Մշակույթ խորագրի արխիվներ

Aspram Parsadanyan

Կոնչոլ

Հայաստանի ամեն տարածք  յուրօրինակ բառ ու բան  ունի: Մեր գյուղն էլ` Տավուշի մարզի Բերդավան գյուղը,  աչքի է ընկնում իր յուրահատկություններով, բարբառով և համեղ կերակուրներով: Իհարկե, երիտասարդները փորձում են  քիչ օգտվել դրանցից, բայց ես պաշտում եմ մեր ուտեստները: Շատ եմ սիրում այն օրերը, երբ տատս ինձ կտրում է գրքից, համակարգչից ու կանչում.

-Բալե՜ս, հըլա արի, բան եմ ասըմ:

Եվ երբ կանչում է, ուրեմն կա՛մ հին օրերից  մի պատմություն է պատմելու, կա՛մ բառ  է հիշել, և պնդելու է,  որ գրի առնեմ իմ բառարանում: Հաճախ էլ մեր «հին»  ու համեղ ուտեստներից է  պատրաստում և ուզում է, որ առաջինը ես փորձեմ:

Դեմ չեք, չէ՞,  որ մի փոքր պատմեմ իմ ու տատիս բառարանի մասին:

Այն մի հաստ տետր է՝ անհրապույր տեսքով, պոկված ու մի կերպ իրար սոսնձված էջերով: Դրա մեջ զինվորների պես շարված են մեր բարբառի գանձերը, և իհարկե, բառերի բացատրությունները: Երբ նոր էի սկսել գրել տետրի առաջին էջերը, ոչ ոք լուրջ չվերաբերվեց  իմ նախաձեռնությանը: Բայց հետո  բոլոր ծանոթներս ձեռնամուխ եղան այդ գործին: Նույնիսկ ուսուցիչները, հաճախ ընդհատում  էին դասն ու  նոր բառ թելադրում, որ գրի առնեմ:

Տանը տատս էր ձայն տալիս.

-Գրի՛, ումուդ-հույս:

Դասընկերոջիցս հաղորդագրություն էի ստանում.

-Գրի՛,  ղարով- կույր:

Քույրս էր  զանգում,  և առանց բարևի, առանց որպիսությունս հարցնելու  հրամայում.

-Գրի` ղրալլուխ-ականակիր, կենդու-մենակ:

Ինձ թվում էր՝շուտով կգժվեմ: Տետրն ու գրիչը ձեռքիցս վայր չէի դնում: Հետո «բառարանի» մեջ իրենց տեղը  զբաղեցրին անեծքներն ու օրհնանքները:

Ես, իհարկե, չգժվեցի: Խոնարհ ծառայի պես գրի առա բոլորի ասածներն, ու տետրս լցվեց բազում բառերով ու  արտահայտություններով:

Հա՜, քիչ էր մնում մոռանայի ամենակարևոր պատմությունը:

Օրս կրկին սկսվեց տատիս ձայնով:

-Լա վի կացի, աղջիկն էդքան քնիլ չի:

Արթնացա: ժամը ութն  էր:

-Ու՜ֆ, էկա՜, էկա՜:

-Արի՛, կոնչոլ ենք սարքըմ:

Այ, դա ուրիշ, դա սփոփեց ինձ ու արդարացրեց տատիս:

-Բարի լույս, տա՛տ:

-Սոխը կլպե, սոխեռած արա:

Ու սկսվեց կոնչոլի արարողությունը, որը շատ պարզ բաղադրատոմս ունի`  չոր հաց (գրեթե հնացած), հավկիթ,  սոխ, կանաչի և, անպայման, ախորժակ:

Պատրաստում ենք, ու տատս ընթացքում պատմում է, որ ուտելիքը հորինել են սարերում ապրող մեր գյուղի տարեցները: Երբ ուտելու բան չի եղել, հացն էլ սկսել է բորբոսնել, կանայք հորինել են այս ուտեստը: Այդպես, տարիներն անցել են, իսկ էժան ու որակով բաղադրատոմսը պահպանվել ու հասել է մեզ:

Դե, ինչ, կոնչոլը պատրաստեցի, հիմա կփորձենք, ու տատս, որպես փորձագետ՝ կգնահատի պատրաստածս: Բույրն ինձ դուր եկավ: Տատս էլ հավանեց`ուտելով առաջին գդալը:

Մյուս անգամ էլ  «դումբրակ» կպատրաստեմ` ավելուկի փշեջուր, «ծանդիլ», « փթռուկ»: Տատս էլ կհամտեսի ու կգնահատի:  Լավ… Գնացի: Կոնչոլը հովանում է:

Բարի ախորժակ բոլորիս:

anna andreasyan

Գրքերը

Մի ժամանակ գրքերը իմ կյանքում տեղ չէին զբաղեցնում: Հիմա զարմանում եմ՝ ինչպես էի «յոլա» գնում առանց գրքերի: Գրքերը զարգացնում են, լայնացնում աշխարհայացքը, գիտելիք են տալիս: Եվ ընդհանրապես, շատ հաճելի է կարդալը: Ես գիրքը համարում եմ անհրաժեշտություն՝ մարդու ճիշտ ձևավորման գործում:

Իմ՝ գրքերը պաշտելու գործընթացը սկսվեց 13 տարեկանում՝ Մուրացանի «Գևորգ Մարզպետունի»-ն կարդալով: Իհարկե, դրանից առաջ էլ էի կարդում, բայց որպես պարտականություն: Բայց այդ գիրքը հանդիսացավ այն խթանը, որից հետո գրադարան-տուն ճանապարհը դարձավ մշտական ճանապարհ: Ես այն շատ սիրեցի և ափսոսալով էի կարդում: Ամեն էջը թերթելիս՝ ես ափսոսում էի, որ մի էջով էլ պակասեցրի այն: Այնտեղ ինձ շատ էր դուր եկել Սահականույշ թագուհու կերպարը: Գիրքը կարդալուց հետո ես այն վայր չդրեցի: Նորից ու նորից էի կարդում իմ սիրած հատվածները: Շատ հատվածներ անգիր էի արել:

Այս գրքից հետո գրքերը դարձան կյանքիս անբաժանելի մասը: Ամեն նոր գիրք, երբ վերջացնում եմ՝շատ դժվարությամբ եմ կտրվում դրանից: Ինձ թվում է, թե էլ ոչ մի գիրք այդքան շատ չեմ հավանի: Բայց սկսում եմ կարդալ հաջորդ գիրքը և նույնը մտածում եմ դրա մասին:

Բայց մինչև հիմա կարդացածս գրքերից ես ամենաշատը հավանել եմ Էթել Վոյնիչի «Բոռ»-ը և Սոմերսեթ Մոեմի «Թատրոն»-ը: Իհարկե, այս երկու գրքերը իրար հետ ընդհանրություն չունեն: Առաջինը կարդալիս կարելի է մի լավ լաց լինել, իսկ երկրորդը կարդալիս՝ լիաթոք ծիծաղել:

Երբ կարդում էի «Թատրոն»-ը, ուսումնական տարվա վերջն էր՝ բոլոր աշակերտների ամենասիրելի ժամանակը: Բայց այս տարի ընկերներիս հետ շատախոսելու փոխարեն՝  ես զբաղված էի «Թատրոն»-ը կարդալով: Այն հետս տանում էի դպրոց և հարմար ժամանակ կարդում էի: Ես ուղղակի չէի կարողանում կտրվել այդ գրքից:

Մեջբերեմ մի քանի միտք գրքից:

«Կյանքի դժբախտությունն այն է, որ երբեմն անուրջներն իրականություն են դառնում»:

«Եթե մարդ սկսում է մտաբերել անցյալը, ուրեմն ապագա չունի»:

«Մարդկանց պատճառներ պետք չեն, որպեսզի անեն այն, ինչ իրենց սրտով է, նրանց պատրվակներ են պետք»:

անի հարությունյան /մայիսյան/

Վարդանանք

Մարդը ստեղծված է այն գրքերից, որոնք կարդացել է:
Ռալֆ Էմերսոն

Կան գրքեր, որոնք ընթերցելիս շուրջդ բացվում է ուրույն ու անկրկնելի մի աշխարհ` իր առանձնահատուկ գեղեցկություններով ու թովիչ երգերով: Կան նաև այնպիսինները, որոնք քո առջև բացում են անզուգական ու հիասքանչ տեսարաններ, անհայտ հորիզոններ, անշուք ու պարզ գեղջկական խրճիթներ, պարզ ու անապական մարդկանց հոգիներ ու ողբերգություններ, գրքեր, որոնք սիրտդ լցնում են անչափ հայրենասիրությամբ, ուժով ու պայքարի նոր եռանդով: Հենց այդպիսի գրքերից է «Վարդանանքը», որը, ըստ իս, յուրաքանչյուր հայ պետք է կարդա։

Մինչև կարդալը շատ հակասական կարծիքներ էի լսել գրքի մասին.

-Է՜, ինչ էլ հավես ունես, սեղմավեպը վերցրու, սյուժեին ծանոթացի…

-Կարողա ձանձրանաս, նկարագրությունները շատ են…

-Անպայման կարդա՛։

Հաշվի չառնելով ապակողմնորոշող կարծիքները, գրքի մեծ ծավալն ու «սպառնացող» երկար նկարագրությունները` սկսեցի կարդալ…

Աննկարագրելի տպավորություններ, հիացմունք, հույզեր…Անգամ սիրահարվեցի Վարդանի կերպարին (դե՛, ինչ մեղքս թաքցնեմ, հաճախ եմ սիրահարվում գրքերի հերոսներին): Մարդ, որի վարակիչ հայրենասիրությունը փոխանցվում է ընթերցողին. արյունդ եռում է, սկսում ես այլ կերպ ընկալել հայրենիքի սերը։ Վարդանն օժտված է մարդկային բոլոր առաքինի հատկանիշներով՝ ազնվություն, անսահման ու նվիրական սեր դեպի հայրենիքը, քաջություն, անկոտրում կամք։ Նրա պայքարն ազնիվ ու արդար է, բարոյական, քանի որ կռվում է հայրենի հողի ապագայի համար։ «Մեռնենք և չտանք ոչինչ»,- այս է նրա նշանաբանը։

Զորավար, մարտիկ, քաղաքական գործիչ, ով ինքնին կենդանի մարմնացումն է հայրենասիրության ու քաջության։

Ատոմ Գնունին, Արտակ Մոկացը, Զորհրակը ու մնացած քաջ երիտասարդները նույնպես հիացմունք են առաջացնում։ Լինելով անփորձ, դեռ նոր-նոր սիրահարված երիտասարդներ՝ պատրաստ են կյանքի գնով պայքարել ազատության համար:

Հիացած եմ նաև հասարակ գյուղացու ուժով, անվախությամբ, կորովի պայքարով։ Նրանք, զգալով հայրենիքին սպառնացող մոտալուտ վտանգը, տուրք չտալով ընդունված պետական ու եկեղեցական ծեսերին ու կարգերին, չընկճվելով ոչնչից ու ոչ ոքից` համախմբվեցին և հաղթեցին։

«Բայց ռամիկը կկռվի, ռամիկը կփրկի աշխարհը, քանի որ հենց ինքն է աշխարհը»,-ասում է Սպարապետը։

Գնահատելով շինականի ուժը` նա հասավ արդյունքի, հասավ հաղթանակի՝ բարոյական ու վստահ։

Հզոր ու քաջ մարտիկների կողքին երևում են հայոց աշխարհի առաքինի ու փափկասուն կանայք: Նրանք նման են մեր էպոսի կանանց` «առյուծն առյուծ է, լինի էգ, թե` որձ»։ Հայ կնոջ անվախությունը, ուժն ու քաջությունը ամփոփված են Մեծ Տիկնոջ, Անահիտի, Խանդութի, Մամիկոնյան Տիկնոջ կերպարներում։

Սեր, բաժանում, անսպասելի բացահայտումներ, հուզիչ սիրո պատմու-թյուններ։ Գրավիչ էր ամեն մասն ու հատվածը։ Կարդում էի կլանված, լարված, հաճախ էի դողում ու փշաքաղվում, անգամ հուզվում։ Շատ էին հույզերս վերջում, երբ ընկավ ՆԱ… Այն ամենը, ինչ արեց, վեր էր բոլոր պատկերացումներից։

Պատրաստ եմ կարդալ նորից ու նորից` համակվելու նույն հերոսական ոգով ու հայրենասիրությամբ:

«Վեպը բնութագրվում է ռազմական կրակով, յուրաքանչյուր էջից վրնջում են նժույգները, կորովի երիտասարդները պատրաստ են կռվել և զոհվել հայրենիքի համար…»

 Ավետիք Իսահակյան

Ամառը զուր մի վատնեք

Եթե հանկարծ նավաբեկության ենթարկվեմ ու ընկնեմ Խաղաղ օվկիանոսի արխիպելագներից մեկը. «Խորհրադավոր կղզին»

Մոտ կես ամիս առաջ էր, երբ սկսեցի կարդալ մի գիրք, որն ինձ գրավեց իր հետաքրքիր վերնագրով: Գրքի հեղինակն իր հեղինակած գրքերով ճանաչված է, թե՛ Հայաստանում, թե՛ ողջ աշխարհում: Դա ֆրանսիացի հայտնի գրող, աշխարհագրագետ Ժյուլ Վեռնն էր, իսկ գիրքը՝ «Խորհրդավոր կղզին»:

Ես մի սովորություն ունեմ. կարդում եմ գրքի սկզբի մի քանի էջը, որից հետո կարդում եմ գրքի ամենավերջը: Գիտեմ, հիմա կասեք` հետո կարդալը հետաքրքիր չի լինի, ու ես կասեմ հակառակը:

Երբ սկզբում կարդում էի, գիրքն ինձ համար այնքան էլ հետաքրքիր չէր, բայց երբ շարունակեցի, ավելի ու ավելի հետաքրքրեց:

Գրքի հինգ հերոսները՝ լրագրող Գեդեոն Սպիլեթը, ինժեներ Սայերս Սմիթը, նավապետ Պենկրոֆը, Հերբերտն ու Նաբը, ինչպես նաև ինժեների շունը՝ հավատարիմ Տոպը, օդապարիկով փախչելով պաշարված Ռիչմոնդ քաղաքից, հինգ օր օդում մնալով, ընկնում են մի անմարդաբնակ կղզի, որը հետո ի պատիվ ԱՄՆ նախագահի, անվանում են Լինքոլնի կղզի:

Այնտեղ նրանք մնում են չորս տարի: Շատ չարչարանքներ են կրում, բայց շնորհիվ Սայերս Սմիթի խելացիության և նրանց աշխատասիրության, այնտեղ ապրում են արժանապատիվ կյանքով:

Ասածս ինչ է. երբ մի օր գնամ ճանապարհորդության, ինձ հետ անպայման վերցնելու եմ «Խորհրդավոր կղզին» գիրքը, որ եթե հանկարծ նավաբեկության ենթարկվեմ ու ընկնեմ Խաղաղ օվկիանոսի արխիպելագներից մեկը, կարողանամ գոյատևել:

Հավատացած եմ, որ այս գրքի օգնությամբ ամայի կղզիները կդառնան փոքրիկ «քաղաք-պետություններ»: Գրքից մի բան երևի երբեք չեմ մոռանա: Մի առիթով նավապետ Պենկրոֆն ասում է. «Եթե ես ընկնեմ ամայի օվկիանոսի մեջ մի փոքրիկ ժայռի վրա, միայն թե ինձ հետ լինի Սայերս Սմիթը, հավատացած եմ՝ ամեն բան լավ կավարտվի»:

Խորհուրդս հասակակիցներիս` ամառը զուր չվատնեք. ավելի շատ գրքեր կարդացեք:

«Մարդու գրականության» անունից

«Երբեք գիրքը չի կարող վերանալ աշխարհի վրայից, քանի հազար տարի Էլ անցնի, մեկ է, լուրջ գրականությունը գրքով են կարդալու»:

Հարցազրույց բանաստեղծ Հուսիկ Արայի հետ:-Ինչո՞ւ հենց Հուսիկ Արա:

-Ինձ գյուղում ծնված օրից Հուսիկ են ասում: Հայրս ընտրեց Հուսիկ անունը, մայրս Ֆելիքս էր որոշել դնել: Ֆելիքսը  քեռուս անունն էր: Նա այստեղ կամուրջի տակ  է խեղդվել. մայրս իր եղբոր անունն էր ուզում դնել: Բայց այնպես էր, որ հայրս արդեն ասել էր. «Ես տղա եմ ունենալու, Հուսիկ է լինելու»: Ծննդյան վկայականում, անձնագրումս Ֆելիքս է գրված, բայց ինձ գյուղում մինչև հիմա Հուսիկ են ասում, Ֆելիքս գիտեն իմ դպրոցական և ուսանողական ընկերները, հետո ես Հուսիկը նախընտրեցի: Ինչո՞ւ Արա՝ ես  Եղիազարյան ազգանունը չէի  սիրում: Մենք՝ հայերս, մեզ ասում ենք Արաներ, մենք համարվում ենք Արա Գեղեցիկ Աստծո որդիներ. այդպես որոշեցի Հուսիկ Արա:

-Մի փոքր կպատմե՞ք ձեր մանկությունից:

-Դժվար մանկություն եմ ունեցել. գրեթե անհայր եմ մեծացել, ութ տարեկանից մեր հողն եմ մշակել, փորձել եմ ամեն կերպ մորս օգնել, նաև որպեսզի  գոյությունս ապահովեի: Մայրս աշխատում էր, բայց քիչ էր ապրելու համար: Հայրս արդեն մեզ հետ չէր, բաժանված էր, բայց  հորս մասին ես կարող եմ միայն հրաշալի բաներ խոսել: Մեկ նախադասություն թույլ տվեք ասեմ. ինքը քանդակագործ և նկարիչ էր, հրաշալի մարդ, լավ մտավորական, բայց հիմա կյանքն այդպես էր ստացվել, մենք միասին չէինք ապրում: Ես՝ որպես անհայր երեխա, ստիպված եմ եղել իմ հացը  մորս հետ միասին հայթայթել, և այդ բանը մեզ հաջողվել է: Հետո դպրոց, համալսարան. մայրս է ամեն ինչ արել, այն ավանդական հայ կնոջ պես, որը ամբողջ կյանքը  զոհաբերել է իր  երեխայի համար, ամեն ինչ արել է, որ ես կրթություն ստանամ, որ իմ նպատակին հասնեմ: Եթե մայրս այդքան հոգատար չլիներ, ես երևի վաղուց գոյություն չունենայի, ամեն ինչի համար Երկրի վրա պարտական եմ մորս, մորս հիշատակին, որովհետև մայրս այլևս չկա, և երկնքում՝ Աստծուն: Ես ընտանիքում միակ երեխան էի՝ միամորիկ, մի քիչ էլ երևի դրանից երես աոած, որովհետև մայրս, չունենալով հանդերձ, ինձ համար ամեն ինչ ապահովում էր:

-Իսկ ի՞նչ էիք ուզում դառնալ փոքր ժամանակ:

-Բժիշկ, շատ էի սիրում բժշկի մասնագիտությունը: Դպրոցում ես գրեթե բոլոր առարկաները շատ լավ եմ սովորել, հատկապես քիմիա և կենսաբանություն արտակարգ գիտեի, և կարող էի անմիջապես  այդ ուղղությամբ  գնալ, բայց հետո, որ սկսեցի բանաստեղծություններ գրել, գնացի գրականության ուղղությամբ: Նույնիսկ իմ դպրոցական ուսուցիչները` քիմիայի, կենսաբանության, ֆիզիկայի, մաթեմատիկայի, նեղացան, որ ես գրականության ուղղությամբ գնացի, նույնը` Երևանում: Ես  9-ը ու 10-ը Երևանում եմ ավարտել, այնտեղ էլ  զարմացան. գիտեին քիմիկոս եմ դառնալու: Հենց այդ տարիքում ես,  հանրապետական օլիմպիադայում հաղթեցի իմ բանաստեղծություններով: Դա քիչ բան չէր այդ ժամանակ հանրապետական օլիմպիադայում բանաստեղծություններով հաղթել. գովասանագիրը կա:  Մինչև հիմա տանն է:

-Փաստորեն  դպրոցական հասակում ստեղծագործո՞ւմ էիք:

-Այո, 11 տարեկանից: Առաջին բանաստեղծությունս գրել  եմ  Ավետիք Իսահակյանի «Հեյ, ջան Հայրենիք» բանաստեղծության  ազդեցության տակ: Գրել եմ, գրելը ո՞րն էր, ես փչացրի այդ մեծ պոետի բանաստեղծությունը: Դրանից հետո թաքուն գրում էի, նախ ասեմ՝ ինչու թաքուն, որովհետև սիրային բանաստեղծություններ էի գրում: Մորիցս ամաչում էի, ասում էի՝ հանկարծ մայրս կկարդա տետրերս, այդպես պահում էի: Առաջին բանաստեղծությունս «Կայծ» վերնագրով, երբ տպագրվեց, ես 18 տարեկան էի, 17-ում գրեցի, 11 ամիս պահեցին «Ավանգարդի» խմբագրությունում, հետո տպագրեցին: Բանաստեղծոււթյունը հինգ քառատող էր, որոնցից երկուսը տպագրեցին: Գրել եմ Պարույր Սևակի «Ես մի նոր  պոետ, անհայտ տակավին» բանաստեղծության ազդեցության տակ,  ինքն էլ Չարենցի ազդեցության տակ է  գրել: Իմ գրական ուսուցիչը եղել է Պարույր Սևակը:

-Իսկ ինչպե՞ս գրվեց  ձեր առաջին բանաստեղծությունը:

Այդ պահին չէի մտածում, որ գրում եմ: Ես, ինչպես շեշտեցի, գրել եմ Ա. Իսահակյանի «Հեյ, ջան Հայրենիք» բանաստեղծության ազդեցության տակ, բայց չտպագրվեց:

Ինձ թվում էր, թե գրող լինելու համար հարյուր տարի առաջ  պետք էր ծնվել, գրող լինելը չգիտեի՝ ի՞նչ բան է: Բայց ես ինձ գրող, բանաստեղծ չեմ համարում, որովհետև դա ինձ համար ավելի մեծ պատկերացում է և դեռ չեմ հասել դրան: Այդպես գրում էի, բայց չէի հասկանում՝ ինչ եմ անում:

-Ձեր գրական կյանքում ի՞նչ դժվարությունների եք հանդիպել:

-Երբեք որևէ գրողի կյանք հեշտ չի լինում, եթե իհարկե այդ գրողը իր համար լավ կյանք չի ընտրել: Հոգեբանորեն ամեն վայրկյանը դժվար է գրողի համար, ժամանակի հետ  չհաշտվելը, մարդկանց էության հետ չհաշտվելը,  ինչո՞ւ է աշխարհն այդպես. անվերջ այդ վեճն ու կռիվն է և´ Աստծո հետ և´ մարդկանց: Օրվա որ ժամին էլ լինի,  երբ գրողը նստում է գրասեղանի առջև, միևնույն է, ինքը դժվար վիճակում է:

Ես այն քիչ հանդիպող մարդկանցից եմ եղել, որ միայնակ եմ իմ ճանապարհը հաղթահարել: Երբ Հայաստանի գրողների միության անդամ դարձա, շփվեցի ինձնից մեծ, տարիքով գրողների հետ: Ամեն մեկն ասում էր` այս երկու-երեք մարդիկ են ինձ բերել- հասցրել այստեղ, և այլն: Ես միակ մարդ էի, որ  ինձ ոչ մեկը չէր տարել-հասցրել,  ես ինքնուրույն, միայնակ եմ գնացել հասել ամեն ինչի: Եվ նորից եմ կրկնում՝ միայն մորս շնորհիվ: Շատ տեղեր եմ աշխատել և´ «Գրական թերթոււմ»  և´ «Գարուն» ամսագրում և այլն:

-Ձեր կարծիքով կգա՞ ժամանակ, երբ երեխաները այլևս գիրք չեն կարդա:

-Ոչ, այդպիսի ժամանակ չի գա: Մի երկու տարի առաջ ամերիկացիները ուսումնասիրություններ էին արել, որ կգա ժամանակ, որ ժամացույցը կվերանա, որովհետև արդեն ժամը նայում ենք հեռախոսով կամ տպագիր մամուլը կվերանա, քանի որ ամեն ինչ կարդում ենք համացանցով: Շատ բաներ կան, բայց չվերացան, չէ: Գիրքը նույնպես երբեք չի վերանա: Գիրքը, ես ձեզ հետաքրքիր մի բան ասեմ, շնչող, ապրող էություն է, որին դու բացում ես,  կարդում ես, տանում ես քո անկողնում դնում ես, հետը քնում, բարձիդ տակ ես դնում, սուրճ ես խմում գիրքը ձեռքիդ կամ սուրճի բաժակն ես դնում գրքի վրա, սուրճը թափում ես վրան, չգիտեմ,  այդպիսի բաներ էլ են լինում. ինքը ապրող  էություն է: Այսօր համացանցում գրում են վեպեր, Ամերիկայից չգիտեմ Եվրոպայից  եկած, որոնք համացանցային վեպեր են: Դրանք այն վեպերից չեն, որոնք  մենք  կարդում ենք գրքով: Շեքսպիր, Նարեկացի , Չարենց Դանթե և այլն. ո՞ր մեկի անունը տաս: Չես կարող կարդալ նրանց ստեղծագործությունները համացանցում: Հա, մի երկու փոքրիկ բան, բայց դրանք պետք է ուսումնասիրեն գրքով: Երբեք գիրքը չի կարող վերանալ աշխարհի վրայից, քանի հազար տարի Էլ անցնի, մեկ է, լուրջ գրականությունը գրքով են կարդալու:

Հիմա գալիս է նոր սերունդ, ձեզ հասակակից, ձեզնից մի հինգ, յոթ տարի մեծ, իրենք շատ լավ  ընթերցում են գրականությունը, և այսօր մեր ուժը իրենք են: Սա ասում եմ ոչ միայն ընթերցանության համար, այլ բոլոր ասպարեզներում: Այսօր բանակում կանգնած, տարբեր ցույցերում միահամուռ մասնակցությամբ,  հրաշալի, մի  հզոր սերունդ է գալիս: Մեր սերունդը եկավ Արցախյան ազատամարտ հաղթեց, անկախություն և այլն: Շատ բան արեց, բայց իրենք եկան մեզնից հետո պետություն կայացնելու: Երբեք մի կասկածեք, վստահ եղեք՝ և´ կարդում է այս սերունդը, և´ ամեն տեղ կա. գալիս է անկախության սերունդը:

Եվրոպան մի հարյուր տարի պայքարում է այդպիսի սերունդ ունենալու համար, ամեն ինչ անում է` ներդրումներ, ֆինանսական օգնություն, բայց չի ունենում, իսկ  մենք՝ հակառակը. հենց սա է հայի ֆենոմենը:

-Հնարավո՞ր է միայն գրողի աշխատանքով ընտանիք պահել:

-Չէ, ես գրողի աշխատանքով երբեք ընտանիք չեմ պահել, չնայած տարբեր ամսագրերում, թերթերում, ամեն տեղ  աշխատել եմ: Ես լրագրող եմ և միշտ լրագրությամբ եմ իմ չնչին հացը վաստակել: Գրողի աշխատանքով չենք կարող ընտանիք պահել, որովհետև մենք այսօր հոնորար չենք ստանում: Հայաստանում միակ աշխատանքը, որ չի գնահատվում, գեղարվեստական գիրն է: Գոմաղբը, ես կոպիտ օրինակ եմ բերում, գնահատվում է, չէ՞, վճարում են, որ լցնեն բակը, հողը պարարտ լինի  կամ լուցկին, ամեն ինչ: Միակ բանի համար, որ այսօր չեն վճարում, գեղարվեստական գիրն է: Տարիներ շարունակ ես տպագրվում եմ: Այսօր ես տպագրվում եմ «Անդին» ամսագրում ավելի շատ: Ամեն համարի համար  երկու միլիոն վճարում և տպագրում են համարը, բայց  հոնորար չեն տալիս, ասում են՝ չունենք գումար: Այսինքն, ամեն տեղ ասում են գրի համար չենք վճարում: Մենք պետական, հիմա կոչվում է աջակցություն, գրքեր ենք տպագրում, և այդ գրքի վրա պատկերացնո՞ւմ եք աշխատում են խմբագիր, սրբագրիչ և այլն: Բոլորը վճարվում են, բացի ինձնից` հեղինակից. սա աննորմալություն է: Ես հինգ-յոթ տարի գիրք եմ գրել, տպագրել, սակայն չեմ վճարվել, բայց իմ գրքի վրա աշխատողները վճարվել են: Այդպես է, մենք զրո դրամ ենք վաստակում, եթե կարելի է այդպես ասել: Եվ հենց այստեղից է գալիս մեր գեղարվեստական խոսքի ընկալման հիմնական պատճառը:

-Ձեր ստեղծագործություններից ո՞րն է ձեզ ավելի հոգեհարազատ:

-Գիտե՞ք, բոլորը, բոլորն իմ զավակներն են: Այսպիսի մի պահ կա, երեխաներին ունենում են կին և տղամարդ միասին, իսկ ստեղծագործությունը, դա նույնպես ծնունդ է, ունենում  է մարդ միայնակ, մուսայի հետ: Իսկ ո՞վ իր երեխային վատը կհամարի, բոլորն էլ ինձ սիրելի  են: Բայց ամենից շատ իմ առաջին սևագրությունն եմ սիրում, որտեղ իմ առաջին գործերն էին: «Միայնակ շան լուսնահաչը» վիպակը ինքնակենսագրական է. դա եմ շատ սիրում, և իհարկե վերջին գիրքս, որը կոչվում է «Տան դուռը», որտեղ փորձել եմ արժևորել անկախությունը. անկախության շրջանը  մեր գրականության մեջ  ես շատ եմ սիրում: Փորձել եմ ժամանակը  ներկայացնել: Մեր գրողները, ցավոք, չեն ներկայացնում, խուսափում են, բոլորն ասում են՝ ինչո՞ւ գրենք, սոված ենք, վատ է մեր վիճակը,  ծանր է երկրի վիճակը: Ինձ համար ամենաբարձր արժեքը անկախությունն է, ես այսօր արյունս չեմ տա Ղարաբաղի համար, բայց հանուն անկախության իմ արյունը  կտամ, որովհետև դա միակ բացառիկ արժեքն է, որը մենք երազել ենք շատ երկար: Դա մի բացառիկ մեծ արժեք է, որը մենք այսօր  ունենք: Վերջին գիրքս`«Տան դուռը» հենց դրա մասին է: Փորձում եմ հենց սա արժևորել, այնտեղ կան և´ բանաստեղծական շարքեր, և´ պոեմներ: Փառք Աստծո, հենց այդպես էլ գնահատվել է:  Գրքի շնորհանդեսը հեռուստատեսությամբ ցույց են տվել, մամուլում գրել են, խոսել են և այդպես:

-Ի՞նչ եք կարծում ժամանակակից հայ գրականության մասին: Կա՞ն նոր ու տաղանդավոր գրողներ:

-Դուք չկարծեք, որ Եվրոպայում ավելի լավ գրականություն է ստեղծվում, քան Հայաստանում: Այսօր Հայաստանում ավելի լավ գրականություն է ստեղծվում: Գոնե տասը-տասնհինգ անուն կարող ենք տալ, և´ արձակում, և´ պոեզիայում, և´ մեր թարգմանական արվեստում:

Հետաքրքիր մի ֆենոմեն ունի հայը, իրեն միշտ թվում է՝ դե փոքր երկիր է, չեմ ուզում ասել փոքր ժողովուրդ, անընդհատ նայում է՝ դրսում ինչ է, ու  ինքը  պրկվում է անընդհատ, որ հասնի ու բարձրանա, վերցնի ու նրանից առաջ անցնի: Այսօր մենք ունենք հեղինակներ, որոնք իսկապես Եվրոպայում, աշխարհում ներկայանալի, ընդունելի հեղինակներ են: Եվ թեմաների առումով, Հայաստանում բազմազան են թեմաները: Ես ամերիկյան լրագրողների հետ եմ շփվել տասը-տասնհինգ տարի  առաջ, ասացի՝ ինչո՞ւ եք եկել  Հայաստան, ասաց, որ այստեղ գրելու թեման շատ է. այստեղ մարդու գրականություն է ստեղծվում: Մարդու խնդիրները իր ներսում և իր դրսում, ի՞նչ է նա զգում, դրսի աշխարհի հետ ինչպե՞ս է շփվում: Մեր գրողներից թարգմանել էին: Այնտեղ եղած արձակագիրներից ասել էին այդպես է: Ասենք Լևոն Խեչոյանի գրականությունը: Բացառիկ մեծ գրող է Հրանտ Մաթևոսյանից հետո, բայց ցավոք այսօր չեն ճանաչում, բայց դրսում նրան շատ լավ գտեն: Ոզում եմ ասել, որ լավ ներկա և լավ ապագա ունի հայ գրականությունը. մարդու գրականություն է  ստեղծվում, ճիշտ գրականություն է ստեղծվում:

-Ի՞նչ խորհուրդ կտաք երիտասարդներին մասնագիտություն ընտրելիս:

-Ուղղակի թող ընտրեն այնպիսի մասնագիտություն, որը մեր երկիրը առաջ կտանի, որը կլինի այս երկրի համար օգտակար և երկիրը զարգացնող: Կարևոր չի` բանասիրություն, ժուռնալիստիկա, գրականություն, թե չգիտեմ ինչ, կարևորը այնպիսի  մասնագիտություն ընտրեք, որ երկիրը առաջ գնա, հիմա այս երկիրը  դրա կարիքը շատ ունի:

-Ապագայի ի՞նչ պլաններ ունեք:

-Ես միշտ ներկայի մեջ եմ ապրել, էս օրն եմ ուզում ապրել: Ապագայի պլանը այն է, որ կարողանամ ավելի լավ կատարել աշխատանքս, եթե իհարկե,  դա Աստծո կամոք ինձ կհաջողվի:

Հարցազրույցը վարեցին` Թամարա Գալստյանը, Անի Խաչատրյանը

astghik qeshishyan

Ռոք: Լսե՞լ, թե…

Համլետը մենախոսում էր. «Ռոք լսե՞լ, թե՞ չլսել. այս է խնդիրը: Ո՞րն է հոգեպես ավելի ազնիվ»: Պարզից էլ պարզ է, որ չհավատացիք: Հանճարեղ անգլիացու հերոսի խոսքերին բոլորդ էլ ծանոթ եք, իսկ սրանք ուղղակի իմ մտորումներն են: Հարցադրմանս դեռ կանդրադառնամ, բայց մի՛ շտապեք: Հիմա ուզում եմ մի քիչ հետ գնալ:

Ժամանակին barca.am կայք կար (գուցե հիմա էլ կա, չգիտեմ), այստեղ հավաքվում էինք Բարսելոնայի ֆաներով ու բնական է՝ միայն ֆուտբոլից չէ, որ զրուցում էինք: Մի օր էլ կայքի տղաներից մի երկուսը Բարսելոնայի ֆանին բնորոշ տակտիկական գրոհ սկսեցին ու փորձում էին ինձ համոզել, որ այն, ինչ ես լսում էի այդ ժամանակ, աղբ է, ոչ թե երաժշտություն:

-Արի` սկզբի համար «Նիրվանա» լսի: Ցենտր խումբ ա, հաստատ կհավանես:

-Գոհ եմ, ձեզ պահեք ձեր սատանիստական երգերը: Ու մտածում էի. «Գիտեն անխելք երեխա եմ, որ իրանց ջրերն ընկնեմ: Երբե՛ք»:

-Ախր, ի՞նչ սատանիզմ, է: Հա՛, վոկալիստը՝ Կուրտ Քոբեյնը, աթեիստ ա եղել ու նառկոշ, բայց լի՜քը հավես երգեր ունեն, սատանիզմի հետ ոչ մի կապ չունեցող երգեր:

«Աթեի՞ստ, թմրամո՞լ: Ձեռ են առնում ինձ էս տղերքը»:

-Ամեն դեպքում ես երբեք ռոք չեմ լսի: Ես հավատում եմ Աստծուն:

-Դե գնա գործիդ, հա՜, մենք էլ՝ սատանիստներով, քեզ դժոխքից Էնրիկե Իգլեսիասիդ դիսկերը կուղարկենք, երեխա՛:

Ես իհարկե խոսքիս տերը չեղա ու, մի որոշ ժամանակ «լսե՞լ, թե՞ չլսել»-ով ինձ տանջելուց հետո, ի վերջո լսեցի: Կամաց-կամաց ծանոթանում էի ռոքին ու բացահայտում, որ նախկինում էլ եմ շատ ռոք երգեր սիրել, միայն թե չեմ իմացել դրանց ժանրը:

Տարիներ հետո տղաները երևի դժոխքում Էնրիկեի դիսկերը կփնտրեն՝ չիմանալով, որ դրանք ինձ այլևս պետք չեն:

Մինչ դուք անտարբեր դեմքով, թեթև ժպիտով կամ մտովի խաչակնքվելով ու «մեղա Աստծու» ասելով կարդում եք նոստալգիաս, ուզում եմ ձեզ մի հարց տալ: Ինչո՞ւ եք ռոքը սատանիզմ համարում: Որովհետև լսե՞լ եք, ուսումնասիրել ու հասկացե՞լ դա, թե՞ որովհետև հորքուրի հարևանի բաջանաղն է «լուսավորել» ձեր մտքերը: Մտածե՛ք սրա մասին: «Ռոքից զզվում եմ» ասելուց առաջ նախ լսեք այդ «զզվելի» ռոքը:

Միտք չունեմ որևէ մեկի ճաշակը վիրավորելու, բայց փոփը՝ այդ popular music-ը, որ լսում, ավելի ճիշտ՝ սպառում ենք մենք, մի նպատակ ունի միայն՝ բոլորիս դարձնել նույնատիպ, հարթ քառակուսիներ: Մինչդեռ ռոքը մաքրազարդում է ներսդ ամեն տեսակ աղբից, մտածելու, գործելու անկախություն է տալիս: Ոչ թե անհատականություն է դարձնում, այլ բացահայտում է ներսիդ անհատին, յուրահատուկին: Եվ խոսքն ամենևին էլ գունավոր մազերի, վանդակավոր վերնաշապիկների կամ փիրսինգների մասին չէ: Ռոքը շատ ավելին է: Այն նախ ազնվություն է, հետո ազատություն, այն դու ես…

Այս թեմայով շատ կարելի էր ծավալվել, բայց առայժմ ուղղակի լսի՛ր: Գուցե համաձայնես հետս, գուցե ոչ: Թերևս արժե փորձել (ի դեպ, մի փոքր նախնական երաշխիք. Հայ առաքելական եկեղեցին ամենևին էլ դեմ չէ ռոք երաժշտությանը), համ էլ գուցե մի օր հասնենք նրան, որ մեր Vordan Karmir-ը կամ Nemra-ն ավելի շատ դիտումներ կունենան, քան Լիլիթ Հովհաննիսյանը: Հաճելի կլիներ: Վերջիվերջո աշխարհում շատ ավելի կարևոր խնդրներ կան, քան հեռացող-մոռացող սերերը: Դե օրինակ, առանց հացի ու հույսի ապրող մարդիկ: Nemra-ի ջահելները հենց նրանց (մեր) մասին են երգում, խնդրում.

Արա այն ամենը, ինչ կարող ես,
Տուր ամբողջ լավը, որ կա ներսումդ,
Տուր այն, ինչի կարիքը կարծում ես՝ նրանք ունեն,
Բայց մի արա դա, որ ուղղակի ասես՝ ես արել եմ:
Եկեք հիմար չլինենք,
Անենք ամեն ինչ՝ օգնելու մարդկանց,
Ովքեր իսկապես ունեն դրա կարիքը:
Մի՛ վատնիր ժամանակդ,
Թող, որ նրանց արևը փայլի,
Եվ կիսիր քո սերը բոլորի հետ:

Ինչևէ, «Ռոք լսե՞լ, թե՞ չլսել» հարցին ես պատասխանում եմ՝ որոշողը դուք եք, կարևորը իսկապես գտնեք ձեզ հոգեհարազատ, ոչ թե «պարտադրված» երաժշտությունը: Իսկ գտնելու համար փնտրել է պետք: You’re Never Too Old To Rock’n'Roll!

Մրգավանում ընթերցողները շատ են

Հարցազրույց Արարատի մարզի Մրգավանի համայնքային գրադարանի գրադարանավարուհի Սուսաննա Սարգսյանի հետ

-Տիկին Սուսաննա, քանի՞ տարի է, ինչ աշխատում եք այս գրադարանում:

-Աշխատում եմ 1982 թվականից, արդեն 34 տարի:

-Ի՞նչ գրքեր ունի գրադարանը:

-Ունեմ արտասահմանյան, հայ գրողներ, ռուսական գրականություն: 7800 հատոր գրականություն ունենք:

-Իսկ ժամանակակից գրականությունից ի՞նչ գրքեր ունեք:

-Դե հիմա գրքեր շատ քիչ ենք ստանում, որ ասեմ, թե ժամանակակից գրականությունից ինչ ունեմ: Հին գրականություն շատ ունեմ: Ընթերցողներս դպրոցական երեխաներ են:

-Իսկ ընդհանրապես որտեղի՞ց եք գրքեր ստանում:

-Ես գյուղապետարանից եմ վճարվում, բայց մեր մեթոդմիավորման բաժինը Արտաշատից է գրքեր ստանում: Տարին կարող է տասը կտոր, հինգ կտոր մանկական գրականություն, բառարաններ և այլ գրքեր ստանամ:

-Դպրոցական ծրագրից  գրքեր ստանո՞ւմ եք:

-Այո, դպրոցական էլ ունեմ, գեղարվեստական էլ, ամեն ինչ էլ ունեմ:

-Իսկ ո՞ր գրքերն են ամենաշատ ընթերցվողները:

-Ամենաշատն ընթերցում են Րաֆֆի, Թումանյան, Սևակ են շատ կարդում երեխաները, մանկական գրողներ, արտասահմանյան են շատ կարդում, օրինակ`Ջեկ Լոնդոն:

-Քանի՞ ընթերցող ունեք:

-Մոտ 360-400: Բավական ակտիվ, լավ գրադարան է, երեխեքն անընդհատ օգտվում են: Մենք տարվա բոլոր եղանակներին էլ աշխատում ենք:

-Իսկ անցած տարիների համեմատությամբ ընթերցողների աճ նկատվե՞լ է:

-Մի քանի տարի առաջ շատ քիչ էր, իսկ հիմա ընթերցողներս ավելացել են: Չնայած հիմա երեխաները համակարգչից շատ են օգտվում, բայց շարունակում են հաճախել գրադարան:

-Հատկապես հիմա, որ համակարգիչները կան, ինչո՞ւ են մարդիկ շարունակում գրադարանից օգտվել:

-Գրքում ավելի մանրամասն է գրված: Երեխաներն այդքանն ի վիճակի չեն համակարգչով կարդալ: Գրքերը տանում են, օգտվում են, մեր գյուղում, համեմատած մյուս գյուղերի, ընթերցողները շատ են: Ես Կենտրոնի հետ կապ ունեմ. միջոցառումների ենք գնում, սեմինար-պարապմունքների: Երբ մյուսներին հարցնում եմ, թե քանի ընթերցող ունեն, ասում են` հարյուր կամ հիսուն, զարմանում եմ:

-Իսկ դուք ինչ-որ միջոցառումներ կազմակերպո՞ւմ եք, որ երեխաներին ավելի գրավեք:

-Դե, բնականաբար: Գրքի քննարկում ենք անում, շատ լավ է անցնում երեխաների հետ, մանավանդ` փոքրերի: Երեխաները գալիս են, պատմում են, ուրախանում են: Իրենք ինձ են շատ սիրում, ես` իրենց: Երբ գալիս են, ես իրենց գրանցում եմ, ասում եմ` գրադարանի անդամ եք, երեխեք ջան: Այդ ամենից իրենք ավելի շատ են ոգևորվում: Ես իմ աշխատանքը շատ եմ սիրում:

-Պատահե՞լ է,  որ երեխաները գան գիրք ուզելու, ու դուք չունենաք: Այդ դեպքում  ի՞նչ եք անում:

-Այնպես է եղել, որ երեխաների մոտ է եղել, ես հեռախոսահամար եմ վերցրել ու ասել եմ, որ երբ բերեն, կզանգեմ` կգաք կվերցնեք: Եթե գիրք չի լինում,  զանգում եմ Արտաշատ, այնտեղից ուղարկում են: Ես չեմ մերժում:

-Իսկ դուք ընթերցասրահ ունե՞ք:

-Մեր գյուղապետարանն ամբողջովին վերանորոգված է, բացի գրադարանից, սակայն այս տարի գրադարանում ընթերցասրահ կլինի:

-Լավագույն ընթերցողներ ունե՞ք:

-Այո, ցուցանակի վրա ես գրած ունեի,  հանել եմ, պետք է նորից գրեմ:

-Իսկ ձեր լավագույնները ի՞նչ գրքեր են կարդում:

-Շատ են կարդում սիրային վեպեր:

-Ի՞նչ գրքեր եք խորհուրդ տալիս կարդալ:

-Ասում եմ` հայ գրողներին կարդան: Երեխա կա, գալիս է, ասում  եմ` մի հայ գրողի անուն ասա, ասում է` չգիտեմ: Ասում եմ, որ գնան կարդան: Կարդում գալիս են, ասում են` ընկեր Սուսան, դուք բոլորը կարդացե՞լ եք: Ասում եմ` հա, երեխեք ջան, բայց  արդեն չեմ հիշում:

-Որ կարդում,  վերադարձնում են գիրքը, լա՞վ վիճակում է լինում:

-Այո, լավ վիճակում է լինում: Մի քանի անգամ եղել է` երեխաները տարել պատռված բերել են: Ես զայրացել ու ասել եմ` ոնց գիրքը տալիս եմ, այնպես էլ վերադարձրու:

-Ո՞րն է ձեր ամենասիրելի գիրքը:

-Ես ավելի շատ սիրում եմ բանաստեղծություններ կարդալ: Շատ եմ սիրում Սևակ և Սահյան:

Հարցազրույցը վարեցին` Հռիփսիմե Վարդանյանը, Անի Սարգսյանը, Հասմիկ Գալստյանը, Անի Խաչատրյանը

Գրի առավ` Անգելինա Կարապետյանը

anahit ghazaxecyan lori

Ասելիք` ցպահանջ

Աշխարհում
էնքան ուրվական կա.
գալիս, մնում են մեջս,
քաշ չունեն,
բայց ծանրությունից քիչ ա մնում
շունչս փչեմ:

Էնքան ուրվական կա.
անտարբեր, մոխրագույն,
կանաչ հայացքով,
երեքշաբթին օրերին
թափառող:

Տատիկն ասում ա՝
շորդ հանի, մարդու վրա
ինչ-որ բան կարել չի կարելի:

Չեմ հանում:

Կարելի ա, տատ:
Ոչ թե մենակ շոր կարել, տատ,
մարդուն կարելի է
ուրվականակապ անել,
մարդուն խաբել ա կարելի, տատ,
մարդուն կարելի է միտք տալ
ու գրիչը ձեռքից վերցնել,

Տատ, մարդուց գողանալ էլ ա կարելի,
պոկել,ուզում ես հավատա, ուզում ես` չէ,
բայց սպանելն էլ ա արդարացում գտնում,

տատիկ,
կասես՝
հա՞:

Հա, կարելի ա էդ էլ, տատ.
անտեսելով,
ապրելու հենակ չտալով,
ստեղծելու հնար չթողնելով,
դե կարելի ա, տատ: Ի՞նչ կա որ:

-իրիկունը աղբ թափել չի կարելի,-

էլի կրակն ես ընկնում, տա՛տ

Ասում եմ՝ հիմա չի կարելին
կրճատվել,
սեղմվել ա մի քանի պատվիրանի,
մի քանի դիմացող օրենքի մեջ.
չ տառը տեղի ա տալիս:
տատ, մի բան ասե՞մ.

հիմա սիրել ա կարելի:

-Վա՜յ, էդ ո՞նց…ամոթ չի բա՞:

-Ամաչել չկա, տատ:

-Սիրելու համար շուտ չի՞:

-Սիրելու համար մենակ ուշ ա լինում, տատ:

Տատ, էդպես մի նայիր էլի:

-Մեր ժամանակ ուրիշ էր…

հա, տատ, ուրիշ էր:

Ատամները սրած ժամանակ էր, տատիկ,
խելքը գլխին
սիրելը մեղք էր,
դու պապիկին կարգին չես էլ ճանաչել, չէ՞:

Գիտեմ,
հիմա սիրելու ժամանակն ա,
իրար ճանաչել ու սիրելուց հետո
չսիրել էլ ա կարելի, տատ:

Բանաստեղծություններ գրել ա կարելի,
տարբեր մարդկանց մասին գրելը ներվում ա,
հիմա ուզում ենք հասկանալ
Մայակովսկու աննորմալ սերը,
ուզում ենք արվեստից չամաչել:
հիմա Մանոն Լեսկոն, կարծեմ,
դպրոցի գրադարանավարը թարս-թարս նայելով չի տալիս:

(Աշխարհում էնքան ուրվական կա-

ու ինձ մեկ-մեկ թվում ա՝

հերթով մեջս ապրել են:

Քեզ էլ ա թվում, տա՞տ:)

Տատ, այ տատ,
վերնաշապիկիս կոճակը ընկել ա,
կկարե՞ս,
ասեղը թելել եմ, տատ,
չէ,
չեմ հանելու,
շտապում եմ,
ուշանում եմ սիրելու ժամանակից, տատիկ…
ուշանում եմ, ուշանալ չի կարելի, տատ,

էդ մի բանը

չի կարելի…

sona saribekyan

Երբ հենքը սերն է

Մի օր գրադարակս էի փորփրում ու ձեռքիս տակ ընկավ մի գիրք՝ Ալ. Դյումայի «Ասկանիո»-ն, ու ես որոշեցի այն կարդալ: Գիրքը ինձ գրավեց հենց առաջին տողերից: Կարդում էի մեծ բավականությամբ, հետաքրքրությամբ ու արագ-արագ փորձելով շուտ բացահայտել մեկը մյուսի հետևից եկող ու մեկը մյուսից հետաքրքիր գաղտնիքները:

Կարդալու ընթացքում մի քանի օր շարունակ գրքի հերոսները դարձել էին իմ բարեկամները, և ինչպես վերջում երևաց, ես մեծ տխրությամբ բաժանվեցի նրանցից: Եվ որպեսզի բաժանումը ձգձգեմ, սկսեցի դանդաղորեն կարդալ վերջին մի քանի էջը:

Կցանկանայի ձեզ ծանոթացնել իմ, այսպես ասած, «բարեկամների»՝ իմ ամենասիրելի հերոս Բենվենուտո Չելլինիի, գեղեցկադեմ ու ազնիվ Ասկանիոյի, փառասեր դքսուհի դ’Էտամպի, հրեշտակային Կոլոմբայի հետ:

Բենվենուտոն ուներ արտասովոր դեմք, որ զարմանալի ուժ ու եռանդ էր արտահայտում, գրավելով նույնիսկ նրանց ուշադրությունը, ովքեր չէին ցանկանում նրան նկատել:

Նա ջլուտ, բարձրահասակ, զորեղ մի մարդ էր, մոտ քառասուն տարեկան, նուրբ արտահայտիչ դեմքով: Ազնիվ, խորաթափանց աչքերը երբեմն արքայական զայրույթի շանթեր էին արձակում՝ բարի ու ներողամիտ, բայց միաժամանակ, մի քիչ հեգնական ժպիտը և հրամայում էր, և երկյուղածություն ներշնչում: Բենվենուտոն, բացի իմաստուն մարդ լինելուց, առաջին հերթին հանճարեղ արվեստագետ էր, նկարիչ, քանդակագործ, որն այնպես վարպետորեն էր անում յուրաքանչյուր իր ստեղծագործություն, այնպես նուրբ ու բնական, որ թվում էր, թե շուտով այն կկենդանանա: Իզուր չէր, որ նրա աշխատանքներով հիանում էին մեծ թագավորները, սրբազան Պապերը, անսահման իշխանություն ունեցող կայսրերը…

Եվ այս ամենը պատահական չէ, քանզի նրա իսկական անդավաճան ու առաջին սերը համարվում էր արվեստը:

Երկար կարող եմ խոսել Բենվենուտոյի մասին, սակայն կցանկանամ մի քանի տողով ներկայացնել նաև մեր մյուս հերոսներին:

Ասկանիո: Տակավին նոր կյանք մտած մի պատանի էր, Բենվենուտոյի աշակերտը և սիրելին: Ասկանիոն չափազանց գեղեցիկ, նուրբ ու համաչափ դիմագծեր ուներ: Նայելով նրան ոչ ոք չէր կարող անտարբեր անցնել, չնայած համեստ ու մի քիչ ամաչկոտ բնավորությանը: Նա բարի էր, ազնիվ, բարեկիրթ, անկեղծ: Ինչպես Ասկանիոյի կյանքում, այնպես էլ արվեստում, շինծու ու կեղծ ոչինչ չկար:

Չմոռանանք նաև նշել, որ նա անհույս սիրահար էր: Իսկ նրա սիրեցյալը՝ Կոլոմբան, երկնագույն մեծ աչքերով, սքանչելի շեկ մազերով, սպիտակաթույր, նուրբ դեմքով, նազելի քայլվածքով, նրբագեղ շարժումներով, անբիծ ու մաքուր մի էակ էր, որը կարծես հրեշտակ լիներ երկնքից իջած:

Չմոռանանք մեր մյուս կարևոր հերոսուհուն՝ դքսուհի դ’Էտամպին: Նա աչքի էր ընկնում իր գեղեցկությամբ ու շքեղությամբ, ուժեղ, հախուռն ու փառասեր բնավորությամբ:

Դքսուհու դեպքում յուրաքանչյուր նպատակի իրականացման համար արդարացված էին բոլոր միջոցները: Նա խելացի, նպատակասլաց ու հնարամիտ էր: Ընթերցողին հայտնենք, որ նա էլ իր հերթին սիրում էր Ասկանիոյին, ցանկանալով ամեն կերպ բաժանել նրան Կոլոմբայից և հանդիսանում էր Բենվենուտոյի ոխերիմ թշնամին:

Իհարկե, մենք ունենք նաև այլ հերոսներ, սակայն ես ցանկացա խոսել ինձ համար առանցքային ու կարևոր հերոսների մասին:

Գրքի հիմքում ընկած է սերը՝ սեր արվեստի հանդեպ (Բենվենուտոյի դեպքում), սեր փառքի հանդեպ (դ’Էտամպի դեպքում), և պարզ ու մաքուր պատանեկան սեր (Ասկանիոյի դեպքում):

Մեր այսօրվա կյանքում կցանկանայի մարդկանց մեջ ավելի շատ տեսնել Բենվենուտոյի նման արվեստագետներ, որոնք իսկական ու անմնացորդ սիրով են լցված դեպի արվեստը: Նրա նման խիզախ, վստահ ու նվիրված մարդկանց: Կցանականայի տեսնել Ասկանիոյի ու Կոլոմբայի նման գեղեցիկ, բախտավոր, անբիծ ու մաքուր երիտասարդների:

Ինչու չէ, նաև դ’Էտամպի նման մարդկանց, որոնք նպատակասլաց են ու խելացի:

Կյանքում յուրաքանչյուր տհաճ իրավիճակ կարելի է օգտագործել ի շահ մեզ և մեզ շրջապատող մարդկանց ավելի լավ հասկանալու: Եվ միայն մենք ենք որոշում. Կոնկրետ որևէ իրավիճակում մենք կլինե՞նք հաղթող, թե՞ պարտվող:

hermine zaqaryan

«Զիրավ հընցեք» կամ` պահպանեք բարբառը

Ինչպես տարբեր երկրներ ու պետություններ  ունեն իրենց լեզուն ու մշակույթը, այնպես էլ Հայաստանն ունի իր պաշտոնական լեզուն՝ հայերենը, բայց հայերենից զատ գոյություն ունեն բարբառներ, որոնք էլ հենց մեր լեզուն դարձնում են այդքան յուրահատուկ ու տարբեր: Սովորաբար ասում են Սիսիանի բարբառ,Գյումրու բարբառ և այլն, սակայն ես կարծում եմ, որ ամեն գյուղ ունի իր բարբառը, իր հաղորդակցման հատուկ ձևը: Մեր գյուղում այնպիսի բառեր կան, որ միայն մենք ենք հասկանում և օգտագործում: Օրինակ` լսե՞լ եք, «կեռիք ա երինգիլու» արտահայտությունը, որը նշանակում է` «ատամ է ընկնելու», և մենք հասկանում ենք. կռիվ ա լինելու, անախորժություն ա պատահելու, կամ` «հի՞նչ պանի ես, հինչի՞ վիրա ես», նշանակում է` ի՞նչ ես անում, ի՞նչ գործի ես, ինչո՞վ ես զբաղվում:

Ես ամենաշատը սիրում եմ «Զիրավ հընցնել» արտահայտությունը, որն էլ նշանակում է` գլուխ քաշել, տեղեկանալ: Սակայն այս բառը նոր ենք իմացել, ու ամբողջ օրը երեխաներով դա ենք ասում:

Այնքան եմ սիրում, երբ մենք խոսում ենք այսպես, ու ոչ ոք մեզ չի հասկանում: Մի տեսակ մեզ բնորոշում է, առանձնացնում ու հատուկ դարձնում մեզ մեր բարբառը, միևնույն ժամանակ, միավորում է: Երբեք չեմ սիրել, երբ ինձ ասել են` մի՛ խոսիր ձեր բարբառով, չէ որ հենց բարբառներն են ներկայացնում մեր լեզվի առանձնահատկությունները:

Հիշում եմ, մեր գյուղապետը ասում էր, որ միշտ պահպանենք մեր բարբառը, այնպես անենք, որ այն չկորի, և ինքն էլ այդպես էր անում: Մենք էլ ենք այդպես անում ու միշտ էլ անելու ենք, որպեսզի 100-200 տարի հետո այս ժամանակաշրջանի մշակույթը ներկայացվի ու պահպանվի հենց մեր բարբառի միջոցով: