Կորած թաշկինակները

Լուսանկարը` Անահիտ Գասպարյանի

Լուսանկարը` Անահիտ Գասպարյանի

Երկու օր առաջ քայլում էի փողոցով ու ինչ պետքական ու անպետք բաների մասին ասես մտածում էի: Գլուխս լրիվ լցված էր բառերով, որոնք արդեն հոգնել են իրենց գոյությունից և անտեղի շատ ծեծված լինելուց:

Հանկարծ մի միտք. կանացի անձեռոցիկներ… Տղամարդու թաշկինակներ… Թաշկինակդ ո՞ւր է, Դեզդեմոնա:
Մի հետաքրքիր բան նկատեցի: Առաջ բոլորը միայն թաշկինակներ էին օգտագործում, իսկ այսօր հազվադեպ եմ մեկի ձեռքին թաշկինակ տեսնում: Ի՞նչն է պատճառը: Ինչո՞ւ մարդիկ թաշկինակ չեն սիրում: Միգուցե աղջիկները մտածում են, որ թաշինակների վրա շատ մանրէներ կա՞ն, իսկ տղաները չգիտե՞ն դրա մասին: Կամ թե աղջիկները մտածում են՝ այլևս կանացի և նրբագեղ չէ թաշկինակ պահելը:

Սիրում եմ թաշկինակներ՝ բազմապիսի, բազմերանգ ու բազմանախշ: Մանկուց մի սովորություն ունեի: Միշտ դարակից թաքուն վերցնում էի հայրիկիս թաշկինակները, չնայած մայրս նկատում էր դա, բայց բան չէր ասում: Չգիտեմ, գուցե հայրիկի թաշկինակը գրպանումս ես ինձ ավելի պաշտպանվա՞ծ էի զգում:

Հետո միշտ էի այդպես անում, նույնիսկ ավելի մեծ տարիքում: Միշտ տղամարդու թաշկինակներ էի վերցնում, ու այն հարցին, թե ինչու կանացի թաշկինակներ չեմ օգտագործում, պատասխանում էի. «էս մեկը ավելի հարմար է», «Ավելի փափուկ է», կամ թե՝ «էս մեկի գույները ավելի սիրուն են»:

Հիմա էլ եմ նույն կարծիքին, ուղղակի ես էլ թաշկինակ չեմ օգտագործում: Չգիտեմ պատճառը: Բայց կուղղեմ բաց թողածս, վստահ եմ:

Իսկ դու սիրո՞ւմ ես թաշկինակ:

Մինչ նոր հանդիպում 17.am-ում

mariana manukyan

Ողջույն, ես Մարիանան եմ, 2017 թվականին շատ նպատակներ ունեմ, որոնք ցանկանում եմ իրագործել: Դրանց մեծ մասը կապված է 17.am-ի հետ: Ես նոր թղթակից եմ և հիմա գրում եմ իմ աոաջին նյութը: Ցանկանում եմ պատմել իմ, իմ անվան և իմ ծագման մասին:

Այո` ճիշտ նկատեցիք, իմ անունը գրված է մի ն-ով, և դա սխալ չէ: Ինձ շատ է դուր գալիս իմ` մի ն-ով անունը, որով էլ ես տարբերվում եմ մյուս մարիաննաներից: Հայրիկս ցանկացել է ինձ Մարիամ անվանել: Իսկ մայրս և եղբայներս մի փոքր ձևափոխելով` ինձ անվանել են Մարիանա: Անունս իրականում էլ առաջացել է Մարիամ անունից: Մինչ Մարիամ Աստվածածնի ծնունդը, նշանակել է դառնության ծով, որի հետ ես բոլորովին համաձայն չեմ: Մարիամ Աստվածածնի ծնունդից հետո այն նշանակում է Տիրուհի:

Իմ անունը միշտ գրում են երկու ն-ով, նույնիսկ դասամատյանի մեջ է այդպես գրված: Ես միշտ պայքարում եմ իմ անվան ճիշտ գրելաձևի համար:

Պատմելով իմ մասին` կարծում եմ նախ պիտի ներկայացնեմ արմատներս: Թեև ես ծնվել եմ Երևանում, սակայն իմ հայրիկը մարտունեցի է: Իմ պապերը այնտեղ են գաղթել պատմական Հայաստանի Մուշ քաղաքից` փախչելով 20-րդ դարասկզբի ջարդերից: Հայրիկս պատմել է, որ Մանուկյանների ազգը շատ հարուստ է եղել և կարասով ոսկիներ է թաքցրել մեր հողերի, ծառերի տակ, սակայն գաղթի ժամանակ ոչինչ չեն կարողացել վերցնել իրենց հետ: Հաստատվելով Մարտունի քաղաքում` սկսել են նոր կյանք: Ահա, թե որտեղից է սերում իմ ազգը և ես:

Կհանդիպենք:

karen karapetyan portret

Խաղաղություն ամենեցուն

Քեռիս 1990-ական թվականներին մասնակցել է Արցախի ազատագրական պայքարին: Մի օր հարցրեցի նրան․

-Քե՛ռ, ի՞նչ կլինի, պատմիր էդ ժամանակներից:

-Է՜, բալե՛ս… Պատմելու բան ա՞, որ պատմեմ:

-Լավ էլի, քեռի՛, ի՞նչ կլինի, շա՜տ եմ խնդրում, պատմի՛ր:

Այն, ինչ պատմեց քեռիս, կյանքում չեմ մոռանա.

-Մի անգամ, առավոտ-գիշերով խրամատում կագնած էի, նայեցի ժամին, տեսնեմ՝ 6-ին հինգ է պակաս: Ծխախոտս վառեցի, սկսեցի ծխել ու հիշեցի, թե ինչպես էր ամեն օր առավոտյան 6-ին մերոս տնից դուրս գալիս ու աղոթք անում ամբողջ աշխարհի խաղաղության համար: Կրկին նայեցի ժամին՝ տեսնեմ ուղիղ 6-ն է: Չգիտեմ՝ ինչ կատարվեց հետս, գլուխս բարձրացրի ու մեծ արագությամբ գնդակը ականջիս մոտով անցավ: Աչքերիս դիմաց սևացավ, հասկացա, որ գնդակը ինձ չի դիպել: Սկսեցի լաց լինել.

-Վախ, մերոս հենց հիմա դուրսը կանգնած աղոթում է..․

Ու քեռիս այլևս չկարողացավ շարունակել: Այդ ժամանակ ես նկատեցի նրա արցունքները, որոնք կյանքում առաջին անգամ էի տեսնում: Հիմա էլ, երբ փակում եմ աչքերս, հիշում եմ նրա դեմքի արտահայտությունն ու թաց աչքերը:

Թևեր տալու ու թռչելու մասին

Լուսանկարը՝ Սոնա Մխիթարյանի

Լուսանկարը՝ Սոնա Մխիթարյանի

Առավոտյան արթնացա արևի ճառագայթներից, որոնք պատուհանից թափանցում էին ներս: Պայծառ օր էր: Հիշեցի, որ բժիշկն ասել էր՝ հեռախոսներից, համակարգիչներից կտրվել է պետք, ու որոշեցի գնալ ֆոտո անելու: Գնացի մեր հարևանի բակ, որտեղ նա աղավնիներ է պահում: Սկսեցի լուսանկարել, և այդ պահին եկան հարևանի թոռները՝ Ալլան ու Մանվելիկը:

-Սոնա, նկարո՞ւմ ես աղունիկներին,- հետաքրքրությամբ հարցրեց Մանվելիկը:

-Ըհը:

-Բա ինչքա՞ն ես նկարելու: Սաղին նկարելու ես, նոր գնա՞ս:

-Հա, կուզե՞ս քեզ էլ նկարեմ:

Վազեցին երկուսով դեպի ինձ, որ նկարեմ:

-Ինձ մի հատ սենց կնկարե՞ս:

Մի քանի հատ նկարեցի ու նայեցի դեպի երկինք. հոսանքի լարերին ու տան տանիքին մի քանի աղունիկ էին կանգնել, իսկ ես համբերատար սպասում էի, թե երբ են թռչելու, որ նկարեմ:

Լուսանկարը՝ Սոնա Մխիթարյանի

Լուսանկարը՝ Սոնա Մխիթարյանի

Գիտե՞ք՝ ինչքան երկար սպասեցի: Այդ ընթացքում մտածում էի թռչելու մասին, որ այն արվեստ է, որ նույնիսկ մարդիկ են կարողանում թռչել. ուղղակի մարդկանց լավ սովորեցնող է պետք, որ թռչելիս չընկնեն: Մեկ-մեկ ես էլ եմ ուզում թռչել, բայց վախենում եմ ընկնելուց: Երբեմն մարդիկ կարողանում են թևեր տալ, սովորեցնել թռչել, բայց հենց նույն մարդիկ էլ կտրում են իրենց տված թևերը:

Մտքերիցս շեղվեցի Ալչկայի ու Մանվելիկի կռվի պատճառով: Եղբայրը խոստացել էր գնդակը տալ քրոջը խաղալուց հետո, իսկ քույրը համբերատար, ժպիտով սպասում էր: Չտվեց այդպես էլ:

Կռվից հետո ես նայեցի երկնքին, իսկ աղավնիներն արդեն չկային: Ես այդպես էլ չնկարեցի նրանց խաղաղ թռիչքը:

Լուսանկարը՝ Սոնա Մխիթարյանի

Լուսանկարը՝ Սոնա Մխիթարյանի

Նույն օրը պատուհանիս մոտ (այն հենց աղավնիների «տնակի» դիմաց է) կրկին ինձ շեղեցին աղունիկները՝ իրենց թռիչքով: Ես անմիջապես վերցրի ֆոտոապարատը ու վազեցի դուրս, բայց կրկին չհասցրի: Այդ պահին ես էլ էի թռչում, տանից էի թռչում, որ հասցնեմ, բայց ով թևեր տալիս է, նա էլ կտրում է: Ես սպասեցի որոշ ժամանակ, բայց չերևացին այլևս: Ես էլի չնկարեցի թռիչքը:

Բայց ես չեմ սպասում, որ ինձ թևեր տան, նոր թռչեմ: Ես կթռչեմ ու կհասցնեմ նկարել աղավնիների խաղաղ թռիչքը:

milana gevorgyan

Է՜ն կորած քաղաքը

Հրազդանը մերն է, մեր կորած ու մոռացված քաղաքը: Ավելին ասեմ՝ Կոտայքի մարզկենտրոնն է: Ժամանակին (1930-50 թթ.) Ախտա գյուղն էր: Հետագայում վերանվանվեց Հրազդան: Ըստ պաշտոնական տվյալների՝ մեր քաղաքում ապրում է 59 364 մարդ, բայց ընդամենը ասում են, էլի: Վաղուց են լքել Հրազդանը, թողել են ու ընտանիքներով գնացել այլ երկրներ, շատերն էլ` մայրաքաղաք: Մեր քաղաքում կա 290 հատ շենք: Անգույն ու սառը շենքեր են՝ ձանձրույթ են առաջացնում, որովհետև դատարկ են, ոչ ոք չի ապրում էնտեղ:

Չքայլես այստեղով, կվախենաս: Դու կվախենաս միայնությունից, մարդկանց անտարբերությունից: Դու կվախենաս, երբ չլսես երեխաների ծիծաղ, երբ ծեր մարդիկ բարձրաձայն չեն խոսի փողոցում: Դու կվախենաս, երբ տեսնես դատարկ բակեր: Կվախենաս, երբ առավոտյան աշխատանքի շտապող մարդկանց չհանդիպես: Վախենալու ես, բայց ես չեմ վախենա: Հրազդանցին չի վախենա:

Դու չես տեսնի մանկապարտեզներում վազվզող երեխաներին: Չես տեսնի ինչպես են պատանիները խմբերով ջերմ մթնոլորտում զրուցում: Չես էլ տեսնի հրազդանյան պապիկներին, ովքեր նստած սպասում են, թե երբ պիտի թոշակ ստանան ու բողոքում են կառավարությունից՝ իմանալով, որ ոչ ոք նրանց ձայնը չի լսելու: Ոչ մի բան էլ չես տեսնելու, ու գիտես՝ ինչո՞ւ: Որովհետև էսպիսի լավ երևույթները մեր քաղաքում թաքնված են: Հրազդանցու աչքեր են պետք տեսնելու համար: Հրազդանցու՝ ամեն տեղ մի նոր բան փնտրող աչքեր: Մեր քաղաքում սրճարաններ չկան, կինոթատրոն չկա, մի խոսքով՝ ժամանցի ոչ մի վայր չունենք: Մենք էլ ենք ուզում ֆիլմ դիտելու գնալ, նկարվել ու գցել Facebook: Դե հա, մեզ մոտ «կյանքը չի եռում», բայց մենք չենք ուզում մոռացված քաղաք ունենալ: Ագահ չենք, չէ, ու շատ բան էլ չենք պահանջում: Պարզապես ուզում ենք վառ գույներով ներկապնակ նվեր ստանալ ու ներկել մեր քաղաքի մութ անկյունները:

heghine tsaturyan

Չինարի գյուղը

17.am-ի դասընթացի ժամանակ ծանոթացա Չինարի գյուղի երեխաների հետ: Ինձ շատ հետաքրքրեց գյուղի պատմությունը: Քանի որ գյուղի մասին համացանցում նյութ չգտա, օգտվելով «Տավուշ» գրքից, ձեզ կներկայացնեմ գյուղի պատմությունը: Գյուղը գտնվում է Խնձորուտ գետի հովտում, աջ ափին, ծովի մակարդակից 750 մ բարձրության վրա: Բերդ քաղաքից 26 կմ հարավ-արևելք: Որպես բնակավայր կազմավորվել է 1897 թ.: Պատմական աղբյուրները վկայում են, որ Չինարիի տեղանքը քանիցս բնակեցվել է, ապա ամայացել թշնամիների ձեռքով: Գյուղն իր զարգացումն ապրել է խորհրդային տարիներին: Չինարին ունի միջնակարգ դպրոց, ակումբ, գրադարան, բուժկետ, կինոթատրոն, մանկապարտեզ: Ցավոք, գրեթե չեն գործում մշակութային օջախները: Գյուղը սահմանամերձ է: Շրջանի ամենահեռավոր բնակավայրերից է: Գյուղից 1 կմ հեռավորության վրա Աղնջա գետի աջակողմյան անտառուտ լանջին, գտնվում է 13-րդ դարի առաջին կեսին կառուցված ճարտարապետական կոթողներից մեկը՝ Խորանաշատը: Գյուղը այսօր էլ գնդակոծվում է թշնամու կողմից, սակայն գյուղի բնակիչները չեն լքում գյուղը և ապրում են իրենց բնականոն կյանքով:

syuzi babayan voskehat

Իսկ նախասիրություննե՞րը

Հերթական պարապմունքիս օրն էր: Դպրոցից եկա տուն և գնացի պարապմունքի: Տեղ հասնելուն պես` տեսա ընկերուհիներիս, ովքեր զրուցում էին իրենց ընտրած մասնագիտությունների մասին: Հերթը հասավ ինձ.

-Ցանկանում եմ դառնալ տնտեսագետ:

Բոլորը զարմացած նայեցին ինձ: Աղջիկներից մեկը հարցրեց.

-Ինչո՞ւ ես հաճախում դաշնամուրի, եթե չես ընտրելու այդ մասնագիտությունը:

Ես պատասխանեցի.

-Ես չեմ հաճախում դաշնամուրի, որ հենց այդ ուղին շարունակեմ, ուղղակի շատ եմ սիրում նվագել: Անգամ նյարդայնացած ժամանակ, երբ նստում եմ դաշնամուրի առջև, ակամա ձեռքերս սկսում են նվագել: Դա ուղղակի իմ հանգստությունն է և նախասիրությունս:

Այդ օրվանից սկսած ընկերուհիներս ինձ անվանում են անճանաչելի և փոփոխական մարդ, քանի որ ամեն օր մի նոր միտք է ծագում գլխումս: Իսկ ես մտածում եմ, որ ձանձրալի է ապրել, երբ ամեն բան անում ես միայն ապագա մասնագիտության համար, իսկ ո՞ւր մնացին նախասիրությունները, հոբին, մի՞թե միակողմանի մարդ ենք մեծանալու:

Anna Andreasyan

Արևը ժլատություն է անում

Արդեն գարուն է, բայց դեռ շատ ցուրտ է: Ինչպես տեսնում եք, ցուրտը շատ է հավանել մեր տարածաշրջանը. չի ուզում հեռանալ: Առավոտյան արթնանում ես ու, տեսնելով մռայլ ու ամպամած երկինքը, դու էլ ես մռայլվում: Նույնիսկ տեղիցդ վեր կենալ չես ուզում: Իսկ հետո, երբ արևը դուրս է գալիս (եթե իհարկե, դուրս է գալիս ընդհանրապես), գնում ենք բակ, որ մի քիչ արևի շողերով ջերմանանք:

Միշտ ատել եմ` տարվա այս ժամանակահատվածը. այնքան ցուրտ չի, որ վառարան վառես, բայց այնքան էլ տաք չի, որ չմրսես: Անընդհատ մի տաք տեղ ես փնտրում: Արևը ժլատություն է անում ու թույլ չի տալիս լիարժեք տաքանալ: Այն էլ` այս ցրտաշունչ ձմեռվանից հետո: Կարծես մենք նույնպես սառցակալած լինենք:

Հուսով եմ, սա մարտի «գժություններից» մեկն է, և ապրիլը իր հետ կբերի տաք ու արևոտ եղանակ:

mariam nalbandyan

Երբ 18 տարեկան ես, բայց մեկ ա՝ ոչնչի հավես չունես

(Վահե Ստեփանյանի համարյա համանուն նյութից)

Լինում են, չէ՞, մարդիկ, որ նեղ փողոցի կենտրոնով դանդաղ քայլում են: Իսկ դու ոչ մի կերպ չես կարողանում առաջ անցնել, որովհետև վերոնշյալ մարդը ուղիղ մեջտեղով է քայլում: Եթե քայլեր մի փոքր աջ կամ ձախ, ամեն ինչ այլ կլիներ: Բայց նա քայլում է ուղիղ մեջտեղով ու քեզ լիքը ժամանակ տալիս՝ նյարդայնանալու ու տեղում քայլելու, կամ մտածելու ու տեղում քայլելու: Ընտրում ես դրանցից մեկը՝ նայած, թե առաջին դասդ ինչ է: Եթե ուշանալը վրադ թանկ չի նստի, կընտրես մտածելը ու էդ մի քանի վայրկյանում, մինչև ճանապարհը կլայնանա, վերադառնում ես էն գիշերվան: Էն, որ քննության էիր պարապում կամ անկապ նստած էիր: Լավագույն մտքերը քննությանը պարապելիս են գալիս: Ոչ այն պատճառով, որ Լորենցի կորը կամ Մասլոուի աշխատանքային մոտիվացիայի տեսությունը առանձնահատուկ ոգեշնչում են, այլ որովհետև չես ուզում սովորել: Իսկ այդ դեպքում ինչ ասես մտքիդ չի գա: Կմտածես հենց առաջին կուրսում համալսարանից դուրս մնալու, քննությանը պատուհանից թռչելու մասին: Հետո կորոշես ինքնակամ համալսարանից դուրս գալ ու գնալ գյուղում ապրել: Հետո մի քիչ էլ կմտածես՝ արդեն քո մասին: Կհաշվես վերջերս կյանքումդ տեղի ունեցած փոփոխությունները, հաշիվդ կկորցնես, մտքումդ մի ամբողջ նյութ կգրես փոփոխություններիդ մասին, վերնագիրն էլ կդնես «Փոփոխություններիս 9-րդ ալիքը» ու կորոշես, որ կյանքում երբեք, երբեք չպիտի գրես էդ նյութը, որովհետև չես ուզում: Փոփոխությունները միշտ չի, որ դեպի լավն են տանում: Բայց արդեն ուղեղդ միացել ա էդ ուղղությամբ, էլ չես կարող չմտածել: Կհաշվես կորցրածդ ընկերներին, գտածներիդ՝ չես հիշի: Որոշներին էլ բարև էլ չես տալիս, որոշների հետ էլ խոսում ես, իբր ամեն ինչ լավ ա: Հետո ավելի վատ բաներ կհիշես, ու կհասկանաս, որ էս սաղ հեչ ա: Ամենադժվարը, էն 9-րդ ալիքը՝ սարդ տեսնելու դեպքում «պապա» գոռալու հնարավորությունը էլ չունենալն ա: Մնացածը՝ հեչ:

Կնկատես, որ կյանքում առաջին անգամ անկապ, առանց թեմա նյութ ես գրում, ու մի բան կփոխվի, էլ առաջվանը չի լինի: Ուղղակի անտաղանդ ես, ուղղակի ոչ մեկն էլ չի կարդա: Քննությունից էլ կկտրվես: Հետո ընդհանրապես ուրիշ տեղ կգնաս, քո համալսարանի չորս ֆակուլտետները կհամապատասխանեցնես Հոգվարթսի չորս ֆակուլտետներին, բուիդ անունը կորոշես, կմնաս սեղմված 9-րդ ու 10-րդ հարթակների միջև: Մտքումդ մի քիչ Գոժիրա կերգես, կփոշմանես, որ յոթ տարի առաջ թողել ես դաշնամուրը, կնայես դաշնամուրին, մթության մեջ չի երևա: Կհիշես բոլոր դեպքերը, որ սխալ բաներ ես արել, մեռնելդ կգա: Կգնաս ջուր խմելու ու ոտքդ էլի կխփես անտեր սեղանին: Կհիշես՝ ինչքան վատ ես կողմնորոշվում տարածության մեջ, երազանքներիդ չեղած ցուցակից կջնջես մոտոմրցարշավորդ (гонщик- եսիմ՝ ոնց թարգմանեմ) դառնալու երազանքդ ու գոյություն չունեցող կատվիդ հետ խոսելով՝ դեմքիդ վրա կընկնես ինֆլյացիայի բանաձևերի վրա:

Լուսնի լույսի տակ տնտեսիդ հարցաշարը փայլում ա, ու դու հասկանում ես, որ ոչ մեկին էլ պետք չես: Հետո մաթեմիդ դասախոսի ձայնն ա հնչում ականջներումդ. «Դու անալիտիկ մտածողություն ունես…»:

Քննությունը ժամը 10-ին է, դեռ ուղիղ 6 ժամ կա: Կարծես դեռ շանս կա չկտրվելու:

Ճանապարհը վաղուց լայնացել է, բայց դու առաջ չես անցնում. հավես չունես: Հա մի բան էլ. այստեղ մի բան էն չի: Երևի, որ երկրորդ դեմքը փոխես առաջինի, իր տեղը կընկնի:

Gayane Avagyan

Խնձորի այգին

Երևի ես երբեք էլ չէի կարդա այս ստեղծագործությունը, երևի երբեք էլ չէի նայի կինոնկարը, եթե չլինեին ընդունելության քննությունները: Մի ուրիշ անգամ, եթե ինձ ասեին՝ մի լավ բան ասա՝ կարդամ, հաստատ այս պատմվածքը չէի խորհուրդ տալու: Բայց հիմա շատ եմ սիրում այս պատմվածքը:

Սովորական առավոտ, սովորական օրերի նման, էլի: Հազիվ քնից արթնանալով` մոտեցա պատուհանին` տեսնելու, թե ինչ եղանակ է դրսում: Իմ օրվա տրամադրությունը հենց եղանակից էլ կախված է: Մոտեցա պատուհանին, քնաթաթախ վիճակում նույնիսկ չհասկացա, թե ինչպես գլուխս խփեցի պատուհանին: Ձեռքս գլխիս դրեցի ու սկսեցի նայել: Բախտս բերեց. դրսում տաք էր, թռչունները իրենց ձայնով ողջունեցին ինձ: Արև էր, ձյունը քիչ-քիչ հալվում էր: Բարձր տրամադրությամբ գնացի գիրքս վերցրի, նստեցի պատուհանի մոտ ու սկսեցի կարդալ: Գլուխս մեկ-մեկ բարձրացնում էի, նայում ներքևի այգուն. ինչ-որ ծառեր էին երևում, երևի խնձորենիներ էին: Զուգադիպություն` ձեռքումս էլ Ստեփան Զորյանի պատմվածքների ժողովածուն էր, ու ես պիտի կարդայի «Խնձորի այգին»: Ինչ-որ տարօրինակ տրամադրությամբ սկսեցի կարդալ: Հինգ էջ կարդալուց հետո այլևս հայացքս չբարձրացրի` տեսնելու համար դրսի եղանակը: Տարօրինակ է, բայց ուզում էի արագ վերջացնել պատմվածքը ու գարնանային տրամադրությամբ գնալ զբոսանքի: Բայց գրքի ընթերցումից հետո այլևս ոչ պատուհանից նայելու հավես կար, ոչ էլ, առավել ևս, զբոսնելու: Մինչև այս գիրքը կարդալը, երբեք չէի մտածի, որ մարդիկ ծայրահեղ վատ քայլերի են պատրաստ իրենց լավ լինելը ապահովելու համար:

Եթե չես կարդացել, անպայման կարդա, թեկուզ առաջին էջը, թեկուզ երկու տող, մեկ է՝ առաջին նախադասությունը կարդալուց հետո կարդալու ես մինչև վերջ: Իսկ եթե կարդացել ես, կամ էլ ֆիլմն ես նայել, շատ ավելի լավ, հուսով եմ՝ կհասկանաս շարադրածս: Բայց եթե ձեռքդ չի ընկել այդ պատմվածքը, կամ էլ պատահմամբ ֆիլմը չես տեսել էկրանին, ապա մի փոքր պատմեմ: Պատմվածքի գործողությունները պտտվում են Մարտին ապոր այգու շուրջ: Նրա այգին հայտնի է ամբողջ գավառում, և նա սիրով խնամում է իր խնձորի այգին: Երբ մահանում է Մարտին ապոր կինը, նրա ավագ աղջիկը` Նոյեմը, և փեսան` Արտուշը, ամեն ինչ անում են այգին ժառանգելու համար: Մարտին ապերը ամուսնանում է երկրորդ անգամ` Նունուֆարի հետ: Աղջիկը ոչ մի կերպ չի հարմարվում հոր ամուսնության հետ: Իսկ երբ իմանում է, որ հայրը զավակ է ունենալու, ամեն ինչ անում է, որ այգին կտակի միայն իրեն, անգամ պատճառ է դառնում խորթ մոր և նրա չծնված զավակի սպանությանը: Իսկ Մարտին ապերը, իմանալով աղջկա՝ իր երկրորդ կնոջ սպանության պատճառը դառնալու մասին, կտրատում է այգու բոլոր ծառերը: Սակայն նրան խելագար են կարծում և, ի վերջո, պատմվածքի վերջում այգին մնում է ավագ դստերը:

Այս փոքրիկ պատմվածքը ինձ ստիպեց մտածել նաև այս տեսակ մարդկանց մասին: Այս հերոսուհին և իր ամուսինը իրենց նպատակին հասան կեղծավորություն անելով, խաբելով, նույնիսկ արդեն հարազատ դարձած մարդու մահվան պատճառը դառնալով: Ինձ թվում է, որ կարդալիս մի միտք կպտտվի ուղեղումդ, ինձ մոտ այդպես է եղել. ինչպե՞ս կարող է մարդը շահի համար ամեն ստորաքարշության դիմել: Հետո, երբ ավելի ես խորանում, հասկանում ես, որ իրականում մարդկային արժեքները ավելի կարևոր են, քան հարստությունը, շահը, էլ ուր մնաց՝ մարդու կյանք խլելը շահի հասնելու համար: Այս մասին չէի մտածել մինչ կարդալս: Հիմա եմ սկսում մտածել, թե ինչպես են մարդիկ կարողանում ձևացնելով, խաբելով հասնել որևէ արդյունքի: Այնինչ քսանմեկերորդ դարը, ինչպես ասում է մեր շենքի ամենատարեց բնակիչը, ստելու, խաբելու դար չէ: Ամեն ինչ բոլորն ի վերջո իմանում են: Դե, այս պապիկը չգիտի, լավ է, որ մտքով էլ չի անցել, որ նման մարդիկ ամեն դարում էլ լինելու են: Եղել են և Զորյանի ժամանակ, և կան հիմա: Հուսով եմ, որ գոնե հետաքրքրություն առաջացավ ` պատմվածքը թերթելու: Ես այս պատմվածքից շատ բան սովորեցի, ծանոթացա նաև այս տեսակ մարդկանց հետ: Փորձեցի նույնիսկ հասկանալ նրանց, բայց ոչ մի կերպ նրանց արաքը չկարողացա արդարացնել:

Չէի ուզի, որ նյութիս մեջ նախընտրական տարրեր փընտրես, թեպետ, շատ փնտրելու դեպքում կարող է գտնես: Թե Զորյանն ինչ իմանար, որ իր ստեղծագործության գաղափարը` քծնելը, խաբելը, շահից դրդված ամեն ինչ անելը, այսօր էլ կլինի:

Առավոտվա տրամադրությունս միանգամից փոխվեց: Չէ, այս անգամ եղանակը մեղավոր չէր, և ոչ էլ դասերիս շատությունը: Մեղավորը այս փոքրիկ պատմվածքն էր, որը իր մեջ պարունակում էր այն ասելիքը, որի մասին մինչ այս չէի մտածել: