nina arustamyan

Լավ ու վատի մասին

Հարցազրույց Գորայք գյուղի ամենամեծ հարսի՝ իմ տատիկ Մարիետա Առուստամյանի հետ:

Վերցրեցի հարցազրույցի համար իմ նախատեսված տետրը, գրիչը և ձայնագրիչը և որոշեցի գնալ և հարցազրույց անցկացնել հենց իմ տատիկի հետ: Տատիկս, ինչպես միշտ, իր տեղում նստած էր:

-Տատ՜, ի՞նչ կա, լա՞վ ես՞: Տատ կարա՞ս մի քանի րոպե ինձ տաս:

-Հա, խի՞ չեմ տա, բա: Որ քեզ չտամ, էլ ո՞ւմ պտի տամ:

-Տատ, ո՞րտեղ և ե՞րբ ես ծնվել:

Ես ծնվել եմ Սիսիանի շրջանի Բազարչայ գյուղում՝ 1950 թվականի օգոտոսի 1-ին: Ես ծնվել եմ բազմազավակի ընտանիքում: ՄԵր տանը մեջ ելել ա 9 երեխա, ես ելել  եմ 7-րդ երեխեն:

-Ինչպիսի՞ մանկություն  ես  ունեցել:

-Իմ մանկությունը անցել ա Բազարչայ գյուղում: Ունեցել եմ շատ լավ, ուրախ, շիտակ, զվարթ մանկություն: Մենք մեր գյուղի երեխեքով տարբեր խաղեր ենք խաղացել: Խաղացել ենք «Որսորդն ու բադերը», «Պախկվոցի», «7 քար», «Երկեն էշ»:

-Ի՞նչ  կրթություն ունես:

-7 տարեկանս որ լրացավ, ես կնացիմ մեր գյուղի միջնակարգ դպրոց: Սովորել եմ հարվածային: Դպրոցական կայքն անցել ա շատ լավ:

-Ե՞րբ ես ամուսնացել:

-1965 թվականի նոյեմբերին,  15 տարեկանում  նշանվել եմ: Ամուսնացել եմ 1965 թվականի նոյեմբերի 18-ին: Ամուսնացել եմ մեր համգյուղացի Հարություն Առուստամյանի հետ:

-Ինչպե՞ս  ես  ծանոթացել պապիկի հետ:

-Իմ մարդու պապան որ մահացել էր, իմ մարդը ապրում էր Աշխաբադում: Գալիս է Հայաստան: Հայատանում տունը լինում ա մենակ մաման: Գալիս ա, որ իր մաման մենակ չմնա: Հին Բազարչայի տները ելել են շատ  մոտիկ: Ինքը մի անգամ անցել ա մեր տան մոտով, տեսել ա ինձ ու  սիրահարվել: Ծանոթացանք, հետո ես իմ 8-րդ դասարանը վերջացրեցի, ամուսնացանք: Մենք շատ մեծ ենք արել մեր հարսանիքը: Ես հագել եմ հարսի շոր: Բայց իմ շորը սպիտակ չի եղել, իմ շորը եղել ա յասամանի գույն, քուղս գցել են մի հատ վարագույրի կտոր, թագս եղել ա սիրուն ծաղիկներով սարքած պսակ:

-1965 թվականին ամուսնացել եք, ընտանիք եք կազմել, որտե՞ղ եք աշխատել:

-Աշխատել եմ, շա՜տ եմ աշխատել: Աշխատել եմ 30 տարի: Աշխատել եմ տարբեր բնագավառներում. կոլխոզում, խանութպան եմ եղել, հիվանդանոցում` սանիտարկա, հորթապահ եմ աշխատել… 1972 թվականին կոմերիտմիության 26-րդ համագումարի պատգամավոր եմ եղել: Եղել եմ շրջանային դեպուտատ: Եղել եմ գործկոմի անդամ: Եղել եմ աշխատանքի վետերան: Իմ լավ աշխատանքի շնորհիվ եղել եմ առաջավոր ամբողջ հանրապետության մեջ 17 հոգու հրավիրեցին «Ավագարդ» թերթի խմբագրություն  որպես առաջավոր աշխատող: Սիսիանի շրջանից մենակ ինձ էին գործուղել: Այնտեղ մեզ հետ հարցազրույց անցկացրեց Հրաչյա Մսթևոսյանը՝ Հրանտ Մաթևոսյանի եղբայրը: Այդ ժամանակ թղթակից էր: Նա նյութ գրեց մեր գյուղի մասին: Թերթի մեծ մասը մեր գյուղի մասին էր: Հրաչյան ինձ ասաց. «Ձեր գյուղից է եղել իմ ուսանողական ընկեր Կարո Մկրտումյանը: Ես եղել եմ ձեր գյուղում: Ձեր գյուղի գետում լողացել եմ: Կերել եմ Ձեր գյուղի կարմրախայտ ձուկը, այդ 3-4 օրը եղել են իմ կյանքի ամենաուրախ օրերը…»: Ես ուղղակի մեծ հպարտություն զգացի այդ պահին: Ստացել եմ տարբեր մեդալներ: Լենինի 100-ամյակին ես ստացել եմ Լենինի  մեդալը,՝որ տալիս են հատուկենտ մարդկանց, ովքեր եղել են առաջավոր աշխատողներ: Ես ստացել եմ շատ պատվոգրեր: Ես ազատ չեմ մնացել, աշխատել եմ ու շատ գոհ եմ եղել թե իմ աշխատանքից, իմ կյանքից և իմ ընտանիքից:

-Քանի՞ երեխա ես ունեցել:

-Ես ունեցել եմ 4 երեխա՝ 1 աղջիկ, 3 տղա: Աղջիկս  ծնվել է 1967 թվականի մայիսի 22-ին, բայց աղջիկս ապրել է 2 ամիս: 1967 թվականի հուլիսի 9-ին բարձր ջերմությունից մահացել ա: Երեխուս մահը մեր մեղավորությունն էր. չտարանք հիվանդանոց ու մահացավ: Իմ աղջկան անուն չեն դրել, անանուն մահեցել ա: Մեծ տղես՝ Տիգրանս, ծնվել է 1968 թվականի հուլիսի 30-ին: Տղուս ծնվելուն մնում էր 2 ամիս, մարդուս տարան բանակ: Տղաս 2 տարեկան ա եղել, որ մարդս բանակից եկել է: Ես իմ մեծ տղուն պահել եմ սկեսուրիս հետ: Միջնեկ տղես՝ Սամվելս, ծնվել է 1971 թվականի մարտի 15-ին: Փոքր տղես՝ Արմենս, ծնվել է՝ 1973 թվականի մայիս 25-ին:

-Ին՞չ  կրթություն են ունեցել երեխաները:

-Տիգրանս դպրոցը ավարտել ա գերազանց: Իսկ երկու տղաներս` հարվածային: Տիգրանս և Արմենս սովորել են բուհում: Տիգրանս սովորել է Զովետի անասնաբուժական ֆակուլտետում, Արմեսն՝ Տեխնոլոգիայի կաշվեգործությունը: Իսկ Սամվելս՝ բուհ չի սովորել:

Ունեմ 8 թոռ: Հիմա 3 թոռներս ուսանող են, իսկ իմ 5 թոռները դեռ  սովորում են դպրոցում:

-Եվ վերջին հարցը: Կարո՞ղ եք ներկայիս և առաջվա սերունդներին համեմատել, ասել` ինչն էր լավ, ինչը` վատ:

-Բալես, էն ժամանակ լավ էր: Մաքրություն կար, պարզություն կար: Իսկ հիմա մաքրություն չկա: Դե կա, բայց քիչ: Էն ժամանակ մարդիկ հարգում էին միմյանց, թև ու թիկունք էին լինում,  իսկ հիմա մեկը մյուսի ապրելը չի ուզում:

-Եվ ի՞նչ կմաղթես մեր ապագա սերնդին:

-Աստված Ձեզ հետ, առողջ եղեք ու երջանիկ:

sona abunts

Կյանքով արբած

Տը՜զ, ֆը՜շ, խը՜շ, թը՜շ, բը՜զ, զը՜, կու-կու, ծուղրուղու՜, հա՛ֆ-հա՛ֆ, մե՜…
Ձայնային ֆոնը քիչ թե շատ ապահովեցի, պատկերացրեք, էլի, դժվար չէ դաշտ պատկերացնել, ճիշտ է, մի քիչ աբսուրդ է, բայց հավերով, շներով ու աքլորներով, որովհետև այդպես եմ ուզում:
Մոլորակի կենտրոնում եմ գտնվում, ամենագեղեցիկ բնության գրկում: Կանգնած տեղիցս դիմացս  փռված հորիզոնը նման է գունավոր, ծիածանանման գորգի: Ու մոտավոր պատկերացնում եմ այդ տեսարանը վերևից՝  ծաղիկներից հյուսված ծիածան՝ փռված դաշտի վրա, որի վրա վեր եմ խոյանում ես: Երկնքում ծիկրակող արեգակը իր տաքությամբ հաճելիորեն ու աստիճանաբար թմրեցնում է ինձ: Էլ չասեմ շուրջս  շշնջող բնության ձայնի մասին: Թմրությունից ոտքերս այլևս չեն պահպանում, և ձգողականության ուժը ինձ գեղեցիկ տապալում է գետնին: Մեջքիս վրա փռվում եմ գորգիս վրա և խրվում ծաղիկների հյուսվածքի մեջ: Հողը այնքան փափուկ է, անգամ անկողինս այդքան փափուկ ու հաճելի չէ, երևի մի գիշեր առաջ անձրև է խմել ու դեռ չի հասցրել չորանալ: Հողի բույրը, օդում սահելով, գալիս մտնում է քիթս ու հասնում ուղեղիս: Ձեռքերս բացված մեկնված են գորգին: Զգում եմ՝ ինչպես են մրջյուններն ու զատիկները վեր ու վար անում. ա՛յ քեզ հաճույք: Օդում ճոճվող քամին շոյում է դաշտերի չքնաղ ծաղիկներն ու խոտերը, որոնք էլ իրենց հերթին շոյում ու խուտուտ են տալիս ինձ: Դաշտի զեռունները հերթով գալիս են բարձրանում մարմնիս վրա, հետո հանգիստ սահելով իջնում ու հեռանում: Չէ՛, չեմ վախենում զեռուններից: Արևը արդեն կուրացրել է աչքերս: Դա զգում եմ ,երբ փորձում եմ շուրջս նայել. ամեն ինչ մութ է: Բայց ես հո՞ գիտեմ, թե ինչ է շուրջս կատարվում: Շուրջս կյանքն է եռում, բնական, անսկիզբ, անվերջ հրաշք կյանքը:
Սովորաբար ասում են, թե դաշտի ծաղիկներից լավ հոտ չի գալիս: Ասողները չարաչար սխալվում են: Դաշտի ծաղիկներից կյանք է բուրում, ազատություն ու բնություն:  Դաշտային ծաղիկը քաղելու ու տուն տանելու համար չէ: Դաշտային ծաղկից պետք է թագեր հյուսես ու քեզ պսակես բնության թագով՝ անմահության: Քեզ թույլ տաս զգալ որպես նրա բարի ծնունդ, որպես դաշտի մի ծաղիկ, որ փոքրիկ բաղադրիչն է այդ չքնաղ գլուխգործոց արվեստի՝ բնության: Զգաս քեզ գեղեցիկ, անուշաբույր և օգտակար, ինչպիսին դաշտի ծաղիկներն են: Օգտակար, ինչպիսին նրանք են՝ մեղուների ստնտուները. չէ՞ որ այդքան նեկտար են ընծայում փոքրիկ, արհեստավարժ մասնագետներին: Զգաս քեզ ինքնավստահ, ինչպիսին կարմիր վարդն է, պայծառ, ինչպիսին բարի արեգակն է, պարզ, ինչպիսին թափանցիկ ամպն է, խաղաղ, ինչպիսին ծավի երկինքն է, կյանքով լի, ինչպիսին ինքը՝ Աստված է:
Համեղ է բնությունը: Եկեք ձեր ախորժակները մի փոքր գրգռեմ: Պատկերացրեք  նստած եք երկար, լայն սեղանի առաջ ու ձեր առջև դրված է գառի խորոված, տապակած ճուտ, հարիսա, Քյավառի քյուվթա, «Իշլի քյուվթա», խեցգետնի պոչի քաբաբ, թփով տոլմա, աջափսանբալ, տժվժիկ, ավելուկի աղցան, պանիր, զեյթուն, գոմեշի մածուն, ավելուկի գնդիկներ, ղավուրմա, փախլավա:
Չէ՛, սա իրականում հիմար, դաժան կատակ էր, ու ոչ մի կապ չունի մեզ հետ:
Պատկերացրե՛ք. տաք-տաք, թարմ, լավ թխված արևի կտոր, հալած պաղպաղակի նման արևի ջերմությունից հալած կապտասառը երկնքի մի կծելու փայ, փափուկ, պաղ, քառակուսի կտրված հողի մաս իր բաղադրիչ համեմունքներով՝ մրջյուն, միջատ ու էլի, ասած տատիկիս, զըռթ-զըբիլ, ընդերքից բխող մի բուռ հեքիաթային ջուր, որը խմելով հնարավոր է Սասնա ծռերի Ծովինարի օրը ընկնես, և որպես նախուտեստ՝ քաղցրահամ, անուշահոտ խորտիկներ՝ վարդեր, մանուշակներ, նորածիլ խոտեր, դաշտային բազմատեսակ ծաղիկներ:
Ախորժելի է, այնպես չէ՞: Գոնե ինձ համար հաստատ այո՛, համեղ է: Եթե այսպիսի սեղան գցված լինի, ապա հաստատ մի կողմ կդնեմ ձևական քաղաքավարությունն ու  չափավոր չտեսությունը և կհարձակվեմ սեղանի վրա: Կուտեմ ոտքերով ու ձեռքերով, ամբողջ երեսս կլղոզեմ, ոտքից գլուխ կկեղտոտվեմ այն աստիճանի, որ եթե մայրս ինձ այդպես տեսնի, առանց հարցնելու կմտցնի լվացքի մեքենայի մեջ ու ամբողջ լվացքի փոշին, ժավելն ու անուշահոտ հեղուկները կլցնի վրաս:
Ա՛յ, այսքան շատ եմ քեզ սիրում, Բնությու՛ն: Քո գրկում կյանքով արբենում եմ: Քո գրկում ցանկանում եմ բարձր գոռալ ու վայելել քո սփռվածությունը:
Ով մի անգամ բնության գրկում բա՜րձր, շա՜տ բարձր գոռացել է, ու զգացել բնության անսահմանությունը, հզորությունն ու տարածվածությունը, ուրեմն նա կյանքով արբած եղել է:

Կյանքով արբած եմ մի այլ տեսակ…

lilit khachikyan-2

Կյանքիս մի նոր շրջանը

Արթնացա, բացելով աչքերս, բայց կարծես թե չէի հավատում, որ արդեն լուսացել է: 2 վայրկյան անշարժ մնալով՝ աչքիս առաջ եկան ամառային հիշողություններն ու անցան ակնթարթի պես: 

-Ժամը քանի՞սն է,- ասացի ես փոքր-ինչ անհանգիստ տոնով:

Պատասխան չստանալով, ես հասկացա, որ բոլորը դեռ քնած են, ու ես չեմ ուշանա իմ առաջին ուսումնական օրվանից նոր դպրոցում: Դրան հաջորդեց հիշողությունների մի մեծ շղթա:  Աչքիս առաջ եկավ իմ հարազատ կրթօջախը՝ Սիսիանի թիվ 2 հիմնական դպրոցը, ուր առաջին անգամ ոտք դնելիս 6 տարեկան  էի: Հետո հիշեցի իմ առաջին սեպտեմբերի 1-ը. ճիշտ է, փոքր էի, բայց մինչ օրս պարզ հիշում եմ:  Փոքրիկներից շատերի ուրախ-զվարթ դեմքեըրը, իսկ ոմանց էլ թախծոտ աչքերը կարծես սառել էին մի պահ աչքիս առջև:

Ու այդպես ժամանակը մտովի առաջ տալով արդեն 9-րդ դասարան էի: Վերջին սեպտեմբերի 1-ը հիմնական դպրոցում: Սովորաբար վերջին տարվա ընթացքում ամրապնդվում է մտերմությունը ընկերների միջև, ու բաժանումն էլ ավելի դժվար է լինում:

-Լիլիթ, վեր կաց: Ուշացանք,-ասաց քույրս:

Այս խոսքերը լսելով՝ 9 տարվա հիշողությունները ցրվեցին իմ մտքից և ես վեր կացա:

Մինչ նոր դպրոց այցելելը ես գնացի իմ հարազատ դպրոց:

-Այս ծաղիկները Ձեզ,- ասացի ես:

-Փաստորեն ոչինչ ապարդյուն չէր,- փոքր-ինչ հուզված պատասխանեց տնօրենը:

Մեկ ժամ անց մենք արդեն ավագ դպրոցում էինք: Փոքր-ինչ խորթ էր թվում միջավայրը: Նոր դպրոց, նոր դասարան, նոր ընկերներ: Մի խոսքով ամեն ինչ նոր էր:

«Մի քանի շաբաթ անց արդեն կհարմարվեմ»,-մտածեցի ես:

Հուսամ գալիք երեք տարիներն էլ հիշարժան պահերով ու վառ հիշողություններով հագեցած կլինեն:

Լուսնային հիշողություններ

Լուսանկարը՝ Սոնա Զաքարյանի

Լուսանկարը՝ Սոնա Զաքարյանի

Գեղեցիկ է, չէ՞, լուսինը: Մանավանդ այն ժամանակ, երբ շրջապատված է ամպերով: Մանավանդ այն ժամանակ, երբ նայում է աշխարհին և լուսավորում իր պայծառ լույսով: Մանկուց սիրում էի լուսինը: Նա այնքան պայծառ էր ու լուսավոր: Նայում էի ու մտածում, թե ոնց է մեր գյուղից այն երևում, չէ որ մեր գյուղը հեռու է, շա~տ հեռու աշխարհից:

Լուսանկարը՝ Սոնա Զաքարյանի

Լուսանկարը՝ Սոնա Զաքարյանի

Գյուղս ինձ համար մի ուրիշ աշխարհ է, առանձին աշխարհ: Շատ էի ուրախանում, երբ մտածում էի, որ լուսինը մեզ էլ է նկատում ու լուսավորում: Սիրում էի լուսինը, ու այն ինձ համար ուղղակի երկրի արբանյակ չէր, ուր չկա ոչինչ ապրելու և գոյատևելու համար: Նա ուղղակի իմ գիշերային ընկերն էր, ում հետ երազում էի, պատմում ամեն ինչ ու վստահում: Մանկական այդ երազանքները վառ են մնացել հիշողությանս մեջ: Օրինակ, երազում էի, որ մայրիկը չբարկանա վրաս, որ տատիկի ոտքերը չցավեն, որ հայրիկը աշխատանքից միշտ ուրախ վերադառնա և որ նորից պապիկիս տեսնեմ: Տեսնեմ նրան, գրկեմ ու ասեմ, որ շատ եմ սիրում ու միշտ հիշում եմ նրա դողդոջուն ձայնը, որ ասում էր. «Բալաս, վեր մեռնեմ, գերեզմանիս ծաղիկ կտինես»… Ու լուսնին նայելով մտքում ասում էի` «Դնում եմ, պա’պ»: Մեկ-մեկ էլ մտածում էի, որ պապիկը գնացել է լուսին ու նորից հետ է գալու: Միգուցե լսում էր ինձ:

Նայում էի լուսնին ու մտածում, որ նա շատ մարդկանց ճակատագրերի է ծանոթ, շատերի ուրախ ու տխուր պահերն է տեսել ու զգացել: Անվերջ նայում էի լուսնին, նայում էի ու երազում այնքան, մինչև լսում էի մայրիկի անհանգիստ ձայնը. «Բալես կմրսես, տուն արի’»: Երեխա էի…

Լուսինը նույնն է մնացել , այդքան էլ չի փոխվել, երևի մի քիչ մեծացել է, ինչպես որ ես եմ մեծացել տարիների ընթացքում: Էլի կիսվում եմ հետը, պատմում ամեն ինչ, ու նա ինձ միշտ հասկանում է: Երևի դեռ երեխա եմ:

Սիրում եմ լուսինը…

Shushan stepanyan

Բանն ասելով կլինի

Միշտ հավատացել եմ, որ բառերն ուժ ունեն, որ սրտում պահված մեծ ցանկությունները հոգու բառերով տիեզերք են հասնում ու քեզ ուրախացնելու, սրտիդ զարկերի բաբախն արագացնելու չափ իրական են դառնում: Պիտի միշտ մտքումդ, սրտումդ պահես քո երազանքները, անընդհատ մտածես ու ասես. «Հաստատ կկատարվեն», որ հենց այդպես էլ լինի: Եղբորս՝ համալսարան անվճար ընդունվելն ինձ ապացուցեց, որ, իրոք, բանն ասելով կլինի:

Երկուսիս՝ պարապմունքներով տարված շրջանն էր. իմ վերջին տարին էր, հոգով-սրտով տրվել էի պարապմունքներիս: Մտնում էի սենյակ ու մինչև ուշ գիշեր պարապում: Եղբայրս ուշ էր տուն գալիս, մի կես ժամ դաս անում, հետո պարապմունքներն էր շատ արագ վերջացնում ու շուտ քնում: Ես մտածում էի. «Այ, Աստված ջան, էս էրեխեն գոնե մի տեղ ընդունվի: Ախր, հեչ լավ չի պարապում: Կարող ա գա, կտրվի, խայտառակ լինենք»: Ու անընդհատ մտածում էի, որ գոնե անցողիկ բալեր հավաքի: Անընդհատ եղբորս ասում էի. «Դա՛վ, լավ պարապի, էլի, որ դու էլ լավ տեղ ընդունվես, լավ սովորես ու կարգին մարդ դառնաս»: Ու իր պատասխանը միշտ հետևյալ կերպ էր լինում. «Այ, Շուշան, դու քո մասին, հա, մտածի: Ես գալու եմ անվճար ընդունվեմ: Դու մտածի, որ բանավոր քննություն ունես, նենց արա, բարձր ստանաս: Իմ հետ գործ չունես: Ես անվճար եմ անցնելու, որովհետև տենց եմ ուզում»: «Հա, է, հա, քեզ թվաց: Դու հլը տես` ընդունվում ես, թե չէ»:

Ես, իրոք, լավ էի պարապում: Ծնողներս մտածում էին, որ անվճար կանցնեմ, իրենց հույսը ես էի: Իսկ իմ մտքով չէր էլ անցնում անվճար ընդունվելը. ասում էի, որ ինձնից շատ ավելի ուժեղները կան, ես չեմ կարողանա անվճար ընդունվել: Ու հենց այդպես էլ եղավ. ես վճարովի ընդունվեցի՝ չնայած շատ աշխատելուս: Ես վճարովի ընդունվեցի, որովհետև հավատ չկար իմ մեջ, որովհետև, ինչպես միշտ, թերագնահատում էի կարողություններս:

Մի տարի հետո, երբ արդեն եղբորս քննությունների շրջանն էր, ամեն օր աղոթելով սպասում էի, թե երբ պիտի բարեհաջող քննությունները հանձնի, որ սիրտս հանգստանա: Խոսում էի մայրիկիս հետ, ասում էր, որ եղբայրս սկսել է լավ աշխատել, միշտ պատրաստ է գնում պարապմունքներին: Չնայած չէի էլ կասկածում, որ մայրիկիս հսկողության տակ հնարավոր լիներ մի վարժություն անգամ բաց թողնել: Քննություններից հետո զանգում էի ու հարցնում. «Հը՞ն, մա՛մ, դո՞ւրս ա եկել»: «Հը՞ն, մա՛մ, ստուգե՞լ եք»:

Հանձնեց բոլոր քննությունները ու հավաքեց իմ սպասածից բարձր միավորներ: «Դե, ուրեմն, ընդունվել ա: Շատ լավ ա»:

Մի ամիս անց, երբ ցուցակներն արդեն կախված էին, իմացանք, որ եղբայրս ընդունվել է ու, ի զարմանս և ի ուրախություն ինձ՝ անվճար: Երջանիկ էինք, շատ ուրախ: Երջանկության մի ուժեղ տեսակ էլ անվճար համալսարան ընդունվելն է: Գրկեցինք իրար, ու եղբայրս ասաց.

-Բա, Շուշ, որ ասում էի` չէիր հավատում: Պիտի հավատաս ուժերիդ ու ասես, որ կստացվի: Բանն ասելով կլինի:

Ինչ ասեմ, բանն ասելով կլինի:

lusine atanesyan-2

Խրախուսելու ուժը

Արդեն համարյա մեկ ամիս է` գնում ենք դպրոց: Ամեն ինչ շատ լավ է: Մեզ արդեն հանձնարարություններ են տալիս: Այս տարի բացի այն առարկաներից, որոնք մենք անցնում ենք, ավելացել են ևս երկու առարկա` հասարակագիտություն և ՆԶՊ: Ուզում եմ ասել, որ ամեն ինչ շատ նորմալ է: Այսքանի մեջ մի արտասովոր բա կա: Արդեն 17-րդ օրն է, բայց մեզ դեռ նախորդ տարվա գովասանագրերը չեն տվել: Միշտ գովասանագրերը բաժանում էին դպրոցի բակում, սակայն այս երեք տարի է, ինչ գովասանագրերը բաժանում են դասարաններում: Մենք մտնում էինք դասարան, և դասղեկները բաժանում էին մեզ գովասանագրեր: Սակայն այս տարի դա էլ չեղավ:

Գիտեք, ամենահետաքրքիրը որն է, որ նույնիսկ գովասանագրերը պատրաստ չեն, և մեր դպրոցում էլ չեն: Ես դպրոցի տնօրինությանը չեմ մեղադրում, այլ մեղադրում եմ դրանով զբաղվողներին: Արդեն ամեն ինչ պարտականության նման մի բան է դարձել: Մենք պարտավոր ենք ամեն սեպտեմբերի մեկին բարձրանալ դպրոց, իսկ դրանից հետո ամեն օր գնալ դպրոց, գալ տուն և անցնել դասերին, բայց երբ գիտես, որ քո արածը վերջում գնահատվելու է, դու դա սիրով ես անում:

Ես զգացել եմ, թե ինչ է զգում այն մարդը, երբ այդքան երեխաների միջից կանչում են ընդամենը մի քանիսի անունները: Բայց եկավ մի պահ, երբ այդ ամենի վերջն էլ եկավ, և շատ երեխաներ չզգացին այդ քաղցրությունը: Երբ քեզ խրախուսում են, ամեն ինչ անում ես ավելի մեծ հաճույքով: Այս ամենը թևաթափ է անում երեխաներին, և նրանք չեն ցանկանում սովորել:

Երբ ես իմ եղբորը պատմում էի այն զգացմունքների մասին, որ զգում եմ, երբ տնօրենը ինձ է հանձնում գովասանագիրը, և երբ գովասանագիր ստանալու հերթը հասավ եղբորս, նա չզգաց այդ հաճելի երևույթը:

Ես ուղղակի խնդրում եմ. թող գովասանագրերը բաժանեն բոլորի ներկայությամբ, այլ ոչ «գաղտնի», և եթե ոչ դրսում հանդիսավորությամբ, ապա գոնե սեպտեմբերի մեկին դասարանում:

Ինչպես են նշել Անկախության օրը Հայաստանի տարբեր մարզերում

marta minasyan

Ընտրությունները Սիսիանում

Երևի բոլորիդ ծանոթ է այն երևույթը, որ յուրաքանչյուր ընտրությունների ժամանակ (խոսքը միայն նախագահի ընտրությունների մասին չէ) այս տարի մեր քաղաքում էլ քաղաքապետի ընտրություններն են կայանում: Ես առաջին անգամն է, որ ակտիվորեն հետևում եմ այդ ամենի ընթացքին:

Ես գիտեի, որ մեր քաղաքում բոլորը միմյանց ճանաչում են: Սակայն այս անգամ ավելին էր. քաղաքացիները չափազանց լավ տեղյակ են մեկը մյուսից, և քանի որ հիմա քաղաքապետի ընտրություններ են, նրանք խոսում են թեկնածուներից:

Ինչ ասես չիմացանք այդ մարդկանց մասին: Էլ չեմ ասում, որ զանազան հոդվածներ են գրվում նրանց մասին: Կային բազմաթիվ հոդվածներ` քննադատական, գովաբանող, օրինակ` «Քաղաքապետի  աթոռին քրեական հանցագործ», «Քաղաքիս դիմագիծը», ինչպես նաև թեկնածուներին ներկայացնող  լուսանկարներ և այլն:

Քաղաքապետի ընտրություններին  զուգահեռ անցկացվում են Սիսիանի ավագանու ընտրություններ, և սա ինձ համար փոքր ինչ  ցավոտ հարց է: Ավագանու թեկնածուները հիմնականում երիտասարդ են: Իմ բախտը բերել է, որ ընտրելու իրավունք չունեմ: Դա լավ է նրանով, որ չեմ տատանվի, թե ում ընտրեմ, քանի  որ ես ճանաչում և հավատում եմ գրեթե բոլոր ուժերին և  բոլորին շատ եմ հավանում: Մեկի մասին իմանալուց հետո իմանում եմ մյուսի մասին: Օրինակ, այսօր ևս նոր ավագանու թեկնածուի պաստառ տեսա  և նրան ևս  հաջողություն մաղթեցի:

Ինչ ասեմ…Առաջին տարին հետևեցի ընտրություններին և բավական շատ բան իմացա մեր քաղաքի բնակիչների մասին:

Հաջողություն եմ մաղթում բոլորին: Թող իսկապես ընտրվեն նրան, ովքեր իրենց խոստումները կիրագործեն:

sona abunts

Հաջորդ կանգառը՝ «Ուսանողական»

Գլուխս հենում եմ երթուղայինի պատուհանին, որ բաժանում է ինձ ձախակողմյան իրականությունից, և նայում անիվների տակով սահող ճանապարհին։ Աչքերիս տակով վազում են ճանապարհի սպիտակ գծերը, շվշվացնելով անցնում են լուսարձակող մեքենաները, հեռվում` հորիզոնին, շառագունած երկինքն է՝ իր գունային սիմֆոնիկ խաղերով, իսկ երթուղայինի ներսում խավարոտ լույսն է թրթռում։

-Չըխկ,- դուռը բացեցին, «Էս մի հատ ստացեք»-ից հետո՝

-Դըխկ,-դուռը փակեցին։

-Ա՜խ,-ասացի ես` գլուխս հարվածելով պատուհանին։ Հետո նորից հարմար տեղավորվում եմ, գլուխս հարմար հենում եմ պատուհանին՝ ամեն պահ զգուշանալով կրկին հարվածելուց։
Հենում եմ և շարժվող հարակից իրականության հետ միաժամանակ սուրում առաջ։ Կտրում-անցնում եմ միջանցիկ իրականությունը` հետևում թողնելով հինն ու անցածը և ընդառաջ գնալով նորին, ապագային։

Կյանքի մեր նոր երթուղին երթուղայինի արագությամբ սլանում է դեպի ժամանակի անդունդը։

Մեզ` նորեկ ուղևորներիս՝ ուսանողներիս, մնում է զգոն լինել և ճիշտ պահին ասել.

-Կանգառում կպահեք։

Հ.Գ. Դե չասեմ, որ իջնելուց առաջ վճարելը պարտադիր է,  եթե անգամ մի ոտքիդ վրա կանգնած ես անցել ճանապարհդ։

tatev arustamyan1

Մենակ մարդն ում ա պետք, իսկի ես ինձ պետք չեմ․․․

Է՜հ, ասում ես էլի․ մենակ մարդն ում ա պետք, իսկի ես ինձ պետք չեմ․․․

Մի ժամանակ, երբ մարդը ծնվում էր մարտ ամսին, անունը Մարտիկ էին կնքում։ Ու հետո ի՞նչ իմանաս, կդառնա՞ս արդյոք կյանքի մարտիկ․․․

Իմ հերոսը աշխատանքի մարտիկ է, սիրո, ով այդպես էլ երբևէ չվայելեց սիրո պտուղները, որոնք երևի թե կյանքի ամենքաղցր տարիները պիտի լինեին։
Երբ մայրդ արցունքները մաքրելով գրկում է քեզ ու համբուրում ճակատդ, գրվում է ճակատագիր կոչվածը։ Հավատում է ճակատագրին։ Երբեք խույս չտվեց իր ճակատագրից, ինչքան էլ դառն էր ու անտանելի։

-Էս կյանքում անտանելի բաներ չկան, ծանր են քեզ համար մի քիչ, հետո հարմարվում ես։ Հարմարվում ես մենակությանդ, բայց չես ներում քեզ դրա համար։ Հարմարվում ես, հիշելով սխալներդ, ու ներկայիդ բացերը փնտրում անցած տարիների ստվերներում։ Հիշում ես, որ մի ժամանակ սերը ամենասիրուն խաղերից մեկն էր. եթե քեզ տալիս էին դեր, ընդունում էիր սիրով։ Հիմա ես տալ եմ ուզում, բայց ո՞ւմ։

Ու հետո խոսքը երկարում, երկարում դառնում է ափսոսանքի վտակ։

-Պիտի մարդ դառնաս, էլ չսկսես թե՝ մարդ ծնվում են․ ում ա պետք քո փիլիսոփայությունը, ես որ ծնվեցի մա՞րդ չէի։ Մարդ էի։ Բա հիմա՞։ Հիմա ես եմ ու էս սևացած չորս պատը, որի տեղը հիշում են, երբ թոշակս եմ ստանում։ Էլի մարդ են ծնվել, չէ՞։ Բայց մարդկայի՞ն են։ Խելոք կդատես։

Հետո հիշում ենք անցած սերերին, զավակներին, «մարդկանց»…
Հիշում ենք, բայց չեմ տխրում։ Ես տասնյակ գարուններ ապրած մարդու կողքին եմ, ում երբեք էլ պետք չէ ափսոսանքը, ուշացած ափսոսանքը։
Ես, ճակատագրի մարտիկը, սևացած չորս պատը, երբեք կանգ չառնող ժամացույցը, ձեռքով շինված աթոռները, սեղանը ու վառարանը… վառարանը, որի ջերմությամբ պիտի տաքանային սպիտակ ու թմբլիկ ձեռքերը, որոնք պիտի գրկեին իմ մարտիկին ու ասեին․
-Պա՜պիկ, պապի՜կ, տաքացրու ինձ…