Խաչի երևման տոնը Ապարանի Սուրբ Խաչում

Լուսանկարը՝ Զարա Ղազարյանի

Լուսանկարը՝ Զարա Ղազարյանի

Մայիս ամսին նշվող կարևոր տոներից է Սուրբ Խաչի երևման տոնը: Հայ Առաքելական եկեղեցին այսօր նշեց Սուրբ Խաչի երևման տոնը: Ս. Խաչի երևման տոնը նշվում է Զատիկից 28 օր հետո:Այն հիշատակություն է Երուսաղեմի երկնքում խաչանման լույսի երևման:

351 թվականի մայիսի 7-ին՝ ցերեկվա երրորդ ժամին, Երուսաղեմի երկինքը փայլատակվում է տերունական խաչի նշանով, որը հայտնվելով՝ տարածվում է Գողգոթայից մինչև Ձիթենյաց լեռը: Խաչի պայծառ երևումից մթագնում է անգամ արեգակի լույսը: Խաչանման լույսը երևացել էր Քրիստոսի Խաչափայտի առաջին անգամ երևան գալու ժամանակ: Այս անգամ նույնպես խաչի նշանը Երուսաղեմի երկնքում տեսնում են բազմաթիվ մարդիկ և դարձի են գալիս: Երկնային այս հրաշքի առիթով Երուսաղեմի այդ ժամանակվա հայրապետ Կյուրեղ Երուսաղեմցին նամակ է ուղարկում Կոնստանդին Բ կայսրին: Նամակը 5-րդ դարում թարգմանվում է հայերեն և մինչ օրս տոնի առթիվ կարդացվում է Հայոց եկեղեցիներում: Խաչի երևման տոնը առավել մեծ ոգևորությամբ տոնվում է Սուրբ Խաչ անունը կրող եկեղեցիներում: Այդ տոնը հավատացյալ ժողովրդի շրջանում առավել հայտնի է որպես Ապարանի Սուրբ Խաչ եկեղեցու ուխտի օր:

Հանրապետության տարբեր քաղաքներից, գյուղերից, քաղաքամայր Երևանից այսօր Ապարան էին հասել հարյուրավոր ուխտավորներ: Ամենայն Հայոց հայրապետի օրհնությամբ Քրիստոսի Սուրբ Խաչափայտի մասունքը այս տարի ևս բերվել է Ապարան: Վաղ առավոտից Ապարանի Սուրբ Խաչը հյուրերի պակաս չուներ: Ամենից հատկանշականը Ապարանի հոգևոր հովվության, մասնավորապես Տեր Մուշե քահանա Վահանյանի և Տեր Սարգիս քահանա Սարգսյանի տածած հոգատարությունն էր առ հավատացյալները: Պատարագիչ քահանան Տեր Մամբրե Պատուրյանն էր, ում տարիներ առաջ շնորհ էր արվել վերաշինված, վերաօծված տաճարում մատուցելու առաջին Սուրբ Պատարագը։ Տեր Հայրը իր քարոզում նշեց, որ եկեղեցին այսօր նաև նշում է վերաօծման 15-րդ տարին (2002, մայիսի 5):

Դե ինչ, սիրելիներս, Սուրբ Խաչը բոլորիս պահապան ու զորավիգ: Ստորև ձեզ եմ ներկայացնում կադրեր այս օրվանից.

violeta mkrtchyan

Ապագան մենք ենք

Օրեր առաջ մասնակցեցինք մի ծրագրի Technovation Armenia-ի շրջանակներում։ Այցելեցինք Ամերիկյան համալսարան, որտեղ նշեցինք տեղեկատվական և հեռահաղորդակցության տեխնոլոգիաների (ՏՀՏ) աղջիկների տոնը: Ներկայացրեցինք մեր ծրագիրը` ArmenianSignLanguage բջջային հավելվածը, որի օգնությամբ ցանկացողները կարող են սովորել հայերեն ժեստերի լեզուն: Ծրագրի բնույթը հավանո՞ւմ եք։ Ես ինքս այդ օրը նայելով բոլոր մասնակիցների նյութերը, մերը շատ հավանեցի (թող գոռոզություն չթվա): Դեռ մրցույթի նախապատրաստական փուլում մտքներովս չէինք էլ կարող անցկացնել, որ այսքան հաջողված կլինի ամեն բան, բայց արի ու տես, որ ստացվեց…

Այս ամենին նրանք են հասնում, ովքեր աշխատում են, փորձում են առաջ քայլել։ Անգամ մեկ թղթի կտորը, որը այդքան էլ արժեք չի ներկայացնում առաջին հայացքից, մի մեծ աշխարհ արժե, որի բովանդակության մեջ կա «գաղտնի» հաջողության գրավականը։ Հետևելով ծանոթ, անծանոթ, հարևան, գյուղացի կամ ընկեր-ընկերուհի անցուդարձին, վստահ կարող եմ ասել, որ բոլորն էլ քրտնաջան սովորում են և դրա հետ մեկտեղ հաճախում են բազում խմբակների, որոնք օգնում են հետաքրքրությունների շրջանակն ավելի լայնացնել։  Ես ինքս հետաքրքրասեր մարդ եմ, և երբ որևէ նոր բան է լինում, աշխատում եմ ինքս օգտվել դրանից, և ոչ միայն ես եմ օգուտ քաղում անցածս դասընթացներից, այլ նրանք, ովքեր աշխատում են ինձ հետ։ Օրեցօր շատ ու շատ բաներ են բացահայտվում, ինչը դեռ մինչ այժմ չգիտեինք։

Երևի հենց այսպես է կերտվում մեր ապագան:

Քուչակ

Լուսանկարը՝ Զավեն Աբրահամյանի

Լուսանկարը՝ Զավեն Աբրահամյանի

Ես ապրում են մի գյուղում, որի անունը Քուչակ է: Մի քիչ խոսեմ գյուղիս մասին: Գյուղը հիմնադրել են 1839թ. գաղթական արևմտահայերը: Գյուղի առաջին տները կառուցվել են Լույս Աղբյուրի շուրջը: Այդ աղբյուրը գյուղի պարծանքն է, քանի որ այդ աղբյուրի  շրջակայքում է գտնվել պատմական Ճերմակ վանքը:

Լուսանկարը՝ Զավեն Աբրահամյանի

Լուսանկարը՝ Զավեն Աբրահամյանի

Գյուղի առաջին անունը եղել է Ճերմակ վանք: Դեռ մինչև հիմա Լույս Աղբյուրի շրջակայքում պահպանվել է գյուղի հին գերեզմանոցը: Արդեն երեք դար է, ինչ Ճերմակ վանքը չկա: Բայց գյուղացիները գիտեն վանքի մոտավոր տեղը, պահպանվել են խաչքարեր և փորագրություններ քարերի վրա:

Լուսանկարը՝ Զավեն Աբրահամյանի

Լուսանկարը՝ Զավեն Աբրահամյանի

Տարիներ հետո գյուղը կվերանվանեն Ալի Քուչակ՝ ի պատիվ Նահապետ Քուչակի, իսկ աղբյուրի վրա կկառուցեն մատուռ, որը կստանա Լույս Աղբյուրի մատուռ անունը: 1901թ. գյուղում կառուցվում է Ս.Մարիամ Աստվածածին բազիլիկ եկեղեցն: Բայց ցավոք, այն երկար չգործեց, Հայաստան ներխուժեցին բոլշևիկները, իրենց հետ բերելով աթեիզմը: Եկեղեցին դարձավ ցորենի պահեստ: Բայց այն վերաօծվեց 1998թ.:

Լուսանկարը՝ Զավեն Աբրահամյանի

Լուսանկարը՝ Զավեն Աբրահամյանի

Գյուղի հյուսիսում գտնվում է ևս մեկ մատուռ՝ Թուխ Մանուկ անունով: Ոչ ոք ճշգրիտ չգիտի մատուռի կառուցման տարեթիվը: Թուխ մանուկ անվանումը կապված է թուխ մազերով մի երեխայի հետ, որը ձմռանը փախել է տանից: Գյուղի արևելքում և արևմուտքում գտնվում են երկու մեծ հարթավայրեր՝ «Յայլի դուրան» և «Զրնգան աղբյուր» դաշտերը:

Լուսանկարը՝ Զավեն Աբրահամյանի

Լուսանկարը՝ Զավեն Աբրահամյանի

Լույս աղբյուրի վերևում 1983թ.կանգնեցվել է հուշարձան զինվորին՝ նվիրված հայրենական պատերազմում զոհվածների հիշատակին: Արձանի ներքևի մասում փորագրված են զոհված քուչակցիների անունները: Այդ անունների մեջ երեքը պապիկիս քեռիների անուններն են: Ես հպարտ կարող եմ ասել, որ ես արևմտահայական արմատներ ունեմ, թեև ապրում եմ Արևելյան Հայաստանում: Ինձ համար չկա աշխարհում ավելի հարազատ անկյուն, քան իմ գյուղը՝ Քուչակը:

Մերը սիրուն է

Լուսանկարը՝  Ինեսա Զոհրաբյանի

Լուսանկարը՝ Ինեսա Զոհրաբյանի

Շատերը սպասում են, որ ծառերը բողբոջեն, որ իրենք դուրս գան «սելֆի» անեն ու տեղադրեն ֆեյսբուքում, իսկ ես սպասում էի, որ բողբոջեն ծառերը, որ դուրս գամ իրենց նայեմ ու իրենց նկարեմ, որ շնչեմ իրենց, հա, շնչեմ, իրենց սիրունությունը, մաքրությունը: Վերցնում եմ հեռախոսս, դուրս եմ գալիս ու սկսում նկարել, մեկ էլ հանկարծ Նուռիկ տատին է ձայն տալիս.

Լուսանկարը՝  Ինեսա Զոհրաբյանի

Լուսանկարը՝ Ինեսա Զոհրաբյանի

-Ինես ջան, արի մեր հայաթն էլ նկարե:

-Մի օր կգամ, Նուռիկ տատի:

Ու շարունակում եմ նկարել` ծառերի բողբոջները, տերևները, յասամանը, խոտի դեզը: Փորձում եմ մեղվին բռնացնել բողբոջի վրա, մեկը ստացվեց: Ամպերն էլ շատ սիրուն են, ամեն ինչ միախառնվում ու ձուլվում է, ու հասկանում եմ, որ իրոք, մեր երկիրը, մեր ծառերը, մեր ամպերը, մեր ամեն ինչը շատ սիրուն է:

Լուսանկարը՝  Ինեսա Զոհրաբյանի

Լուսանկարը՝ Ինեսա Զոհրաբյանի

gohar poghosyan

Ամենալավ տունը

Վերջերս Արագածոտնի մարզի Ոսկեհատի միջնակարգ դպրոցում տեղի ունեցավ «Աշխարհագրությունը լույս է խավարում և կողմանցույց՝ մոլորվածի համար» վերնագրով միջոցառում՝ աշխարհագրության ուսուցիչ Կիմա Ստեփանյանի գլխավորությամբ:

Միջոցառման նպատակը հետևյալն էր. պարզել, թե որն է աշխարհի ամենալավ տունը: Այդ հարցը պարզելու համար աշխարհագետն իր մոտ էր հրավիրել մի քանի երկրների ներկայացուցիչների: Արվել էր ամեն ինչ, որպեսզի այդ երկրների ավանդական շունչը հաղորդվեր հանդիսատեսին: Սկզբում ծանոթացանք տիեզերքի և մայրցամաքների հետ, այնուհետև երկրների: Ներկայացան Գերմանիայի, Ֆրանսիայի, Ռուսաստանի, Վրաստանի, Թուրքիայի և Հնդկաստանի ներկայացուցիչները: Նրանք պատմեցին իրենց երկրների մասին: Ներկայացրեցին դրանց լավ կողմերը, իսկ վերջում ցուցադրեցին այդ երկրների ավանդական պարերը: Վերջում եկան Հայաստանի ներկայացուցիչները՝ իրենց ավանդական տարազներով և մեր հերոսների զիվորական հագուստով: Պարեցին «Յարխուշտա» և Հայաստանին բնորոշեցին գեղեցիկ խոսքերով:

-Հայկական լեռնաշխարհի հյուսիս արևելքում

Մի աղջիկ է ապրում, համեստ ու սիրուն

Երկար ու գանգուր վարսերը փռած,

Հայացքը դեպի արևմուտք հառած:

Ահա այսպես բնորոշվեց Հայաստանի «արտաքինը»: Երգեցին հայրենասիրական «Զարթոնք» երգը, որով ավարտվեց միջոցառումը:

Այդ ընթացքում աշխարհագետը հասկացավ, որ աշխարհի ամենալավ տունը այն վայրն է, որտեղ մենք ծնվում և մեծանում ենք:

Inesa Zohrabyan aragacotn

Ահա և փոփոխությունը

9-րդ դասարանում եմ սովորում, ու քննությունները դարձրին բանավոր, չնայած եթե գրավոր լինեին, նույն վիճակն էր լինելու: Ու ես, 6-րդ,7-րդ, 8-րդ, դասարանի գրքերը ձեռքիս մտնում եմ տուն: Գնում ճաշում եմ, դասերս եմ անում, ու սկսվում է կրկնության ժամանակը: Նստում եմ բազկաթոռին, կարդում եմ ու նորից կարծես հիշում, թե մի քանի տարի առաջ այդ դասը ո՞նց եմ սովորել, հիշում եմ՝ ուսուցչին այդ դասը պատմե՞լ եմ, թե՝ չէ: Նույնիսկ հիշում եմ, թե այդ դասերից ի՞նչ հարցեր կային գրավոր աշխատանքներում:

«Գիտությունը կրկնության մայրն է»,- ասում են: Այո, ճիշտ է բայց երբ դու կրկնում ես գրականություն, ֆիզիկա , անգլերեն, հանրահաշիվ առարկաները միաժամանակ, ուղեղիդ մեջ «կարճ միացում» է լինում: Կարելի է առանձին կրկնել, բայց ժամանակ չկա`վերջին զանգ, կիսամյակայիններ ու քննություններ:

Ճիշտ է, հա՞: Ճի՞շտ է մեզ էսպես տանջելը: Չէ, փոփոխություն է պետք, փոփոխություն: Չնայած՝ ահա և ձեզ փոփոխություն…

violeta mkrtchyan

Ինչպե՞ս է դա լինում

Բարև, սիրելի ընթերցող: Ասեմ, որ քեզ գոհացնելը շատ դժվար գործ է: Բավականին ջանք ու եռանդ է անհրաժեշտ, ժամանակ, ինչպես նաև՝ խելք: Հիմա մի փոքր կպատմեմ քո ընթերցած նյութի ստեղծման մասին: Նախ անհրաժեշտ է լավ թղթակից լինել, որ նյութիդ բովանդակությունը հետաքրքիր լինի, իսկ բառապաշարը՝ գեղեցիկ: Մինչ գրելը թղթակիցը պետք է պատկերացնի նյութի բովանդակությունը: Անհրաժեշտ է լավ, գրավիչ ու իմաստալից վերնագիր: Ամեն ինչ կախված է վերնագրից. եթե վերնագիրը ընթերցողին դուր գա, նա կկարդա նյութը: Սկսվում են արդեն տանջալից գիշերները: Սպասել և սպասել մուսային, որը այդքան էլ հաճախ չի այցելում: Նրա համար լավ պայմաններ են անհրաժեշտ, լավ միջավայր և որակով թուղթ ու գրիչ: Ափսոս են այն թղթերը, որոնց վրա մենք գրում ենք և երկրորդ վայրկյանին աղբն ենք գցում մեր անփութության պատճառով: Բայց դա էլ իր հերթին մեզ փորձ է բերում, իսկ լավ նյութի համար կարելի է նաև մի ամբողջ տետր ոչնչացնել, միայն թե գոհացնենք մեր ընթերցողներին: Նյութը գրելուց հետո, այն մշակվում է, խմբագրվում, հետո նոր հրապարակվում: Եթե ուզում եք դառնալ ապագա թղթակից, փորձեք լինել ավելի ազատ խոսքի մեջ և ազնիվ՝ ինքներդ ձեր ու ընթերցողի հետ: 

amalya navasardyan

Գևորգը

Ապրիլյան պատերազմի ընթացքին, լուրերին հետևում էինք ամեն վայրկյան, չէինք հեռանում հեռուստացույցի դիմացից, լաց էինք լինում և խոր ցավ ապրում յուրաքանչյուր զինվորի կորստի լուրը լսելիս: Մի օր էլ սովորականի պես արթնացա և զգացի, ինչ-որ բան այնպես չէ: Մայրիկս արտասվում էր, երբ հարցրի, պատասխանն եղավ այսպիսին. «Գևորգը՝ տատիկի եղբոր թոռնիկն էլ հերոսաբար ընկավ կռվում»: Վիշտը համակեց բոլորիս: Մենք բոլորս ականատեսն ու վշտակիցը եղանք այդ սրտակեղեք պահերի:

«Գևորգ Գագիկի Վարդանյան՝ ծնված 1996 թվականին, Գյումրիում»,-երբ միացնում էի հեռուստացույցը, բոլոր հեռուստաալիքները հաղորդում էին նույն նախադասությունը: Հա՛, մեր Գևորգն էլ զոհվեց հանուն հայրենիքի:  5 տարեկանից սկսած ապրել է Ռուսաստանի Դաշնությունում, դպրոցն ավարտել և ընդունվել է բուհ, սակայն օտար միջավայրում մեծացած պատանին ձգտում էր հայրենիք, երազում էր հայոց բանակի զինվոր դառնալու մասին: Իր կամքով վերադարձավ ծննդավայր և ծառայության անցավ ԼՂՀ  զորամասերից մեկում: Հորեղբայրը պատմում էր. «Խիզախ էր, իսկական զինվոր, երբ ժամն եկավ,  կռվեց հերոսաբար մինչև վերջին փամփուշտը»:

Գևորգի հայրը պատմում է. «Ու ինքը մեծ հաճույքով եկավ, ըսավ՝ ես կերթամ ծառայեմ: Մեծ հաճույքով ինքը կծառայեր: Ռուսաստանում սովորել է մինչև 9-րդ դասարան, ընդեղից ընդունվել է գազաֆիկացիայի գծով քոլեջ, 10 ամիս էր մնացել ավարտելուն, իր 18 տարին լրացավ, ինքը վերադարձավ իր պարտքը տալու»:

Գևորգն իր ժողովրդի իսկական զավակն էր: Նրա մեջ խոսում էր նախնիների՝ ղարաբաղցիների և մշեցիների հպարտ արյունը: Նա ամեն ինչում ձգտում էր լինել առաջինը: Ե՛վ ուսման մեջ, և՛ բարի գործերում, և՛ մարտիկ դառնալու ձգտման մեջ:

Հայրը շարունակում է. «Ինքը միշտ կհարցներ, պապերս ով են եղել: Ինտերնետի մեջ որ կբացեր, տեսներ գը, կարդար գը, բան կեներ, հետո կհարցներ՝ պա, (խոսքի) Մուշը որն է, ուրդե է ըդիգ»:

Գևորգի մայրը պատմում է. «Հարևանությունը կսեր, որ Գևորգի նման երեխա չկա: Դասարանի տղեքը կսեին՝ քննություն տվեցինք, մենք Ռուսաստան ապրող ենք, ռուս ենք, 3-ի չկարողացանք տայինք, իսկ Գևորգը Հայաստանից եկել է, հայ է, մեզնից լավ կսորվի»:

Հայրն ավելացնում է. «Ինքն ամեն ինչ լուրջ էր ընդունում, մե բանմ կսեիր, ուրեմն, վերջ, մե խոսքմ ուներ, կսեր՝ «Мужик сказал, мужик сделал.»: 7 տարի Գևորգս պարապավ ձեռնամարտ ու շատ կսիրեր սպորտը, ֆուտբոլի կերթար, երգելու կերթար, դաշնամուր կնվագեր քրոջ հետ: Սովորում էր գերազանց, զբաղվում էր մարտարվեստներով, ընդունվել էր ինժեներական քոլեջ, սակայն ամենից շատ երազում էր հայ բանակի զինվոր դառնալ,- պատմում է Գևորգի մայրը, ապա շարունակում,- չէր վախենում, որ իրենից մեծի հետ «բոյ» մտներ, միշտ մրցանակներով էր տուն կգար»:

«Ինքն ըստեղ՝ Հայաստան, մի անգամ է եղել, 2002 թ.-ից հետո մե անգամ է եկել: Ես ըսեցի, որ ընդեղ պատերազմական վիճակ է, ինքը չվախեցավ, ինքն ըսավ՝ ես կերթամ ծառայելու»,- պատմում էր հայրը:

Մայրը շարունակում է. «Հա՛, ինքը կուզեր գար Հայաստան ծառայեր, ես չէի ուզե: Կսեի՝ Գևոր ջան, մի գնա, կսեր՝ չէ, մամ ջան, տղամարդը պտի ծառայե, որ իսկական տղամարդ դառնա: 2015թ. հունվարին զորակոչվեց հայկական բանակ և հայտնվեց Մարտակերտի շրջանի Թալիշ գյուղում, դասակում, որի հրամանատարը Հրաչ Գալստյանն էր: Գևորգը երջանիկ էր, որ ծառայում էր Արցախում, հողում, որ դարձել էր առաջապահը»:

Ընկերները պատմում են. «Գևորգը ձգտում էր արագ սովորել մայրենին և  իր մոտ պահում էր հայերեն տառերով գրված ռազմական տերմինների ցուցակը, որ խնամքով գրի էր առել ռուսերեն տառերով»: «2015թ-ի սեպտեմբերին թշնամական դիվերսիայի ժամանակ վիրավորվեց նրա մարտական ընկերներից մեկը: Գևորգը գնդակոծության տակ ընկերոջը դուրս բերեց մարտի դաշտից և փրկեց նրա կյանքը ու այդ արարքի համար շնորհակալագիր և արձակուրդ ստացավ: Արձակուրդի 10 օրերից 5-ը անցկացրեց տանը: Ինքը կսեր,որ ես կուզեմ իմ «գռուփիս» հետ ելնիմ դիքեր և 2 օր շուտ գնաց, առավոտ կանուխ հելել էր, կսեր՝ դիրքերին կարոտցել եմ, երթամ դիրքեր»:

Ընկերները շարունակում են պատմել. «Գևորգը շատ լավ ընկեր էր բոլորիս համար, շփվող, շատ լավ դիքապահ էր, խիզախ, քաջ հայրենասեր»:

Ապրիլի 2-ին թշնամու տանկերից արձակված արկը խլեց Հրաչ Գալստյանի և Գևորգ Վարդանյանի կյանքը: Հերոսաբար զոհվեց ԼՂՀ ՊԲ հյուսիսարևելյան ուղղությամբ տեղակայված զորամասերից մեկի պահպանության տեղամասում: Մենք հպարտ ենք մեր հերոսով: Հարազատները ավելացնում են. «Սիրով էր ծառայում: Հպարտ էր, որ սահման է պահել, ու անկեղծ ասեմ, երբ նրանից լուր չունեինք, մտածում էինք՝ ավելի լավ է ընկնի հերոսի մահով, բայց գերի չընկնի»: Գևորգի անձնազոհությունը շատերիս հիացրեց: Վերջին անգամ Գևորգը մարտի 30-ին է խոսել հարազատների հետ, հորեղբոր որդուն՝ Հովհաննեսին, խնդրել էր, որ անպայման մասնակցի ընկերոջ հուղարկավորությանը:

Գևորգ Վարդանյանը պարգևատրվել է «Հայաստանի արիության» մեդալով և «Արցախի մարտական ծառայության» մեդալով: Ահա այսպիսի  հայրենասիրական ոգով էր դաստիարակվել մերօրյա հերոսը: Ուզում եմ, որ ճանաչենք մերօրյա հերոսներին, նրանց սխրանքները որպես անձնազոհություն ընդունելով, պատրաստ լինենք նրանց նման ներդնել մեր հոգին հայրենիքի պաշտպանության սուրբ գործում:

zara ghazarean

Աղբի տեսակավորում

Միշտ չէ, որ կարողանում եմ մեծ հաճախականությամբ լինել մայրաքաղաքում: Բայց դե, երբ որ լինում եմ, ապրած հիասթափությունը այնքան մեծ է, որ կամա թե ակամա, խուսափում եմ հաջորդ այցից: Մարդ է՞լ խորշի սեփական երկրի «ամենասեփական» մայրաքաղաքից: Հիմա բացատրեմ, թե ինչու, կամ ո՞րն է այն պատճառը, որը արդարացնում է նպատակը:

Ամեն անգամ, երբ դուրս գաք մայրաքաղաքում զբոսնելու, նախքան ընկերոջ կամ ընկերուհու հետ «կխորանաք» ինչ-որ թեմայի քննարկան մեջ, դարձե՛ք ու տեսե՛ք, թե ինչեր են թափված այն փողոցում, որով քայլում եք:

Ես քայլել շատ եմ սիրում, ժամերով քայլում եմ, բայց ինչ օգուտ, եթե այդ բոլոր փողոցները հիշեցնում են ինչ-որ հետնախորշային նեղլիկ նրբանցքներ, որտեղ բացի մաքրությունից ամեն ինչ կա: Այո՛, Նորքի 9-րդ զանգվածից մինչև Կենտրոն, Աջափնյակից՝ Շենգավիթ չկա մի փողոց, որտեղ աղբի կուտակումներ չլինեն: Չգիտեմ՝ ինչից է, մաքրման վատ աշխատանքների՞ց, քաղաքապետարանի՞ց, թե՞ մարդկանցից: Հա՜, մարդկանցից է, փողոցում տարրական վարվելակերպ կանոններ չունեն: Ինչ ասես, եթե աղբամանի կողքին կանգնած, կամ կես մետր հեռու արևածաղկի ու ծխախոտի մնացորդները, կամ որ ավելի վատ է, պաղպաղակի թուղթն ու պոլիէթիլենային տոպրակը թափում են գետնին: Ախր, չեմ հասկանում. ձեր տանն այդպես անո՞ւմ եք: Իհարկե ոչ, ոնց կանեք… Դե, մաման մաքրել է: Ախր սա էլ է ձեր տունը, իսկ մարդիկ էլ՝ ձեր հարազատները: Մաքուր պահեք, էլի…

Բայց լավ, այս աղբը քամին կարող է քշել-տանել աչքից հեռու ինչ-որ «չոլ ու հանդ», բայց այ, «մարդկային աղբը» ոչ ոք ու ոչինչ չի քշել: Տեսել կամ լսել եք, չէ՞, փողոցում ռեպլիկ թողնող ջահելներին: Բռիությո՞ւն, թե՞ դաստիարակության պակաս: Թերևս բոլորը միասին:

(Տղաներ)- Քուրիկ ջա՜ն, ժամը կասե՞ս:

-Հորս արև, ապե էսօր ախպերդ քաղաքի տերն ա…

(Աղջիկներ)- Լյա՜վ, է՜…Պռիվեծիկ, մոյ կոծիկ…

(Իմ նմաններ)- Ի՞նչ, որտե՞ղ, ե՞րբ և հարցերի հարցը՝ ինչո՞ւ:

Հ.Գ. Չլինի՞ թե՝ ուրիշների աչքի փուշը տեսնում եմ, իմ աչքի գերանը՝ ոչ: Պարզապես մեզ շրջապատող աշխարհը մաքուր պահենք աղբի բոլոր տեսակներից:

Ani avetisyan

Ջոնաթան Լիվինգսթոն անունով ճայը

Յուրաքանչյուր թիվ սահման է, իսկ կատարելությունը սահմաններ չունի։

Չիանգ

 Սենյակում լռություն էր: Ջոնաթանի ամենասիրելի, անսահման լռությունը: Այն սկսվում էր վարագույրով ծածկված դռնից, գալիս-խփվում բեմի վարագույրներին ու բեկվում, իսկ հետո օդում անկանոն շարժումներ անում: Լռությունը գեղեցիկ էր, իսկ ամենագեղեցիկը ազատությունն էր, որ այդ պահին գերակշռող էր: Ազատություն էր պարող-դերասանների ներդաշնակ շարժումները, ազատություն էր հանդիսատեսի դեմքին քարացած զարմանք-հիացումը:

Վերջերս Հայաստանում՝ Գեղագիտության ազգային կենտրոնում բեմադրվեց իմ ամենասիրելի ստեղծագործություններից մեկը՝ Ռիչարդ Բախի «Ջոնաթան Լիվինգսթոն անունով ճայը»: 

Ջոնաթանն աշխարհում ամենից շատ թռչել էր սիրում, իսկ թռիչքն իր Երամի համար միայն կերին հասնելու միջոց էր, և, առհասարակ, ճայերն ապրում էին, որ սնվեն: Ջոնաթանը տարբերվում էր նրանցից. նրա համար թռիչքը կատարելություն էր ու դրան հասնելու միջոց, թռիչքն անսահմանություն էր, իսկ բացարձակ արագությունը, որ ավելին է նույնիսկ, քան լույսի արագությունը, որ թվերով չի սահմանվում՝ճանապարհ է դեպի երկինք

Ջոնաթանն ու նրա մասին պատմող գիրքը ոչ այլ ինչ են, քան իրականության յուրօրինակ պատկերում: Մենք ամենքս էլ մի Ջոնաթան Ճայ ենք,և նա ապրում է մեզանից յուրաքանչյուրի մեջ, ինչպես նշում է հեղինակը: Մեր կյանքն էլ կատարելության հասնելու ճանապարհ է, որ կամբողջանա այնտեղ՝ երկնքում: Ամենից կարևորը այդ ճանապարհին սպասվող փորձություններն են:

Ջոնաթանին վտարում են ջոկատից, քանի որ նա խախտել էր կանոնն ու ճախրել ՝ ոչ սնունդ հայթայթելու համար: Ճայերի երամից մի «դերասան» հրում էր Ջոնին, վերջինս մի վայրկյանում հայտնվում բեմի ծայրին ու, մի քիչ էլ՝ թվում է՝ կընկնի: Կընկնի ու ազատությունը կախված կմնա բեմ-դահլիճ սահմանին: Կընկնի ու կավարտվի կատարելության համար պայքարը, իսկ ուտելիքն էլի կմնա ամենակարևորը: Բայց Ջոնը կանգնում է ու գնում դեպի վեր՝ իր հետ տանելով ազատության իր բաժինը, իսկ մնացածն ուղղում է բեմ, որ գալիս ու սառչում է հանդիսատեսի դեմքին, վերևից կախված, բայց չվառվող լամպերին, ու ամենքս մի-մի Ազատության արձան ենք դառնում այդ պահին:

Բեմի լույսերը ցավեցնում են աչքերս, փակում եմ ու նույնքան հստակ պատկերացնում այն, ինչ կատարվում է բեմում, ինչ կտեսնեի բաց աչքերով: Ջոնաթանն արդեն վերևում է՝ ամենավերևում, իսմ Երամը մնաց ներքևում, բայց Ջոնը դեռ կգա նրան էլ իր հետ վեր տանելու, սովորեցնելու կյանքի իրական իմաստը, այն, որ ինքը նոր էր գտել, գտել էր, երբ խենթորեն գալարապտույտներ էր կատարում ծովի վրա, երբ գնաց-բախվեց Երամին, երբ հեռացրեցին Երամից: Երկնքում Ջոնը գտավ իրեն, ճանաչեց ու հասկացավ:

Մեզ հետ էլ հաճախ է պատահում, չէ՞: Դու տեղդ չես գտնում այնտեղ, որտեղ, ասում են, թե քո իրական տեղն է, թե դու նրանն ես, իսկ նա՝ քոնը: Բայց միշտ էլ մի երկինք, կամ գուցե երկիր քեզ ստիպում է հակառակը մտածել: Գնում եմ, բայց դեռ hետ կգամ: Սովորում ենք թռչել, բայց ոտքերդ դեպի հող են քաշում ու կանգնեցում քարե անդունդի եզրին: Ճախրիր, կամ կընկնես, դու ես որոշողը

Երաժշտության ձայնը ծակում է ականջներս, իսկ ներկայացումն ավարտվում է: Մի պահ նորից լռությունը պոկվեց վարագույրներից և լցվեց սենյակ, իսկ հետո նրան ծափերով hետ քշեցին:

Մի ողջ խումբ ու մի հեղինակ ազատության և թռիչքի դասեր տվեցին, իսկ լավ կամ վատ աշակերտ լինելն արդեն մեզանից էր կախված…