իսկ սիրելով չե՞ն…

arxivԱշնանային տաք ու պայծառ երեկո էր: Արևի շողիկները բաց պատուհանից լցվում էին սենյակս, խաղում մազերիս հետ, ձեռքիցս փախցնում գրիչը: Հեռու, հեռու գնացեք, այ չարաճճիներ, այսօր ես զբաղված եմ, չեմ կարող ձեզ հետ խաղալ: Մտածում եմ` պետք է անպայման գրել խաղաղության մասին: Լավ, լավ, մի րոպեով կմոտենամ պատուհանին, կնայեմ Մասիսի ճերմակ գագաթին, կհիանամ Հրազդանի կիրճի աշնանային գույներով: Վերջ, էլ ինձ չխանգարեք: Ես գրում եմ:

Չգիտեմ ինչու, խաղաղություն ասելիս անպայման մտածում եմ, որ այդ բառի հականիշը պետք է լինի պատերազմը: Պատերազմ և խաղաղություն: Դարեր շարունակ մարդիկ պատերազմել են, կոտորել միմյանց, ավերել ծաղկած քաղաքները, կործանել իրենց իսկ ձեռքով ստեղծած հրաշալիքները: Եվ միմյանց ամեն տեսակ չարիք պատճառելուց հետո` խաղաղության դաշն են կնքել և ուրախացել: Նորից սկսել են վերականգնել իրենց իսկ ձեռքով ավերվածը: Բայց ինչպե՞ս կարող են վերադարձնել իրենց քույրերին, եղբայրներին, մայրերին` բոլոր նրանց, ովքեր զոհվել են այդ պատերազմներում:
-Նառ, Նառ, ի՞նչ կլինի, օգնիր, էլի~:
Ռոմանիկն է` փոքր եղբայրս: Անգլերենի գիրք թևի տակ, գրիչը, ինչպես միշտ, բերանում, սևուկ աչիկները կլորացած, ինձ է նայում:
-Տուր, տուր տեսնեմ, միայն թե արագ, թե չէ` կմոռանամ, թե ինչ պիտի գրեմ:
… Մտքիս թելը կտրվեց: Ինչի՞ մասին էի գրում: Հա: Խաղաղության:

Վերականգնել, երևի հնարավոր է ամեն բան, բացի մարդկային հարաբերություններից ու կյանքից: Իսկ զոհվածների ու անմեղ նահատակների արյունը պիտի վրեժխնդրություն ծնի: Եվ ահա` նոր պատերազմի առիթ: Պետք է ընդհանրապես դադարեցնել ամեն տեսակ պատերազմներ, թե չէ, աշխարհի երեսին մարդ չի մնա…

… – Նառ, Նառ շուտ արի, հարսանիք է, տես, փողոցն էլի խցանվել է: Ո~ւխ, էս ինչ սիրուն հարս է: Շուտ, փուչիկներն արդեն բաց թողեցին;
Էլի Ռոմն է: Թռել է պատուհանի գոգին և ուրախանում է:
-Ռոմ, մի խանգարիր:
-Նառ, տես, էլի մի հարսանիք: Մեկն էլ եկավ, արդեն խառնվեցին իրար:
Բաց պատուհանից հեղեղի նման սենյակ է լցվում խառնաշփոթ երաժշտություն: Այս գիշեր էլ մինչև լույս կնվագեն, կաղմկեն, չեն թողնի քնենք: Է, ինչ արած, մարդիկ ուրախանում են: Փակում եմ պատուհանը, փորձում կենտրոնանալ: Ինչպե՞ս համոզել մարդկանց, որ չպատերազմեն: Ինչպե՞ս համոզել ահաբեկիչներին, որ չպայթեցնեն ինքնաթիռները, որ չգրավեն թատրոնները… Ի՞նչ անել: Չէ՞ որ այնքան լավ է, երբ կապույտ երկնքում փայլում է պայծառ արևը, երբ բակում աղմկում ու խաղում են երեխաները, երբ գույնզգույն ծաղիկների վրա հանգստանում են բազմերանգ թիթեռները: Այնքան լավ է այս աղմկոտ հարսանիքը, թեկուզ շատ է խանգարում ինձ: Երևի պետք է, որ բոլոր մարդիկ սիրեն իրար, այնքան սիրեն, որ երբեք չվիրավորեն, չնեղացնեն միմյանց…
Մի՞թե այդքան դժվար է սիրել մարդկանց:

Նարինե Դանեղյան, 13տ.
«Երիտասարդությունը և խաղաղությունը» էսսեների մրցույթից,
«Մանկանց երկիրը», 2003թ.

davit ghahramanyan

Ցամաքաբերդն ու նավապետ պապս

Ես այսօր հանդիպելու եմ մեր գյուղի ամենատարեց մարդու` Միշա Գրիգորյանի հետ, ով 1975-1985 թվականներին կոլխոզ է ղեկավարել:

-Միշա պապ, Ձեզ կխնդրեմ, որ մի քիչ պատմեք մեր գյուղի մասին, թե ինչպիսի պատմություն ունի այն:

-Դավիթ ջան, մեր գյուղը, ինչպես տեսնում ես, շրջապատված է սարերով, իսկ առջևում է Սևանա լիճը: Շատ հին պատմություն ունի մեր գյուղը, շատ հին ժամանակներից ունի Ցամաքաբերդ անունը:

-Իսկ այստեղ առաջ շա՞տ մարդիկ են ապրել:

-Չէ, այստեղ հնում բնակվել է մի հինգ տուն, հետո տարիների ընթացքում շատացել են:

-Միշա պապ, հիշո՞ւմ ես էստեղ ովքեր են առաջ ապրել:

-Իհարկե, հիշում եմ. Մկրտչյան Ջիվանը, Հովհաննիսյան Գրիգորը, Կարապետյան Լևոնը, Դավթյան Մուշեղը, որը ձկնորս է եղել և շատ է օգնել համագյուղացիներին հայրենական պատերազմի ժամանակ, սովի տարիներին: Այդ տարիներին էր, երբ ես երեխա էի, այս գյուղում նկարահանեցին «Սևանի ձկնորսները» ֆիլմը: Մեր գյուղից մի քանի հոգի նկարահանվում էին այդ ֆիլմում:

-Միշա պապ, ես գիտեմ, որ այն ժամանակ իմ պապը նավապետ է եղել: Կպատմե՞ս նրա մասին:

-Դավիթ ջան, քո պապը Մեղրիի շրջանի Շվանիձոր գյուղից էր: Չափահաս տարիքում իր մի քանի բախտակիցների հետ անդամագրվել է Սևանում նոր կազմակերպված նավագնացության կոլեկտիվին: Եվ նա, հանդիպելով Մարտիրոսի դստերը` Աստղիկին, ամուսնացել և բնակություն է հաստատել Ցամաքաբերդում: Քո պապը՝ Քրիստափորը, երկար տարիներ նավագնացությունում բարժա (բեռնանավ) էր ղեկավարում: Կյանքի վերջին տարիներին զբաղվեց այլ աշխատանքներով: Ամուսինների համատեղ կյանքը կարճ չտևեց, ունեցան յոթ շնորհալի երեխաներ, վայելեցին այն օրհնանքը, որն ասում է՝ յոթ որդով սեղան նստես:

-Իսկ ինձ կպատմե՞ս, թե ինչպես է առաջացել Ցամաքաբերդ անունը:

-Այդ ժամանակ գյուղի մեծ հատվածը գտնվում էր ջրի մեջ, Սևանա թերակղզին կղզի էր, նավերով էինք գնում վանք: Հետո, տարիների ընթացքում ջուրը ցամաքեց, և դրա համար գյուղը կոչվեց «ցամաքած բերդ»:

-Իսկ հայրենական պատերազմին այս գյուղից մասնակցողներ եղե՞լ են:

-Իհարկե, մասնակցել են մոտ 100 զինվոր, որոնց ընդամենը կեսն է հետ վերադարձել:

Միշա պապի հետ երկար զրուցեցինք: Նրա զրույցից ես շատ բան իմացա ոչ միայն Ցամաքաբերդի, այլ իմ նավապետ պապի մասին, որին լիճն այնքան է գրավել, որ լեռնային գյուղից հասցրել է Սևան:

hasmik vardanyan

Պապ ու թոռ

Վեց տարի առաջ հորեղբորս ընտանիքը համալրվեց: Ծնվեց նրա երկար սպասված տղան: Մինչ տղայի ծնվելը որոշված էր, որ նրան պետք է անվանեն Միխայիլ՝ ի պատիվ պապիկիս: Այդ օրը ամենաուրախը պապիկս էր, այն պարզ պատճառով, որ նրա փոքր թոռը կրելու էր իր անունը: Պապիկս շատ լավ մարդ էր, մեծ հարգանք էր վայելում համագյուղացիների շրջանում և դրա հետ մեկտեղ շատ հպարտ էր իր ընտանիքով ու թոռներով: Այդ հպարտությունը Միշիկի ծնվելուց հետո կրկնապատկվել էր: 

2016 թվականի հունվար 12-ը ամենադաժան օրն էր, երբ առավոտյան արթնացանք, ու եկավ այդ չարաբաստիկ զանգը: Պապիկս մահացել էր: Դա ծանր հարված էր ընտանիքիս համար, կատարվածից մինչ օրս ուշքի չենք գալիս: Անցան օրեր: Նստած զրուցում էինք, հիշում պապիկին, երբ դուռը բացվեց, և ներս եկավ Միշիկը: Նա մի պահ սթափեցրեց բոլորին՝ կարծես մութ տեղը լույս տվեց: Միշիկը ընդամենը 6 տարեկան է, շատ բան չի հասկանում, բայց շատ ընդհանուր գծեր ունի պապիկիս հետ, շատ նմանություններ, օրինակ՝ նեղանալու, խոսելու, նույնիսկ հաց ուտելու ձևը: Կարծես պապիկիս կրկնօրինակը լինի: Ամեն անգամ, երբ տալիս ենք Միշիկի անունը, բոլորիս ներսում կարծես մի ներքին հանգստություն է իջնում: Երբ նայում ենք նրան, պատկերացնում ու հիշում ենք պապիկին:

Պապիկս մեզ համար միշտ ողջ կմնա: