Հարցազրույց խորագրի արխիվներ

Ընկերուհուս՝ Անահիտ Խաչատրյանի հաղթանակը

Լուսանկարը՝ Լեւինե Համբարձումյանի

Լուսանկարը՝ Լեւինե Համբարձումյանի

Առավոտյան արթնացա և գնացի դասի: 10 րոպե անց՝ Անահիտը և Սոֆյան նույնպես եկան: Սոֆյան լայն ժպիտով ասաց.

-Շնորհավորե՛ք Անահիտին:

-Ինչի՞ համար,- հարցրեցի ես:

-Որովհետև Անահիտը գրավել է առաջին մրցանակային տեղը՝ համայնքի մասին իր գրած շարադրությամբ: Ես ուրախացա և շնորհավորեցի նրան: Բայց ցավալին այն էր, որ մենք առաջին երեք ժամերին կիսամյակային գրավոր աշխատանք ունեինք, իսկ Անահիտը պետք է ժամը 11-ին գնար Գավառ, որպեսզի ստանա իր մրցանակը: Նա ստիպված եղավ մնալ և գրել իր գրավորը: Բայց վերջին ժամին 15 րոպեում վերջացրեց իր գրավորը, որպեսզի չուշանա նշված ժամից: ժամեր անց նա եկավ իր մրցանակների հետ, և ես՝ ինչպես իսկական լրագրող, որոշեցի հարցազրույց վերցնել այդ կարևոր պահին:

-Անահի՛տ, ինչպե՞ս իմացար այդ մրցույթի մասին:

-Մեր դասղեկ Գայանե Քոլոզյանը դասի ժամին հայտարարեց մրցույթի մասին:

-Իսկ ինչպե՞ս որոշեցիր մասնակցել:

-Գնացի տուն, 2 ժամ մտածեցի շարադրության մասին և մի գեղեցիկ շարադրություն գրեցի: Տվեցի դասղեկին և երկար սպասելուց հետո իմացա, որ Նորատուսից 10 աշակերտ էլ են մասնակցել, բայց միայն իմ շարադրությունն է հավանության արժանացել:

-Իսկ ե՞րբ իմացար, որ քո շարադրությունը Գավառում գրավել է առաջին տեղը:

-Դեկտեմբերի 7-ն էր, Գավառից զանգեցին և շնորհավորեցին: Ասացին, որ ես առաջին տեղն եմ գրավել: Իսկ հետո ինձ զանգեց դասղեկս և ասաց, որ դեկտեմբերի 8-ին գնամ Գավառ, որպեսզի ստանամ մրցանակս: Ես անչափ ուրախացա: Լույսը բացվեց, գնացի Գավառ՝ իմ մրցանակի հետևից:

Ես կարծում եմ, որ բոլոր երեխաներն էլ ունեն հետաքրքիր մտքեր, պետք է լինել համարձակ ու գրել, մասնակցել տարբեր մրցույթների, թղթակցել տարբեր կայքերն: Վստա՛հ եղեք, որ անպայման կնկատեն ու կգնահատեն ձեզ…

Gayane Avagyan

Նոր բացահայտում պապիկիս շնորհիվ

Մի սովորական օր` նման բոլոր օրերին, դուրս եկա տանից ու քայլեցի, հա, էլի ականջակալներովս, դեպի տատիկենցս տուն: Արդեն երկար ժամանակ է, ինչ չեմ տեսել մեծ մայրիկիս ու մեծ հայրիկիս, (դե, պարսկահայերս պապիկ-տատիկին էդպես ենք ասում): Գնացի` տեսնեմ` ինչպես են, ինչ են անում, ինչպես է անցնում օրը, ու կարոտս առնեմ: Հասա տեղ, ճանապարհին չորս անգամ լսելով Մանսուրյանի երաժշտությունը: 

Ինձ տեսնելուն պես ուրախացան բոլորը: Երկար ժամանակ է, ինչ դասերի պատճառով ժամանակ չէի ունեցել տեսնելու իմոնց: Հարցերի մի ամբողջ հեղեղ ուղղեցին ինձ: Ու հասավ սպասված հարցը.

-Այ բալիկ ջան, կարոտում ենք քեզ, ինչո՞ւ  չես երևում:

-Կներես, պապիկ, դասերս այնքան շատ են, չեմ հասցնում:

-Այ, որ դասի անուն ես տալիս, չեմ բարկանում: Սովորիր, դե ասա` ի՞ նչ եք հիմա անցնում:

-Հիմա գրականություն ենք անցնում, գրողների կենսագրությունն ու ստեղծագործություններն ենք ուսումնասիրում:

-Էհ, երանի քեզ:

Ու մի պահ ոչինչ չասաց պապիկս: Մինչ ես նստած սպասում էի պապիկիս խոսքերին, տատս թեյը բերեց: Գիտեք, չէ՞, ինչքան ենք թեյ խմում` համ առավոտյան` նախաճաշին, համ կեսօրին` ճաշից հետո, համ երեկոյան` ընթրիքից հետո: Պարսկաստանից այդ սովորությունը պապիկս ու տատիկս բերել են այստեղ: Խմեցի տաք- տաք թեյս ու էլի սպասում էի, որ պապիկս մի բան կասի, ախր, չավարտեց խոսքերը: Չէ, հաստատ դեռ ասելու բան ունի: Իր կանաչ աչքերով նայեց ինձ ու ասաց.

-Գայանե, գիտե՞ ս, մենք մի բարեկամ ունենք, գրող է,- ասաց պապս ու էլի լռեց: Մի քանի վայրկյան դադար տվեց, երևի անունն էր ուզում հիշել,- Հա, հիշեցի` Արտաշես Պողոսյան: Վերջին անգամ չեմ հիշում` երբ եմ տեսել նրան, կարծեմ Երևանում` իրենց տանը: Բայց դե, շուտ էր դա…

Ու ոչինչ չասաց էլ պապս: Մի քանի վայրկյան ուշադիր ինձ նայեց, հետո ասաց, որ տատս էլի թեյ լցնի ինձ: Այս անգամ չփորձեցի հետաքրքրությունս բավարարել, ոչ մի հարց չտվեցի: Սպասում էի, որ էլի կխոսի պապս, բայց նա լուռ էր:

Անցավ մի քանի օր պապիկիս տուն այցելությունից: Այդ մի քանի օրը անընդհատ մտածում էի` ինչպես գտնեմ Արտաշես Պողոսյանի ստեղծագործությունների գիրքը: Համացանցը օգնեց ինձ: Որոնեցի ֆեյսբուքով, ուզում էի տեսնել` արդյո՞ ք ինչ- որ էջ կա այդ գրողի անունով բացված: Էջ չգտա, փոխարենը մի խումբ գտա: Այնտեղ կային Արտաշես Պողոսյանի ստեղծագործությունները: Կարդացի հերթով, նկատեցի, որ այդ բանաստեղծությունները հրապարակում է Նաիրա Պողոսյանը: Մտա նրա էջ, տեսա, որ ամբողջ էջում Արտաշես Պողոսյանի բանաստեղծություններն են: Ընկերանալու հարցում ուղարկեցի: Հաջորդ օրը, տիկին Նաիրան ընդունեց ընկերանալու հարցումս: Ուզում էի գրել նրան, ասել, որ Արտաշես Պողոսյանի բանաստեղծություններից, եթե հնարավոր է ուղարկի` կարդամ: Համացանցում, քիչ տեղեկություն կարողացա գտնել, ախր:

Գրեցի, ուղարկեցի նամակս: Տիկին Նաիրան ջերմ պատասխանեց: Ասաց, որ ինձ կնվիրի Արտաշես Պողոսյանի բանաստեղծութունների գիրքը: Իհարկե, ուրախացա, այս մասին պատմեցի պապիկիս, առաջին հերթին խնդրեց ինձ կարդալ նրա բանաստեղծություններից մեկը: Սիրով կարդացի, հետո ասաց, որ գիրքը ստանալուն պես, տանեմ իրենց տուն ու իր համար էլի կարդամ: Լավ չեն տեսնում պապիկիս աչքերը, ու ես սիրով կարդում եմ նրա համար: Ուրախ, ուրախ համաձայնեցի ու սպասեցի գիրքը ստանալուն:

Ուրախությունս կրկնապատկվեց, երբ գիրքը հայտնվեց իմ ձեռքում: Սկսեցի հպարտությամբ կարդալ իմ ազգականի ստեղծագործությունները: Հիմա եմ հասկանում, եթե չլիներ պապիկիս լռությունը, ես երևի այդպես էլ չգտնեի տիկին Նաիրային և չստանայի գիրքը: Շնորհակալ եմ շատ տիկին Նաիրային, նվերի համար:

Ուզում եմ, որ դուք էլ իմանաք Արտաշես Պողոսյանին: 

Ահա, նրա բանաստեղծություններից մեկը.

Ինչո՞ւ աշխարհում
Ամենահամառն « ինչո՞ւ»-ն է էլի.
Ինչքան էլ խեղդես պատասխաններով,
Ինչքան էլ խեղդվես պատասխանելով,
Ծնկի չի գալիս,
Շնչում է էլի:
Ինչո՞ւ աշխարհում
Ամենաքնկոտն «ինչո՞ւ»-ն է էլի.
Ինչքան ուզում ես՝ ձաղկիր մտրակով,
Ինչքան ուզում ես՝ ծակիր մկրատով,
Հսկայի պես է՝
Ննջում է էլի:
Ինչո՞ւ աշխարհում
Ամենազորեղն «ինչո՞ւ»-ն է էլի.
Ետ է շպրտում նա մինչև այսօր
Պատասխանների գրոհներն անզոր,
Ու մենք կարծում ենք միամտորեն՝
Ծնկի ենք բերել «ինչո՞ւ»-ներն ամեն:
Այնինչ աշխարհում
Ամենահամառն «ինչո՞ւ»-ն է էլի,
Ամենաքնկոտն « ինչո՞ւ»-ն է էլի,
Ամենազորեղն «ինչո՞ւ»-ն է էլի,
Շնչում է էլի,
Ննջում է էլի,
Բոլոր շուրթերից
Հնչում է էլի:

Արտաշես Պողոսյան

vahe stepanyan

Առջևում դեկտեմբերյան քննություններն են

Այսօր կփորձեմ քննությունների թեմայով հարցազրույց վերցնել մեր դպրոցի աշակերտներից մեկից. ավելի կոնկրետ ինձնից: Վահեն լավ տղա է, բայց խոսել չի սիրում, բայց ես ամեն ինչ կանեմ, որ մի երկու բառ քաշեմ: 

-Բարև, Վահե: Ինչպե՞ս ես:

-Բարև, ախպերս: Նորմալ, էլի: Դու ասա:

-Լավ , շնորհակալ եմ: Կարո՞ղ եմ մի երկու հարց տալ դեկտեմբերին դպրոցներում սպասվող քննությունների վերաբերյալ: Ի՞նչ կասես քննությունները դեկտեմբերի վերջ տեղափոխելու մասին: Արդյո՞ք լավ որոշում է, թե՞ շտապեցին:

-Դե, եթե ճիշտն ասեմ, ես էդ թեմայից մինչև հիմա էլ նորմալ գլուխ չեմ հանում: Եթե ուզում եք իմանալ, կոնկրետ ինձ համար ավելի հարմար է քննություների մի մասը հիմա տալ, մյուսը` մայիսին: Երկրորդ կիսամյակում կարող եմ կենտրոնանալ այն առարկաների վրա, որոնցից միասնական քննություն պիտի հանձնեմ: Չէ: Չեմ բողոքում: Ես գոհ եմ: Աշակերտները իմ կարծիքով, պիտի գոհ լինեն: Մի դարդ ու ցավ քիչ կլինի հետո: Այ, ուսուցիչներից ոմանք են բողոքում: «Մենք զահլա չունենք գանք, էդ նոր տարվա օրով ձեր աշխատանքները ստուգենք…»: Հարգելի ուսուցիչներ, չթարսվեք ինձ հետ սա կարդալուց հետո. ես ուղղակի հարցազրույց եմ տալիս:

-Լավ, Վահե, մի ծավալվիր: Կարո՞ղ ես ենթադրել, թե ինչ խոչընդոտներ կարող են առաջանալ: Կամ ի՞նչ դրական կողմեր ունի այս որոշումը:

-Դե, դրական կողմերն ասացի: Երկրորդ կիսամյակում կկենտրոնանանք այն առարկաների վրա, որոնք մեզ պետք են, բացի այդ «մայիսյան քաշքշուկները» կթեթևանան: Էդտեղ էլի մի քանի մանրուքներ կան, բայց չեմ թվարկի, որովհետև հլը կես տարի պիտի մեր դպրոցում սովորեմ:

-Իսկ խոչընդոտնե՞րը:

-Հա: Ես էլ ասում եմ` մի բան մոռացա անել: Ինչը վերաբերվում է խոչընդոտներին: Ինձ չի թվում, թե աշակերտության կողմից ինչ-որ խնդիրներ կառաջանան: Խնդիր կլինի, եթե նախարարությունը չհասցնի քննություններին, պատրաստվել: Բայց ինձ չի թվում, որ մեր կրթական համակարգը այդքան թույլ է: Մեկ այլ խոչընդոտ է, որ մեր ուսուցիչները պետք է տոլմա փաթաթեն, և ամենևին չունեն մեր ժամանակը, բայց …

-Վերջ, Վահե: Մի շարունակիր: Ինչ-որ բան կավելացնե՞ս քո կողմից:

-Եսիմ: Հըմ: Դե, ճիշտն ասած, մեզ հնարավորություն էր տրված այդ քննություները թողնել մայիսին (եթե ես իհարկե, ճիշտ եմ հասկացել), բայց փորձը ցույց է տվել, որ բոլոր քննությունները մայիսին հանձնելով, հլը ոչ մեկը «դորդը-բեշ» չի արել: Ընդհակառակը: Կուզեի էդ երկրորդ կիսամյակի կրթական սխեման (սովորում ես այն, ինչ դու ես ընտրել) 4-րդ դասարանից գործեր: Էդպես ավելի խորացված գիտելիքներ կունենանք մեզ անհրաժեշտ առարկաներից: Դե, երևի վերջ:

-Շնորհակալություն, Վահե: Հուսով եմ բարեհաջող կհանձնես քննությունները:

-Մենք բոլորս ենք հուսով: Ձեզ էլ շնորհակալություն` հարթակ տրամադրելու համար: Բայց քո դեմքը շատ ծանոթ ա, է…

-Ցտեսություն:

-Ցտեսություն: Բայց…

Ես զրուցում էի Մալիշկայի թիվ 1 միջն. դպրոցի 12-րդ դասարանի աշակերտ Ստեփանյան Վահեի հետ:

Հ. Գ. Իմիջիայլոց, ես նրան գտա Ռաֆոյենց տանը «բլոտ» խաղալուց: Հետո էլ կասի` սաղ օրը դասի եմ, ժամանակ չունեմ շնչեմ, գիշերները չեմ քնում, «տուդա-սյուդա» …

Պայքարում եմ մինչև վերջին ուժերս

-Խնդրում եմ ներկայացիր և մի փոքր պատմիր քո մասին: 

-Ես Արսեն Մանուկովն եմ, ծնվել եմ 1993 թվականին Արմավիր քաղաքում և մինչև հիմա բնակվում եմ Արմավիրում: Ավարտել եմ տեղի վարժարանը, իսկ այժմ սովորում եմ Երևանի ֆիզիկական կուլտուրայի պետական ինստիտուտի 5-րդ կուրսում:

-Որքա՞ն ժամանակ է, որ զբաղվում ես սպորտով:

-Չորս տարեկան էի, երբ ծնողներս ինձ տարան մարզադպրոց: Երկար տարիներ մարմնամարզությամբ զբաղվեցի, ավելի մեծ տարիքում սկսեցի հաճախել ձյուդոյի, իսկ հիմա զբաղվում եմ բազկամարտով, որն ինձ ավելի է դուր գալիս:

-Ինչո՞ւ ընտրեցիր հենց բազկամարտը:

-Դեռ վաղ տարիքից սիրել եմ բազկամարտը: Ցավոք, այդ ժամանակ չկար համապատասխան հնարավորություն մարզվելու համար:

-Կպատմե՞ս քո առաջին հաջողության մասին: 

-Նոր էի սկսել զբաղվել պրոֆեսիոնալ բազկամարտով, երբ մարզիչս ասաց, որ առաջիկա օրերի ընթացքում մրցումներ են տեղի ունենալու Գյումրիում: Ես էլ մասնակցեցի և, ի ուրախություն ինձ, զբաղեցրի պատվո հարթակի առաջին տեղը:

-Ի՞նչ նշանակություն ունի սպորտը քո կյանքում:

-Սպորտը իմ կյանքում մեծ նշանակություն ունի: Եղել են ժամանակներ, երբ հիասթափվել եմ, բայց հասկացել եմ, որ առանց սպորտի ուղղակի անհնար է:

-Զբաղվում ես միայն սպորտո՞վ, թե՞ փորձում ես նաև ուրիշ ոլորտներ էլ համատեղել: 

-Եթե զբաղվում ես պրոֆեսիոնալ սպորտով, չես կարող համատեղել ուրիշ զբաղմունքներ կամ գործեր: Միայն մարզվում եմ:

-Մրցումներից առաջ ի՞նչ ես մտածում: Արդյո՞ք կա քեզ ոգևորող բան: 

-Դե, մրցումներից առաջ և ընդհանրապես աղոթում եմ, ընկերներս էլ են ոգևորում: Այդպես ամեն ինչ լավ է ստացվում:

-Առաջիկայում ի՞նչ պլաններ ունես: 

-Պատրաստվում եմ մասնակցել Լեհաստանում կայանալիք Եվրոպայի առաջնությանը, որը քրտնաջան մարզումեր է պահանջում:

-Ունե՞ս կարգախոս, որով առաջնորդվում ես:

-Չէի ասի կարգախոս, բայց սիրում եմ պայքարել մինչև վերջին ուժերս:

mane minasyan -2

Հարցազրույց Սոնա Մխիթարյանի հետ, ով սիրում է նկարել և միշտ նկարելու է

«Նկարել ու սիրել նկարելն իրականում տարբեր բաներ են»,-մի անգամ ասաց Սոնան, ու ես որոշեցի զրուցել նրա հետ:

-Սոնա, քանի՞ տարեկանից մատիտն ու վրձինը հայտնվեցին ձեռքումդ:

-13 տարեկանից: Ընկերուհիս ասաց, որ գյուղում նկարչության մասնավոր խմբակ է բացվում, ու ինքը գնալու է: Ինձ էլ առաջարկեց, ընտանիքիս անդամների հետ զրուցեցի, ու որոշվեց, որ ես էլ եմ գնալու: Առաջին դասս հոկտեմբերի 2-ին էր:

-Նկարչությունը քեզ համար հոբբի՞ է, թե՞ արդեն ապագա մասնագիտություն:

-Եթե այս հարցը ինձ մի քանի ամիս առաջ տայիր, ապա կասեի՝ որպես մասնագիտություն, բայց հիմա դուրս եմ եկել նկարչության խմբակից, քանի որ մասնագիտությունս փոխել եմ: Լրագրությամբ եմ շարունակելու: Համատեղել չեմ հասցնում: Բայց իհարկե նկարչությունը ես երբեք չեմ թողնի… Շարունակում եմ տանն աշխատել:

-Այսքան ժամանակ որևէ նկար վաճառե՞լ ես:

-Այո, վաճառել եմ: Նաև պատվերներ եմ ընդունել: Պատվեր ընդունելուց առաջ պետք է վստահ լինես քո ուժերի վրա:

-Կա՞ նկար, որից չես ուզենա բաժանվել:

-Այո՛, կա այդպիսի նկար: Դա իմ առաջին գործն է յուղաներկով: Բնապատկեր է, բայց ես երբեք այդ նկարից չեմ հրաժարվի… Հրաժարվել կոպիտ հնչեց, դե՝ որևէ մեկին չեմ նվիրի կամ վաճառի:

-Իսկ նկարելիս ի՞նչ ես զգում:

-Երբ որևէ նկար եմ սկսում, մտնում եմ իմ սենյակ, դռները կողպում, որ ինձ ոչ ոք չխանգարի և միացնում եմ դանդաղ, մեղմ երաժշտություն: Սկսում եմ կտավի վրա գծագրել: Գծագրելուց հետո մի պահ նայում եմ կտավին ու արդեն պատկերացնում գույները: Երբ նկարում եմ, շատ հանգիստ եմ, միաժամանակ, շատ լարված: Սիրում եմ նկարել…

hranush suchyan 1317-2

Ամենախելացի Աննան՝ «Ամենախելացի» խաղից

-Սիրելի Աննա մի փոքր կպատմե՞ս քո մասին

-Ես Աննա Գասպարյանն եմ, սովորում եմ Գեղարքունիքի մարզի գ. Կարմիրգյուղի թիվ 1 միջն. Դպրոցի 8-րդ դասարանում: Գերազանցիկ եմ: Հանրակրթական դպրոցից բացի հաճախում եմ նաև Կարմիրգյուղի արվեստի դպրոցի դաշնամուրային բաժին: Երգում եմ նաև երգչախմբում: Սոպրանո եմ: Ավարտել եմ պարային բաժինը: Նվագում եմ դաշնամուր և կիթառ: Ունեմ շատ հետաքրքրություններ: Իմ ամենասիրելի առարկան մաթեմատիկան է, հատկապես, երկրաչափությունը: Սիրում եմ լուծել մաթեմատիկական, տրամաբանական խնդիրներ:

Շատ եմ սիրում երաժշտությունը: Սիրում եմ նվագել կիթառի, դաշնամուրի վրա: Լսում եմ բազմատեսակ երաժշտություն, հատկապես, ժամանակակից: Գերադասում եմ համաշխարհային փոփը:

Ունեմ բազմանդամ ընտանիք՝ հայրիկս, մայրիկս, քույրիկներս, եղբայրս, տատիկս, պապիկս… Անկասկած շատ եմ սիրում իմ բոլոր հարազատներին: Հայրիկս և պապիկս բժիշկներ են, իսկ մայրիկս և տատիկս՝ ուսուցչուհիներ:       anna gasparyan -Ընտրե՞լ ես մասնագիտություն:

-Չնայած ծնողներս ունեն բժշկի և ուսուցչի մասնագիտություն, ես դառնալու եմ ծրագրավորող: Այնքան վստահ եմ դրա մեջ, որ նույնիսկ պլանավորել եմ, թե որտեղ եմ գնալու և աշխատելու: Բայց ամենակարևորը, թե որտեղ եմ սովորելու դպրոցն ավարտելուց հետո, չեմ որոշել: Կարևոր է նաև այն, որ ծնողներս կողմ են իմ ընտրությանը:

-Ի՞նչ նախասիրություններ ունես:

-Սիրում եմ լուծել բազմաթիվ գլուխկոտրուկներ, հատկապես, «կուբիկ-ռուբիկ» հավաքել: Կարելի է ասել, որ «կուբիկ-ռուբիկ» հավաքելու վարպետ եմ: Սիրում եմ հավաքել նաև փազլներ: Ռեկորդս 360 կտորից փազլ հավաքելն էր: Նմանատիպ գլուխկոտրուկներ լուծելը ինձ համար շատ հետաքրքիր է:

Շատ եմ սիրում սպորտ, հատկապես, ֆուտբոլ: Երկրպագում եմ կատալոնական «Բարսելոնա»-ին, հատկապես, Լիոնել Մեսսիին:

Սիրում եմ այն ամենը, ինչ կապված է համակարգչի հետ: Եթե ունենում եմ ազատ ժամանակ, ապա այն անցկացնում եմ համակարգչի առաջ: Այդ իսկ պատճառով ընթերցանության համար շատ քիչ ժամանակ եմ ունենում, չնայած որ շատ եմ սիրում կարդալ:

-Խոսի՛ր, խնդրում եմ երազանքներիդ, նպատակներիդ մասին:

-Ցանկանում եմ կատարել շուրջերկրյա ճանապարհորդություն և ցանոթանալ աշխարհի մի շարք երկրների մշակույթին և պատմությանը: Շատ կցանկանամ կատարել որևէ գիտական բացահայտում, օրինակ՝ ստեղծել ժամանակի մեքենա: Անցյալում շատ բաներ կուզենայի փոխել, որոնց համար մինչև հիմա ափսոսում եմ: Իմ երազանքները շատ են, և ես չեմ կարող բոլորը թվարկել: Բայց, իրոք, աշխարհում շատ բաներ կան փոխելու:

-Օրինա՞կ 

-Օրինակ, սոցիալական անհավասարությունը, էնէրգիայի անխնա սպառումը, մուրացկանների թվի ավելացումը, և այլն…

-Ես գիտեմ, որ դու շատ մրցույթների ես մասնակցել և ունեցել ես բազմաթիվ հաջողություններ: Խոսիր այդ մասին:              

-Շատ հետաքրքրասեր եմ և սիրում եմ մասնակցել տարբեր մրցույթների և օլիմպիադաների: Մինչ այսօր մասնակցել եմ բազմաթիվ մրցույթների և գրավել պատվավոր տեղեր: Ստացել եմ երեք ոսկե մեդալ ՀՀ նախագահի կողմից: 2013 թ. ընթերցանության հանրապետական երկրորդ մրցույթին զբաղեցրել եմ երրորդ պատվավոր տեղը և ստացել բազմաթիվ մրցանակներ: Մասնակցել եմ մեծ թվով օնլայն մրցույթների: Բազմիցս մասնակցել եմ «Կենգուրու» և «Մեղու» ամենամյա մրցույթներին և հաղթել եմ: Մասնակցել եմ նաև տարբեր օլիմպիադաների և անցել հանրապետական փուլ: Հետագայում վստահ եմ, որ ավելի շատ մրցույթների կմասնակցեմ և կունենամ ավելի շատ հաջողություններ: Ի ուրախություն ինձ, ՀՀ-ում կազմակերպվում է «Ոզնի» ամենամյա համակարգչային մրցույթը, և արդեն երկու տարի է, ինչ այդ մրցույթը անցկացվում է: Երկու տարի մասնակցել եմ, առաջին անգամ զբաղեցրել եմ երկրորդ տեղը, իսկ երկրորդ անգամ՝ առաջին տեղը: Մասնակցելու եմ նաև այս տարի կայանալիք «Մեղու 2016» մրցույթին: Մասնակցելով «Ամենախելացին» ինտելեկտուալ հեռուստաշոուի 4-րդ եթերաշրջանի հեռուստատեսային փուլին, այստեղ նույնպես ունեցա հաջողություն և անցա կիսաեզրափակիչ փուլ…

-Ի՞նչ էիր զգում դու, և ինչպե՞ս էին արձագանքում հասակակիցներդ, երբ չանցար 3-րդ փուլ:

-Հասակակիցներս գովում և ողջունում էին ինձ, չնայելով նրան, որ չեմ անցել 3-րդ փուլ: Նրանք միևնույն է, հպարտանում են, որ կարողացա հաղթահարել խաղը: Ինձ ամենաշատը ոգեշնչում է նրանց այն խոսքը, որ անկախ ամեն ինչից, ես եմ նրանց համար ամենախելացին: Իսկ այն, թե ինչ էի ես զգում, դժվար է բացատրել, բայց կփորձեմ: Ամենաառաջինը ես զգում էի ափսոսանք, որ ընդամենը մեկ միավորով չանցա 3-րդ փուլ, որ այդքան երկար պատրաստվել էի հատուկ թեմայի համար, որ շատ հարցերի պատասխաններ գիտեի, բայց չկարողացա պատասխանել լարվածության պատճառով:

-Իսկ ի՞նչ տվեց քեզ «Ամենախելացի»-ն

-Ամենախելացին ինձ համար շատ կարևոր մրցույթ է:Ես ունեցա բացառիկ հնարավորություն հայտնվել հեռուստատեսությունում և դառնալ հանրաճանաչ:Դա իմ երազանքներից մեկն էր, և այն իրականացավ:Այս մրցույթում ծանոթացա շատ բարձր մակարդակ ունեցող աշակերտների հետ:Եվ ինչու չէ, նաև ստուգեցի գիտելիքներս և նոր գիտելիքներ ձեռք բերեցի:

susanna geghamyan

Արցախից Լիճք

Մորս մանկությունը այդքան էլ հեշտ չի եղել, չնայած նրան, որ նա ծնվել է ամեն ինչով ապահովված ընտանիքում: Իսկ ինչո՞ւ է նրա մանկությունը դժվար անցել, հիմա կպատմեմ:

Երբ մայրս 13-14 տարեկան է եղել, սկսվել է Արցախյան պատերազմը: Մայրս արցախցի է և կորցրել է իր հարազատներին և ընկերներին: Դե գիտեք, երեխայի համար հեշտ չէ այդ ամենի միջով անցնելը: Բայց չնայած դրան մայրս դարձել է կրթված մարդ: Իրենց գյուղից հեռանալուց հետո մայրս հաճախել է մի այլ դպրոց: Հետո այդ դպրոցից տեղափոխվել է մեկ այլ դպրոց, և այդպես անցել են նրա դպրոցական տարիները: Մայրս պատմում է, որ պատերազմի ժամանակ իրենց տունը նման է եղել հյուրանոցի: Նրանց տուն շատ են այցելել ֆիդայի տղերք: Գյուղից հեռանալու ժամանակ մորս ընտանիքը իր հետ ոչ մի իր չի վերցրել, միայն մի քանի ոսկյա զարդեր: Այդ ոսկին տատիկս պահել է իր շորերի մեջ: Իսկ ոսկու մի մասը պահել է լվացքի մեքենայի շարժիչի մեջ, մտածելով, որ նորից հետ կվերադառնան իրենց տուն, բայց…

Մայրս պատմում է.

-Մեր տնից գնալուց հետո, մենք օր է եղել, որ հաց չենք ունեցել: Բայց հաղթահարել ենք ամեն մի դժվարություն:

Բայց չնայած դրան… Իսկ հիմա մայրիկիս հետ կպարզեմ, թե ինչպես է ծանոթացել հայրիկիս հետ, թե ինչպես են ամուսնացել և ինչպես է ԼՂՀ-ից հասել Լիճք գյուղ:

-Մամ, դու ու պապան ինչպե՞ս եք ծանոթացել:

-Բալ ջան, մորաքույրդ ամուսնացել էր հորեղբորդ հետ…

-Հա, մամ էդ գիտեմ:

-Այ աղջի, դե սպասի` պատմեմ:

-Լավ, մամ ջան:

-Դե, մենք հաճախ գալիս էինք մորաքրոջդ տեսնելու, այդ ժամանակ հայրդ էլ էր տանը լինում:

-Հա, պապային տեսար, սիրահարվեցիր:

-Կարելի է այդպես էլ ասել:

-Մամ, բա ո՞նց եղավ, որ ամուսնացաք?:

-Մի օր եկա մորաքրոջդ տեսնելու ու էլ չգնացի:

-Կարելի է ասել` եկար ու մնացիր, հա՞:

-Դե հա…

-Մամ, իսկ չե՞ս փոշմանել, որ էդքան հեռու տեղից եկել ես ու ամուսնացել Լիճքում:

-Չէ, շատ գոհ եմ, մենակ նրանից եմ դժգոհ, որ քո նման շատախոս աղջիկ ունեմ:

-Հա, մամ ջան, դեռ շատ կդժգոհես:

Մայրս անցնում է իր գործերին, իսկ ես սկսում եմ գրել այս հարցազրույցը:

Ani avetisyan

Կյանքով մեկ տառապել եմ

Զրուցում եմ մեր գյուղի ամենածեր բնակչի՝ 104 –ամյա Վարժուհի տատիկի հետ անցած գնացած օրերի, ուրախ ու տխուր պահերի մասին: 

Տատիկն էլ` տարիքին անհամապատասխան ավյունով, բայց արդեն ծերությունից դողացող ձայնով, պատմում էր իր երկար ու դժվար կյանքը: 

-1912 թվին եմ ծնվել: Իմ հերն ու մերը գաղթական են, հերս Մարմուսցի ա (գյուղ Բիթլիսի վիլայեթում), ընդեղ ամուսնացել են, ես քյորփա եմ էղե՝ եկել ենք Կոշ ենք ապրել: Թաղիանոսի տունը հոտաղություն են արել, հող են մշակել, մեծացրել են մեզ: Գլուլ եմ կերել, յոնջա, կոճղեզ…

Կոշի կեսն էլ գաղթական են, 50-60 տուն գաղթական կա ընդեղ:

Կոշում եմ մեծացել, մինչև 1939-ին ամուսնացա, եկա Ոսկեհատ: Էն վախտ էս գյուղի անունը Փաթրինջ էր, թուրքի գեղ ա էղե: Հետո թուքերին հանել են, արևմտահայերն էլ եկել-վեկալել են գեղը: Այ, ընդե մի հատ թուրքի գոլ կա, խո՜ր-խո՜ր…

Յոթ էրեխա եմ ունեցել, իրեքը մահացել են: Հիմա, փառք Աստծու, երկու աղջիկ, երկու տղա ունեմ: Չորով-չոփով պահել, մեծացրել եմ, հիմա էլ էս վիճակում եմ: Մանկությունից չարչարվել եմ, մինչև 90 տարեկան:

-Աշխատել ես, չէ՞…

-Հա, ես շուտվանից, 39 թվից կոլխոզում եմ աշխատել: 55 տարվա ստաժ ունեմ: Թազա հարս եկած օրվանից աշխատել եմ մինչև սովետի քանդվելը:

Իմ մարդը հայրենական պատերազմին հինգ տեղից վիրավորվել ա: Աշխատելուց երեխեքիս թողել եմ տեգորս կնկա հույսին՝ գնացել եմ: Ամեն աշխատանք արել եմ:

Հունձ եմ արե, գերնդով խոտ եմ քաղել, բաղ եմ փորել, բաղ եմ թաղել, արքանդ եմ հավաքել, էտել: Բայց ամենաշատը ծխախոտ եմ հավաքե, շարե: Շատ աշխատող եմ եղել: Յոթ-ութ հատ աշխատանքային մեդալ ունեմ: Էն ժամանակ, որ նվերներ էին տալիս, ինձ էլ են տվել՝ որպես լավ աշխատող: Սաղ գնացել-կորել ա:

Կոլխոզում առաջավոր եմ էղել, հըմընի մարգերը ես եմ հանել: Հա՜:

Ցորենը շլակով տարել եմ Ուշագանի (Օշական) Աթանի ջաղացը, 20 կիլո ցորեն աղացել եմ, ալուր եմ սարքել, բերել եմ երեխեքս են կերել: Էն վախտ ավտո չկար, շլակ էր, ոտ էր:

Էջմիածնից հաց եմ շլակել, բերել: Տանջվելով պահել եմ երեխեքիս: Վերջը՝ կյանքով մեկ տառապել եմ:

Երեսուն տարի ջրի մեջ շիթիլ եմ արել, վերևից անձրև ու կարկուտ էր, ներքևից՝ ջուր: Մի օր չեմ ասել՝ ոտերս ցավում են: Բան չկա, որ չեմ արել:

Ղռերը հունձ ինք անում: Հըմի ծարավ ենք, ջուր չկա: Հըմենը պառկան, քնան: Էս կողմ գնցի, էն կողմ գնացի՝ չկարացի հանգստանամ: Կուժը դրի թևիս տակ՝ իջա: Իջա հասա, նեղլի օղակ էին ասըմ: Ջուր խմի, ըտից գնացի հասի աղբուրը, ջուրը լցրի, պահակն ու նախագահն էկան, ասին՝ մարդ չկա՞ր, որ քեզ են ուղարկել: Ես էլ ասի, որ մարդ չի ուղարկել, ես եմ էկել: Համազն եկավ, ջուրը բերեց, գնացի ասի՝ հելեք ջուր խմեք, ես եմ բերել: Հըմենը պոլոզցան՝ ոնց եմ մենակ բերել: Այ, էսքան էր կուժը (ձեռքով ցույց է տալիս):

Էլ ի՞նչ պատմեմ: Մի դար ապրել եմ: Ինչքան էլ կորուստ եմ տեսել: Չորս ախպերս չկան, քուրս, երեխեքս…

Տասնհինգ հոգով էն տան մեջը ապրել ենք: Մարդս պահեստապետ էր, պատերազմի ժամանակ մի տոննա ցորեն բերեց, լցրեց տունը, իրավունքն էլ Մամոշին տվեց, գնաց: Կռիվ չկար մեր մեջը:

Ամեն ինչ էլ հիշում եմ: Հինգը տարեկանիցս հիշում եմ: Մենակ հիշողությունս ա, որ մնացել ա: Հարուր հատ երգ, ոտանավոր անգիր գիտեմ: Կոշում, դպրոցում երգի խմբակ էլ կար, ում ձենը նոտային բռնում էր՝ վերցնում էին, բանակի երգերն էլ եմ հիշում:

Ու, չնայելով օրեցօր վատացող առողջությանը, ծերացած ձայնով, բայց մանկան աշխուժությամբ սկսեց արտասանել իմացած բանաստեղծությունները.

Ծերն հազալով, կղտալով,
Թույլ ծնկներին զոռ տալով,
Մեջքից ցախը վեր առավ,
Նստեց վրան՝ սուգ արավ.

-Ես տուն ունեմ,
Դուռ չունի,
Թոնիր ունեմ,
Խուփ չունի,
Ձյունն է ծածկել դռնակս,
Փայտն է մաշկել կռնակս.
Ես ծեր… անցած,
Տնով քաղցած,
Հա՜ մերկ, հա՜ զուրկ,
Տալիք ու տուրք,
Խարջ ու խարաճ,
Լեզուս է կարճ…
Վա՛յ, վա՛յ, վա՛յ, վա՛յ…
Ո՞ւր ես, սև մահ…
Էսպես ապրո՞ւստ:
Մին էլ պուպուստ,
Մահը թե՝ հա,
Ծերուկ, ի՞նչ կա…

-Արևդ վկա,
Ոչինչ չկա…
Ճաքած լեղին,
Մոմից դեղին,
Կմկմալով,
Լեզվին տալով,
Ծերուկն ասավ.
-Մինը չկար,
Որ էս փայտը
Շալակս տար:
Ապրես, տեսա՞ր,
Ինչ շուտ հասար:
Բան մի կարծի,
Փայտն ինձ բարձի,
Դու ետ դարձի:

Ասում են՝ ծերանալով մարդիկ գտնում են իրենց կորցրած մանկությունը…

Ani asryan

Արամը

1988 թվական, դեկտեմբերի 7, Գյումրի, Սպիտակ:

Հարցազրույց այն մարդու հետ, ում ընտանիքը ևս դարձել է այդ ցավը կրողը:

-Բարև, Քրիստափոր պապի, ինչպե՞ս ես: Կոլյա պապին եկե՞լ ա Արամի գերեզման: (Քրիստափոր պապին Արամի հորեղբայրն է):

-Լավ եմ, բալաս, տու լավ իլես: Տատին հո՞ւնց ա: Հա շուտ են եկալ քացալ:

-Ես էլ ուզում էի խոսել իր հետ: Պապի ջան, Արամի մասին մի փոքր կպատմե՞ս, պատմիր նրա մանկության մասին:

-Հա, հո՞ւնց չեմ պատմի: Ծնվալ ա 1966 թվականի մայիսի 25-ին, շատ ինք ուրախացալ, շատ-շատ, Արամս ուրիշ էր, ուրիշ:-Որտե՞ղ է դպրոց գնացել:

-Արամս Սիսիանըմ ա սվերալ: Ստե սվերավ պրծավ, Կոլյան տարավ Լենինական: Ունդունիլ տվանք Սիսիանի Տրիկոտաժի ֆաբրիկա, եդավ ուրան շատ գովացին: Մի թուղթ տվան, ասան` տարեք թող Երևան սվերի, էս խոխան շատ խելացի ա: Սվերիլի հետ միաժամանակ աշխատըմ էր: Արամիս վեր պիտի տանինք Գյումրի, էտ վախտ ուրա տնօրենը եկավ, ասեց` Արամ ջան, գնա սովորի, կվերադառնաս ու իմ տեղը կնստես: Հա, թենց պաներ:

-Արամին շա՞տ էիր սիրում:

-Է~, բալաս, էնքան շատ եմ սիրալ, ինքը ինձ հունց տեսնմ էր, ասմ էր. «Մեծ պապի, օգնելու բան կա՞»:

-Իսկ Արամի երազանքների մասին գիտեի՞ք:

-Է~, Արամս երազմ էր կար, իրա աշխատանքի վայրմ տնօրեն նստեր, սիրած ալ ուներ: Հա, մի գոզալ աղջիկ: Բայց Արամիս Գյումրի քինալը խորտակեց ուրան: Առաջի երկու տարին Գյումրիում ճանաչվեց ուրա խելքավ, բայց երրորդ տարին չտեսավ խոխաս:

-Որտե՞ղ է եղել Արամը երկրաշարժի ժամանակ:

-Արամս զաչոտնին հանձնալ ա, համլսարանան տուս եկալ: Համալսարանի առաջին սպասալ ա ընկերուհուն: Ընկերուհու մհար թոխտա կիրալ, վեր տանի քննության վախտ տա ուրան: Հունց երկրաշարժը զգացալ ա, քացալ ա սիրածին փրկի, ընդանա եդը երկուսավ մնացալ են փլատկի տակ:

-Իսկ փրկել հնարավոր չէ՞ր:

-Հնարավոր էր: Մունք, որ լիսանք երկրաշարժի մասին, Կոլյան տանան տուս եկավ, քաց Լենինական, հսալա, մինալ լիսալ ա Արամիս սասը. «Պապա~, օգնի, պապա, փրկեք ինձ»: Պանելների տակին էր մնացալ խոխաս: Մինչև խոխիս հանալ են, էլ չկար: Արամս, ա~խ, Արամս ուրիշ էր:

-Իսկ ընկերուհին փրկվե՞ց:

-Չէ, երկուսն ալ մահացան: Արամս Կոլյի մինուճարն էր, բայց իրա մահից 2 տարի հետո Աստված մեզ երջանկացրեց նորից`Դավիթս ծնվեց:

Գերեզմանի ճամփան սառցակալել էր, բայց այդ սառույցը ոչինչ էր նրանց սառած սրտի համար:

marat sirunyan

Ժաշքը

 (Մի սև օրվա երկու երես)
«Երգրաշա՞րժ… Ես գինամ էդ ժաշքնի մգըլօրս է էղի, էս էրգօրնի էղի…»

Այս է երկարաշարժը՝ չմարող մահվան տեսիլ, որն անցնում է սերնդե սերունդ ժառանգաբար՝ արյան ու գեների միջոցով… Անցնում է բոլոր զգայարանների միջոցով թե վերապրածի, թե դրանից շատ հետո ծնվածի: Վերապրածը անմիջապես տեսնում է դժոխային իրական պատկերը, լսում աղաղակներն ու մահվան ձայնը, զգում փլատակների տակ անհույս փտող դիակների հոտը, զգում հողի ու փոշու դառնահամը, իր իսկ ձեռքերով այս ու այն կողմ տանում սեփական տան մնացորդներն ու դրանց տակ գտնում ու գիրկն առնում մահացած կամ հոգին ավանդող հարազատին կամ ինչ-որ հրաշքով գտնում նրան ողջ… Ու կամ թաղում է իր հույսն ու հավատն այդ հարազատի հետ, կամ նրա հետ վերածնում դրանք:
Իսկ երկրաշարժ չվերապրածները լսում են այդ չարաբաստիկ եղելության մասին տարատիպիկ պատմություններ՝ մեկը մյուսից դաժան ու ցավալի, մտքում վերարտադրում դրանք՝ շոշափելով երկրաշարժի ժամանակ զոհված այս կամ այն հարազատի շիրմաքարն ու ռունգերին զգալով այրվող խնկի բույրը…

28 տարի է անցել, բայց դրա ականատեսները դեռ չեն մոռացել ու երևի երբեք էլ չեն մոռանա այդ օրվա տեսածը…

Պատմում է Գայանե Մարտիրոսյանը, Լոռու մարզի Լեռնավան գյուղի մեր հարևանուհին.

-Աշխատանքի գնալուց առաջ երկամյա աղջկաս տվել էի իր սիրելի տիկնիկը, մի գրիչ (երբ մեծերի ձեռքին տեսնում էր, ինքն էլ էր ուզում գրել) ու մեկ ռուբլի, ասելով, որ աշխատանքից վերադառնամ, միասին կգնանք խանութ… Երկրաշարժը եղավ, ես շնչակտուր հասա տուն ու սկսեցինք փլատակների տակ փնտրել երեխայիս: Գտանք նրան… Չորս կողմը քարեր էին ընկել, իսկ վրան հող էր լցվել, չգիտեմ՝ ինչ հրաշքով նրա վրա անգամ մի քերծվածք չկար: Երբ երեխայիս հանեցինք այնտեղից, ձեռքերի մեջ պինդ պահել էր տիկնիկն ու մեկ ռուբլին… Մոտ 20-30 րոպե ձայն չէր հանում, հետո, երբ լեզուն բացվեց, ասաց. «Մա՜մ, գրիչս մնաց»…

Պատմում է երկրաշարժի ականատեսը, հուզվում, վերապրում է զգացածը, աչքերն արցունքոտվում են.

-Է՜, էդ օրը… Մոռանալ չի լինի… Երբեք չեմ մոռանա այն պատկերը, որը տեսա հայրական գյուղիս` Ջրաշենի դպրոցում… Այն գրեթե ամբողջությամբ ավերվել էր, շատ երեխաներ էին զոհվել, անգամ կային դասարաններ, որոնց երեխաներից ոչ ոք ողջ չէր մնացել… Համարյա ամբողջ գյուղն այնտեղ էր, միասնացել էին բոլորը: Հիշում եմ, երբ բազմությունը լսում էր` գտա՜նք, անմիջապես, մի մարդու պես հսկայական քարերը, բետոնե սալիկները, որոնք հսկայական ծանրություն ունեին, գերբնական ուժով այս կամ այն կողմ էին տանում ու փրկում երեխային… ,- նորից հուզմունքը խեղդում է կոկորդը,- Մարդիկ կային, որոնք փլատակների տակից հանում էին իրենց երեխայի անշնչացած դին, դնում իրենց կողքին ու շտապում էին մյուս երեխաներին փրկելու:

* * *
Պատմում է մայրս իր հոր պատմածը.

«Գյուղի փողոցներից մեկով էի անցնում, երբ մի բեռնատար մեքենա կանգնեց կողքիս: Մեքենայից ծանոթ մեկն իջավ, գրկախառնվեցինք ու արցունքն աչքերին ասաց. «Խնդրում եմ՝ հետս արի. ոչ ոք չկա, որ նրա հետ թաղեմ հարազատներիս, գոնե դու արի…»: Երբ բարձրացա բեռնատարի վրա, տեսածս կյանքումս տեսած ամենադաժան ու հոգեհան տեսարաններից էր, որ երբեք չեմ մոռանա… Բեռնատարում դագաղներ էին, որոնց մեջ այդ մարդու ընտանիքի անդամներն ու հարազատներն էին…»,- Գրիշա պապս, որ ծագումով Ջրաշենից է և վաղուց ապրում էր Վանաշենում, երկրաշարժի օրվանից թողած տունն ու ընտանիքը, շտապել էր իր ծննդավայր ու շուրջ 40 օր մնացել էր այնտեղ:

Նման սարսափազդու պատմությունների պակաս չկա մարդկանց՝ երկրաշարժի հետ կապված հիշողություններում: Ես էլ այդ «աղետի գոտի» կոչված տարածքի բնակիչներից եմ ու ակամա այդ աղետի հետևանքների կրողներից: Ես էլ, ինչպես իմ տարեկից ու շրջանում բնակվող շատերը, չեմ հաճախել մանկապարտեզ, չեմ կարողանում այցելել իմ գյուղի մարզամշակութային որևէ կենտրոն, չեմ կարողացել այցելել այնպիսի դպրոց, որը կունենա լաբորատորիա, սպորտդահլիճ, հանդիսությունների սրահ: Իսկ գիտե՞ք՝ ինչու, որովհետև դրանք ուղղակի չկան… Գյուղի համայնապատկերից առհասարակ բացակայում են կարևոր նշանակության շինությունների մեծ մասը: Գյուղը չունի համայնքապետարան, մշակույթի կենտրոն, մանկապարտեզ, սպորտդահլիճ, բարեկարգ բուժկետ, գրադարան, կարևոր նշանակության կառույցներից թերևս գործում է միայն դպրոցը, այն էլ միայն դասասենյակներ ունի, ուրիշ ոչինչ:
Իսկ ավագ սերնդի ներկայացուցիչներից գրեթե բոլորը, որոնց տվել եմ այն հարցը, թե ինչ դրական գոնե մի փոփոխություն կա երկրաշարժից հետո, պատասխանել են՝ ոչ մի…

Եվ երևի թե իրոք, «ոչ մի», քանի որ այդ օրվանից այս կողմ համարյա ոչ մի լավ բան տեղի չի ունեցել, բացի իհարկե, անկախության հաստատումը: Արդյո՞ք սա էր մեր երազած անկախ պետությունը: Կամ ինչպես երկրաշարժը սեփական շահերին ծառայեցնողները, որոնց համար այն թալանի ու գրպանները տռզեցնելու միջոց էր: Այսօր էլ  ղեկավարության ու պաշտոնատար անձանց մեծ մասն է թալանում սեփական ժողովրդին ու երկիրը` համայնքների դիմակայունության բարձրացման կամ աղետի գոտիների վերականգման համար նախատեսված գումարների մեծ մասը ծառայեցնելով սեփական բյուջեի դիմակայունության ապահովմանն ու դրա ճեղքերի փակմանը: Շատ բան չի փոխվել:
Եվ չմոռանանք. որքան մի երկրաշարժից հեռանում ենք, այնքան մոտենում ենք նորին…